mai 03, 2024, 17:53:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp, jeg bygger motor!  (Lest 44734 ganger)
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #60 på: november 22, 2008, 21:55:04 pm »

Takker for innlegget og god service som alltid.

Veiven er en ny støpt fra Scat som er ferdig ballansert i eske.
Rådene er CB Performance Unitech som er ferdig ballansert i eske.

Som fryktet er denne såkalte "fabrikksballanseringen" langt fra god nok.

Den trykkplaten som her var så gal,
var en ettermarket trykkplate fra anerkjente AP Lockheed.
Denne har nå gått til Norsk Metallretur Blunker
Ny Kep Stage 1 trykkplate må her bestilles.

Neste steg i byggeprosessen blir å montere sammen en short-block.

Jeg gleder meg Glad
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #61 på: november 22, 2008, 22:24:39 pm »

Rett og slett vakkert. Dette må jo bare blir bra!
"Eske balanserte" deler made in o`store US and A ( eller Kina som det visstnok også heter ) var værre enn hva jeg hadde sett for meg ihvertfall Sjokkert

Nå som avbalanseringen er unnagjort, og du har fått en så feiende flott kam i hus  Blunker, så er det vel rett før du kan klabbe herligheten sammen? Glad

"Looking foreward to that"





Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #62 på: november 23, 2008, 08:31:30 am »

@Holmen
Var den trykkplaten ny ifra ettermarked leverandør ?
Jeg antok ut ifra overflatebehandlingen som du hadde utført på den at den var en restaurert original.
Hvis dette er kaliteten ifra denne leverandøren så må en sterkt vurdere å bruke dem som blysøkke på fisketur enn som fungerende del i en clutchpakke.
Skrekk & gru !
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #63 på: november 23, 2008, 20:24:20 pm »

Er det ikke mulig å reklamere på trykkplaten da?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #64 på: november 23, 2008, 22:16:35 pm »

Jeg kommenterte en gang dette med us-deler og balansering på tuju´ en gang og fikk bare pepper tilbake...  Øyerulling

Kjøpte veiv fra Tyskland og med den fulgte det med papirer på balansering... , da jeg hadde noen andre deler hos motorteknikk i Oslo, så fikk jeg dem til å kontrollmåle veiva med det samme for sikkerhets skyld, og det stemte på gramm´et i forhold til hva som stod på spec ...  Glad

Veiva var noe dyrere enn en us-veiv, men spørsmålet er vel da om det ikke blir det samme når en må sende "us-balanserte" deler til balansering....  Tydeligvis så "får man hva man betaler for.."
 Blunker
« Siste redigering: november 23, 2008, 23:10:31 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #65 på: november 23, 2008, 22:22:27 pm »

spent å se hva den nye kep-trykkplata gir i uballanse. har selv en stg3 plate derfra som jeg synes så ganske bra ut. den hadde iallefall merker etter balansering.

har selv prøvd å ballansere us-veiver, og ja de er nettop us-unservicable! holdt jo på å hoppe ut av benken ved 1000rpm
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #66 på: november 26, 2008, 22:07:25 pm »

Har i dag Polytrolbehandlet de fleste delene til motoren som har blitt elforsinket.
Denne olje påføres med malerkost og tørkes av etter en stund.
Polytrolen virker som en bonevoks. Den skal holde på fargeen og glanse på elforsinkingen.

Utrolig mange deler som skal på en longblock.


*  (99.62 KB, 571x761 - vist 626 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #67 på: november 27, 2008, 20:00:44 pm »

Her vert det ikkje tatt nokon snarvegar nei!

Vert supert!!!! Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #68 på: november 27, 2008, 20:58:17 pm »

Nei, men det røyner på motivasjonen etter hvert.

Hadde vært greit å fått montert sammen blokka etter hvert,
men jeg venter på en 6 mm mutter som ikke er blitt el-forsinket enda.
Den som holder oljepickupen....

Når jeg får den kan jeg sette sammen en Short-blocken.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #69 på: november 28, 2008, 00:08:08 am »

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor sink-behandler du en mutter som skal være i oljebad?
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #70 på: november 28, 2008, 08:37:21 am »

Det har godt en satan i meg....
ALT på denne bilen og motoren skal være elforsinket.

Slik er det bare.......
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #71 på: desember 03, 2008, 17:25:54 pm »

Her er mutteren det er snakk om Blunker
Denne, og noen andre smådeler,  blir elforsinket i morgen.


* Elsink.jpg (87.98 KB, 476x634 - vist 575 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #72 på: desember 03, 2008, 18:12:50 pm »

WOW!

Det der er bedre enn Picasso Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #73 på: desember 10, 2008, 16:58:01 pm »

Oljepumpen som skal brukes er med 26 mm drev og lokk med integrert oljefilter.
De fleste tar "Bolt-On" løsningen med oljepumpen, men som dere ser passer hullene i pumpe og blokk lite overens.
For best mulig oljeflow har jeg valgt å porte inn og utgang på begge deler.


* Blokk pumpe.jpg (65.83 KB, 778x519 - vist 427 ganger.)

* Oljepumpe.jpg (38.72 KB, 389x584 - vist 370 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #74 på: desember 10, 2008, 17:02:22 pm »

Som man ser så passer ikke hullene overens mellom blokk og midtre bærelager heller så bra.
Her er både blokk og lager blitt modifisert slik at man får hull som passer over hverandre.

Det samme problem har faktisk de andre lagerbakkene også. Hullene treffer ikke midt i oljesporet i lageret.
Her har hvert enkelt lager blitt modifisert slik at oljen får strømme fritt uten å møte på hindringer.


*  (32.62 KB, 778x519 - vist 342 ganger.)

* Lager.jpg (41.82 KB, 519x778 - vist 370 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #75 på: desember 10, 2008, 18:26:58 pm »

En god regel er å alltid legge en balansering inn i budsjettet - samme om det er Kina/USA eller Tyskland - da vet man det er i null og ikke tror at det stemmer fordi den var dyr. Er noe med å vite at det er riktig - ikke stole på det andre legger ved en veiv Glad


Jeg kommenterte en gang dette med us-deler og balansering på tuju´ en gang og fikk bare pepper tilbake...  Øyerulling

Kjøpte veiv fra Tyskland og med den fulgte det med papirer på balansering... , da jeg hadde noen andre deler hos motorteknikk i Oslo, så fikk jeg dem til å kontrollmåle veiva med det samme for sikkerhets skyld, og det stemte på gramm´et i forhold til hva som stod på spec ...  Glad

Veiva var noe dyrere enn en us-veiv, men spørsmålet er vel da om det ikke blir det samme når en må sende "us-balanserte" deler til balansering....  Tydeligvis så "får man hva man betaler for.."
 Blunker

Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #76 på: desember 10, 2008, 19:37:51 pm »

En kompis overhalte en Harley Davidson-motor en gang. På flere av originaldelene sto det : Made in Taiwan. Proudly inspected by american workers...    og et amerikansk flagg......
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #77 på: desember 15, 2008, 21:31:58 pm »

Da er monteringen av shortblokken i gang.
Har fått lager og drev på veiven.
Her er lagerene i rådene montert.
Først smurd inn med Vaseline for så å bli sprøytet med motorolje.
Liten hendig lakksprøyte fra Biltema er greit å ha tilgjengelig i garasjen.
Denne har jeg motorolje i og bruker isteden for f.eks 5-56/WD-40 og lign.
Denne "støver" mindre og man har full kontroll på sprøytinga da denne ikke har så stor spredning som en sprayboks.


*  (68.41 KB, 778x519 - vist 406 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #78 på: desember 16, 2008, 22:21:14 pm »

Støtte på et problem med lokket på oljepumpen.
Den øverste kjølefinnen tar borti kjøleblekket slik at dette igjen tar borti reimhjulet.
Lokket ble da letter modifisert slik at kjøleblekket kommer i rett posisjon.
Dette lokket med oljefilterholder har blitt portet for bedre oljeflow.
Planslipt ved begge anleggsflater for å hindre oljelekkasje.


* Modifisert oljepumpe.JPG (57.15 KB, 778x519 - vist 457 ganger.)

*  (47.67 KB, 778x519 - vist 377 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #79 på: desember 16, 2008, 22:29:00 pm »

Da er vel shortblokken ferdig. Kommer ikke lenger da jeg har solgt toppene mine til en trengende.
Nye Steve Tims Stage 1 bestillt. Akkurat maken bare med 40 cc i forbrenningskammer i steden for 52 cc som er i de som er solgt.
Matchporta innsug kommer også sammen med de nye toppene.

Alle bolter er skrudd til med riktig moment og det er blitt Locktite på alt.
Alle deler er blitt elforsinket. Til og med 11 deler inni blokken.

Da får jeg ikke gjordt noe mere før Julenissen kommer, forhåpenligvis med et par med topper.


* _MG_0944.JPG (73.58 KB, 519x778 - vist 507 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #80 på: desember 16, 2008, 22:52:14 pm »

Denne er på god veg til å bli ein sånn bedre-enn-ny-motor Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #81 på: desember 16, 2008, 22:57:50 pm »

Denne målejiggen er et greit verktøy.
13 mm planslipt titanplate med påmontert micrometer.
Viktig å dra til de fire mutterene med samme moment da dette micrometeret er "noe" følsomt.

Hvordan nullstiller du måleuret i forhold til toppen av sylinderen?
Loggført
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #82 på: desember 17, 2008, 03:49:34 am »

Ville vært takknemlig for å få høre hva balanseringen utført av EBB kostet....( den var nok uansett verdt hver eneste krone Blunker)
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #83 på: desember 28, 2008, 12:23:10 pm »

Da er monteringen av shortblokken i gang.
Har fått lager og drev på veiven.
Her er lagerene i rådene montert.
Først smurd inn med Vaseline for så å bli sprøytet med motorolje.
Liten hendig lakksprøyte fra Biltema er greit å ha tilgjengelig i garasjen.
Denne har jeg motorolje i og bruker isteden for f.eks 5-56/WD-40 og lign.
Denne "støver" mindre og man har full kontroll på sprøytinga da denne ikke har så stor spredning som en sprayboks.

Kikket på denne lakksprøyten, men det virket som om jeg også måtte kjøpe ny mini-kompressor til 7-800 kroner som passer sprøyten, og kan ikke bruke den jeg har i dag?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #84 på: desember 28, 2008, 13:11:43 pm »

Finst det ikkje ein sånn "adapter" nippel til den då?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #85 på: desember 28, 2008, 15:08:31 pm »

Finst det ikkje ein sånn "adapter" nippel til den då?

Riktig det. Var hos den lokale Tools-forhandleren og fikk en overgang til 40 kroner.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #86 på: desember 28, 2008, 16:13:24 pm »

OK - gutta på BT mente at trykket ville bli for stort for slangen som fulgte med, men hvis det funker så er det jo bare å handle  Glad
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #87 på: desember 28, 2008, 18:39:54 pm »

Jeg kjører 9 bar gjennom denne uten problemer
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #88 på: januar 30, 2009, 19:18:44 pm »

Jeg har ikke kommet lenger i byggingen da jeg solgte mine Steve Tims topper til en trengende her på forumet i romjula.
Bestilte samme dagen et nytt par med Steve Tims Stage 1 med 40 cc og matchende innsug til Dellorto.

Da jeg ikke har fått noen topper levert enda tok jeg og ringe Greg som lager disse toppene, og etterlyste dem.
Utrolig hyggelig fyr. De hadde enorm pågang på grunn av sitt januartilbud.
Toppene og innsugene mine var ferdig portet, men forbrenningskammerene var ikke ferdige.
De fleste Stage 1 toppene ble laget til 90,5 - 92 - 94 stempler, fortalte han.
87 mm stempel og 40 cc var en ny kombinasjon og mine topper blir custom laget.
Forbenningsrommet måtte utformes på en ny måte så dette ble noen "testitems",
og det blir en del ekstra arbeid, men "no ekstra charges" som Greg sa.
Han regnet med å få sendt toppene i løpet av neste uke.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #89 på: mars 03, 2009, 20:23:04 pm »

Da var toppene ankommet og prøvemontert på motoren.
Siden det bare er 40 cc i toppene sier det seg selv at i disse er det maskinert en del ut av.
Dette gjorde at TriMil eksosanlegget ble 5 mm for bredt,
slik at pinnboltene i toppene ikke passet på flensene.
Valgte da å smalne inn anlegget i overgangen mellom kollektor og potte.


* Eksosanlegg.jpg (89.74 KB, 972x648 - vist 488 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!