mai 04, 2024, 16:05:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er endeslakk?  (Lest 2315 ganger)
v14127
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet



Vis profil
« på: november 13, 2008, 16:51:40 pm »

Har hørt mye snakk om endeslakk i boblemotorer.

Hva er det?
Hvor på motoren sjekkes dette?
Hvordan repareres dette? Full overhaling?
Hva skjer hvis dette ikke repareres?
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #1 på: november 13, 2008, 17:17:06 pm »

endeslakk er den slakken som veiva har aksiellt på blokka for at den ikke skal bli sittende fast når motoren blir varm, og delene utvider seg.
Dette sjekkes enklest med måleur mot svinghjulet, som du beveger inn og ut aksiellt (svinghjulet)

tror orginal slakk skal være 0,20mm
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: november 13, 2008, 17:50:18 pm »

Og vist det er for lite/mykje endeslakk, så må du shimse det opp/ned med shims på baksida av svinghjul og/eller bak reimhjulet ?!?!?!?!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: november 13, 2008, 17:55:06 pm »

Endeslakk skal shimses med shims bak svinghjulet, har aldri hørt om shims ved reimhjulet..? Det anbefalte er tre shims, men noen bruker også to. Endeslakk skal ifølge "How to rebuild"-boka av Tom Wilson være mellom 0.07 og 0.13 mm (etter at shimsene er på plass).
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: november 13, 2008, 18:07:41 pm »

Etter hva jeg har lest, skal det være tre shims, hverken mer eller mindre. 0,07 og 0,13 mm er riktig, ja.

Stor endeslakk kan gi noe unøyaktig tenning. Virkelig ille endeslakk skaper slitasje både her og der, pluss at svinghjul/blokk ikke er så veldig glade i for stort slingringsmonn.

En enkel grovsjekke for endeslakk, er ganske enkelt å ta tak i nedre reimhjul - du skal ikke kunne kjenne at det rikker seg i bilens lengderetning.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: november 13, 2008, 18:10:32 pm »

En enkel grovsjekke for endeslakk, er ganske enkelt å ta tak i nedre reimhjul - du skal ikke kunne kjenne at det rikker seg i bilens lengderetning.

Eg viste det var noko med det reimhjulet.. Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: november 13, 2008, 18:38:25 pm »

Etter hva jeg har lest, skal det være tre shims, hverken mer eller mindre. 0,07 og 0,13 mm er riktig, ja.

Stor endeslakk kan gi noe unøyaktig tenning. Virkelig ille endeslakk skaper slitasje både her og der, pluss at svinghjul/blokk ikke er så veldig glade i for stort slingringsmonn.

En enkel grovsjekke for endeslakk, er ganske enkelt å ta tak i nedre reimhjul - du skal ikke kunne kjenne at det rikker seg i bilens lengderetning.

Jeg er klar over at de fleste bøker og slikt skriver tre shims, men om du leser i denne tråden ser du at to shims også fungerer:
Vegard

Tror ikke det finnes smalere shims enn 0,24. Du må få noen til å dreie av endetrust-lageret på veiva. Har hørt mange som har samme problem.

Har også hørt at det er mange som kjører med to shims, det går visstnok bra.

JK

Og når du kjenner etter endeslakk ved å dra/skyve i nedre reimhjul er vell regelen at skal du kunne høre en dunkelyd, men ikke kunne se noe bevegelse.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #7 på: november 15, 2008, 22:38:16 pm »

Etter hva jeg har lest, skal det være tre shims, hverken mer eller mindre. 0,07 og 0,13 mm er riktig, ja.

Stor endeslakk kan gi noe unøyaktig tenning. Virkelig ille endeslakk skaper slitasje både her og der, pluss at svinghjul/blokk ikke er så veldig glade i for stort slingringsmonn.

En enkel grovsjekke for endeslakk, er ganske enkelt å ta tak i nedre reimhjul - du skal ikke kunne kjenne at det rikker seg i bilens lengderetning.

Jeg er klar over at de fleste bøker og slikt skriver tre shims, men om du leser i denne tråden ser du at to shims også fungerer:
Vegard

Tror ikke det finnes smalere shims enn 0,24. Du må få noen til å dreie av endetrust-lageret på veiva. Har hørt mange som har samme problem.

Har også hørt at det er mange som kjører med to shims, det går visstnok bra.

JK

Og når du kjenner etter endeslakk ved å dra/skyve i nedre reimhjul er vell regelen at skal du kunne høre en dunkelyd, men ikke kunne se noe bevegelse.

samma har je hørt som du sier filip.
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!