mai 04, 2024, 17:09:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye spjellåpning har dere på 40idf?  (Lest 1166 ganger)
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« på: april 12, 2011, 18:47:01 pm »

Står at man skal ha maks en halv turning ut. Min går da bare på 500rpm.
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: april 12, 2011, 19:30:25 pm »

Viktig med bare halv. Hvis ikke er det andre åpninger i halsen som gir bensin og du får ikke justert.
Har du tatt grunnjusteringer? (Stiller alle A/F skruer 1,5 ut, starter, og stiller inn til den begynner å gå magert, og en kvart ut igjen)Har du 55 tomgangsdyse?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 12, 2011, 21:06:23 pm »

har 50 dyse.  bensinskrue har jeg satt til 1,0 omdreining foreløpig.har ikke stilt så mye enda...) tenkte bare å høre litt først..
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: april 13, 2011, 07:05:31 am »

som regel når motoren er bra innstilt så går den på bra turtall med halv omdreining, men vis du sliter så kan du gi den 1-2 grader ekstra fortenning.
Motoren min har jevn og fin tomgang på ca 500, ser ikke vitsen å ha høyere tomgang enn man trenger. Blunker
Loggført

bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 13, 2011, 08:26:18 am »

Å sette på større tomgangsdyse gjør vel bare at mer bensin må forbrennes og da kan den fort gå rå. Leste på redline/weber at luft/bensin dysene fungerer bare fra 1500rpm og oppover,så evt 1,0 omdreining på spjell skal vel også være en mulighet?
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: april 13, 2011, 17:33:50 pm »

På tomgang skal spjeldet være så å si lukket da det er kun er "hullet" som blandeskruen står i som skal levere bensin.
Her avgjør justering på blandeskruen myyyyye mer enn tomgangs dysa.
Se på bildet, spjeldet er lukket og det er tre synlige hull som er under spjeldet: air bypass (som er stengt), blandeskruen (justerer blanding på tomgang) og siste er for tilkobling av vakum måler.


Vis du justerer spjeldet for åpent vil ikke dette ene hullet (blandeskruen) være alene om å levere bensin.

Her ser du bilde av når spjeldet er åpen, legg spesielt merke til tuten som stikker ut (det er blandeskrue hullet).
Legg også merke til de 4 små hullene lenger nede på bilde, det er der bensinen kommer når spjeldet er litt åpent (opp til ca 1/3 gass)
Dette er hullene som tomgangs dysen bestemmer bensin mengde på.


Systemet fungerer slik at ved tomgang er det kun blandeskrua som leverer bensin, da spjeldet er lukket.
Når du begynner å gi litt gass, begynner luften å bevege seg fort, men bare langs veggene av forgasseren (dette pga spjeldets posisjon).
Siden luften går fort forbi disse 4 hullene så drar den med seg bensin som blir styrt av tomgangsdysen.

Når du så åpner mer på spjeldet, synker lufthastigheten langs veggene, men stiger nærmere midten.
Dette gjør at det begynner å bevege seg rask luft gjennom disse:

Fra inni disse kommer det bensin som er styrt av hoved dysen.

Er mye mer detaljert og avansert egentlig men håper dette holder til å forklare deg hvorfor enkelte ting "ikke er lov".   Glad
Loggført

bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 13, 2011, 21:43:28 pm »

Må bare si takk for detaljert forklaring.. Glad dette var til hjelp.
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 13, 2011, 21:47:43 pm »

hvor mye kan man skru ut på tomgangsdysen, før man må bytte til en større dyse ?
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: april 13, 2011, 22:13:42 pm »

Vel for å si det enkelt, vis du har en fornuftig boble motor med doble 40 idf så kjører man 50 dyser, kanskje 55 i noen tilfeller.
Kjører selv 50, men skal ned på 46 snart, da det er ingen vits å kjøre feit blanding på tomgangsdysa siden den fungere bare når du tråkker lett på gassen.
(å utdype dette tar for lang tid) Osteaktig

Blandeskrua pleier å ligge på 1-1.5 runder ut, opp til to runder er ok, over  det så kan du teste større tomgangs dyse men dobbeltsjekk alt annet (tenning, ventiler osv).
Når du har motoren varm og du justerer blandeskruene (altså skru dem inn til turtallet faller, sku så ut til det stopper å gå opp) fortell da hvor mange runder skruen er skrudd ut. Dette skal gjøres på ett løp om gangen og gjerne gjøres i flere omganger.

Tomgangs skruen kan du skru ut til 1, maks 1.5 runder. Men som mye annet er ca 0.5 omdreining anbefalt.
Jeg ville mye heller valgt å gi pittelitt ekstra fortenning enn å justere over 1 runde på tomgangs skrua.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!