november 10, 2024, 21:34:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 131 132 [133] 134 135 ... 151
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1117151 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3960 på: november 13, 2020, 09:26:16 am »

Ikke så veldig lett å se, men her er altså hullet ned til den andre kanalen:

* 20201112_183302.jpg (31.81 KB. 341x600 - vist 378 ganger.)


Jeg har sett at noen bruker en rundfil og åpner opp den sporet som går rundt lageret i blokka for å bedre flødet på tvers, men så langt har vi ikke kommet enda.

Så det var i grunn hele jobben med "the Hoover mod". Ikke så komplisert, og det krevde heller ikke mye spesialverktøy.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3961 på: november 13, 2020, 09:30:38 am »

For å komme til den lange oljekanalen, måtte vi nappe ut den alupluggen som sitter i enden av kanalen, og når vi først var i gang, nappet vi ut alle pluggene:

* 20201112_185350.jpg (40.96 KB. 495x600 - vist 330 ganger.)


Grunnen til at jeg gjør det, er at jeg vil kunne komme til å rengjøre alle oljekanaler grundig før sluttmontasje. Mange års bruk med ukjent antall oljeskift og oljekvalitet kombinert med litt maskinering, gjør at jeg er veldig interessert i å sørge for at det kun er olje i disse kanalene og ikke en masse annen drit.

Så her er de fleste pluggene ute:

* 20201112_190516.jpg (30.59 KB. 594x600 - vist 338 ganger.)

« Siste redigering: november 13, 2020, 09:54:21 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3962 på: november 13, 2020, 09:34:10 am »

Hullene gjenges opp og tettes med alu-plugger. Jeg hadde et lite lager av disse pluggene, men ser at jeg mangler noen. I gamle dager kunne jeg bare svingt innom på Unneberg, men nå er det litt mer plundrete, men det løser seg nok. Lenge til våren enda Glad

Her er et lite action shot av den nusselige glidehammeren vi bruker for å nappe ut pluggene:

* 20201112_185539.jpg (51.14 KB. 800x389 - vist 358 ganger.)


Før vi bruker for mye tid å penger på denne blokka, tenkte vi det var lurt å sjekke om den trenger linjeboring, så da fant vi frem et mikrometer i passe størrelse, og en "bore dial guage" for å måle lagerbukkene innvendig.

* 20201112_202719.jpg (46.05 KB. 635x600 - vist 331 ganger.)


Det er litt knotejobb, men etterhvert får man draget på det, og det viser seg at det midtre lageret har, ikke uventet, banket ut blokka så der var diameteren på det verste punktet 0.06 mm utenfor maxtoleranse. Man kan også kjenne forhøyningen midt på lagerbukken med neglen, så alle tegn på at denne blokka trenger linjeboring er tilstede.

Vi har ikke utstyr for å linjeborre, så gode tips mottas med takk Glad


« Siste redigering: november 13, 2020, 09:38:53 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3963 på: november 13, 2020, 09:46:03 am »

Så banket det på døra og en trivelig danske med et par oversize skivebremser dukket opp Glad

Målet var å lage en ny boltsirkel i disse skivene, så vi begynte med å dreie en liten styredings som sikret at skiva sentrerte på rundmatingsbordet, og så spente vi hele greia opp i søylebormaskinen:


* 20201112_221957.jpg (47.9 KB. 800x389 - vist 350 ganger.)


Da er det greit å ha en litt stor og stabil søylebormaskin Glad

Etter litt diskusjoner og hodekløing for å finne ut hvordan vi best skulle treffe en boltsirkel på 130mm, så fant vi en løsning, og etter mye borring og sveiving og dagens trim med M14 gjengetapp, ble resultatet godkjent:

* 20201112_223224.jpg (26.87 KB. 439x600 - vist 319 ganger.)


Så da fikk vi både hjulpet en danske med folkevogn, og laget oss et oppsett som gjør det enkelt å borre opp bremseskiver/tromler i fremtiden også.

Så alt i alt en godt over gjennomsnittet god dag i garasjen Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3964 på: november 13, 2020, 09:52:57 am »

Jeg skal ikke gi deg/dere motorråd, men følger med!
Og er ikke fritidsproblemer heller Gliser
Flere har vel også sagt at de misunder deg en slik garasje - verksted

Hyggelig at man følger med, og jeg tar gjerne i mot råd Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3965 på: november 13, 2020, 10:51:28 am »

Og veldig hylligt ikke mindst!  Gliser

Takk for hjelpen denne gang også.



Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3966 på: november 13, 2020, 12:32:13 pm »

Flott arbeid som vanlig.
Husk på at den ene oljegalleri pluggen også funker som struping for lager nærmest reimhjul, her kan det fort bli grisete om man setter inn en vanlig plugg. Men du dreier vel en ny i alu? Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3967 på: november 13, 2020, 12:40:25 pm »

Flott arbeid som vanlig.
Husk på at den ene oljegalleri pluggen også funker som struping for lager nærmest reimhjul, her kan det fort bli grisete om man setter inn en vanlig plugg. Men du dreier vel en ny i alu? Glad

Takker.

Denne du tenker på ?

* plugger.jpg (31.77 KB. 594x600 - vist 343 ganger.)




Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3968 på: november 13, 2020, 15:12:34 pm »

Den ja, det indre stykket ligger ikke mot kanalen, men er mindre i diameter og lager en struping.

Gjeng inn en plugg og bor opp hull som tilsvarer arealet av strupingen
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3969 på: november 13, 2020, 15:17:36 pm »

Den ja, det indre stykket ligger ikke mot kanalen, men er mindre i diameter og lager en struping.

Gjeng inn en plugg og bor opp hull som tilsvarer arealet av strupingen

Takker.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3970 på: november 14, 2020, 13:17:33 pm »

I løpet av ett døgn var det 5 andre prosjekttråder som var oppdatert etter at jeg la ut forrige oppdatering og det er jo positivt Glad

Fredag er ofte en litt treg kveld, men jeg fikk med meg eldstemann litt sent i går kveld, og da ble det først en del rydding før han forsvant inn i hula si med cnc-maskinen.

Jeg begynte med å dreie en plugg for å erstatte den som lager innsnevringen til det bakre lageret, og sånn gikk det:

* 20201113_220054.jpg (24.89 KB. 521x600 - vist 301 ganger.)


De andre pluggene tenke jeg å gjøre på gamlemåten med å gjenge opp og sette inn alu-plugger.

Jeg hørte eldstemann fyret opp cnc-maskinen, så da tenkte jeg at jeg kan jo begynne å måle opp lagerflatene på veiva, og de jeg rakk å måle var alle innenfor spec, så det ser jo lovende ut. Jeg må ta av kamdrevet for å komme til det siste lageret, og jeg må jo innrømme at Facebook er bra på en ting, og det er kjappe svar, så mindre enn 1 minutt etter jeg la ut spørsmål om noen har kamdrevavdrager, fikk jeg svar. Så i løpet av dagen er det på plass.

Tenkte jeg skulle se hva guttungen holdt på med, og han er i gang med å teste ut hvordan han skal lage senterkopper på den mest mulig effektive måten:

* 20201113_223349.jpg (41.65 KB. 406x600 - vist 331 ganger.)


Målet er å komme opp med en metode som gjør at det kanskje går an å tilby custom senterkopper til en overkommelig pris. Men det kommer vi tilbake til.

Så igjen en god kveld i garasjen Glad



Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3971 på: november 16, 2020, 10:08:34 am »

Ble lite skruing i helga, men junior laget en test på en senterkopp; Litt kjedelig logo, og finishen er ikke den endelige, men han fikk testet ut hvor langt tid den tok, så vi har en ide på hva prisen evt må være.


* 20201114_205452.jpg (75.5 KB. 510x600 - vist 251 ganger.)


* 20201114_212319.jpg (50.41 KB. 586x600 - vist 268 ganger.)


Ellers så målte jeg litt på veiva, og alle mål på lagerflater så langt er innafor spec, så mye tyder på at den er "good to go", så da kommer jeg unna med bare å linjeborre blokka ser det ut til.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3972 på: november 17, 2020, 09:23:53 am »

Ikke mye skruing på mandag, men litt ble gjort, så nå er blokka klar for en kort feriekoloni på Jessheim:

* 20201116_195749.jpg (50.38 KB. 431x600 - vist 238 ganger.)


Fikk også demontert kamdrev fra veiva, så da kan den måles ferdig og forhåpentligvis legges til side i påvente av sluttmontering.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3973 på: november 18, 2020, 12:51:44 pm »

Da er veiva målt og alt er godt innafor spec, så da slapp vi å slipe den i alle fall.


* 20201117_200114.jpg (33.45 KB. 331x600 - vist 230 ganger.)


Neste på programmet er å sjekke og måle rådene, så kan vi snart friskmelde de bevegelige delene.

Blir litt korte dager i garasjen, men det er da litt fremgang å spore for hver uke som går.

Jeg har kikket litt på sylindrene, og de har en merkbar (med neglen) slitekant invendig. Er det noen som har gode tips til verktøy for å hone dette, så det blir fin overflate, eller må man gå grundigere til verks med presisjonsutstyr hos en motorbygger. Har nye ringer som skal på.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3974 på: november 22, 2020, 21:32:02 pm »

Etter en ganske grundig vask, var det tydelig å se at de opprinnelige kryssmerkene på sylinderveggene var slitt bort, så da ble det litt honing i helgen.

Slik så den ene ut før honinga:

* 20201121_184937.jpg (21.93 KB. 369x600 - vist 254 ganger.)


Og etter en runde med honingsverktøy og olje, ser det mye bedre ut:

* 20201121_184733.jpg (24.62 KB. 547x600 - vist 252 ganger.)


Så ikke noe tegn til korrosjon eller pitting, så det skal gå an å få disse bra Glad

Blir ikke like proft som en som har skikkelig verktøy og spenner opp i riktig moment etc, men atskillig bedre enn det var.

Jeg har nye ringer som skal monteres også

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 407
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3975 på: november 23, 2020, 16:06:10 pm »

Hva bruker du i enden av glidehammer, mot pluggen? Skrue? Har tenkt å gjøre det samme på en motor jeg skal gå over i vinter. Hvor kjøpes nye plugger?

Hullene gjenges opp og tettes med alu-plugger. Jeg hadde et lite lager av disse pluggene, men ser at jeg mangler noen. I gamle dager kunne jeg bare svingt innom på Unneberg, men nå er det litt mer plundrete, men det løser seg nok. Lenge til våren enda Glad

Her er et lite action shot av den nusselige glidehammeren vi bruker for å nappe ut pluggene:
[ Vedlegg ]

Før vi bruker for mye tid å penger på denne blokka, tenkte vi det var lurt å sjekke om den trenger linjeboring, så da fant vi frem et mikrometer i passe størrelse, og en "bore dial guage" for å måle lagerbukkene innvendig.
[ Vedlegg ]

Det er litt knotejobb, men etterhvert får man draget på det, og det viser seg at det midtre lageret har, ikke uventet, banket ut blokka så der var diameteren på det verste punktet 0.06 mm utenfor maxtoleranse. Man kan også kjenne forhøyningen midt på lagerbukken med neglen, så alle tegn på at denne blokka trenger linjeboring er tilstede.

Vi har ikke utstyr for å linjeborre, så gode tips mottas med takk Glad


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3976 på: november 24, 2020, 00:12:42 am »

Hva bruker du i enden av glidehammer, mot pluggen? Skrue? Har tenkt å gjøre det samme på en motor jeg skal gå over i vinter. Hvor kjøpes nye plugger?


Brukte bare en litt grov treskrue, og borret et lite hull i alu-pluggene, så jeg fikk skrudd inn skruen.

Hotshop og andre har vel plugger regner jeg med. Jeg hadde en liten haug liggende fra tidligere bygger.
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 407
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3977 på: november 24, 2020, 14:21:52 pm »

Flott, takk!
Lykke til videre på prosjektene. Her skjer det noe hele tida! :-)

Hva bruker du i enden av glidehammer, mot pluggen? Skrue? Har tenkt å gjøre det samme på en motor jeg skal gå over i vinter. Hvor kjøpes nye plugger?


Brukte bare en litt grov treskrue, og borret et lite hull i alu-pluggene, så jeg fikk skrudd inn skruen.

Hotshop og andre har vel plugger regner jeg med. Jeg hadde en liten haug liggende fra tidligere bygger.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3978 på: november 25, 2020, 09:30:28 am »

En liten oppdatering, da det ble litt lite fokus på egne prosjekter de siste dagene. Eldstemann har kjøpt seg hus, og det er litt irriterende at han endte opp med større verksted/garasje enn meg... Så nå forsvinner en del av det morsomme utstyret ut av min garasje, men han flytter ikke så langt; tar bare 5 min å kjøre, så tenker det blir bra Glad

Innimellom budgiving og annet moro så fikk jeg men minstemann ut en kort tur, og da sjekket vi cc i forbrenningskammeret. Dette er helt urørte topper, og vi målte 51cc. Med 1.2mm vendehøyde, blir det ca 1:7.8 i statisk komp.

Leverandøren av kammen anbefaler 8.5, og et par søk på interweben antyder at det er et godt utgangspunkt for en overladet motor, så da sikter vi på det.

* 20201122_173635.jpg (39.25 KB. 444x600 - vist 239 ganger.)


Disse toppene har en kant ytterst, der sylindrene ligger an, så vi må begynne med å frese bort den for å få bra "squish area", men vi må nok litt dypere. Må ha rundt 46cc i forbrenningskammeret for å treffe 8.5:1.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3979 på: november 26, 2020, 09:11:56 am »

Litt kosejobbing i garasjen i går. Tenkte det var på tide å sjekke at rådene var innafor, og jeg målte da ovaliteten på stor-enden:

* 20201125_204712.jpg (46.51 KB. 495x600 - vist 233 ganger.)


Det viste seg at alle var innenfor en hundredel, så det godkjennes.

Jeg gjorde et par kontrollmål av innvendig diameter på lagerene, og de var utenfor spec, så de byttes. Jeg hadde allerede planlagt det, så nye lager lå i hylla, så da fikk jeg montert rådene på veiva også.

Etter sigende skal blokka linjeborres i morgen, så da kan snart den morsomme delen av motorbygget fortsette

« Siste redigering: november 27, 2020, 08:53:48 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3980 på: november 26, 2020, 09:16:48 am »

Fikk ikke så mye hjelp av minstemann på selve motoren i går, siden han ble satt til å lage en block-off plate til oljekjøleren.

Så da begynte han med å lage en 3d-modell på PCen:

* 20201125_204420.jpg (21.74 KB. 291x600 - vist 267 ganger.)


Og under kyndig veiledning fra storebror, ble verktøybaner laget, og sendt over på CNC-maskinen:

* 20201125_212813.jpg (34.31 KB. 400x600 - vist 260 ganger.)


Klokka gikk litt fort, så den ble ikke helt ferdig, men det kommer.

Moro å se at den yngre generasjon interesserer seg for litt annet enn gaming Glad

Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #3981 på: november 26, 2020, 14:56:45 pm »

En liten oppdatering, da det ble litt lite fokus på egne prosjekter de siste dagene. Eldstemann har kjøpt seg hus, og det er litt irriterende at han endte opp med større verksted/garasje enn meg... Så nå forsvinner en del av det morsomme utstyret ut av min garasje, men han flytter ikke så langt; tar bare 5 min å kjøre, så tenker det blir bra Glad

Innimellom budgiving og annet moro så fikk jeg men minstemann ut en kort tur, og da sjekket vi cc i forbrenningskammeret. Dette er helt urørte topper, og vi målte 51cc. Med 1.2mm vendehøyde, blir det ca 1:7.8 i statisk komp.

Leverandøren av kammen anbefaler 8.5, og et par søk på interweben antyder at det er et godt utgangspunkt for en overladet motor, så da sikter vi på det.
[ Vedlegg ]

Disse toppene har en kant ytterst, der sylindrene ligger an, så vi må begynne med å frese bort den for å få bra "squish area", men vi må nok litt dypere. Må ha rundt 46cc i forbrenningskammeret for å treffe 8.5:1.



haha, noe sier meg at Even må ha en gjesteseng stående i Garasjen så fatter'n kan campe der i stedet for å måtte kjøre så mye :-D :-D   
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3982 på: november 26, 2020, 23:47:28 pm »

Begynte dagens økt med å montere den siste råden, så da er veiva ett skritt nærmere. Må ha en liten varetelling i lager-hylla for å sjekke om jeg har riktige bærelager når jeg får igjen blokka fra linjeboring.


* 20201126_194300.jpg (39.23 KB. 378x600 - vist 248 ganger.)


I mellomtiden begynte jeg med å gjøre rent stemplene, og når jeg fikk av all gunk og sot, så så jeg at det ene stemplet hadde noen merker på toppen:

* 20201126_204027.jpg (51.76 KB. 487x600 - vist 251 ganger.)


Det må ha vært der lenge, for jeg så det ikke før jeg fikk av alt drit, og jeg vet ikke hvordan det har skjedd. Kan ha ligget noe nede i sylinderen en gang, eller kanskje noen har en ide om hva som har skjedd?

« Siste redigering: november 27, 2020, 08:54:36 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3983 på: november 26, 2020, 23:52:48 pm »

Jeg prøvde å file forsiktig på de delene som stakk ut men det var noen søkk som jeg ikke fikk bort, så da bestemte jeg meg for å spenne de opp i dreiebenken, og tok en tidel om gangen til de ble nesten borte:

* 20201126_210446.jpg (44.58 KB. 392x600 - vist 267 ganger.)


Etter 4 kutt stoppet jeg da jeg ikke vil svekke disse mer enn nødvendig. Skal tross alt overlade med oppunder 2 bar Glad

* 20201126_210834.jpg (26.58 KB. 478x600 - vist 240 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3984 på: november 26, 2020, 23:55:43 pm »

Så da måtte jeg jo ta de andre 3 like mye, så nå ble de rene og pene i overflaten alle 4:

* 20201126_213409.jpg (45.93 KB. 619x600 - vist 248 ganger.)


Da gjenstår det å merke retningen så de blir montert riktig vei, og en grundig rengjøring før nye ringer monteres. Vi sjekket alle ringene for riktig gap i går, så det så også bra ut.

Når blokka kommer, så må vendehøyde sjekkes, før toppene får litt omsorg.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3985 på: november 26, 2020, 23:57:13 pm »

haha, noe sier meg at Even må ha en gjesteseng stående i Garasjen så fatter'n kan campe der i stedet for å måtte kjøre så mye :-D :-D   


Skal ikke se bort fra det Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3986 på: november 28, 2020, 01:39:20 am »

Sier du ifra når du er klar til å tegne og frese ut braketter etc?  Kult  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3987 på: november 30, 2020, 09:02:55 am »

Sier du ifra når du er klar til å tegne og frese ut braketter etc?  Kult  Gliser

Hehe, det er først og fremst eldstemann som fikser sånt, men bare ta kontakt, så skal vi se om vi kan hjelpe.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3988 på: november 30, 2020, 09:14:38 am »

Noe skruing ble det i helga også, og det er stort sett "kjedelige" ting som foregår. Rengjøring av stempler og montering av ringer. Ingen knakk denne gangen...

Og mens vi venter på at blokka skal komme hjem, brukte vi litt tid på å shimse sideveis slakk og justere hvor vippene treffer ventilene:

* 20201129_221820.jpg (65.47 KB. 507x600 - vist 247 ganger.)

Resten av geometrien må settes opp når blokka er på plass


Ble også litt prepping av "end pieces" med sandblåsing og litt studering på hvordan vi skal få best mulig flow gjennom de og også match-porte til toppene. Foreløpig er både toppene og innsugene helt std, så de matcher opp bra som de er. Planen er å åpne innsugsportene en smule, og da må vi prøve å unngå skarpe overganger.

DIY-porting av topper har jeg drevet veldig lite med, og det er det nok en grunn til tenker jeg... Det burde nok normalt overlates til folk som har gjort dette før, og som har erfaring med hva som funker, men jeg tenkte å gjøre en liten jobb med å ta de "åpenbare" plassene for å øke gjennomstrømmingen en del i alle fall. Det er jo original-ventiler på denne, så det er jo begrenset hvor mye mer flow man kan få.

Jeg har også fått noen innspill på å optimalisere både sylinder-stempel klaring, sideveis på råder etc (generelt alt som blir varmere pga mer effekt). Jeg er litt sånn todelt på dette, da litt av poenget var å se hvor mye jeg kan få ut av en original (og tildels sliten) 1600, men på den annen side er det jo dumt å ikke ta tak i ting som åpenbart kan gi meg trøbbel senere, når jeg først har alle delene på benken.

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3989 på: november 30, 2020, 16:00:56 pm »

Toppene på min 1200 har jeg portet selv ud fra "dette blir bra" metoden Blunker Så bare ta frem håndfresen og tenk litt lurt hvor du skal fjerne så kommer du nok langt skal du se  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: 1 ... 131 132 [133] 134 135 ... 151
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!