Christer, Trygve monterte nylig kliss nye bakhjullagre på sin Oval med IRS. De hadde slakk på begge sider. Jeg prøvekjørte den, og den skiftet plutselig retning nedover sjølinjen når du kom litt opp i fart. Han kjøpte nye!
Takk for innspill Svein. Har brukt litt tid til å shimse og se på dette med vinklene ved halvt løft. Har nå tre forskjellige alternative høyder på 1.4 vippetøyet, der det er - 0 shims - 1,4 mm shims - 2,2 mm shims
Vær oppmerksom på at jeg er ikke sikker på at jeg fikk illustrert vinklene rett på bildene, nederst der treffpunktet er på støtstangen mot vippen. Jeg har en motor som har støtstangsrør påmontert, så jeg ser ikke retningen på støtstangen "inni røret" og kan derfor ikke sikte etter denne. Vinkelen øverst der vippen møter ventilstammen er nok mer korrekt illustrert, og grunnlag for en konklusjon.
Har gått meg litt vill i det som finnes av videoer og lenker på dette feltet. Har Empi sine 1.4 vipper som skal på en standard 1600 med originale fjærer (ja, tenkte å teste det ut). Justeringsskruene er i støtstangenden.
Finnes det noen gode steg-for-steg ressurser?
Har måleur, og shims til evt. å løfte opp vippetøyet - og laget meg justerbar støtstang for å korte inn stengene.
Denne videoen er den beste så langt:
Den viser: - "sweap area" på ventilstamme - vinkler ved halv løft (har ikke helt skjønt dette ennå)
Spørsmål som jeg lurer på: - Er det kun høyden på monteringen av vippetøyet som bestemmer geometrien - når en skal finne halvt løft, er det med hvilken som helst støtstanglengde (regner med ja her) - Kan jeg måle løftet på ventilbrikken? (antar at jeg da får et noe høyere løft, da det ta hensyn til utvekslingen i vippearmen - Hvorfor måler jeg et lavere løft enn det som en originalkam skal ha, kan kammen være nedslitt? - hvis jeg måler i begge ender på originalvippene, så får jeg ikke 1,1 i forskjell - men 1,3 - Er det viktig at vippetøyet treffer ventilen litt offset for at den skal snurre. Her lest det tidligere, men videoene jeg har funnet sier at en må tilstrebe sentrering. - Noen linker forteller at en må starte med back-cut av vippearmene.... Hadde ikke tenkt å maskinere disse i utgangspunktet... - Er rekkefølgen: 1) Finne halvt løft, feks med utgangspkt i TDC på syl 1 (med hvilken støtstanglengde, regner med det er en kortet, da jeg allerede har bøyd en originalstang med 1.4 vippene) 2) Shimse vippetøyet slik at "vinklene er rette" (finnes det en god link her?) 3) Finne rett lengde på støtstang. Hvordan/Hvilken er "rett"?. En lengde som er slik at en har 0,15mm med litt justeringsmuligheter på TDC? 4) Sjekke for "coil bind" med 1mm måleblad + sjekke at ventilbrikken ikke bunner i ventilstyringen
For dere som mener jeg ikke kan sette 1.4 på original kam, med originale fjærer - så har jeg lyst å forsøke :-) OG jeg leste en gang at Gene Berg sa dette i det minste var bedre enn å pusle med 1.25 som ikke gav deg noe ekstra...
Noen som har et sett (høyre/venstre) liggende av disse? De trenger ikke å være i topp stand. Er på jakt etter ett eller to sett til en kompis som skal ha dem på ovalen sin.
Har måttet gå på TheSamba og kjøpe bil som var annonsert kun der av en bileier noen km unna meg lokalt her i Bergen.
Spesielle biler kan også ha et marked i Norge, men vil en ha mest mulig og er tar jobben med å handle internasjonalt, så kan en nok få bedre betalt. Regner med det er mange som "vindus-handler" og spør mange spørsmål og gir lave bud utenfor Norge også, ikke bare her hjemme!
Fraktet nylig en bil med Calship fra vestkysten*. Kjempebillig. Det som kostet en del i tillegg var forsikringen jeg valgte å ta + at jeg fikk dem til å hente bilen min i Colorado på lukket henger (12-15 timer). Mitt råd ville vært; kjøp en god bil på vestkysten, fraktpris betyr ingenting i forhold til øst.
*Our rate to OSLO for a Porsche 356 is usd1395 to in a consolidation (co-load).
veit ikkje kor lenge du skal beholda dei, men er da veldi lenge må du gjera da skikkelig og ta da frå innsida og ut. dvs du spretter opp falsen og demonterar dei, so kan du sandblåsa alt...