mai 09, 2024, 05:28:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål ( meninger)ang trimmet motor  (Lest 6348 ganger)
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« på: januar 26, 2014, 15:59:16 pm »

Skal skifte ut motoren jeg har i bilen nå.
Bilen blir brukt daglig i sommer halvåret, såjeg vil ha en motor som passer rett inn i boblen uten å gjøre de store forandringer i motorrommet.
Motoren kommer til å bli brukt på noen langturer, bykjøring ( mest) også gasse ifra andre biler.


Sitter å tenker på girkassen jeg har nå og hvor mye jeg kan gå opp i cc . Håper på 1915 og høyere !

Er egentlig på jakt etter erfaringer og meninger fra andre her med valg av motorstørrelse







Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #1 på: januar 26, 2014, 16:20:33 pm »

Har kjørt 1915 sommer som vinter,ikke helt uten problemer....jeg hadde en dobbel midtmontert gasser,ingen god løsning på vinteren pga ising.Er en fordel med to doble.
Hadde itillegg 1300s-kasse.

En annen ting; budsjett;tusenlappene flyr fort fra 1835 og oppover...
« Siste redigering: januar 26, 2014, 16:53:03 pm av Ingar » Loggført
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #2 på: januar 26, 2014, 16:53:52 pm »

Har kjørt 1915 sommer som vinter,ikke helt uten problemer....jeg hadde i dobbel midtmontert gasser,ingen god løsning på vinteren pga ising.Er en fordel med to doble.
Hadde itillegg 1300s-kasse.

En annen ting; budsjett;tusenlappene flyr fort fra 1835 og oppover...

Kommer nok ikke til og ha problemet med ising da jeg ikke kommer til og kjøre bilen om vinteren . Blir trygt parkert i garasje lenge før saltet kommer på veiene som de ikke sparer på her i Stavanger.
Er dobble gassere jeg er på jakt etter.
Loggført
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #3 på: januar 26, 2014, 17:41:54 pm »

Det står nok mellom 1915 cc og 2110 cc . Noen for og imot ?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: januar 26, 2014, 18:30:26 pm »

En annen ting; budsjett;tusenlappene flyr fort fra 1835 og oppover...

Det du skriver er feil Ingar. Det er ingen prisforskjell på en 1835 vs 1915. Over 1915 så bytter man veiv og da snakker vi 249 - 299 USD for en China veiv for å få 2.3 liter. På forgassere, kam, sylindre skiller det svært lite på pris.. man kan kjøpe det så rimelig man vil og så dyrt man vil. Man får alltid det man betaler for.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TURBO
Gjest
« Svar #5 på: januar 26, 2014, 19:17:21 pm »

En annen ting; budsjett;tusenlappene flyr fort fra 1835 og oppover...

Det du skriver er feil Ingar. Det er ingen prisforskjell på en 1835 vs 1915. Over 1915 så bytter man veiv og da snakker vi 249 - 299 USD for en China veiv for å få 2.3 liter. På forgassere, kam, sylindre skiller det svært lite på pris.. man kan kjøpe det så rimelig man vil og så dyrt man vil. Man får alltid det man betaler for.

-BB-

Så det du sier er at en 1835 og en f.eks 2.9ltr er lik i pris? Herregud jeg har da egne erfaringer....
Jeg har kjørt 1641,1915 og snart 2,9liter type 4,kom ikke å fortell meg at de motorene tygger like grovt av lommeboka...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: januar 26, 2014, 19:30:55 pm »

Så det du sier er at en 1835 og en f.eks 2.9ltr er lik i pris? Herregud jeg har da egne erfaringer....
Jeg har kjørt 1641,1915 og snart 2,9liter type 4,kom ikke å fortell meg at de motorene tygger like grovt av lommeboka...

Nå må du ta noen dype åndedrag før du leser igjen. Jeg skriver at det ikke er noen prisforskjell på en 1835 vs en 1915. Ei heller en 1641 vs 1915. Jeg skriver også at det er en prisforskjell på en 1915 og en 2332 men den er liten. Hvor kom 2.9 liter fra? T4 har jeg heller ikke nevnt.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #7 på: januar 26, 2014, 19:31:50 pm »

Kommer vel helt ann på hvor mye effekt man drar ut av de literene det vel..
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #8 på: januar 26, 2014, 19:35:40 pm »

Så må du jo lese før du svarer da.Fra 1835 og oppover så flyr tusenlappene fort.Ergo så er det jeg skriver rimelig riktig...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: januar 26, 2014, 19:37:25 pm »

Kommer vel helt ann på hvor mye effekt man drar ut av de literene det vel..

Såklart. Mye effekt krever kunnskap. Kunnskap er dyrt.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 26, 2014, 19:39:02 pm »

Så må du jo lese før du svarer da.Fra 1835 og oppover så flyr tusenlappene fort.Ergo så er det jeg skriver rimelig riktig...

En 200hk 1776cc koster laaaangt mer enn 200hk 2332cc..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: januar 26, 2014, 19:41:06 pm »

Så må du jo lese før du svarer da.Fra 1835 og oppover så flyr tusenlappene fort.Ergo så er det jeg skriver rimelig riktig...

Skal vi ta det en gang til?

1600 - 1641 - 1681 - 1776 - 1835 - 1915 koster akkurat det samme.

1915 - 2386 koster 1 veiv ekstra: http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=2674

Sånn, er det mer forståelig nå?

BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TURBO
Gjest
« Svar #12 på: januar 26, 2014, 20:05:19 pm »

Jeg går utifra at trådstarter snakker om turnkey til sin bil;
Som eksempel kan du ta denne;

1835 motor m/ to doble dellorto 40 gassere, boch 009, oljefilteruttak, fancy gasserstag som jeg ikke husker hva heter. Skal være komplett, bortsett fra luftfilter.
Motor har aldri vært startet etter bygging.
Ingen garantier gis.
Utropspris: kr 6000,-

til denne:

http://vwnettet.dk/topic/198547#post-787604

For de som ikke skjønte det,så var det dette jeg mente med at tusenlappene flyr
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: januar 26, 2014, 20:08:48 pm »

Jeg går utifra at trådstarter snakker om turnkey til sin bil;
Som eksempel kan du ta denne;

1835 motor m/ to doble dellorto 40 gassere, boch 009, oljefilteruttak, fancy gasserstag som jeg ikke husker hva heter. Skal være komplett, bortsett fra luftfilter.
Motor har aldri vært startet etter bygging.
Ingen garantier gis.
Utropspris: kr 6000,-

til denne:

http://vwnettet.dk/topic/198547#post-787604

For de som ikke skjønte det,så var det dette jeg mente med at tusenlappene flyr

Da hadde jeg heller kjøpt denne: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24676

Når kan jeg hente den 1835 motoren for 6000,-?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TURBO
Gjest
« Svar #14 på: januar 26, 2014, 20:14:21 pm »

Jeg går utifra at trådstarter snakker om turnkey til sin bil;
Som eksempel kan du ta denne;

1835 motor m/ to doble dellorto 40 gassere, boch 009, oljefilteruttak, fancy gasserstag som jeg ikke husker hva heter. Skal være komplett, bortsett fra luftfilter.
Motor har aldri vært startet etter bygging.
Ingen garantier gis.
Utropspris: kr 6000,-

til denne:

http://vwnettet.dk/topic/198547#post-787604

For de som ikke skjønte det,så var det dette jeg mente med at tusenlappene flyr

Da hadde jeg heller kjøpt denne: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24676

Når kan jeg hente den 1835 motoren for 6000,-?

Det må du jo nesten høre med selger om,tror du ikke....?

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,53853.0.html
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: januar 26, 2014, 20:19:02 pm »

Det må du jo nesten høre med selger om,tror du ikke....?
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,53853.0.html

Pokker.. den gikk for 8000,-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TURBO
Gjest
« Svar #16 på: januar 26, 2014, 20:30:41 pm »

Det må du jo nesten høre med selger om,tror du ikke....?
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,53853.0.html

Pokker.. den gikk for 8000,-

Du får handle Jakob sin da vettu.Er jo "akkurat det samme" Nesten ingen tusenlapper å snakke om heller....
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #17 på: januar 26, 2014, 20:41:12 pm »

Så må du jo lese før du svarer da.Fra 1835 og oppover så flyr tusenlappene fort.Ergo så er det jeg skriver rimelig riktig...

Skal vi ta det en gang til?

1600 - 1641 - 1681 - 1776 - 1835 - 1915 koster akkurat det samme.

1915 - 2386 koster 1 veiv ekstra: http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=2674

Sånn, er det mer forståelig nå?

BB



Det er jo ikke riktig, alt over 1641 vil kreve maskinering av blokk og topper. Det koster jo litt
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 26, 2014, 20:52:20 pm »

Enig, går en til langslag - så koster alt mer: utfresing i blokk, tilpassing av kjøleblekk, motoren har større volum -> ønske om at toppende skal puste bedre med større ventiler, fra 36/40 gassere til 45/48  osv....
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: januar 26, 2014, 20:57:35 pm »

Enig, går en til langslag - så koster alt mer: utfresing i blokk, tilpassing av kjøleblekk, motoren har større volum -> ønske om at toppende skal puste bedre med større ventiler, fra 36/40 gassere til 45/48  osv....

Dere beskriver arbeid. Arbeid koster når man ikke kan, vil eller ønsker å gjøre det selv. Mye vil ha mer, sånn er det jo alltid. Det er ikke noe problem å bruke 100 - 150 000 på en motor.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #20 på: januar 26, 2014, 23:00:36 pm »

Eg e kokk av yrke så ikkeje så masse eg kan ennå om motorbygging. Har heldigvis ein kompis som e flink til å læra vekk og skru.
Det eg evnt tenke e 1915 eller 2110 cc longblock for å så gjøre resten av jobben selv.
Kjekt me meninger fra folk.
Kommer sikkert et dumt spørsmål, men er på jakt etter akselerasjon og ikke noe toppfart/stripe bil. Vil det være veldig stor forskjell mellom disse motorene ?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 26, 2014, 23:28:59 pm »

Bygg det du har lyst på. Det er ikke verre Glad

1915cc og 130-140hk er veldig morro Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #22 på: januar 27, 2014, 00:17:48 am »

Ser det er mange meninger og uttalelser her, og de fleste er jo strengt tatt riktige, men spørsmålet er om det svarer på trådstarters spørsmål Blunker

Men for å gi et godt svar trenger man litt mer bakgrunnsinfo. Det viktigste er kanskje tykkelsen på lommeboka. Det ligger en tråd her inne om en som ber om tips på hva han kan få til for 8000 kr, der får du mye bra info.

Du sier du er kokk, og ikke har tilgang til/kunnskap om maskinering? Da ryker prisen fort i været når du passerer 1641cc. Det er fullt mulig å bygge en 1641 som er veldig morsom, men da trengs kunnskap, og det koster...

For å gi et lite bilde sett fra mitt ståsted (jeg er ikke mekaniker, men liker å finne ut av ting, og har tilgang på vanlig håndverktøy), så har jeg bygget to motorer de siste årene. Den ene er en 1835 som har sittet i Ghian min i 4-5 sesonger nå, men med diverse plunder. Den er basert på en gammel blokk, som jeg trodde ikke trengte linjeboring, men det viste seg etter et år eller to, og et lager- og veiv-havari at blokka trengte linjeboring. Det er nesten regelen da disse gamle blokkene er godt brukt etter 40-50 år i tjeneste.

Jeg bygde 1835n av stort sett "vanlige" std deler, og med nye lager, kam, pumpe sylindersett etc endte jeg opp på ca 10k for deler. I tillegg hadde jeg liggende topper fra en gammel "racer" så det kostet ikke meg noe. I utgangspunktet hadde jeg et sett brukte dellortoer på den, til ca 3000, så i deler kostet den meg sånn ca 15.000. Så kom maskineringen i tillegg. Jeg vet ikke hvor mye man må betale for å ta ut blokk og topper til større sylindre, men man må nok regne 2-3000 hvis man ikke har en kompis med fres (noe jeg har...)

Så summerer man dette og en donormotor i rimelig stand, ryker man kjapt på 20k

Da har man en morsom 1835 med 100-120 hk som er ganske morsomt i en boble.

Mye vil som vanlig ha mer, og nå bygger jeg en 2110ccm basert på wbx (såkalt oxybokser) og den blir sikkert dobbelt så dyr innen alt er på plass, men det er ikke noe problem å legge MYE mer i en slik motor som BB sier over her.

Så kort fortalt. Fart koster, hvor fort har du råd til å kjøre Blunker

Lykke til med planleggingen, det er ofte den beste delen av prosjektet synes jeg.
Loggført
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #23 på: januar 27, 2014, 00:53:14 am »

Ser det er mange meninger og uttalelser her, og de fleste er jo strengt tatt riktige, men spørsmålet er om det svarer på trådstarters spørsmål Blunker

Men for å gi et godt svar trenger man litt mer bakgrunnsinfo. Det viktigste er kanskje tykkelsen på lommeboka. Det ligger en tråd her inne om en som ber om tips på hva han kan få til for 8000 kr, der får du mye bra info.

Du sier du er kokk, og ikke har tilgang til/kunnskap om maskinering? Da ryker prisen fort i været når du passerer 1641cc. Det er fullt mulig å bygge en 1641 som er veldig morsom, men da trengs kunnskap, og det koster...

For å gi et lite bilde sett fra mitt ståsted (jeg er ikke mekaniker, men liker å finne ut av ting, og har tilgang på vanlig håndverktøy), så har jeg bygget to motorer de siste årene. Den ene er en 1835 som har sittet i Ghian min i 4-5 sesonger nå, men med diverse plunder. Den er basert på en gammel blokk, som jeg trodde ikke trengte linjeboring, men det viste seg etter et år eller to, og et lager- og veiv-havari at blokka trengte linjeboring. Det er nesten regelen da disse gamle blokkene er godt brukt etter 40-50 år i tjeneste.

Jeg bygde 1835n av stort sett "vanlige" std deler, og med nye lager, kam, pumpe sylindersett etc endte jeg opp på ca 10k for deler. I tillegg hadde jeg liggende topper fra en gammel "racer" så det kostet ikke meg noe. I utgangspunktet hadde jeg et sett brukte dellortoer på den, til ca 3000, så i deler kostet den meg sånn ca 15.000. Så kom maskineringen i tillegg. Jeg vet ikke hvor mye man må betale for å ta ut blokk og topper til større sylindre, men man må nok regne 2-3000 hvis man ikke har en kompis med fres (noe jeg har...)

Så summerer man dette og en donormotor i rimelig stand, ryker man kjapt på 20k

Da har man en morsom 1835 med 100-120 hk som er ganske morsomt i en boble.

Mye vil som vanlig ha mer, og nå bygger jeg en 2110ccm basert på wbx (såkalt oxybokser) og den blir sikkert dobbelt så dyr innen alt er på plass, men det er ikke noe problem å legge MYE mer i en slik motor som BB sier over her.

Så kort fortalt. Fart koster, hvor fort har du råd til å kjøre Blunker

Lykke til med planleggingen, det er ofte den beste delen av prosjektet synes jeg.

Tusen takk for kjempe svar grelland,
Liker og finne ut hvordan ting fungerer og ikke minst kunne vite hva som kansje er problemet når ting går gale.
Har tilgang til kunnskap og vanlig håndværktøy.
Holdt på med 1600 turbo motor med innspøytning for en god del år siden, men ble lagt på is da jeg fikk nytt bobleprosjet . Så har gått litt i glemmeboka?
Tenkte å ta å børste støv av denne motoren igjen , men dette er et test prosjekt som kommer nok til å ta litt tid . Derfor tenker jeg å sette inn en større motor enn dagens 1600.
Har ikke tenkt på hvor mye jeg vil bruke, men kan tenke en plass mellom 15-25kr om det kansje hjelper .

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: januar 27, 2014, 07:25:51 am »

1915cc er et fint utgangspunkt.  Jeg betalte ca 25k ferdig montert i bil, da hadde jeg god donormotor som jeg byttet inn i tilegg. Tipper verdien var 8000. Men måtte justere litt selv for å få den til å gå skikkelig.
Tror jeg totalt brukte 60.000 på å få motoren bra. Etter et lite havari på kam og løftere, bygget jeg den om til turbo, og brukte glatt 70.000 til, om jeg regner med instrumentering og utstyr for å justere/overvåke.
Så det kan være lurt å planlegge hvor mye du vil bruke ja.  Glad
Er du heldig, får du en god 1915 cc for 30.000 turnkey.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #25 på: januar 27, 2014, 07:28:33 am »

Mens jeg var heldig og fikk tak i en brukt turnkey med alt 2332 som kosta meg 45.. Og den motoren funka som gull. Men levetid kommer også ann på kjøremønster og vedlikehold..
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #26 på: januar 27, 2014, 07:38:17 am »

Sjekk linken jeg postet lengre opp. Turn key 2.3 liters motor med masse moment bygget av en som kan sakene sine. 32 000 SEK. Du pruter 2 000 og henter den selv. Det absolutt rimeligste hvis man ikke kan/vil eller ønsker å bygge selv er å kjøpe en ferdig motor fra statene og Jet Packer den til Norge på båt. Tar 25 - 28 dager før den er hjemme på trappa. Det er klart at det vil være et sjansespill men det kan det jo være uansett hvor man kjøper en motor. Gode sider for å kjøpe fra statene er Thesamba.

Lykke til!

-BB-
  
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #27 på: januar 28, 2014, 01:16:02 am »

Etter endel roting på loftet på garasjen til en kompis løftet vi ned både hans gamle 1915 cc motor og mitt tidligere prosjekt 1600 turbo . Etter å ha inspisert 1600 så ble vi enige om å prøve oss på dette igjenn.  Så veldig bra ut etter å ha stått i over 5 år . Blokka delte vi sist gang , men kommer til å splitte den opp for å få renset opp skikkelig . Var kjekt å skru motor igjen.

1915 motoren (94 mm ) var ikke et flott syn , vi skrudde av kjøledeksler viftehus topper og sylindere .
Sylinderene var ikke noe å ha på samme med toppene,hadde vist kommet vann inn. så denne blokka blir også splittet for å så kjøpe inn nye deler.
Blir jo endel jobb fremover:)




Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: januar 28, 2014, 07:17:44 am »

Jeg ville gått for 1600 turbo. Har en del erfaring med det...
Dette var mitt første forsøk, bygde den ferdig, men satset på 1915turbo før jeg fikk prøvd den i bil...
http://m.youtube.com/watch?v=OD380WOsnNY

Og 1915 turbo i bil...

http://m.youtube.com/watch?v=5DuHmeJSxFY
« Siste redigering: januar 28, 2014, 07:23:37 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #29 på: januar 28, 2014, 11:33:02 am »

Er det turbo trip du har brukt å laget genrøret opp til turbos elv ? Har du en byggetråd ?
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!