mai 02, 2024, 01:28:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan bytter jeg best til nye hengsler  (Lest 1857 ganger)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mars 29, 2011, 09:30:24 am »

Feste med pop-nagler eller skruer?
Pulverlakkere eller tradisjonell lakk? Hengslene vil jo stå å rubbe mot hverandre.
Tar jeg ut "splinten" for lakkering eller ei?
Andre tips fra noen som har gjort det?

Mvh,
Marius
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #1 på: mars 29, 2011, 09:33:48 am »

Hvilke hengsler på bilen er det du mener? er jo flere hengsler på en boble
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mars 29, 2011, 11:20:26 am »

Alle på dørene forran.M
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #3 på: mars 29, 2011, 11:59:36 am »

Bruk iallefall ikke pop-nagler.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #4 på: mars 29, 2011, 12:39:00 pm »

Du må vel i de fleste tilfeller skru i a-stolpen og sveise i døra, men hvorfor bytte hengsler?
Loggført

Member #1 /Spliths venner
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: mars 29, 2011, 12:41:53 pm »

Sveise i døra. Takk. Tenkte å bytte fordi døra subber litt i kanalen, og det er noe slark.M
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 29, 2011, 12:45:09 pm »

Hei
Hvis du skal ha bytta bolter så kan jeg gjøre det
+ grunne hengslene
Eventuelt lage nye dørbolter på mål hvis de er ikke  Øyerulling

Mags
Kan leveres Asker.
90508914
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: mars 29, 2011, 12:49:11 pm »

Hengslen er originalt "naglet" til døra. Har aldri sett at det er blitt like pent som originalt, bedre å bore opp hengslene og sett i overdimensjon pinne. Mye lavere vanskelighetsgrad også.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: mars 29, 2011, 12:52:24 pm »

Sveise i døra. Takk. Tenkte å bytte fordi døra subber litt i kanalen, og det er noe slark.M

Du bytter ikke hengsler av den grunn, åpne opp døra halvveis og løft den opp av all den krafta du tør å bruke på den, riv og røsk! Juster så inn slakken. Vips..! (Det er sånn jeg justerer dørene på vraka mine i alle fall, funker hver gang)

Med mindre pinnen er sliten, som JHU nevner. Men jeg har aldri vært så fin på det Blunker
I så fall ringer du Mags!

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: mars 29, 2011, 20:55:45 pm »

Finns også en prosesyre fra VW  om hvordan du justerer døra/karosseriet, hvis du ikke har slakk.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #10 på: mars 30, 2011, 08:34:47 am »

Finns også en prosesyre fra VW  om hvordan du justerer døra/karosseriet, hvis du ikke har slakk.

Men så fortell da, din nisse Blunker
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: mars 30, 2011, 09:21:43 am »

Sveise i døra. Takk. Tenkte å bytte fordi døra subber litt i kanalen, og det er noe slark.M

Du bytter ikke hengsler av den grunn, åpne opp døra halvveis og løft den opp av all den krafta du tør å bruke på den, riv og røsk! Juster så inn slakken. Vips..! (Det er sånn jeg justerer dørene på vraka mine i alle fall, funker hver gang)

Med mindre pinnen er sliten, som JHU nevner. Men jeg har aldri vært så fin på det Blunker
I så fall ringer du Mags!


Man of my heart!  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: mars 30, 2011, 09:26:52 am »

De justeringer som finnes på karosseriet for (indirekte) justering av døråpninger, er bolten i bakre hjulhus som som går gjennom en gummikloss ned mot støtdemper "tårnet".
Og karosserifestet ned på forstilling kan nok også manipuleres for å endre døråpninger (gummi foring der også). Om døra sagger så er nok trikset å stramme under tanken, eller å løfte bak.

Overlater resten til han andre nissen Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 30, 2011, 09:47:06 am »

Det er mange nisse er på berget Øyerulling
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: mars 30, 2011, 09:58:44 am »

Kongsberget
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 30, 2011, 10:54:28 am »

De fleste Nisser er jo i Vestfold da dine Nissefar Osteaktig
du er jo full gang å spare til sjegg nå da
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!