Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2730 på: august 03, 2017, 00:10:45 am » |
|
Har konkludert med at jeg prøver å ta en "Ole Brumm" med å både forsøke å gjøre noe med det jeg mener er hovedårsaken til temperaturen og bedre kjølinga samtidig. Etter å ha grublet en del, kan jeg ikke skjønne annet enn at de stive oteva-90 fjørene mine er den mest sannsynlige årsaken til høye temperaturer. Så jeg bestemte meg for å ta ut motoren og enten bytte til noen andre mindre stive fjører, eller ganske enkelt bruke kun de ytre på Oteva-settet. Bør kanskje begrense turtallet litt, men for å få verifisert om dette er årsaken, trenger jeg ikke så voldsomt turtall. Mens jeg har motoren ute, skal jeg bygge om til doghouse-kjøling også, hvis jeg får tak i alle deler, så får vi se om dette løser problemene mine. Her er et par bilder fra kveldens aktiviteter: Først et "før"-bilde:
before.jpg (63.3 KB. 450x600 - vist 366 ganger.) Så et bilde av assistenten på 11 år som demonterte alt i motorrommet:
assistent.jpg (60.79 KB. 450x600 - vist 352 ganger.) Og så et når motoren var ute etter ca en times skruing:
ute.jpg (69.04 KB. 446x600 - vist 357 ganger.) Eneste jeg tror jeg mangler nå er dette blekket:
blekk.jpg (7.58 KB. 181x167 - vist 1011 ganger.) Hyl ut om du har et slikt liggende
|
|
« Siste redigering: august 03, 2017, 00:18:53 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2731 på: august 04, 2017, 13:07:49 pm » |
|
Spennende! Du har allerede ødelagt ett sett med løftere og nå går du ned i fjørtrykk fordi noen mener det kan være årsaken til at motoren din går varm? Jeg har kjørt med langt høyere fjørtrykk en det du gjør uten at motoren har gått varm av den grunn.
Hvorfor kommenterer ingen på det lille reimhjulet dit? Størrelsen har en direkte virkning på turtallet til viften din og sammen med feks lav utveksling så vil dette føre til at viften ikke klarer å gjøre jobben den er tiltenkt til.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2732 på: august 04, 2017, 13:47:57 pm » |
|
nettopp.... jeg er som du kanskje skjønner litt rådvill, og ønsker å prøve det meste..
Når det gjelder reimhjulet har jeg mindre reimhjul fra 356 på dynamoen, så utvekslingen er tilnærmet lik originalt (må bla litt bakeover i tråden her for å finne dataene), men det kan absolutt være en mulighet ja. På den annen side har jeg temp-føler under plugg nr 3 og den viser på det meste opp mot 140 grader. Jeg hadde inntrykk av at det ikke var urovekkende høyt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2733 på: august 04, 2017, 14:11:06 pm » |
|
nettopp.... jeg er som du kanskje skjønner litt rådvill, og ønsker å prøve det meste..
Når det gjelder reimhjulet har jeg mindre reimhjul fra 356 på dynamoen, så utvekslingen er tilnærmet lik originalt (må bla litt bakeover i tråden her for å finne dataene), men det kan absolutt være en mulighet ja. På den annen side har jeg temp-føler under plugg nr 3 og den viser på det meste opp mot 140 grader. Jeg hadde inntrykk av at det ikke var urovekkende høyt?
Hei, Med mindre hjul på dynamoen så har du fikset turtallet på viften og dermed velger jeg å tro at det ikke er problemet. Hvor skapes varmen i våre motorer? Toppene og til en viss grad sylinderne. 140 grader direkte under plugg nr 3 mener jeg ikke er veldig høyt men det har du kanskje fått bekreftet av andre allerede(?) Nå er det jo litt seint siden du allerede har tatt motoren ut men hvis du har en IR temperaturmåler så kunne det vært interessant å måle så nær eksoskanalen som du klarer å måle med motoren i gang. Store forskjeller der forteller deg om en eller flere sylindre får for mye eller for lite fuel ved at feks en eller flere injectors ikke spiller helt på lag. En annen ting, det tinnet du skriver at du mangler over her tyder på at du kjører med et "dog house" viftehus til tross for at du ikke har noen oljekjøler i hundehuset. Det kunne kanskje vært en ide å kjøpe et viftehus uten dette mens du er i gang? Din lokale delepusher har sikkert et slikt på lager. Mvh BB
|
|
« Siste redigering: august 04, 2017, 14:15:17 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2735 på: august 04, 2017, 15:43:51 pm » |
|
En annen ting, det tinnet du skriver at du mangler over her tyder på at du kjører med et "dog house" viftehus til tross for at du ikke har noen oljekjøler i hundehuset. Det kunne kanskje vært en ide å kjøpe et viftehus uten dette mens du er i gang? Din lokale delepusher har sikkert et slikt på lager.
Mvh BB
Før jeg tok ut motoren i går kjørte jeg uten doghouse og kun en ekstern kjøler. (Ettermarkeds viftehus). Grunnen til at jeg prøver å finne den biten som er rød på bildet er at jeg har fått samlet alle andre deler til å bygge om til doghouse, bortsett fra den biten Men det har også løst seg, så nå tror jeg at jeg har alt Så planen var altså å gjøre to ting: Bygge om til T1 kjøler i doghouse, og mindre fjørtrykk. Dersom noen overbeviser meg om at de fjørene jeg har er ok før den går sammen igjen på mandag monterer jeg med oteva90 igjen Uansett mått motoren ut
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2736 på: august 04, 2017, 15:45:24 pm » |
|
Når jeg tenker meg om så blir denne motoren en "forum-motor" etterhvert, siden jeg må spørre om råd om alt mulig og så gjør jeg det som flertallet sier Dyrt men moro Og lærerikt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #2737 på: august 04, 2017, 18:18:28 pm » |
|
Alle klager på at Porsche kjøling ikke funker ,,,, vel det gjör den ... denne funker også ,,langt bort fra orginal ..funker ingenting ...i ett standard oppsett .. Utover standard skal en kjøler på olja bli bra ... Vil heller titte på hvordan motoren er byggd fra grund av om det forsatt er kjøleproblemer .. Ghia er litt tricki mht . kjøling /trim tror jeg .. Kjør Porsche og glem det .. Lykke til Roy ... Mvh
IMG_1481.jpg (73.02 KB. 799x600 - vist 447 ganger.)
|
|
« Siste redigering: august 04, 2017, 18:25:07 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2738 på: august 13, 2017, 22:41:45 pm » |
|
Skjønner ikke helt hvor du vil med det inlegget Erich, men jeg har ikke fått med meg at "Alle" mener at Porsche kjøling ikke funker... Tilbake til min motor, og maskinisten (eldstesønnen) fikk lappen forrige uke, så han har jeg nesten ikke sett... Problemet er at han må lage en liten adapterplate til meg, men han er visstnok på vei hjem fra en snartur i Sverige i morgen, så da håper jeg at jeg får inn motoren før SCC. Jeg har fått en del kommentarer på dette reimhjulet mitt, så nå har jeg satt på originalt wbx reimhjul igjen (har samme diameter som T1), så da blir det ikke noe spørsmål om turtallet på vifta i alle fall. Tanken nå er å montere original T1 kjøler i doghouse, og en ekstern termostat og kjøler ved siden av girkassa. Så får vi håpe dette blir bra. Noen som vet om olja går inn i filteret i senter eller rundt periferien? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg skal ha på sandwichplate, og kjøre all olja gjennom doghouse-fiulteret før det går i termostaten, og ikke motsatt så da er det greit å vite hvor olja kommer ut
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #2739 på: august 14, 2017, 17:04:12 pm » |
|
Mener olja kommer i midten, men litt usikker i farta. Kan sjekke når jeg kommer hjem i kveld.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2740 på: august 16, 2017, 23:43:25 pm » |
|
Mener olja kommer i midten, men litt usikker i farta. Kan sjekke når jeg kommer hjem i kveld.
Det hadde vært flott
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2741 på: august 16, 2017, 23:51:50 pm » |
|
Skjer litt i kulissene. Maskinisten kom hjem fra Sverige og da har vi frest, dreid og sveiset litt og har kommet opp med en adapter for å få montert inn oljekjeler i doghouset. Form follow function er det noe som heter. Så dette ble ikke veldig pent men det skal være tett (og det blir ikke synlig siden det blir inni viftehuset....)
20170816_211502.jpg (54.48 KB. 800x600 - vist 384 ganger.)
20170816_205314.jpg (89.81 KB. 800x600 - vist 378 ganger.) Nå designer junior et par biter som skal 3d printet for å gjøre det pent og tett rundt gjennomføringen. Mye tyder på at vi blir klare for å få motoren inn igjen i morgen kveld
|
|
« Siste redigering: august 17, 2017, 08:57:36 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2742 på: august 17, 2017, 00:00:05 am » |
|
I kategorien 3d-printa deler legger jeg ut bilde av radiodekselet junior designet, printet og lakket. Ser at ikke det er 100% match på fargen men det er ikke 3d-printeren sin feil
|
|
« Siste redigering: august 17, 2017, 08:58:03 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #2743 på: august 17, 2017, 10:20:21 am » |
|
Hmmm, er der mulighed for at man kan få 3d printet et handskerum til ovalen også ?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2744 på: august 17, 2017, 21:33:19 pm » |
|
Hmmm, er der mulighed for at man kan få 3d printet et handskerum til ovalen også ? Det kan nok ordnes. Her er dagens 3d print
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2745 på: august 17, 2017, 21:35:31 pm » |
|
Og motoren er på plass i bilen igjen. Må tilpasse noen oljeslanger så tror jeg det meste er på plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #2746 på: august 18, 2017, 09:01:28 am » |
|
fantastisk! Da bliver det Ghia til SCC da?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2747 på: august 18, 2017, 09:52:32 am » |
|
Det er målet. Jeg er på jobb i dag, men har lagt opp til garasjetid i ettermiddag/kveld/natt til den er klar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #2748 på: august 18, 2017, 10:21:08 am » |
|
suverænt!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2749 på: august 21, 2017, 13:17:36 pm » |
|
Her var det ikke oppdatert siden stressmekkinga startet på fredag ettermiddag ser jeg Status er omtrent som følger: Fredag ettermiddag startet vi med å lage et antall slanger for å få koplet inn det nye oljesystemet, og planen er at olja skal gå omtrent som følger: -ut av blokka gjennom filteret -via en sandvichplate uten termostat og opp i doghouse kjøler -ut av doghouse-kjøler og inn i ekstern termostat montert under "hylla" ved siden av motoren -sløyfe ut av ekstern termostat til ekstern kjøler ved siden av/over girkassa -retur fra ekstern termostat til sandwich og inn i blokka Her er et bilde av oljeslangene som kommer ut av viftehuset. Det skal lages en "krage" rundt som tetter for luft pluss at gjennomføringen i det bakre kjøleblekket må få tettet hullet til varmluftslange:
(52.9 KB. 450x600 - vist 437 ganger.) Her et bilde under bilen med plassering av termostat og kjøler som kan skimtes i bakgrunnen av bildet:
(35.54 KB. 450x600 - vist 400 ganger.) Og her er assistenten på 14 år på fredag kveld som monterte oljeslanger mens jeg lå under og målte og bannet...
Inge oljeslanger.jpg (47.43 KB. 450x600 - vist 334 ganger.)
|
|
« Siste redigering: august 21, 2017, 14:36:32 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2750 på: august 21, 2017, 13:44:23 pm » |
|
Så ganske sent utpå fredagskvelden begynte ting å falle på plass, men under demonteringa for et par uker siden hadde jeg fått knekt stussen på MAP-sensoren, så det ble litt febrilsk mekking med lynlim og epoxy før det så ut til å funke. Fikk montert alt, men det viste seg at offset på wbx-reimhjulet var annerledes enn det lille som satt der fra før (ifm tørrsump-pumpe), så det ble litt knot med shimsing og tilpassing av det øvre reimhjulet. Enden på visa ble å montere det litt mindre 356-reimhjulet på dynamoen da det har en annen offset enn det originale. Fant til slutt en viftereim med riktig lengde, men var litt skeptisk da den så rimelig fillete ut... Fylte på olje og la meg under for å sjekke, og da drypte det av en av koplingene på den eksterne kjøleren. Fik dratt alt til, og det så tett ut. Neste trinn var å sette strøm på skiten, og da oppdaget vi en bensinlekkasje på en AN-kopling. Litt febrilsk leting i skuffer og skap ga ingen resultater, men da så jeg på facebook at Thore-Morten akkurat hadde lagt ut en melding selv om klokka nærmet seg midnatt. Han har verksted en halvtimes tid unna, og eldstemann sa seg villig til å hente deler dersom han hadde noe liggende, men det hadde han ikke, så da måtte vi få til noe med det vi hadde liggende. Det ble tett, og da kunne vi fyre opp. Startet på første slag, og oljetrykket var der det skulle. Gutta begynte å pakke verktøy og utstyr i følgebilen mens jeg ryddet unna det siste for å ta en lengre prøvetur (klokka var godt over midnatt), men det gikk kun noen hundre meter før første stopp:
(35.87 KB. 450x600 - vist 391 ganger.) Ikke noe alvorlig, bare en kabelsko som var løs på oljetrykkbryteren. Etter noen hundre meter til kom vi ut på litt større vei, og da tente ladelampa.... Det viste seg å være viftereima som hadde hoppet av. Siden verktøyet var pakka i Forden, og guttungen kjørte Audi som følgebil på testen (bedre stereoanlegg i audin...) så måtte han hjem og hente litt verktøy og jeg sto i veikanten og ventet. Ble fint bilde da
langs veien.jpg (73.8 KB. 800x600 - vist 309 ganger.) Fikk vrengt på viftereima, men det varte ikke mange minuttene av gangen, så det ble litt begrenset hvor mye jeg fikk testet dette med kjøling/oljetrykk. Vi tok en sjefsavgjørelse på at vi legger oss, og så står vi på trappa til biltema lørdag morgen når det åpner og får tak i ny viftereim. Kom i seng ca 0200, så det ble ikke så ille
|
|
« Siste redigering: august 21, 2017, 14:37:59 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2751 på: august 21, 2017, 13:53:01 pm » |
|
Lørdag morgen var vi oppe i tide til å få tak i ny viftereim og an-koplinger på biltema, og full fart hjem for å montere ny viftereim. Kom oss noen kilometer ut på den vanlige testrunden og ting så veldig lovende ut mtp oljetemp/trykk. Ble litt skeptisk etter telefonsamtalen med Thore-Morten på fredag siden han meldte om lekkasjer fra hans tilsvarende doghouseadapter, men vår var tilsynelatende potte tett. Ikke pen, men tett Trua på at dette skulle funke økte, og jeg tenkte at jeg får ta et litt skikkelig drag gjennom girene for å sjekke alt før jeg la ut på en par timers tur på motorveien, og i det jeg var i ferd med å tømme 3dje giret døde motoren momentant.... Temp og trykk så bra ut, men rett og slett helt død. Stoppet i veikanten, og når jeg skrur på tenninga hører jeg bensinpumpa går, og motoren tenner når jeg drar på starteren, men den dør etter et sekund eller to. Jeg mistenker at pumpa ikke drar i gang når motoren starter så den kun bruker den bensina som er i fuel railsene i det jeg trykker på knappen, men da var klokka rundt 10 på formiddagen, og da mista jeg lysten på å begynne feilsøking, så da taua vi den hjem og satte den her :
i garasjen.jpg (53.77 KB. 450x600 - vist 323 ganger.) Alle hoppa i Forden og dro til SCC. Hadde en fin dag selv om det ikke ble Ghia i år heller. Men neste år, da...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #2752 på: august 21, 2017, 14:10:43 pm » |
|
Næste år da Roy den er jeg med på
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2753 på: august 21, 2017, 14:39:58 pm » |
|
Næste år da Roy den er jeg med på Skal vi starte forberedelsene litt tidligere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #2754 på: august 21, 2017, 14:49:24 pm » |
|
Det synes jeg lyder som en ganske god plan.. Jeg har dele i bestilling allerede
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2755 på: august 23, 2017, 11:29:55 am » |
|
Får en sånn dejavu følelse her Jeg pleier å si at SCC er vinn/vinn. Elsker dragrace & øl. Enten blir det runs, eller så det blir det beers. Mistet kjøring 2016, ble mye øl. Klaffet i 2017 ble mindre øl.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #2756 på: august 23, 2017, 12:24:34 pm » |
|
Helt enig der, i år var mit første fri år hvor jeg bare kunne få hele SCC med. Jeg tror faktisk ikke det blev til flere øl, men mye mere morro Får en sånn dejavu følelse her Jeg pleier å si at SCC er vinn/vinn. Elsker dragrace & øl. Enten blir det runs, eller så det blir det beers. Mistet kjøring 2016, ble mye øl. Klaffet i 2017 ble mindre øl.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #2757 på: august 24, 2017, 19:12:02 pm » |
|
Manglet ikke på innsatsen Godt dere tok turen allikevel da
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2758 på: august 31, 2017, 23:16:09 pm » |
|
Takk skal du ha.
Her skjer det lite; har vært alt for mye jobbing og husmaling siste par ukene, men prøver å få til noen timer til helgen.
Planen er å finne ut hvorfor motoren kutter etter et par sekunder, og når jeg skulle kople opp pcen til ecuen for å se om jeg så noe rart, fant jeg ikke den ene kabelen... Eneste negative jeg har å si om microsquirt-ecuen er at jeg må ha overgang fra 3.5mm "aux" plugg til DB9, så DB9 til USB. Burde vært mulig å kople opp direkte med usb, eller bluetooth....
Jaja må lodde sammen en overgang, men det får bli i morgen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2759 på: september 01, 2017, 09:37:13 am » |
|
TMBRYHN mekker vel til en Bluetooth tilkobling til deg..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
|