Har nettopp satt inn ny sylindersats på min AD 1600 (1641) og bytta simringen bak svinghjulet og i girkassa. Kjørte en fire mil. Stansa motoren og da jeg skulle starte den igjen kom det en ulyd fra starteren, som om den møtte motstand i girkassa ( 6 volt starter i 67 mod - men ellers bygget om til 12 volt). Det begynte å lukte svidd og masse røyk kom ut under bilen. Så etter og på starteren var det svimerke mellom starter og soloniden.
Motoren var jammet fast. Da jeg vred om nøklen var det lys i begge lampene i speedometeret, men helt dødt når jeg vred om. Rygget bilen bakover og fikk moren til å løsne. Randt bakover og startet den på det viset. Kjørte ca en kilometer - stanset bilen igjen og prøvde å starte samme ulyd og motoren satt fast.
Nå var det ikke mer strøm på bilen i det hele tatt. Batteriet var varmt og helt utladet, i alle fall lyste ikke lampene mer i speedometeret. Ble tauet hjem - og da forsøkte jeg å sette den i tredje gir og løs ut og noe gikk rundt - men da jeg kom hjem satt motoren fremdeles fast. Hvordan kan den da gå rundt i fherde og treje gir. Da jeg forsøkte dette ved å renne den i gang bremset hjulene med en gang jeg utløste kløtsjen.
Kan det være at starterdrevet har jammet seg med svinghjulet? Hva tror dere? Dette er lynhurtig skevet i en ledig stund