VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Simen Englund på november 30, 2011, 21:45:36 pm



Tittel: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 30, 2011, 21:45:36 pm
'Abend! :D
Tar skrittet og skriver litt om mitt/ vårt prosjekt (jeg restaurerer og Fruen skal kjøre!) :-\
Bilen har vært "sommerbil" på Åland siden rett før hun fikk lappen (ca 16 år i familiens eie). Den ble kjørt hjem til Norge i 2009 for å få den fixet litt. Den passerte ikke EU-kontrollen lenger pga slitne bremser bl.a. Men de funka fint de 55 mila fra fergeleie nordøst av Stockholm og hjem til Romerike. Vi delte på et par med ørepropper og dura avgårde!  ;D  Men jeg brukte ca 5 liter olje på turen!
I løpet av et par uker kom jeg hit


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 30, 2011, 22:01:29 pm
Så det ble litt mer enn bare en bremsefix. Fikk med 2 nye gulv fra svigerfar som havna på taketgrinda på veien hjem. Og de fikk jeg god bruk for. Tråkka gjennom gulvet under batteriet når jeg demonterte, og bilen hadde nok blitt "fixa" litt før den ble kjøpt den gangen. Mye lapping med pinneapparat under der. Og kanalene var bare møl. Så det ble 2 uker byttejobb med en kompis som har fint gårdsverksted og nydelig Kempi-apparat. 2 mann 9-15 i to uker (Takk Herren for turnus-jobbing!) Gulvene forsvant, sammen med ca 1 meter på hver side av tunnelen. Napoleonshatten ble byttet også, samt forsterkningsprofilene under hatten.
 Kjente meg veldig god igjen i tråden til Tislo her inne om kanal-bytte. Vi hadde mulighet til å senke hele karosseriet fra taktalje ned på flyndra, og med dørene i funka det fint. Så en del smålapping av fremre innerskjermer, ny reservehjulsbrønn, mye av nedkanten av "torpedoveggen" som ligger an mot flyndra.   


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englunddesember 01, 2011, 22:37:52 pm
Bilen er en 1300 fra -71, registrert første gang i -72. Den kommer til å bli temmelig original. Tar meg noen friheter med interiøret, som jeg er i gang med å sy selv. Det blir beige, og bilen kommer til å bli rød (for det har den alltid vært, og noe annet kommer ikke på tale sier eieren!)  ::)  Også pepitamønstret taktrekk!  ;D
Slik så motoren ut før den ble plukket ut. Den gode nyheten var at det var lite rust bakenfor motoren  :)
Motoren ble overhalt av Reierstad. Jeg kjøpte inn bundle kit fra Machine7 og Reierstad synes kvaliteten var helt ok. Det meste kom fra Mexico. Og den ble bygd opp til 1600. Det var vel bare blokka, veiva, støtstenger og råder som ble beholdt. Resten var nok rubbish! Linjeborret og veiva ble slipt ned til oversize bærelagere. Og innsugsmanifolden var rustet av på varmerøret, så den ble byttet også. Så fikk jeg tak i en 34PICT gasser som jeg har overhalt nå. Så det kommer seg. 


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englunddesember 01, 2011, 22:46:01 pm
Slik ser motoren ut i dag. Nærmer seg oppstart. Fant et lite hull i venstre varmepotte, rett før muffa til eksosanlegget. Så jeg må plukke ned litt igjen. Kom også på at jeg glemte paknings-stoff under foten til dynamoen. Så da plukker jeg nok ned uansett :-\



Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjuni 29, 2013, 12:31:02 pm
Tiden flyr!
Har ikke vært helt passiv under tiden. Karossen er ferdig lakkert og tilbake på chassis. Motoren går, mye av det elektriske er på plass og masse nyoverhalt finner vei fra hyllene og inn i bilen igjen. Leverte fra meg et karosseri ferdig i epoxygrunning, og han la fyller og lakk.

Bilen blir temmelig original, og sikkert for høy for mange. Men, smak og behag! Originalfargen ble litt for skarp for oss, så det ble en annen VW farge fra et annet årstall. Men den ble hvertfall veldig rød, som var et krav fra eieren!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjuni 29, 2013, 12:49:21 pm
Slik ser motoren ut i dag. Nærmer seg oppstart. Fant et lite hull i venstre varmepotte, rett før muffa til eksosanlegget.


Den potta var kjørt, men jeg dro opp til en kompis som dreiv med luftkjølt i mange år og har loftet fullt av deler. Der fant jeg to varmepotter som fortsatt hadde pairlappen fra VAG på, så de var veldig pent brukt!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjuni 29, 2013, 13:10:43 pm
Selv om bilen blir original i høyden, har jeg tatt meg visse andre friheter. Interiøret var ødelagt, med hullete og møkkete taktrekk. Dørpaneler var buklete og sprekt.
Setene hadde masse ødelagte fjærer og selvsagt revner. Og de er fra en senere bil. Ikke originalt med høy seterygg på en -73 1300 antar jeg!?
Dette syr jeg sjøl, siden jeg synes det er gøy. Taktrekket blir i samme trekk som dørpaneler, men jeg setter skinn på dørpanelene fra lomma og ned. Sko og tekstil er en dårlig match, der stoffet som regel taper!
Kjøpte inn en hud fra Skinnlåven, og har nok til setene også. Der blir det brunt stoff i midten og skinn ytterst, på bakryggen og sidene. Baksetet er ferdig i nevnte brune møbelstoff, uten skinn.

Resultatet blir litt annerledes, antar jeg. Selv om det ikke er et mål i seg selv. Men Fruen trives i det virker det som. Lyst og trivelig mot det knall-røde. En med Rat-Look-interesser vil sikkert være mindre imponert  ;D


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjuni 29, 2013, 13:28:44 pm
Alle svarte deler, inkludert flyndra, lakkerte jeg hjemme i garasjen eller på tunet (når det var varmt nok). Dårlig timing når flyndra ble lakka! Da var det -20 ute, og det gikk noen kWh for å få opp varmen! Selv om det er isolert der jeg lakkerer og skrur. Men da hadde jeg så mye ferdig at jeg måtte ha noe å feste alt på, så jeg fikk tømt hyllene og få motoren bort fra gulvet! Og det tørket jo...

Her er tanken, tatt nå i juni-sola. Svarte deler blir jo gode og varme i sola, selv om luft-temp'en kanskje ikke har vært så høy i år


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Tistlojuni 29, 2013, 15:28:59 pm
imponerande innsats og evner! ser jammen bra ut!!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjuni 29, 2013, 20:22:15 pm
Takk for det.
Har prøvd å ta vare på det som kan brukes. Bilen har blitt fixa opp en gang for lenge siden, tydeligvis før maskeringstape ble oppfunnet. Mye lakkstøv der det ikke skulle være når jeg startet. Listene var helt fine, men trengte litt TLC. Zalo, varmt vann og forsiktig skraping med skarpe gjenstander!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjuli 02, 2013, 20:45:17 pm
Jeg lager nye dørtrekk for tida. Har en bekjent i nabolaget som er salmaker (proffesjonelt), og han er litt guru i AmCar-miljøet. Alltid noe langt og bredt, gjerne i metallic pastellfarge, i "systua" hans. Så jeg snapper ofte opp hans metoder ved at jeg handler en del materialer der. Når jeg trakk Land Roveren min var det et plastmateriale som var siste skrik for dørpaneler. De lot seg skjære med Stanley-kniv og bukler seg selvsagt ikke. Men selv om man rubbet opp overflaten med 40-papir, så sleit kontaktlimet med å få feste. Og det ble litt for spinkelt. Så det er ut igjen, tydeligvis. Nå er det tynneste sutak-plater som er i vinden. Jepp, undertak, for de som er snekkerkyndige. Og det koster nada! Ei plate holder både til bobla og en 356 som jeg skal ta for en kompis (lakkereren til fruens boble). Platene er litt tykkere enn de originale platene, men ikke verre enn at jeg kan bruke de originale klipsene. Mener plata er 6mm tykk. Sutak er impregnert for å tåle jobben som undertak, men kan også slå seg hvis det blir vått. Så plast i mellom dør og trekk er nok fortsatt smart. Lett å skjære med vippesag. Smart å borre med ei treplate under, ellers fliser det litt når borret går gjennom. Pusses lett med sandpapir, og kan "høvles" med trerasp. Stivere enn karosseripapp hvertfall (som jeg også har prøvd ut).
Tenkte å legge supertynn skumgummi før jeg trekker de. Jeg skal bruke tekstil på platene, men skal kopiere stripene som er i de originale trekkene ved å sy sømmer i samme mønster. Og da kommer sømmene mer frem hvis det er litt backing. Er på jobb for tiden, og får vel ikke noe ferdig før til uka desverre.



Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: VW-HSjuli 02, 2013, 20:55:46 pm
Dette ser jo meget bra ut, sutak som dørpane var ikke dumt! Om jeg ikke missforstod, så kan det være et tips å bruke et tynt"nettingstoff" bak skummgummien og så syr du sømmene gjennom skummgummien, da kommer sømene veldig bra fram da du trykker samme skummgummien der:)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjuli 02, 2013, 21:24:05 pm
Dette ser jo meget bra ut, sutak som dørpane var ikke dumt! Om jeg ikke missforstod, så kan det være et tips å bruke et tynt"nettingstoff" bak skummgummien og så syr du sømmene gjennom skummgummien, da kommer sømene veldig bra fram da du trykker samme skummgummien der:)
Jupp. Symaskinfoten er ikke glad i skummgummi. Det kjører seg fast i mekanikken som trekker frem materialer. Så man legger et tynt stoff på baksiden av skumgummien  :)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englunddesember 03, 2013, 22:39:36 pm
Tida går!
Har blitt litt skruing i høst, men d går seint  :-\
Jobb og hytte-fiksing har fått pri, men litt har skjedd. Sliter litt med bremsene (som jeg har fått mye tips om i en tråd som en annen med samme problem startet). Driver mest med området under tanken for tida. Fikk gått over rattstammen og montert den i dag (pakka lageret med nytt fett, lakka huset til hendlene, renset og smurt opp med grease på alt som rører seg og byttet tenningslåsen). Fikk kjøpt et nytt T-stykke (som skal inn på gummiskiva mot styresnekka) av Tistlo for noen mnd siden, for det gamle forsvant med snekka jeg kasserte!  ::)
I morgen blir det på med ratt igjen!

Noen som har noen triks på metode/måling for ca oppsett av spissing på hjula (med enkle verktøy)? Haynes sier 0.5 grader; hva blir det i mm?

Og hva er egentlig dim på alle rør til friskluft fremme? Virker som det en 3-4 forskjellige tykkelser? Og noe var i plast og noe i papp? De til røra i motorrommet virker for stort, hvertfall! (Har mye av det) ???

Tips mottaes med takk!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: boble54desember 05, 2013, 11:30:55 am
Ser ut som du fixer det meste.... Dett blir bra! Godt å se at det er noen som vil ha original høyde på bilen!! :) :)
Stå på så fruen kan kjøre boble til våren! (og kanskje du....)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englunddesember 06, 2013, 06:48:44 am
Takk for det! Blir nok klart, ja. Fortsatt god tid  ::)
Så langt i "karrieren" har originalitet vært litt mani. Kanskje fordi det medfører en del detektivarbeid, med dypdykk i arkivene på hvordan ting så ut fra fabrikken! (Før internett, nå går alt så meget bedre!)
Føler meg nesten litt "utro" med dette interiøret  :D. Og så boosta'n opp fra 1300 til 1600! Må jo gi minst 5 hester mer?! Så da nærmer det seg 50! Hoho! Men en dag blir det nok senking på meg og. Men ikke på denne kanskje!
Boble er fett! Få deler (selv om jeg klarer å somle bort noen for det), virkelig genial konstruksjon og ikon-status. Hvis jeg skulle utvide samlinga utover Land Rover'n, Vespa'n og Bobla, må det bli Mini og Fiat 500. Da er ikon-samlinga mi ganske komplett ( i de lavere prisklasser) Det er mye annet jeg også har lyst på;  T2 Splitt f.eks  ;D
Sitter hornet mitt i hjulspruten på venstre side? Braketten passer knall med boltene på støtfangerfestet! Tok besynderlig få bilder når jeg reiv det ned  >:( Uvanlig!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 09, 2014, 12:52:44 pm
Ting skjer! Er mellom to jobber og benytter pausen max før det tar av igjen. Så det blir noen timer hver dag. Var innom tidligere kollegaer og fant et par kvadrat med tepper som lå til overs. Nok til Medgiften. Litt annen farge enn planlagt, kanskje. Men prisen var upåklagelig!!  ;D
Så da er paletten klar. Har begynnt å sy deler til setene også; såkalte flutes (engelskmenna synes vel det så ut som panfløyte, da?!) Det går greit med husmormaskin, men nå må jeg få skikk på Pfaff'en her. Det blir snart tepper og lagvis med skinn, og da nytter det ikke å låne Fruens. Monsteret sliter av tråden, så noe er galt!  >:( (og da mener jeg selvsagt ikke Frua!)  ;)

Ellers har jeg omsider fått gode bremser  :) fikk overhalt master mens jeg leita etter feil, men det viste seg at et par av de originale stålrørene ikke ville tette skikkelig, så det ble å flense nye av kobber. Suksess

Sliter med å få papprøra ned på kanalen inne i a-posten på plass  :( Fant riktig dim. i England. Synes det er sabla trangt mellom røret som kommer opp av kanalen og ankerplata til nedre dørhengsel. Så jeg mistenker at det ikke kommer helt nedpå rund baut. Ikke lett å se noe med speil heller. Som mange ganger før, savner jeg et slikt supertynt inspeksjonskamera man kan sende inn.  ::)

Hadde sloppy girstang, så fant at nylon foringa inne i tunnelen var borte. Tok ut girstanga i stad, og fikk polert opp stanga der den glir i foringen, med 2000-papir. Men foringa må inn før stanga trees tilbake, sant? Så da bør jeg få vekk rust/lakk/tynnstoff etc så ikke den nye foringa blir rufsete før jeg i det hele tatt har brukt den?

Skal prøve å få taktrekket helt ferdig i morgen. Er festet forbi passasjervinduene nå. Men det verste gjenstår. For å få det pent ned mot hjulbuen, bør man være blekksprut. Eller ha sterke nok klemmer. Sistnevnte var lettest å fikse, så da er det bare å manne seg opp. Blir sur hvis jeg ikke får det til, for fremover ser det bra ut. Har hatt med småting på vakt og kledd de med skinn (dørhåndtak, håndtaket i taket og løkkene på b-posten). De er vant til at jeg finner frem nål og tråd. (Nei, jeg strikker ikke også!) ;D
Men det er sånn pusleri som jeg ikke har tid til hjemme. Så da får man utnytte tida.

Måtte bare prøve baksetet med to små som gleder seg til å kjøre. Har stått ferdig sydd snart to år sikkert, så det var på høy tid. Satt inn panelet på høyre siden også (minus trekket), og vips så alt så mye mer ferdig ut.

Dørene kommer vel snart fra lakkereren, så da ryker det inn en haug med ventende deler. Blir bare tommere og tommere i hyller, og finner ikke noe å polere snart.. Må bare finne riktig rekkefølge på å få inn glass og lister igjen! Anyone?

Også har jeg fått tilpasset nye "kanaler" til feste av gummi for panser og bakluke. Lånte krympe-strekker'n samme sted som ga meg teppene, for særlig under frontruta er det mye svinger. Lakkes i bilens farge før de limes på med super-lurium. Punkting har jeg allerede sett hvor bra er!!! :D

Lunsjen er over, ut igjen!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 09, 2014, 17:20:17 pm
Dette er fargene i hop


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Tistlojanuar 10, 2014, 19:37:40 pm
Slangen i A stolpen er tilnerma lik umulig å få på utan tilgang nede. på nyare bobler frå 70 talet har dei ein liten opning på innsida(blir bak teppet) der du får tilgang inn i bunn av a-stolpen. du kan skjera deg eit sånt hol og hekta den innpå og festa med ei slangeklemma. rette slangar får du av unneberg bil.

du setter innpå foringen før du trer inn giroverføringen igjen ja. lønnar seg å pussa den heilt rein og mala/lakka den + smøra den inn med noko grease.
og skinnene til panserpakninger kan fint sveisast, men då må du har skikkelig sveisegrunning:) personlig føretrekker eg å bruka dei nyare mexicopakningane rundt, bortsett frå oppe mot frontruta


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 10, 2014, 21:18:47 pm
Har hullet, ja (-73). Får inn en finger, men lite man får gjort utav det. Annet å se at rillene på papprøret ikke er ca. vannrett; ergo er ikke røret helt i bånn!  >:(
Fikk faktisk lånt et kamera, men selv det er det dårlig plass til. Slangeklemme tror jeg ikke det blir plass til på min, for det er knapt nok plass til papprøret mellom stålstussen og ankerplata til dørhengslet. Men det blir ganske bra press nedover av det litt tynnere røret som forsyner nedre hjørnet av frontruta, så det sitter nok fast hvis det først kommer på! Kappe litt for lange rør, så står det litt med press! Det blir mest sommerbil dette, mest pissed over å ikke få det til  ::) Rart de ikke lagde et stort høl på innsiden foran a-posten?! Nok av andre luker på disse bilene...

Angående girstanga, så fant jeg en fin billedserie på nettet om emnet http://www.huelsmann.us/bugman/ShifterTech.html
Det bekrefter det du sier, Christer

Og mange takk for respons!!!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Tistlojanuar 11, 2014, 00:08:26 am
ein finger seier du, ja da er vel eit LITE rundt hol på dei litt eldre bilane, mens nyare moderne bobler har fått eit større meir firkanta-ish hol. men eg kan ha blitt lurt av hukommelsen min igjen, isofall beklagar eg. men da er jo ingenting i vegen for å frisera opp eit større hol der. kjem jo bak teppet + at da ikkje skader i da heile tatt. men burde jo gå fint som du seier med presspassning vist du får røyret til å entra på stussen. ps: folk flest pleier å festa fast røyret på den nye kanalen før dei sveiser den inn ;D

vist du ikkje får noko varme opp på ruto kjem du til å bli sur når du oppdagar at den norske sommaren ikje står i stil med forventningane:)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 11, 2014, 07:09:27 am
ps: folk flest pleier å festa fast røyret på den nye kanalen før dei sveiser den inn ;D

vist du ikkje får noko varme opp på ruto kjem du til å bli sur når du oppdagar at den norske sommaren ikje står i stil med forventningane:)

Litt seint for det, ja  ::)
Får nok finne frem fresen og øke hullet betydelig!! Så skal det gå. Så får jeg inn kameraet i første omgang, og arbeidsplass om det behøves.

Kjører Landy til daglig, året rundt. Og defrost-vifta på den klarer ikke lage trekk engang! (En liten propell som ville vært for liten på et modellfly, som i tillegg knapt roterer). Så jeg er meeeeget erfaren med skrape og microklut på innsida. Har alltid nyvaska frontrute inni, hvertfall  ;D
Men, ting skal ihop og det skal funke. En del av moroa mi å få det slik det var ut fra samlebåndet!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 11, 2014, 19:52:30 pm

Noen som har noen triks på metode/måling for ca oppsett av spissing på hjula (med enkle verktøy)? Haynes sier 0.5 grader; hva blir det i mm?

Prøver meg på denne igjen?


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 12, 2014, 16:08:47 pm
Fredda'n gikk med til storrydding i verkstedet. Fikk omsider selskap av Pamela Anderson fra H&M-reklamen igjen. Hun har ligget rullet sammen i mange år, men nå fikk'a ei ramme, gitt  ;D

Men i dag ble det taktrekk. Mangler bare litt på høyre side nå. Har grua litt for bakre hjørne, men det gikk vel greit egentlig. Endte opp med å følge stålet og ikke legge inn den myke paddingen. Mye kurver som krever både litt strekk og litt komprimering av stoffet. Så nå gleder jeg til å få inn rutene.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Tistlojanuar 12, 2014, 20:49:52 pm
ikkje mangen som har ballar nok til å laga sitt eige taktrekk! kult blir da og!

ang spissing og sånt, so ligg da div filmar på jutub om du søker på toe in vw beetle elle noko sånt. har ikkje noko verkstadhåndbok for hånd no men du burde hatt ein bentley manual for der står da alt:) du kan bruka to pinnar til å måla med feks


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 13, 2014, 21:16:27 pm
ikkje mangen som har ballar nok til å laga sitt eige taktrekk!

Egentlig ikke så vanskelig (men ikke si det til noen!)  ;D

Her er det bare rette sømmer, men det er litt innsnevring mot ytterkantene siden det er litt paraplyform på bobletaket. Starter der lommene til stengene slutter, men sømmene er rette derfra og ut også. Men har man et originalt trekk er det bare å kopiere alle mål pinlig nøyaktig, sy og finne frem limet. Hvis man er redd for å få litt knekk i håndleddet hvis man kommer for nærme en symaskin, spør mor/frue/datter e.l.  ;)   Sjøl driter jeg i det, og syr det jeg trenger. Til biler, sofaer og slikt. Har noen båter på cv'en åsså...

Da er trekket klart. Hadde ikke noe myk nok padding (det mjuke twist-lignende som fyller ut og mjuker opp overgangene på baksida av vinylen) når jeg begynte i sommer, så det ble litt skarpe kanter over dørene under metalllista som klemmer fast. Det som satt der var crap (og fullt av blåsesand!). Blitzlys er ganske brutalt på å vise feil og mangler- det synes nesten ikke når man sitter inni. Så det duger. Men nå har jeg funnet fluffy-stuff i metervis. Selvsagt når jobben var for langt kommen!  :-\

Fått ferdig et sidepanel baki der også, men går løs på hjulbuene og hylla i morra før den festes. Skal det gummipropper til clipsa på disse også, eller er det bare på dørene? (var ingen baki der når jeg plukka ned, nemlig)



Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Tistlojanuar 13, 2014, 21:30:32 pm
skal vera gommiproppar til alle sånne panelklips

må sei du har fått taktrekket bra til, stramt å fint:) har sett verre..


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 14, 2014, 12:34:52 pm
I natt fant 3-åring ut at senga mi var bedre (heldigvis skjelden!). Etter et par spark der det gjør mest vondt, gikk jeg ut i verkstedet. Da var kl halv tre. Får mye ut av da'n på den måten. Så jeg rakk fire timer før resten av huset våkna. Putrer på med hjulbuer og hylla baki. For ikke å introdusere enda en farge, bruker jeg møbelstoffet som på setene (har ikke nok gulvteppe til alt, pluss at det er temmelig tjukt). Brukte litt tid med å formsy den tjukke felt'en som ligger under (kjøpt "ferdig"). ikke lett å få noe på rull til å følge en hjulbue. Så jeg skar ut små og store "eiffeltårn" som jeg snurpet igjen, og da fulgte det ganske bra. Snart ferdig med begge to, så tar jeg hylla bak setet. Undermatta er ferdig tilpasset.
Pfaff'en har vært litt lunefull, men nå går den på et vis. Kjører sakte, så syr den riktig så bra.
Har tidligere skrytt av at den syr sponplater. Har hvertfall prøvd sutak-plater i dag, og det gikk fint. Trenger det når hattehylla skal taes. 

Spm!! Har forstått hvor hattehylla og den andre plata skal festes (tror jeg). Begge i seteryggen, sant? Men hvordan er stroppen rigget? Og hva gjør den? Lå bare baki der, så jeg har aldri sett det operativt.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 16, 2014, 21:00:13 pm

Spm!! Har forstått hvor hattehylla og den andre plata skal festes (tror jeg). Begge i seteryggen, sant? Men hvordan er stroppen rigget? Og hva gjør den? Lå bare baki der, så jeg har aldri sett det operativt.

Prøver igjen! Er det virkelig ingen som har peiling på hvordan stroppen som går gjennom plata bak på seteryggen er rigget?  :o
Og om det er noen historisk interesserte som vil dele med seg; hvorfor fant gutta i Wolfsburg på denne løsningen med platene? Hattehylla er jo grei. Men skal den nedre plata dekke gapet mellom seteryggen og hylla bakerst når seteryggen er nedfelt? Som et større bagasjerom? Da ligger den jo opp ned, siden den er kledd med teppe på vranga for å gjøre den jobben. Samtidig, liten vits i å kle den med teppe på utsiden siden den er usynlig før du legger ned setet og hattehylla står bak framsetene. Når den nedre plata i tillegg er for lav til å dekke hele baksiden av seteryggen (stopper ca 10 cm fra toppen), så du ser rett inn på bolster og fjærer, forsvinner logikken for meg. Men- tyskerne har som regel tenkt seg om, så det er nok en forklaring! Så, hvis noen kan hjelpe!?  ::)    Og tro meg, jeg har tråla webben!

Har sydd trekket til hylla ferdig. Siden jeg trakk den tykke lyd-matta med møbelstoff, måtte jeg feste det med søm. Kontaktlim ville gitt tapt i løpet av en sommer. Ikke fordi 3M 90-limet ikke duger (langt ifra), men fordi disse materialene lar seg vanskelig lime! Så det ble litt improvisering. Vet ikke hvor mange sømmer det ble for å lage det rutemønsteret, men det gikk mye tid og myyyye tråd. Når hele plata i tillegg er på ca 1 kvm, ble det mange rare stillinger for å holde-nå frem til pedalen-se-styre. Vondt i ryggen! Nå ligger'n der. Ikke noe er festa ennå, i fall det er noe jeg ikke har tenkt på. (venter til alle delene er ferdige).

[attachment=1]

Hattehylla er nestemann ut. Tar igjen rutemønsteret, og en velkjent logo, pluss at to høytalere blir liggende skjult under stoffet. Relativt beskjedne saker, siden jeg har sett lyset og er mer opptatt av å bevare hørselen enn å ødelegge den! De blir usynlige under samme stoff. Sutaksplata er shapet, stoffet er merket der sømmen kommer, fluffy-stuff limt til stoffet (så mønsteret trer frem). I morgen blir det å sy disse j.... rette linjene igjen, så får jeg se om det dukker opp en logo der også! Stiver opp sutaket med litt slanke trespiler. Litt vekt i høytalerene, og det er ikke stillig når det begynner å henge ned på midten.

[attachment=2]

Det korka er at det rutemønsteret ble litt tema her nå. Så jeg burde fortsette med setene i samme stuk! Forsetene er jo ikke ferdig (det jeg har gjort kan ditches, har fortsatt metervis av det brune), men baksetene er jo klare  :-\ 
Så jeg har tenkt (jo, det skjer!) at jeg syr fremsetene ferdig med rutemønster der det blir stoff, så får jeg sy om baksetet til neste vinter.

Ser på bildene at blitzen får frem noen flekker på taktrekket. Det er lim som har trukket gjennom, men limet er egentlig gjennomsiktig og synes ikke i virkeligheten (heldigvis)   ::)
 


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Tistlojanuar 16, 2014, 23:01:11 pm
bakseteryggen har orginalt trekket gåande forbi ryggen og ned i ei skinna i "golvet" der. sånn for å dekka gapet. for å få eit fint stort oppegåande bagasjerom. stroppa er for å festa stresskofferten i :)
men sjølve hattehylla bak var vel ikkje orginalt ut før utpå 70talet ein gong. mulig din hadde da orginalt,men trudda da var forbeholdt 1303 muligens 1302. det er ivertfall ei tynn plata trekt med stoff som henger i toppen av baksetet og kan foldast inn om du legger ned seten. ingen problem å mekka seg ei plata baki der, berre ta litt skikklige mål sånn at den faktisk passar. eg lager gjerne ein slags konsoll på undersida for å holda den fast med, evt skrur den fast i ei basskassa eller noko sånt.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 17, 2014, 10:06:32 am
Her er bilde av opplegget. [attachment=1]

Så da skal den ligge med teppesiden opp.Og kroken kroken skal sikre last  ???  Hvor festes kroken da? Burde vært en bøyle den burde jobbe mot, da!?
Stroppen går gjennom plata, og den plata vil vel bli ødelagt ved første utfordring. Hvor festes denne enden?

[attachment=2]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 21, 2014, 21:24:02 pm
Jaja, får vel finne det ut selv, da  :-\

Anyway. Forsetter med sying fortsatt. Snart ferdig frem til B-posten nå. Mye ekstra mas for å få sydd hattehylla i samme look'en. Særlig logo'en var lei. Det vrei seg og holdt på. Så måtte plukke opp en gang og begynne forfra. Til slutt ble den temmelig rund og med riktige proporsjoner. Litt kilent å få ting i riktig rekkefølge, da jeg skulle ha gitter til høytalere under stoffet og avstiving av tre under, samt sy inn kraftig vinyl under stoffet der plata festes til seteryggen. Vanskelig å få plata gjennom maskin med trevirke under  ;D
[attachment=1]

Fikk inn asfalt plate under pax-vinduet, og klipsa på sidepanelet for siste gang. Kjøpte krampepistol på luft sist gang jeg var over Dammen, så gikk litt bananas. Det trekket blir nok sittende! Inn med setet og prøvesitte. Begynner å bli ferdig. Må bare feste alt matta på hylla og hjulbuene. Samt trekke den siste plata som var nevnt i forrige innlegg.
[attachment=2]

Blir jo lei av nål og tråd, selv om Pfaffen går bare bedre og bedre. Kan vel hende jeg får banka av litt rust på egen rutine siden forrige gang jeg brukte den oxå  ::)   
Så det blir litt mekanisk også. Fikk ny foring til giroverføringa (inni tunnelen) fra Unnerberg på fredag, og fikk inn røret før jeg stakk på hytta før helga. Da hadde stanga fått seg en runde med div. slipemidler, samt et lag med zink før han glei inn igjen. Har ikke lakka girstanga enda, så vet ikke resultatet. Men det ble tight og fint selve røret hvertfall. 


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 21, 2014, 21:34:19 pm
Oooops. Blei rare de bildene   :-[  Annen pc! Prøver igjen!

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 22, 2014, 18:28:08 pm
Har slitt litt med kabelstokken ved A-posten (og luftet problemet i en annen tråd). Problemet er at de kanalene jeg fikk tak i (og byttet, altså) er av den gamle sorten, med gulvvarmen fremme. Min -73 har de lenger bak og kabelstokken føres gjennom kanalen. Burde selvsagt tenkt på dette før lakkering  >:(
Så et bilde i tråden til MadsBL hvor kabelen går gjennom kanalen også med outlet fremme ved føttene. Så i stedet for å bygge om masse nå på kanalene for å få det slik det var i -73, borret/ freste jeg ut to hull i dag. MEN- disse reprokanalene har varmerør som er sveiset sammen av en under- og overdel, med en langsgående flens. umulig å komme til med verktøy! Det var veldig trangt mellom kanten av flensen på varmerøret og kanalen, så det ble å trekke en og en kabel med låsetråd mellom hullene! De største stikkerene gikk ikke fordi på tvers! Satt fast lillefingeren big time tidlig i freseprosessen, og sleit for å komme løs  ::) Litt flaut å ringe brannvesenet skulle jeg tro !? Hadde vel klippet av leddet før det!  ;D

 Så det ble å fjerne den tykke grå pølsa, samle i to bunter i stedet med nymotens isolering som ble dyttet inn i hullet etter at ledningene var på plass. Mye knot!!! Måtte trekke av det grå pølsa for å få gjort dette og tredde kablene tilbake i denne når alt var på plass. Gikk mange meter med låsetråd og mye silikonspray. 

[attachment=1]

Må bare få på all kabling til sikringene igjen da! Sykt hvor fort man glemmer plasseringen. Godt jeg har noen gamle notater fra jeg plukka ned første gang. Da fortsetter jeg med luftkanalene. Mer fresing i morgen (større hull bak teppet nederst mot kanalen) for å komme bedre til nederst i A-posten. Det var plast originalt til den midtre de-frost spjeldet. Disse var temmelig kjørt, så fikk tak i nye i papp i stedet. Men må bare få på plass røra fra kanalen, så kan jeg få på en hel haug under dashen. Har vært montert en gang, men plukka ned litt igjen da jeg fikk tak i nye rør. 



Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: boble54januar 24, 2014, 12:19:37 pm
Meget imponert hva du får til !!!

Dette blir veldig bra. Stå på ;) ;)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 24, 2014, 14:17:07 pm
Takk for det.  ;D
Fikk på de hersens røra ned på kanalen i går. Det var for trangt mellom flensen på varmerøret og A-posten. Pappen bygde for mye. Så det ble å leke litt Reodor. Hva hadde man i verkstedet i samme dim? Patroner til vinduskitt! Skar av et par 10 cm'ere og prøvde de ned på flensen- trangt og fint. Gikk faktisk å få ned armen fra oversiden, og angret på at tynn-stoffet allerede var sprøytet på (klissete til albuen!). Så da kortet jeg inn papp-røret, plaststussen på med litt alu på utsiden som forsterking, og så duct-tape for å binde det sammen. Samme innvendig diameter, men mye tynnere vegger!
[attachment=1]

Må holde meg inne med spyende barn, men henta inn litt pusleri på kjøkkenet. Kjøpte nye Clips til alu-pynten på stigtrinnene. Hva er det jeg ikke skjønner  ???  Får ikke clipset inn. Satt plastklips der originalt, men de var kass. så jeg bestilte nye som skulle være til riktig årsmod, men fikk noe i stål  ???
[attachment=2]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Hetlandjanuar 24, 2014, 23:09:22 pm
Mener de klipsa bare skal slides inn fra den ene enden av lista.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 25, 2014, 10:52:39 am
Mener de klipsa bare skal slides inn fra den ene enden av lista.

Da har jeg feil clips, for de kommer ikke inn uten mye vold. Kanskje profilen/åpningen på baksiden endret seg litt rundt -72? Bilen er prod høsten -72, og er en -73. På siden til WolfsburgWest står det 68-72 for disse clipsa, mener jeg.
Spørs om det ikke blir litt forsiktig boring og treskruer med hode på de originale plastclipsene/ brikkene i stedet. De smetter lett inn nemlig, men de holder ikke fast i stigtrinnet lenger....


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: hauganfotojanuar 26, 2014, 09:39:53 am
Vanvittig solid arbeid. Dette blir kanonbra! At det nesten bare er Tistlo som kommer med svar skyldes nok nivået du holder her. Du kan ikke få så mye hjelp når det er du som er best  ;D. Sikkert mer tips å få når du kommer til motoren. 


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundjanuar 26, 2014, 12:48:56 pm
Vanvittig solid arbeid. Dette blir kanonbra! At det nesten bare er Tistlo som kommer med svar skyldes nok nivået du holder her. Du kan ikke få så mye hjelp når det er du som er best  ;D. Sikkert mer tips å få når du kommer til motoren. 

Takk for voldsomme ord!
Synd at motoren er klar, da!  ::) Og du tar veldig feil! (Sagt i all vennskapelighet!)  ;D

At jeg er vw-jomfru har gitt meg flere problemer! Dårlig research og forberedelser! Og skulle gjerne vært i stand til å beregne hva som trengs for å bygge fete motorer, betjene dreibenk og fresebord, ha nok rutine og øye for å hellakkere en bil, forstå elektronikk og kunne sveise alt jeg ser inni hue, være god med engelsk hjul etc. etc! Så det er mye jeg skulle ønske jeg kunne! Men pirkete er jeg, tar meg ofte vann over hodet for å lære noe nytt, og har gitt opp å sette tilbake deler som ikke er overhalt og lakket. (Det stikker i øya, og jeg plukker det bare av igjen). Skulle gjerne hatt tid til å bli en komplett restaurerer! Skulle gjerne doblet antall hester, på egen hånd!!  ;D   Kanskje en dag.... ::)

Jeg er nesegrus beundrer av mange som har disse egenskapene jeg selv skulle ønske jeg hadde. Flere er på dette Forumet. Selv om jeg ikke kjenner de personlig, ser jeg hva de får til. Og det er sykt!!! Bygge fete motorer, girkasser, sveiser alt de kommer over, freser seg noen biter de mangler!! Min største mekaniske bragd er å hive ihop noen original-motorer etter overhaling. Og overhale en hydraulisk overdrive! (Ikke jeg som freste!) Ikke mye å bringe til torgs!  :D
Er stor beundrer av alle som kan ett håndverk eller fler, og også av alle som prøver iherdig. For mange som slår seg til ro med at de "ikke kan" (når sannheten er at sofaen og fjernkontrollen virker mer forlokkende). Det var sånn jeg begynte å sy interiører. Det var et behov, og ville prøve. Det var sånn jeg bygde min første svingte tretrapp osv. Nød lærer naken kvinne..... Ha'kke nok spenn til å realisere allt jeg vil ved hjelp av fagfolk, så da får man knote litt sjøl. Tar alltid lenger tid, men når man jobber i egen interesse gir man seg sjelden før det er bra (er min erfaring....)

Men alle, uansett nivå, trenger vel hjelp/feedback til å komme videre, enten faglig eller bare for å holde humøret og draiven oppe?!!  ;)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundfebruar 03, 2014, 21:21:22 pm
Fortsetter med seter..
En fra Forumet jeg snakket med mente de stolene jeg har må være det veikeste VW noensinne har produsert.  :D
Har ikke peil nok til å uttale meg om stolene opp gjennom tidene, men dette er noe kleint ja!!  :o   Enten har det vært noen ekstremt feite finner som hadde denne i børjan, eller så har de gått inn for å ødelegge....

Har byttet en spiralfjær i det ene setet. Har lett etter ny fjørpakke til den ene ryggen, for der var det meste brukket. Den ene ryggen hadde knekt "avstiving" midt i ryggen, i tillegg til at den andre hadde mye sprekker rundt det fete røret nederst mellom innfestinga til nedre del.

Så det har vært litt tenking, ikke minst pga den manglende fjørpakka til ryggen. Tenkte først jeg skulle lage noe som dette
[attachment=1]
....som er originalt på en 356 som jeg skal ta når bobla er klar. Skitbra gummi i den 356'n! Like mjuk som da det var nytt!. Men den type kvalitet er ikke så lett å finne lenger...

Men så leita jeg litt på ebay etter litt nyere Porsche-stoler. Og da fant jeg et som var så slitent at fjærene viste igjennom stoppen. Og da var det brukt fjærstål som man finner i sofabunner. Så jeg dro på dynga på fredag, og nappa opp en kandidat av containeren. Fikk låne brekkjern av gutta og gode greier. I dag ble det svieset litt (etter en liten runde med blåsing for å fjerne litt grunning igjen)
Da ble det slik
[attachment=2]

Strammet inn litt ekstra på de nærmest korsryggen. Det som er spennende er om det holder! Fjærstål er ganske sprøtt, så jeg skal rive og slite litt i de før jeg begynner å trekke setene. Liten vits i å bygge videre hvis det ikke holder lenger enn at siste sømmen er sydd!! Så litt riv og slit kommer. Går det galt, så får jeg bygge noe som på 356'n.

Fikk forsterket den veike "forsterkningen" midt i ryggen også.
[attachment=3]

Nå passer ikke den originale hair-paden selvsagt (stolen blir litt smalere uten fjørpakka i ryggen). Så det blir å bygge opp med litt skumgummi først. (Og litt svak bøtteform, tenker jeg).  Så har jeg en brukt overmadrass med hestehår som kommer ytterst. Så blir det ikke så svett!

Må bare få lakka delene nå (hvis sveisen holder mishandlinga!) Har hopa seg opp med litt småplukk som skal bli svart, så får ta unna litt i morgen!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: MadsBLfebruar 04, 2014, 15:08:29 pm
Her går det framover med stil! Liker virkelig interiørenjobben du har gjort, er ikke mange som gyver på en slik jobb å får det resultatet der, strøkent :)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: hauganfotofebruar 04, 2014, 18:09:08 pm
Spennende å høre hvordan det går med setefjærløsningen din. Tålte de misshandling?


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundfebruar 04, 2014, 19:37:13 pm
Her går det framover med stil! Liker virkelig interiørenjobben du har gjort, er ikke mange som gyver på en slik jobb å får det resultatet der, strøkent :)

Takk. Men nå har jeg fått overdose med mine myke sider!  ;)   Lei søm og lim. Limte fast hjulbuene og matta under hattehylla i dag, så nå får det holde til jeg begynner på setene til uka.
Måtte ty til litt skruing i stedet, så jeg hengte på en grunna skjerm, og ser jeg nok på krympe/ strekke litt for å få det til å følge profilen på karossen bedre. Eller er det løft og press mens man skrur som er standarden?! Virker sabla stive de skjermene, så da blir det nok litt voldsbruk, i så fall   ???


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundfebruar 04, 2014, 19:42:08 pm
Spennende å høre hvordan det går med setefjærløsningen din. Tålte de misshandling?

Joa. de holder. virker det som.  Så jeg blåste over sveisinga og leverte de med lakk til en som lever av det (nok en kompis, ja). Siden "lakkboksen" er opptatt med bilen, og været ute ikke akkurat innbyr til lakkering, får jeg spandere på meg litt svart-jobb (blank, svart altså!)  ;D


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundfebruar 04, 2014, 21:18:12 pm
Dørene kommer vel snart hjem, så jeg tok en overhaling på luftevinduene og satt det i hop i dag. Måtte splitte alt, for gummien var kass. Har sett en del spm rundt dette på Forumet, så jeg kan jo lage en liten how-to!?

Det begynte med at jeg borra ut de to naglene som holder glasset i toppen. Det blanke ble polert, ramma ble glassblåst før grunning og lakk, og ny gummi handlet hos WolfsburgWest i sommer. Da har vi disse delene
[attachment=1]

Sett inn gummien og pass på at plastforinga passer korrekt over hullet og opp i sporet i gummien. [attachment=2]

Tre vinduet ned i bunnen og tre gummien rundt hengslet i toppen. Gummien henger og slenger foreløpig, bortsett fra i bunn rundt pinnen. Brett gummien til side og tre inn begge naglene. Nå blir det knot! Ring en venn eller få fatt i en kone/barn! Naglene skal kappes slik at det stikker gjennom noen mm (egentlig ca 2/3 av naglens diameter)[attachment=3]

Legg an baksiden av nagla mot ambolt e.l. og få nevnte venn/kone/barn til å holde skiten slik at naglehode ligger plant an mot flata. Viktig; ellers vil ikke hodet presse mot ramma. Da vil man fylle hullet med komprimeringen og hode sitter for langt ut. Blir litt slarkete gjerne, da! (Nagler skal egentlig hamres fra hodesiden, men her er det knapt med plass for mothold!) Dor i sirkelmønster for å komprimere nagla og lage en liten hatt. Litt skeivt pga ramma som kommer midt  veien, men jobb fra begge sider så kommer hatten etter hvert. Fordelen med disse kontra pop er at de fyller hullet. Blir mye stivere siden det ikke er et hull i senter. Er nagla kappet for lang bøyes den som regel, i stedet for å "svelle" slik at hullet fylles. [attachment=4] [attachment=5]

Nå må gummien på langsiden av vinduet inn, siden den vi har jobbet med så langt legger seg rundt denne. Trangt og langt inn til profilen som skal holde. Litt Zalo/silikonspray hjelper. Og en butt flat-trekker..(De har jeg egentlig alt for mange av....)[attachment=6]

Så er det bare å presse inn resten av gummien. Gummien fra WolfsburgWest var ganske bra, men litt for liten plass nede i hjørnet. Jeg sammenlignet med den gamle pakningen, og den hadde mye dypere spor til den stålprofilen som holder pakningen som ligger an mot vinduet å innsiden. Siden det ikke er så smart å skjære i gummien, ble det å fjerne litt metall i stedet.[attachment=7][attachment=8]

Naglene jeg brukte var et par tiendeler for tynne (tommer!) men de svella nok likevel. Flynagler er ganske harde, så man skal ikke være redd for å slå! De har senkehode og ble flush med ramma på utsiden. Er det noen som trenger, så har jeg nok et par hundre liggende. Og jeg har ingen stor klinkejobb på beddingen, så trenger noen for å fikse vinduer er det bare å ta kontakt  ;D


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: MadsBLfebruar 05, 2014, 14:22:36 pm
Her går det framover med stil! Liker virkelig interiørenjobben du har gjort, er ikke mange som gyver på en slik jobb å får det resultatet der, strøkent :)

Takk. Men nå har jeg fått overdose med mine myke sider!  ;)   Lei søm og lim. Limte fast hjulbuene og matta under hattehylla i dag, så nå får det holde til jeg begynner på setene til uka.
Måtte ty til litt skruing i stedet, så jeg hengte på en grunna skjerm, og ser jeg nok på krympe/ strekke litt for å få det til å følge profilen på karossen bedre. Eller er det løft og press mens man skrur som er standarden?! Virker sabla stive de skjermene, så da blir det nok litt voldsbruk, i så fall   ???

Hehe, kan fort bli lei da ja :) Hva slags lim bruker du på f.eks teppesett osv inni bilen? Skal snart montere nytt teppesett i min, å er interessert i å bruke noe som holder bra og ikke løsner etter kort tid.
Ang skjermene dine, er disse uoriginale? Kan i såfall være greit å få på alle boltene først (entre dem), og deretter dra inn til litt og litt rundt hele buen og justere skjermen underveis (med å løfte/flytte) til den flukter bra. På uoriginale skjermer kan det hende at man må ty til litt modifiseringer for å få den til å flukte greit, men alt går som regel eller litt tid og justeringer, og det ser det ut til at du er god på ;)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundfebruar 05, 2014, 14:50:19 pm
Hei,
Bruker 3M sitt spraylim (strength 90, av og til heter den 8090). Har ikke luftsprøyte til lim, og pensel har jeg slutta med! Faktisk viktig å rense dysa av og til, så du får et bredt sprøytemønster. Maskeringstape så det ikke søler, for det er lettere å få på enn av  ;D

Den venstre skjermen er nok feil (postet ett spm i Problemløseren i stad). Skivebom nede mot stigbrettet- stor, skeiv glipe (det fant jeg selvsagt ut etter to timer med strekk og krymp til skjermen passet bilen)  >:(  For ikke å snakke om alle timene med sliping, blåsing, retting og grunning. Skjermen har vært bytta når bilen ble lakka opp en gang og var nok ikke noe fruktfat i utgangspunktet. Minst en kilo sparkel, så det ble mange timer med hammer og dolly. Men greit å trene litt slikt av og til også  ;D
Uansett, BP73 har flere å velge blandt, så det er håp...


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 13, 2014, 21:02:07 pm
God kveld!
Lenge siden forrige innlegg! Jobbytte med kursing og mer jobbing enn jeg har vært velsignet med før! Men, men.... Får jo gjort litt innimellom. Satte saksa i teppet for noen uker siden. Og nå nærmer det seg klart. Veldig fornøyd med kvaliteten. 100% ull i loop-pile, gummiert bakside som kan både klippes og trimmes med kniv. Tenkte å kantsy med skinn, men siden jeg ikke har fått skåret opp skinnet til seter og dørtrekkene ennå, tok jeg noe bomullskanting fra den sisalmatta som skal inn som "slitematter" oppå gulvteppene. (En IKEA-matte som ble pensjonert for noen år siden, og har ligget på lager siden). En kraftig vask av båndet, så ble det som nytt.
Teppet er såpass stivt at det står ganske bra av seg selv. Men det må festes. Tror jeg syr på borrelås, for jeg har ikke lyst til å lime. Kan være greit å ta ut i fall det skal skrus på noe pedaler eller bremser i fremtiden.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 13, 2014, 21:12:44 pm
Står bra uten festing, men syr vel borrelås langs a-posten. Og øverst på "torpedoveggen" buler det litt uten festing


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 13, 2014, 21:26:41 pm
Har fått gjort litt mer også. Bakskjermene er på, mens forskjermene er til lakkering. Fikk selvsagt feil gummi til støtfanger-hullene, så de nye fangerene må vente litt til. Dørene er ferdig montert, men ikke hengt på i påvente av å bli ferdig med interiøret.

Tanken er på plass, men har ikke fylt opp for å fyre motoren før jeg har koblet opp nok til å se på oljetrykkslampa. Kan jo ohme, men jeg hr ventet så lenge at jeg kan vente litt til. Prøvde litt i stad, men når jeg turna'n brant pærene til oljetrykket opp tvert. Hm?! 2 nye pærer led samme skjebne, så jeg får ta med koblingsskjema som sengelektyre. Hvordan kan de shorte ut, da? Ja-det var 12v pærer  ;)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Jb68november 13, 2014, 21:32:12 pm
Dette blir veldig bra ,stå på vi følger med


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 20, 2014, 22:53:17 pm
Da har jeg henta de to siste skjermene hos lakkereren  ;D Til uka blir nok bilen hel igjen?! 4 dager på jobb nå, så har jeg fri ei uke! Da bør det skje litt.  :P.   Også har jeg kjøpt noen lekre sko til'a. Blir bra å komme ned fra bukkene igjen.
De siste dagene har gått med til å lete etter jordfeil, for det var mye rart i hele anlegget. Første gang jeg har opplevd så mye tull med el under bygging. Og jeg har jobbet mye med Lucas  ;D Men, men-sikkert ikke første mann som roter seg inn i et koblingsskjema pga dårlig jord. Men ting begynner å komme seg. Litt kjipt å ikke ha akkurat det skjemaet som er riktig, men jeg har et par som er sånn cirka, og gjetter meg til resten. De pærene som brant opp på oljelampa var nok bare dårlige pærer, for jeg fant ingen feil og det funka som det skulle med 3. pæra. Og jeg har trykk! Bare å rulle avgårde snart, da. På ei bruskasse, for stolene er ikke klare ennå. Men en liten kjøretur for å kjenne litt på bremser, giring osv blir ikke helt feil. Drøyt fire år på en bil er det seineste jeg har prestert, så det skal bli godt å komme på veien igjen.

Kommer noen bilder når jeg kan rulle ut på tunet !  ;D


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 27, 2014, 15:40:27 pm
Da er fremskjermene på plass. Hjula jeg kjøpte passet ikke helt, så da blir det nok originalfelger med Vredestein Sprint i stedet. Sund, for det var et lekkert sett jeg hadde funnet! Lakkereren legger på sølv på utsiden nå. På innsiden la jeg på svart to-komp. Så da må jeg utsette prøvetur  :-\ Hadde blitt litt luftig og kaldt, for dørene er ikke hengt på ennå.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 27, 2014, 16:14:11 pm
Innsiden lakkerte jeg med svart to-komp, for det begynte å bli litt lite rødt igjen. Blir ikke synlig! Jeg har laget innerskjermer av takmembran. Mye snitting og sveising butt-i-butt for å følge kurvene, og det er det jo mye av! De kurvene gjør samtidig at menbranen står fint. Festet i boltene og står ned mot flensen i hjulbuen. Lamper og braketter hjelper også til. Jeg jobber heller noen dager ekstra for å kjøre i øs-pøs med god samvittighet. Sveisingen anbefales ikke med lakk på skjermene!!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Tistlonovember 27, 2014, 17:39:58 pm
snedig patent! ligger membranen klin inntil stålet eller er da luft bakom? tenkte på fuckt problematikk. men vist da er avtagbart er jo ikkje da noko problem forsovidt:) strøken blir den ivertfall!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 27, 2014, 18:37:36 pm
Jo, takk!
Det ligger inntil, ja. Men sausa inn med tynnstoff både på kaross og skjermer før jeg hang på skjermene. Noe kondens vil det nok bli, men alt er sveisa tett i overgangen/skjøten ved boltene, så hjulspruten vil ikke fylle opp med vann hvertfall.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englunddesember 11, 2014, 12:34:07 pm
Da er jeg i gang med å lime fast klemmelistene rundt omkring. Det meste var rustet vekk. Nå er det hvertfall ikke bart metall i mellom. Limet holder jo også vann vekk fra glipene. Krympa og strakk de før lakkering, så de følger karroseriet bra.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 04, 2015, 14:31:12 pm
Da er bilen på hjul igjen! 185 bak og 165 foran. Fyllte ut ganske bra. Vredestein Sprint

[attachment=1]

Fangere er på, og det meste ellers også. Har ikke gjort meg helt ferdig foran dashbordet, da jeg fortsatt har håp om en gammel Blaupunkt og litt mer moderne løsning i tillegg, gjerne med en sjalter mellom to kilder til lyd. Litt research på det. Innspill mottas med takk!
Dørene er ennå ikke på, da jeg vil gjøre ferdig interiøret først.

[attachment=2]

Motoren snurrer velvillig i gang hver gang jeg prøver, og lengter etter bare veier.
Setene fremme er på gang. Rutemønsteret fra bakerst i bilen kommer i midten av sits og rygg, med skinn ellers. Fjærsenga hadde gnagd hull på de originale trekkene, så for å unnga det syr jeg skjørt på kantene. Og limer litt vinyl for å gjøre stålkanten litt mer skadelig. Bruker et tykt materiale ned mot spiralfjærerne for å pusse ut overgangene mellom fjærene.

[attachment=3]

Noen av spiralfjærene stikker opp på steder de burde ligge flush med de andre. Særlig der jeg vil ha litt bøtteform. Så da binder jeg de ned med kraftig tråd (seisegarn fra Roblon til spleising av tau). Tåler utrolig mye. Så da kjenner jeg ikke fjærene gjennom skumgummien.

[attachment=4]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 10, 2015, 13:39:28 pm
Over på seteryggen. Må få lagd skumgummi ferdig på begge to. Lagd kiler så man får litt mer sidestøtte i korsryggen. Så åpner d seg mer opp mot toppen. Skummet limer jeg til noen gulvtepper av sisal, som igjen er festet til fjærene med hog-rings[attachment=1]

Nakkeputa er som originalt, så jeg trer på den og spenner det gamle trekket stram ned på undersiden. Nå kan jeg klippe/legge til på gammel vinyl så jeg får maler som passer formen. Neste blir å sprette fra hverandre trekket og sette saksa i kua.[attachment=2]

De gamle plastdekslene rundt sitteputa var temmelig ødelagt. Så med knekke, strekk/krymp, sandsekk og køller lagde jeg 4 nye. Disse blir kledd med skinn de óg. Mangler noen hull foreløpig.
[attachment=3][attachment=4]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 12, 2015, 12:37:15 pm
Da er alle maler klar. Kutte opp en hel hud er alltid litt "spennende". Hva om malene er feil? Har jeg nok til å lage nye biter hvis jeg bommer? 2-3 tusen for en ny.  :P


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 17, 2015, 12:51:05 pm
Kua er partert! Det er 8 skinn biter pluss stoffputa i midten på hvert sete pluss 11 skinn pluss stoff på hver rygg. Pga svak bøtteform og litt sidestøtte i korsryggen har det blitt flere biter enn originalt
[attachment=1]

Har 3 dager fri, og håper å komme i mål med seteputene ila torsdag. Får se hvor langt jeg kommer. Bruker fransk søm, som det kalles, når jeg føyer sammen setet. Syr i hop, bretter det ned flatt og syr langs sømmen på begge sider. Det er ganske pent (og velkjent på bilseter), men det påfører ganske mye belastning på stingene i midten. Ett rift i tråden, og alt revner ganske fort. Ikke ukjent på nyere biler, heller. Tråden er som regel det første som går. Derfor legger jeg under en remse med sterk vinyl når jeg syr det ned flatt. Så sprer strekket seg over flere sømmer, og sømmen i midten "spriker" ikke så mye heller som det ellers lett gjør når alt henger i midtsømmen.

Her er sidefeltene oppå seteputa, samt skjørtet rundt (fremkant og sidene)ferdig.
[attachment=2]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: boble54mars 17, 2015, 13:29:57 pm
Kua er partert! Det er 8 skinn biter pluss stoffputa i midten på hvert sete pluss 11 skinn pluss stoff på hver rygg. Pga svak bøtteform og litt sidestøtte i korsryggen har det blitt flere biter enn originalt
[attachment=1]

Har 3 dager fri, og håper å komme i mål med seteputene ila torsdag. Får se hvor langt jeg kommer. Bruker fransk søm, som det kalles, når jeg føyer sammen setet. Syr i hop, bretter det ned flatt og syr langs sømmen på begge sider. Det er ganske pent (og velkjent på bilseter), men det påfører ganske mye belastning på stingene i midten. Ett rift i tråden, og alt revner ganske fort. Ikke ukjent på nyere biler, heller. Tråden er som regel det første som går. Derfor legger jeg under en remse med sterk vinyl når jeg syr det ned flatt. Så sprer strekket seg over flere sømmer, og sømmen i midten "spriker" ikke så mye heller som det ellers lett gjør når alt henger i midtsømmen.

Her er sidefeltene oppå seteputa, samt skjørtet rundt (fremkant og sidene)ferdig.

Rett og slett imponerende!!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 17, 2015, 13:53:25 pm
Da har sidefeltene og stoffputa fusjonert. Her brettes begge delene som syes i samme retning, slik at man syr gjennom tre lag. Slipper da forsterkning, for de to delene får to sømmer å dra i. Kalles halv fransk.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 17, 2015, 18:40:41 pm
Takk for oppmuntring, boble54!  ;)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 18, 2015, 13:04:24 pm
Siden jeg har lagd litt skålform, må jeg holde trekket ned i skåla. Syr inn enn vinylkanal under puta. Med en metallstang gjennom.
[attachment=1]
Skjærer et spor, på rett plass, i skumgummien
[attachment=2]
Drar seisegang tvers gjennom skumgummien (3 lisser for metallstanga er ikke tykk)
[attachment=3]
og trekker puta ned på plass og binder rundt ei fjær
[attachment=4]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 18, 2015, 13:24:18 pm
Når trekket er surra fast nedi skåla, er det bare å slenge ræva i plysjen. Skjørtene skal stå litt i spenn mot fjærene, så de må komprimeres. Og hvis man begynner å dra i et hjørne vrir gjerne trekket seg mot skumgummien og det blir skjevt. Skumgummi suger seg ganske godt fast, så skjevheter er litt leie å rette opp etterpå. Begynte foran, for siden skjørtet er "mindre" nede en oppe ved puta er det værst der fremme. Trekket er jo nå surra fast, så det var bitchy å få vrengt det over. Fikk hvertfall testet sømmene, for å si det sånn  ;D
Så da er puta ferdig. Nå blir det å gjennta det hele for nummer to.



Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Tuffer'nmars 18, 2015, 14:48:29 pm
Pent Arbeid! :)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 18, 2015, 15:01:19 pm
Pent Arbeid! :)
Takk for det  :)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 23, 2015, 10:30:20 am
Da er putene klare, og jeg går løs på ryggene. Det blir verre (tror jeg)  :-X


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Korfittsmars 26, 2015, 01:20:45 am
Fantastisk håndarbeid :)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Hot Owlmars 26, 2015, 15:46:36 pm
Imponerende jobb!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Odd-Arnemars 26, 2015, 20:53:54 pm
Ble jo fantastisk resultat, bra jobba


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 27, 2015, 08:53:11 am
Takk for ros, karer!
Etter ca 15 timer med sying, prøving og ikke minst tenking er den ene ryggtrekket klart til montering. Får se om det blir noe ferdig før det bærer til fjells. Nakkeputa er bitchy! Og siden jeg har sidestøtte i korsryggen må trekket festes inn i skumgummien. Så vanlig vrenging nedover (som originalt) er ikke mulig. Håndsøm ned begge sider for å forene front og bakside blir løsningen. Bilder kommer...

Tidvis mye som skal gjennom maskinen...4 paneler skal fusjonere øverst i nakkeputa
[attachment=1]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 27, 2015, 21:37:53 pm
Puta må holdes på plass mot skumgummien, siden det er blitt sidestøtte
[attachment=1]
Så da snittet jeg gjennom skumgummien, slik at lommene med stålstenger i "forsvinner. Disse løper langs sidene av stoffputa[attachment=2][attachment=3]
Så drar jeg seisegarn gjennom og sikrer på baksiden av sisalteppet jeg brukte i bunn. En liten scavenge hunt i Fruens sysaker etter noen store knapper som sprer lasta, for å komprimerere skumgummi krever sitt.[attachment=4]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 27, 2015, 21:55:16 pm
Når trekket er festet ned under stanga nederst (midlertidig) kan jeg begynne å sy ihop front og bakstykke. [attachment=1]
Siden gummien til nakkeputa er bredere enn stålramma på setene (de originale fjærene er borte), må jeg fylle ut overgangen med skumgummi. I tillegg bruker jeg litt fluffy-stuff/twist/bolster for å pusse ut overganger. Rett og slett ei matte med spunnet tråd som er ganske myk (kjøpt på Stoff&Stil). Og så et tynt stoff under sømmen slik at det ikke skal tyte ut noe garn av sømmen.[attachment=2]
 Har man tredd lisser i et par Converse, så kjenner man igjen sømmen. Tidkrevende, men hobby har aldri vært timesbetalt!
[attachment=3]
Kom ikke helt i mål. Nå er jeg på fjellet, og har nok godt av en pause. Litt sår i fingrene, og fortsetter til uka! Da må jeg starte på nr 2 også.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 31, 2015, 14:48:29 pm
Da er et sete ferdig. [attachment=1][attachment=2]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 31, 2015, 14:50:53 pm
Og disse[attachment=1][attachment=2]

Har blitt til disse[attachment=3][attachment=4]


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Odd-Arnemars 31, 2015, 16:11:33 pm
tommel opp, det ble jo veeeeeldig bra det der...  Har fått noen tips nå for hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal trekke opp setene til westfaliaen min.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmars 31, 2015, 17:37:07 pm
tommel opp, det ble jo veeeeeldig bra det der...  Har fått noen tips nå for hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal trekke opp setene til westfaliaen min.

Så bra! Deling er viktig!
Jeg syr ikke så ofte. Kun litt til eget bruk pluss noen kompiser. Så hver jobb blir litt forskjellig fra tidligere prosjekt. Men en del prinsipper er jo overførbare.


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundapril 20, 2015, 21:31:44 pm
Måtte kjøre ut på tunet i finværet. Temmelig støvete etter laaang tid i verkstedet. Men vask får vente. Litt for luftig til å finne frem vannslangen, foreløpig[attachment=1]
Fikk hengt på høyre dør i kveld. Var veldig nysjerrig om dekslene jeg har kjøpt til toppen av kanalen passer med døra på plass. Må vel si at den knekkejobben kunne vært bedre! Litt for mye plate fremme ved hengslet og litt for lite bakerst ved B-posten. Så de må jobbes litt med. Det tok i skjøten mellom dørskinn og dørramma lengst frem. [attachment=2][attachment=3]
Med tanke på at kanalene er bytta, er passformen fortsatt grei  :)


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundapril 22, 2015, 15:40:42 pm
Da er første dør-trekk ferdig. Stoff fra taktrekket, skinn fra setene og ei gammel skinnjakke donerte skinn til dørhåndtaket (for de så litt lurvete ut!)
[attachment=1]

For da matcher håndtakene disse[attachment=2]
-som så virkelig innrøkte ut!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundapril 29, 2015, 11:12:30 am
Da er dører og panser på plass. Sugen på å vaske av alt lager-støv! Guffa på med tynnstoff inni siste døra mens bilen er ute. Må nok bestille time hos Tilsynet nå. Kanskje det blir bil til 17. Mai! Jobber best under press! ;D

Avsluttet radio- og annet ratt-prosjektet for å bli ferdig. Kan fortsette det til vinteren..


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmai 01, 2015, 20:50:02 pm
Siden jeg har "oppgradert" til 1600 med større gasser ble det annet (og eldre?) luftfilter, uten det papp-røret ned for å hente varmluft. Det var det jeg fant! Følgelig hadde jeg et ganske stort hull for mye. For stort for noen grommet i mitt sortiment! Så jeg sydde en i lær. Det ble også en test i hvor mye Pfaff'en klarer.  To lag selvsagt ,til sammen 7.5 mm griselær (ganske gammel og tørr). Det gikk, selv om han protesterte litt[attachment=2]
Det ble et mønster de fleste burde kjenne igjen. Her har'n fått litt lærbalsam[attachment=3]
Den smatt på plass med litt overtalelse fra en trekker. Lær er "litt" stivere enn gummigrommets. [attachment=1]

Null hull!  ;D


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmai 05, 2015, 18:27:37 pm
Endte opp med å klippe ut nye slitetepper, da jeg fant en rest med sisalteppe hos en teppehandler. Hadde ikke nok kantbånd fra ullteppene til disse. Leita Norge rundt (på nett, altså) etter kraftige kantbånd, og har ikke tid til å vente på noe fra England. Så jeg kantet de med det samme møbelstoffet jeg brukte i setene. Platene under baksetet passet dårlig, så jeg lagde de nye av sutak og trakk de med sisalteppet.
Skal til Tilsynet på mandag, så da blir det noen sene kvelder for å få ferdig siste seteryggen og dørpanelet.

Ellers er bilen ganske klar! Motoren er vel bare justert på øret, men går ganske fint og skal vel klare de få km til Jessheim 😜

Vindusspyleren vil ikke. Er det mangel? Usikker på om feilen sitter i ventilen i rattstammen..


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmai 11, 2015, 14:09:59 pm
Sto opp halv fem for å sy det siste dørtrekket. BT idag, nemlig. De bryr seg neppe om litt interiør, men... Greit å bli ferdig uansett. Fikk inn stolene igår. Vindusheisen tok jeg på parkeringa utenfor mens jeg ventet. Rakk innom Jee for en liten tune-up på gasser og tenning. Mange takk, Erik! Har ikke prioritert det der. Har pokker meg sydd opp kvoten min for en stund, og ikke hatt tid til å pirke på viktige ting som forstilling og oppsett av motor. Justert på øye- og øre-mål. Litt greiere å få testa nå som skiltene kommer på.

Tilsynet, ja. No-heim klarte å vedlikeholde sitt renommé igjen. Skiver foran på en 1300 er jo helt feil! Da skulle det jo stått 1300S i papirene! Jeg spurte om heving av bremseeffekt var så dumt? De maste om papirer fra Møller osv. Møller tror jeg driter fullstendig i denne bobla. Men de tok til fornuft etter ytterligere 15 min i de indre gemakker (lurer på hvilket Orakel som sitter der inne, egentlig..), og det ble Godkjent. Selve bilen brukte han vel ca 2 minutter under. Prøvde'n aldri..

Må få jobba litt med oppsettet av forstilling. Smånervøs er ikke dekkende. Må gjetes nøye over 60 km/t!  :D
Får låne meg litt proffutstyr og få satt opp litt mer spissing. Sjekke caster også kanskje.
45 gamper høres jo ikke voldsomt ut, og det er jo heller ikke. Men det er moro!! Bra jeg sydde inn litt sidestøtte. Først fått opp farta, så er det jo dumt å bremse ned før svingene?! ;D


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundmai 15, 2015, 22:13:10 pm
"Proffutstyret" ble to murersnorer spent opp på to metallrør foran og bak bobla som kunne skli på tvers. Samme avstand mellom snorene frem og bak-samme avstand fra snor til hvert av fremhjula og samme avstand fra snor til hvert av bakhjula. (Litt forskjellig sporvidde frem og bak). Her kom rørene som sklei i krokene til nytte. Ble mye finjustering før alle avstander stemte. Så måle fra snora inn til frem- og bakkant på felgene. Viste seg at min "justering" når jeg skrudde det i hop var litt ute  ;D Ca 4 mm toe out!! på hver av bakhjula og 10 og 12 mm toe inn fremme. Dette resulterte i at bilen "småhoppet" litt på veien- antakelig pga toe out bak- og vima rundt som en hodeløs høne. Var veldig glad at Sakkyndige ikke ville prøve'n  ::)
Satt opp med nøytral bak (sto vel 5 gradminutter positiv i boka, men det er så godt som itt'no). Foran sto det 30 gradminutter i boka (altså en halv grad). Felgdiam er 41 cm. Radius 20.5 ganger 2 ganger pi ble 128 cm. Delt på 360 grader er 3.57 mm. En halv grad blei derfor 1.79 mm. Skrudde til jeg hadde 1.5 mm på ene sida og 2 mm på den andre med rattet i senter, og så meg fornøyd med snittet. Resultatet var at jeg nå kan slippe rattet flere hundre meter, og småhoppinga er borte. Camber har jeg ikke sjekket ennå, men ble satt opp med merkene rett frem ihht boka når jeg monterte forstillinga for leeenge siden.
Ting faller på plass. Selv tankmåleren har kommet til seg selv. Litt dårlig jord pga ny lakk og gummilist mellom tank og kaross, så jeg lagde en ledning fra en av skruene til senderen og bort til jord for hovedlyset. Plutselig våkna'n.
 Merker at jeg stadig vil ut å kjøre. Guttungen i bursdag-bobla. En datter til skolen-bobla  :D Koser meg glugg ihjel. Sitter faktisk veldig godt i setene også. Blir en bra sommer uansett vær  ;D


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Simen Englundnovember 06, 2015, 14:54:34 pm
På tide å avslutte tråden. Prosjektet er ferdig!
 Har vært en fin sommer med masse småturer hit og dit. Bilen starter alltid, den går bra og kona elsker den "nye" bilen sin. Er vel ikke noe råskinn (bilen altså!), men det skulle det heller aldri bli.
Skal prøve å få liv i en gammel Blaupunkt i vinter. Noen som vet om en som har peil på transistorer og denslags?

Nå blir det trebåtbygging, og det passer nok ikke her, akkurat. Står på lista over ting som må gjøres før jeg legger henda på brystet. (Høres litt dystert ut, kanskje- er fortsatt i fin form, altså). Så skal jeg mure opp et nytt verksted med ett stort rom, så jeg får god plass rundt det neste prosjektet (som forøvrig også står på lista). Og det prosjektet er luftkjølt! Så da blir det nok prosjekt-tråd igjen...

Vi sees på veiene!


Tittel: Sv: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!
Skrevet av: Squarebacknovember 06, 2015, 16:23:49 pm
Flott tråd!