mai 14, 2024, 01:14:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: trenger litt hjelp til motorbygg  (Lest 1960 ganger)
animal
Juniormedlem
**
Innlegg: 65
Bosted: Drammen



Vis profil
« på: februar 20, 2008, 19:52:43 pm »

god kveld alle VW folk Glad

jeg driver mitt første vw restaurering.
jobber på en 1303S 73 model.
skulle jeg gjordt det riktige så skulle vel bilen hvert på dynga for lenge siden men jeg gjør som vår kjære venn i campervan crisis, hopper i det samma faen å mye som er galt med den Rekker tunge

men jeg skal bygge opp en ny motor til bilen, å jeg har noen deler liggende jeg tenke jeg skulle bruke:
jeg har en motorblokk som ser fin ut som er tatt opp til 1835 og lagt opp til oljefilter.
jeg har også sylindersatser og topper som var kjøpt av "H-MEK" her på forumet.
har 2 single Solex 40 gassere.
har også en 292" kam sittende i motoren men den tror jeg blir litt for kvass.
2 komplette 1600 motorer står også her i garasjen også.

jeg skal bare ha en motor til vanlig bruk men har ikke lyst å være så "vanlig" med en 1600.
jeg var ute etter noe litt mer Glad
jeg har ikke noe mål om noe hestekrefter, skal jo bare gå til vanlig bruk så trenger ikke all verden bare litt mer en en orginal Glad

men jeg kan ikke stort om hva som går sammen så derfor søker jeg en liten oppskrift over hva jeg trenger videre for å bygge opp motoren.
om noen er villig til å hjelpe meg litt så setter jeg stor pris på det.

jeg lurte på litt om porting av de orginalttoppene mine, er det noen som driver med sånt i Drammens området?

hilsen Jack Emilsen
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: februar 20, 2008, 22:03:59 pm »

ta en titt i prosjekt-tråden som heter Endre's Engine, der får du mange tips, og en god beskrivelse av hvordan man BYGGER en motor i motsetning til å sette sammen en...

Er også en del litteratur om emnet. Kontakt en av forhandlerene her til lands, Unneberg, VWservice, HOTSHOP etc, så har de en del bøker om emnet. "How to hotrod VW engines" anses av mange som en bra bok. Les den og forstå det som sies, så er du kommet langt.

Lykke til
Loggført
animal
Juniormedlem
**
Innlegg: 65
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #2 på: februar 20, 2008, 22:22:43 pm »

Tro meg jeg leser tråden til Endre. følgt iherdig med.
men jeg har ikke tenkt å bygge en high performance engine. jeg vil ha en daily drive.

hadde håpet å lage noe ut av det jeg har liggende her fra før.

har prata litt med gutta på Unneberg før, hyggelige folk det der.
har også handlet en del fra VWservice.

tenke jeg også kunne komme meg et stykke med å handle brukte deler, vel ikke slite deler da seff men om noen har noe jeg trenger liggende så for gud skyld send en melding. Glad

takker for tipset.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: februar 21, 2008, 08:41:34 am »

Ikke feil å bygge en daily driver med preformance nøyaktighet. Selv skal jeg overhale en 1600 som skal balanseres og blueprintes slik at jeg kan bruke den erfaringen senere på en 1915 motor.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #4 på: februar 21, 2008, 10:40:43 am »

Kanskje dette kunne være en start?
Synes det er kult å se på gutta som bygger presisjonsmotorer, men en vanlig standard motor fra boble, ubalansert og jævelig knattrer og går et par 200000 km med noe stell og ikke for høyt turtall.  Så har man ikke ambisjoner om å lage en versting så kan man klare seg med mye mindre arbeide og allikevel få en grei motor, mener nå jeg!

Lurt å starte med en god blokk, helst en AS41 støpning uten sprekker.  Ville kostet på linjeborring, sliping av veiv og alt nytt av lagre, tetninger og smådill i motoren.  Tror kanskje ikke jeg ville satset på 1835 sats fordi den har litt tetteproblemer, men det er jo mange som kjører langt med disse også så bevares!  Kam?  Kanskje original eller en ganske mild variant og heller lagt litt penger i 1,25:1 vipper i toppen.  Ville brukt litt penger på topper, kanskje nye 043 Mexico?  Litt mer komp, ellers std. opplegg i toppen med fjører, ventiler og det hele, men må jo frese ut for større sylindre evt.  Bare for å være litt kool så kan man jo vurdere rette kamdrev i motoren, gi en herlig lyd for de som liker et lystig hvin.

Ville satt på en bedre svinghjulsbolt og muligens brukt en noe tøffere clutchlamell.

Ville brukt viftehus og vifteblekk som originalt, men her finnes det jo mye bling-bling til salgs.

Ville satset på en solid oljepumpe og filter

Ville satset på en elektronisk 009 fordeler

Ville kjørt med en progressiv midplassert gasser ala Weber 34/36 eller noe gøy på hver side.

Ville beholdt varepotter og kjøpt en skikkelig eksos.

Burde gi greit med hester og god lyd!  Nok til gode kjøreopplevelser i massevis


Anbefaler boka "How to Hotrod VW engines"!  Der står det litt om hva som funker og hva som ikke gjør..  Gudd løkk!
Loggført
animal
Juniormedlem
**
Innlegg: 65
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #5 på: februar 21, 2008, 17:09:27 pm »

hmmm det virker som denna boka er virkelig bibelen for VW folket. hvor kan jeg oppdrive denne boken så tar jeg gjerne og lesern igjenneom.

poenget mitt med denna motoren var å bare prøve å se hvordan det var. hadde planer om å lage en "skikkelig" godmotor for normalt bruk seinere.
men tenke jeg klarte å lage meg noe av det jeg hadde fra før.

får se når jeg har fått bilen i stand og jeg har kjørt en sesong eller to om jeg da starter på er skikkelig motorbygg.

takker for skikkelig gode svar. Glad
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 21, 2008, 17:11:52 pm »

Flere som selger denne boka..

http://www.amazon.com/How-Hot-Rod-Volkswagen-Engines/dp/0912656034/ref=pd_bbs_sr_2?ie=UTF8&s=books&qid=1203610210&sr=8-2

første og beste jeg fant
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
animal
Juniormedlem
**
Innlegg: 65
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #7 på: februar 21, 2008, 18:31:01 pm »

da er boken bestilt.

får sette meg ned å lese litt jeg da.

takker så meget
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!