mai 15, 2024, 07:44:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan olje funker best på luftkjølt??  (Lest 972 ganger)
Notchback_88
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Nordkisa


Vw Notchback 67'


Vis profil
« på: september 28, 2012, 06:55:03 am »

I går tok jeg et hurtig oljeskift på min type 3.. I vår lokale bilxtra(uten E), fikk jeg fortalt at 20/50 olje er ofte brukt på luftkjølt, og at dette er bra olje.. Veit ikke hvorfor, men jeg er litt usikker på dette...?

Noen som har noen tips og råd? Glad
Loggført

67' Notchback
02' Passat
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: september 28, 2012, 07:53:40 am »

*popcorn*.. enda en oljetråd  Gliser

Det er antakelig like mange meninger om hva som er den beste olja på en luftkjølt motor som det finnes forskjellige oljer, og man kan ha lange og interessante diskusjoner om emnet, men en ting er sikkert, og det er at olja bør tåle greit med varme uten å bli brent/lage avleiringer og at du bør ha hyppige oljeskift med rens av oljesil for å fjerne disse avleiringene. Det er også viktig å tenke på at kjølesystemet bør være i orden og komplett med alle kjøleblikk, pakninger osv, og at kjøleribbene og oljekjøler er rene.

De aller fleste av oss kjører med original motor baki der, og mange bruker kanskje ikke bobla/bussen mer enn noen få ganger i løpet av sesongen. Det kan kanskje synes som om det ikke er noe poeng i å bruke noe særlig penger på olje siden det anbefalte skiftintervallet er såpass kort uansett, og at en luftkjølt motor lekker olje få fort du sier "syntetisk" til den.

Jeg bruker bobla daglig og har allerede hatt 4 oljeskift denne sesongen, og rekker nok et til før jeg parkerer for vinteren. Jeg har lagt meg litt midt på treet, og bruker Castrol GTX 10W-40 ved hvert oljeskift. Koster ca 400 for 4 liter.

Kan nevne at jeg styrer unna billigoljer, da disse uten unntak lager en forferdelig ganglyd i motoren.

Loggført
Notchback_88
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Nordkisa


Vw Notchback 67'


Vis profil
« Svar #2 på: september 28, 2012, 10:03:58 am »

Se der ja:) får vel rive ut sila å glana på den en dag.. Er rimelig nøye på olje skift på alle biler jeg har.. Bytter imellom 5-10000 km.. Sikkert mange som synes det er teit, men bila mine blir bare småkjørt..
Loggført

67' Notchback
02' Passat
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: september 28, 2012, 16:06:16 pm »

Se der ja:) får vel rive ut sila å glana på den en dag.. Er rimelig nøye på olje skift på alle biler jeg har.. Bytter imellom 5-10000 km.. Sikkert mange som synes det er teit, men bila mine blir bare småkjørt..

Foreskrevet oljeskiftintervaller på bobla er 3-5.000 km (var 2.500km før, bedre oljer nå), da det ikke er noe oljefilter der, bare ei sil for å sile ut smågrus og sånn.
Jeg pleier å bytte på 3-4000 km, og bruker nå delsyntetisk på min gamle motor fra 57. Valvoline maxlife 10w40.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!