mai 09, 2024, 12:35:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 238251 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #150 på: november 15, 2010, 22:41:36 pm »

siden ingen vet svaret, så sier jeg ja Blunker

Da var det ute av verden
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #151 på: november 15, 2010, 22:53:46 pm »

Tror det kommer av at du må treffe fra arealet til ventil stammen osv...
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #152 på: november 15, 2010, 22:55:48 pm »

Jeg ser av formlene til Kalle/Johannes at man beregner en effektiv portstørrelse som 88% av ventilstørrelsen, i mitt tilfelle har jeg 42mm ventil, betyr det at den effektive portstørrelsen da er beregnet til 37mm, noe som er mindre enn throttlebodyen på 40mm, så det er dermed ventilen som kan anses å være flaskehalsen?

Er du i en situasjon hvor du har for små ventiler så kan du oppnå bra resultat ved å åpne porten til 89 - 92% men dette stiller store krav til ventilsetejobben og formen på ventilen (baksiden). Ofte oppnår du både et bredere momentområde og jevnere effekt ved å holde deg på 88% og enkle setevinkler på 15gr. intervaller. Husk: en stor port flower mer fuel/luft på høyere turtall men på bekostning av moment på lavere turtall pga lavere lufthastighet.

Nå er jeg spent på å høre hva toppene dine flower ved hvilke løft og hva engine analyzeren sier.

Mvh
BB

« Siste redigering: november 15, 2010, 22:57:47 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #153 på: november 15, 2010, 23:22:35 pm »

Hva engine analyzeren sier vet jeg ikke enda, men her er et plot som viser flow vs løft med og uten innsug,

De vertikale linjene representerer fra venstre: løft med CB 2253 kam, løft med foreslått raptor kam og mine 1.3 vipper, og til slutt anbefalt (av JPM) løft.


* flow.jpg (14.73 KB, 661x412 - vist 343 ganger.)
« Siste redigering: november 16, 2010, 08:54:26 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #154 på: november 15, 2010, 23:28:28 pm »

flow ved max løft er en ting, men det som er viktig for motoren er jo hvor mye luft du kan få inn gjennom en cycle. Så kamprofil og durasjon er like viktig som max løft.

Håper jeg får satt av litt tid til å kikke nærmere på dette i en engine analyzer.

I tillegg kan jeg jo nevne at grafen viser at flowet reduseres med sånn ca 10% ved å sette på innsug, så det kan jo bety at det er ikke ventilen og diameteren på den som er begrensningen. Jeg tenkte jeg skulle måle tverrsnittet av kanalen i innsugene for å se om det er dette som utgjør forskjellen.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #155 på: november 16, 2010, 14:19:22 pm »

Hvordan har du fått tak i disse tallene på toppa Roy?
Er akkurat disse toppa kjørt i flowbenk eller er det noen tilsvarende som er kjørt i benk?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #156 på: november 16, 2010, 15:13:33 pm »

Hvordan har du fått tak i disse tallene på toppa Roy?
Er akkurat disse toppa kjørt i flowbenk eller er det noen tilsvarende som er kjørt i benk?

akkurat disse er kjørt i flowbenk av forrige eier
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #157 på: november 17, 2010, 19:14:12 pm »

Hvordan har du fått tak i disse tallene på toppa Roy?
Er akkurat disse toppa kjørt i flowbenk eller er det noen tilsvarende som er kjørt i benk?

akkurat disse er kjørt i flowbenk av forrige eier

Så det vil si at det er gamle toppa til Jon Hroar?
Jeg mistenker at de er veldige lik mine.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #158 på: november 17, 2010, 19:29:11 pm »

Det vil med andre ord si at siden jeg har 1:4 vipper så er jeg nærmere det han anbefaler..
Sorry for off topic Roy, men det er bare at dette blir så likt min motor, som jeg sitter her og venter på lagre og MS til.
Hva har han sagt om pris på kammen?
Er jo litt kjedelig med to like motorer kanskje, men helt likt blir det jo uansett ikke.
Dessuten har ikke jeg en nydelig Ghia å sette den i   Trist
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #159 på: november 17, 2010, 19:33:12 pm »

Hvilket sted i innsuget og porten er det snakk om at denne størrelsen skal være så så mange prosent? Innsuget har jo en ikke akkurat lik diameter hele veien og porten pleier jo å være ganske trang i forhold til toppen av innsuget. Det er vel sjelden til å komme bortifra?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #160 på: november 17, 2010, 20:36:34 pm »

Det vil med andre ord si at siden jeg har 1:4 vipper så er jeg nærmere det han anbefaler..
Sorry for off topic Roy, men det er bare at dette blir så likt min motor, som jeg sitter her og venter på lagre og MS til.
Hva har han sagt om pris på kammen?
Er jo litt kjedelig med to like motorer kanskje, men helt likt blir det jo uansett ikke.
Dessuten har ikke jeg en nydelig Ghia å sette den i   Trist

Ja det er de gamle til jhu Glad
Moro med så like motorer da. Da kan vi jo kjøre noen back-to-back sammenlikninger Glad
Pm to you
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #161 på: november 17, 2010, 23:18:23 pm »

Jeg ser av formlene til Kalle/Johannes at man beregner en effektiv portstørrelse som 88% av ventilstørrelsen, i mitt tilfelle har jeg 42mm ventil, betyr det at den effektive portstørrelsen da er beregnet til 37mm, noe som er mindre enn throttlebodyen på 40mm, så det er dermed ventilen som kan anses å være flaskehalsen?

Er du i en situasjon hvor du har for små ventiler så kan du oppnå bra resultat ved å åpne porten til 89 - 92% men dette stiller store krav til ventilsetejobben og formen på ventilen (baksiden). Ofte oppnår du både et bredere momentområde og jevnere effekt ved å holde deg på 88% og enkle setevinkler på 15gr. intervaller. Husk: en stor port flower mer fuel/luft på høyere turtall men på bekostning av moment på lavere turtall pga lavere lufthastighet.

Nå er jeg spent på å høre hva toppene dine flower ved hvilke løft og hva engine analyzeren sier.

Mvh
BB

Er jeg på jordet hvis jeg sier at årsaken til dette fenomenet har med nedsatt turbulens og "swirl" i forbrenningskammeret å gjøre pga. den lavere hastigheten over "soppens" bakside? Jeg driver og former forbrenningskammerne mine på 1915-motoren for tiden, riktignok til en noe uortodoks utforming der jeg føler og håper at turbulensen etter ventilsoppen blir større. Tanken ligger i hvordan jeg brekker av kanten rundt innsugsventilsetet. Håper dette skaper en bedre mix av fuel/luft og at det gir økt effekt, særlig ved lave turtall.

Basic utkast på veien jeg har valgt å gå:

* 1915-kammer.jpg (106.73 KB. 800x600 - vist 440 ganger.)


Hva tror dere?

« Siste redigering: november 17, 2010, 23:49:43 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #162 på: november 19, 2010, 12:25:12 pm »

driver å planlegger litt delekjøp her; er det noen som vet om std T1 kamdrev passer på wbx veiva?
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #163 på: november 19, 2010, 12:37:31 pm »

ja Roy
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #164 på: november 19, 2010, 12:38:05 pm »

Takk, Magne Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #165 på: november 19, 2010, 20:57:28 pm »

Da har jeg grublet litt på disse motorsykkel-TBene.

Og jeg har en plan..

Den går kort sagt ut på å modde et par IDF-type innsug til å passe TBene.

Første problemet er at senteravstanden i TBene er ikke den samme som på innsuga:


Da har jeg to muligheter; splitte TBene, og skjøte akselen, eller modde innsuga... Får kikke litt på hva som er enklest, men det som faller meg mest naturlig er å modde de enkleste (og billigste) bitene, så da er det nok innsuga som må til pers...

Uansett er planen å bruke disse alu-røra, og stappe de ned i innsugsrøra, til innerdiameteren i innsuga butter i ytterdiameteren i røra:


Sett fra andre siden, så ser man enden av røretm og tanken er å sveise fast røret, og så slipe/frese bort alt overflødig materiale på utsiden:


I andre enden mot TBene, lurte jeg på å dreie ned innerdiameteren på røra, så de akkurat passer utenpå TBene, og så er det allerede et o-ringspor nederst på TBen, som kan brukes:
Loggført
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #166 på: november 20, 2010, 01:57:49 am »

Sånn som vi kjenner deg nå, så tipper jeg at det slutter med att du lager egne tb.
Du blir ikke fornöyd med det greiene der, det kjenner jeg på meg.  Blunker
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #167 på: november 20, 2010, 09:25:45 am »

40 mm spjellhus vil bli en sterkt begrensende faktor i forhold til kapasiteten til resten.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #168 på: november 20, 2010, 09:52:58 am »

40 mm spjellhus vil bli en sterkt begrensende faktor i forhold til kapasiteten til resten.

Hvor store bør han ha da?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #169 på: november 20, 2010, 14:58:44 pm »

40 mm spjellhus vil bli en sterkt begrensende faktor i forhold til kapasiteten til resten.

Dette må du utdype
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #170 på: november 20, 2010, 19:28:43 pm »

åssen blir det sammenlignet med en forgasser 45mm med 40mm halsringer?
eller er det en kombinasjon som ikke er reeel?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #171 på: november 21, 2010, 21:27:23 pm »

tja si det, Jørn, i mitt hue er jo et tversnitt på 40mm det samme enten det er i en forgasser eller et spjellhus, men i en forgasser så er det jo en venturieffekt man er ute etter, altså speede opp gassflow og få et trykkfall over innsnevringen.

Jeg har kikket litt mer på disse innsuga, og på en SF topp er ikke åpningene runde med avlange (se figuren under)

Arealet på denne fasongen er 1248 mm^2

Til sammenlikning er arealet i en sirkel med 40mm diameter  1257 mm^2, altså bare marginalt større. Trekker man fra et spjell som står på tvers inni der, så er man veldig nær skulle jeg tro.

Ventilen på 42mm med en stamme på 7mm har 1347mm^2 effektivt areal.

Så da er tusenkroners-spørsmålet: Er det noe poeng å ha større spjellhus enn åpningen inn i toppen? Ønsker man en javn innsnevring, slik at gasshastigheten øker, eller er et javnt trerrsnitt fra velocity stacks og helt inn i kammeret det beste?



* intake.jpg (6.61 KB, 244x173 - vist 245 ganger.)
« Siste redigering: november 21, 2010, 22:51:06 pm av grelland » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #172 på: november 21, 2010, 23:30:35 pm »

Spjellhus til en firesylindret 600 gir ca 100-120 hk på motorene. Burde kanskje gå for spjellhus fra en større sykkel? De største/mest effektive er nok på de store Kawaene (f.eks ZX12R, ZZR13/1400) eller Suzuki Hayabusa /GSXR1000). De har jo godt over 150HK originalt. Kjenner en som hadde 185 hk på bakhjulet på en ZX12R, original bortsett fra "modifisert" originalt eksosanlegg. '
Modifiseringen besto vel i bruk av spett for å slå ut den originale katalysatoren  Øyerulling

Bare en rask tanke, å ta litt utgangspunkt i hva spjellhusa gir der de kommer ifra...
« Siste redigering: november 21, 2010, 23:36:01 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #173 på: november 22, 2010, 00:03:40 am »

40 mm spjellhus vil bli en sterkt begrensende faktor i forhold til kapasiteten til resten.

Dette må du utdype

Har testet litt, og jeg tror du vil bli happy med en FK8. Med den kammen er 40mm for lite, du får både mer gjennomsnittlig torque og hester ved å gå opp på spjellstørrelse.
Det er ikke snakk om store tall men ca 4 lbs torque, og 7 hester.

Forskjellen på en throttle body og gassere beregnes til ca 100 CFM i programmet mitt, ved samme spjell størrelse.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #174 på: november 22, 2010, 00:06:18 am »

hvor store snakker vi ?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #175 på: november 22, 2010, 00:17:44 am »

159 torque og 187 hester med 48mm spjell.. etter husken
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #176 på: november 22, 2010, 00:55:07 am »

 Sjokkert
Hvis jeg oppnår 180 hk med 40 mm spjellhus,  tror jeg at jeg sier meg fornøyd...

Takk for info. Spørs om ikke jeg inviterer meg selv til sandefjord for å leke litt med den der analyzeren din.

Men jeg tar en titt på eBay og ser om jeg finner noe i den størrelsen tenker jeg.

Ligger det forresten noen raptor-kammer inne i den analyzern?
« Siste redigering: november 22, 2010, 09:51:49 am av grelland » Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #177 på: november 23, 2010, 07:57:48 am »

Dette kan bli riktig morsomt!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #178 på: november 23, 2010, 07:59:24 am »

Dette går ikke.... Papira dine strekker ikke til mtp. HK Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #179 på: november 23, 2010, 10:23:03 am »

Spørs om ikke jeg inviterer meg selv til sandefjord for å leke litt med den der analyzeren din.

Først må vi gjennomføre endel målinger på eksos og innsug på de tingen du alt har. Mest morro når gjettingen omtrent uteblir.

Ligger det forresten noen raptor-kammer inne i den analyzern?

Det gjør ikke det, men grunnene til å velge raptor kammen har som sagt ikke noe å gjøre med hestene, og vil derfor ikke dukke opp i EA. Den beregner fysikken, men ikke slitasje og slikt... det nærmeste du kommer er at den gir deg advarsler på stempelhastighet... imposible high dukker stadig opp Gliser.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!