mai 09, 2024, 18:40:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 238271 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #180 på: november 23, 2010, 11:16:03 am »

Dette går ikke.... Papira dine strekker ikke til mtp. HK Gliser

fillern, da får vi bare sette dette prosjektet på hold...  Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #181 på: november 23, 2010, 11:17:09 am »

Spørs om ikke jeg inviterer meg selv til sandefjord for å leke litt med den der analyzeren din.

Først må vi gjennomføre endel målinger på eksos og innsug på de tingen du alt har. Mest morro når gjettingen omtrent uteblir.

Ligger det forresten noen raptor-kammer inne i den analyzern?

Det gjør ikke det, men grunnene til å velge raptor kammen har som sagt ikke noe å gjøre med hestene, og vil derfor ikke dukke opp i EA. Den beregner fysikken, men ikke slitasje og slikt... det nærmeste du kommer er at den gir deg advarsler på stempelhastighet... imposible high dukker stadig opp Gliser.

hehe, tenkte mer på om løft og tider er sammenliknbare med FK8, siden det er den du har brukt.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #182 på: november 23, 2010, 11:25:39 am »

tenkte mer på om løft og tider er sammenliknbare med FK8, siden det er den du har brukt.

Sånn sett er vi godt skodd!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #183 på: november 23, 2010, 12:59:14 pm »

good Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #184 på: november 24, 2010, 21:31:16 pm »


Først må vi gjennomføre endel målinger på eksos og innsug på de tingen du alt har. Mest morro når gjettingen omtrent uteblir.


bare fortell meg hva jeg skal måle du, så måler jeg vet du Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #185 på: november 25, 2010, 23:20:35 pm »

Noen som vet diameteren på åpningen i blokka p åwbx? Altså den sylindrene skal inn i ?
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #186 på: november 25, 2010, 23:35:59 pm »

tipper ca 100 mm
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #187 på: november 25, 2010, 23:41:04 pm »

jeg og, men LITT tynt grunnlag å lage en maskineringstegning på Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #188 på: november 26, 2010, 00:27:54 am »

ca 2/10mm større enn type 4 Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #189 på: november 26, 2010, 00:29:05 am »

og, og T4 blokker har jeg jo plenty av...
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #190 på: november 26, 2010, 00:30:17 am »

skal PRØVE å huske å måle i morgen.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #191 på: november 26, 2010, 22:21:20 pm »

100,2 mm
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #192 på: november 26, 2010, 22:23:15 pm »

skal PRØVE å huske å måle i morgen.

shit , glømte det .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #193 på: november 26, 2010, 22:25:30 pm »

100,2 mm

Takk Glad

da tror jeg at jeg har alle mål

Noen som har noen formening om hva jeg bør få laget disse sylinder-spacerene av? Alu?
Loggført
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #194 på: november 26, 2010, 22:28:03 pm »

De som Rocky Jennings selger er ihvertfall i stål.
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #195 på: november 27, 2010, 01:05:52 am »

Bruk stål, ja
Loggført
aremann
Seniormedlem
****
Innlegg: 410
Bosted: buskerud


Vis profil

« Svar #196 på: november 28, 2010, 03:46:51 am »

Bruk stål, ja
bare vanlig stål eller???
Loggført

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #197 på: november 28, 2010, 16:19:25 pm »

Bruk stål, ja
bare vanlig stål eller???

Jeg mener det ikke spiller noen særlig rolle fordi :

 -Shimsene er ikke så høye, så utvidelsen /sammentrekkningen i materialet blir liten.
- Det er alu på den ene siden, og stål på den andre.
- jeg har tatt opp motorer, med stål- messing shims , tom. shims laget av kloakk støpejern rør, og shimsene har ikke laget problemer.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #198 på: november 28, 2010, 19:49:00 pm »

flott takk for innspill
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #199 på: desember 01, 2010, 17:47:58 pm »

får stadig innspill på pm, og jeg velger å tolke det slik at noen ønsker ikke å stå frem med innspillene for egen regning, men siden jeg er ute etter gode råd, hender det at jeg presenterer disse innspillene her, selvsagt uten navn.

Dette gjaldt sylindershims, og følgende kommentar kom (noe nedkortet):

"Ser du lurer på sylindershims til oxy motoren din (..), men vi valgte å ikke bruke de. Vi bare dreide sylindrene til samme ytre diameter som shimsene. (..) sylindere var så lange at sylindrene fikk mer styring/anleggsflate på den måten, enn om vi skulle dreid sylindrene slik at de passet inni shimsene."

Og i dag har jeg hentet et brukt sylindersett (kun sylindre, ikke stempler), og en kjapp måling viser at utvendig diameter der hvor utsparringene til pinneboltene er, er 99.9 mm, altså 0.3 mm mindre enn åpningen i  blokka. I mitt hode betyr det at jeg vil slite med å få det tett, hvis jeg maskinererer sylinderen til 100.2mm (eller en tdel eller så mindre for å få den inn i blokka), eller går det greit?

Hadde jo vært enkelt å slippe disse ringene da...

kan ta bilder hvis dette ble uklart.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #200 på: desember 01, 2010, 21:46:53 pm »

lånte et bilde, og det ser ut som han her har maskinert litt større enn søkka til pinneboltene, man kan se rester av disse fordypningene på det venstre bildet.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #201 på: desember 01, 2010, 22:17:40 pm »

Dette ser ut som type 1 sylindre, hvorfor ikke bruke type 4, som passer rett i blokka ?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #202 på: desember 01, 2010, 22:22:02 pm »

aner ikke....

fordi de jeg har sett har brukt T1 antar jeg, pluss at jeg har et sett liggende.

Passer T4 i toppene da?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #203 på: desember 01, 2010, 22:26:11 pm »

Ellers så er dette en noe eiendommelig prosjekt-tråd...

7 sider uten et eneste bilde av det som prosjektet omhandler.

Men nå endelig kan jeg vise frem det første konkrete bildet av det som antakelig skal bli motor i Ghian...

Var hos Unneberg og hentet en blokk og veiv i dag. Og her er "før"-bildet:



* wbx blokk.JPG (106.08 KB, 600x400 - vist 377 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #204 på: desember 01, 2010, 22:29:42 pm »

møkkete og fæl, men det får vi ordne etterhvert.

Som man kan se har jeg satt på et reimhjul, og det er to ting som slår meg; først dette "øyet" som henger ut i bakkant. Det trenger jeg antakelig ikke, og står som man kan se i veien for reimhjulet.

dette reimhjulet er std 7" str, og jeg regner med det er det jeg kommer til å bruke.


* reimhjul.JPG (83.64 KB, 600x360 - vist 292 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #205 på: desember 01, 2010, 22:32:25 pm »

og så var det dette med tetning rundt reimhjulet, da. Her har jeg et vanlit T1 reimhjul som har denne spiralen som hindrer lekkasje, men hullet i blokka er mye større. Kan se det gjennom hullet i reimhjulet. Har sett Rocky Jennings selger tetning til å bruke std T1 veiv eller sand seal, men må jeg ha en sånn?


* tetning.JPG (129 KB, 685x745 - vist 296 ganger.)
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #206 på: desember 01, 2010, 22:46:43 pm »

aner ikke....

fordi de jeg har sett har brukt T1 antar jeg, pluss at jeg har et sett liggende.

Passer T4 i toppene da?

Type 4 har samme mål i begge ender som WBX, Jørn knast fikk type 4 sylindre av meg til sitt prosjekt.
hullen til pinnbolter passer derimot ikke. ( men det gjør vel ikke type 1 heller ) hvis du skal bruke WBX topper, ville jeg sterkt vurdert type 4 sylindre.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #207 på: desember 01, 2010, 22:55:17 pm »

skal ikke bruke wbx topper nei, men SuperFlow T1 topper, så jeg skal ha T1 boltmønster, så da er vi enig da Glad
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #208 på: desember 01, 2010, 23:05:07 pm »

SuperFlow ja!  Er det ikke de som sliter litt med kjøling ?
Men da passer type1 klart best.
Da ville jeg klart dreid til sylindren i bunn, ser ut som en knall løsning det.
 Jørn har vært borti problemet med seal/reimhjul. Vet han har bla brukt reimhul fra Syncro, sammen med seal fra syncro, tror det er en slags dobbel simring. Hør litt med han om dette. Jeg har evt. et reimhjul sett til type 1 med " sand seal", men mener at det blir noe kluss med simring.
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #209 på: desember 01, 2010, 23:05:52 pm »

og så var det dette med tetning rundt reimhjulet, da. Her har jeg et vanlit T1 reimhjul som har denne spiralen som hindrer lekkasje, men hullet i blokka er mye større. Kan se det gjennom hullet i reimhjulet. Har sett Rocky Jennings selger tetning til å bruke std T1 veiv eller sand seal, men må jeg ha en sånn?


Få reimhjulet dreiet ned til samme dim som std. wbx reimhjul ( 40mm?), husker ikke, men det måler du jo kjappt. De fleste alu reimhjul har ikke så dype riller, slik at du ved dreiinga får en glatt og fin overflate som passer mot std wbx simmerring. Har ihvertfall jeg fått ved to anledninger, dog annen type alu reimhjul.
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!