mai 09, 2024, 20:17:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 238272 ganger)
aremann
Seniormedlem
****
Innlegg: 410
Bosted: buskerud


Vis profil

« Svar #270 på: januar 18, 2011, 22:43:29 pm »

Ser bra ut så langt dette her Grelland. Har du forresten sett og målt hvor mye som må files bort i hulla i sylindrene og toppene, istedetfor å forandre boltsirkelen på blokka? Eller gjør du det slik "bare fordi alle andre gjør det"?

Jeg er av den mening at det er litt overdrevent at dette absolutt må gjøres. Det går veldig ofte helt fint med litt filing, og ved bruk av 8mm pinnbolter i vanlige case savers til T1 blokk som igjen passer rett inn i de orginale gjengene i WBX blokka, så har du jo tjent inn 2mm allerede på diametern i hullet. Bare et tips, uten å "disse" planene dine Glad

Stå på, Oxyboxer Rocks! Gliser

Jeg prøvde dette, men for meg ser det ut til at det blir en del sliping for å få det til.
Du har ikke bilder av hvordan dette er gjort? Mener og jeg hørte at en bare presset sammen pinnboltene når han satte på toppen og at det fungerte (Case-savers og 8mm).. men skeptisk...
Tror det blir plugger og nye hull i blokka mi

Hei.
Nei, har desverre ikke bilder av dette, ihvertfall ikke som jeg vet hvor er.
Sylindrene kan du enklest modde med vinkelsliper fra sidene. Hulla i toppene må files eller freses, alt etter verktøytilgjengelighet.

Skal se nærmere på dette selv når jeg har anledning, og ta litt mål og bilder, dersom det er av allmenn interesse.

Ja, "det går" å file mindre og da presse toppene på med bøyde pinnebolter som resultat, men det er selvfølgelig som enhver sikkert skjønner ikke til å anbfefale, selv om det har gått fint hos andre. Har desverre heller ikke bilder av dette  Blunker

ja hadde vært morro sett  Glad
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #271 på: januar 18, 2011, 22:45:52 pm »

jo du har slipt ganske mye (tror jeg ganske sikkert) eller når du kappet av vannkappa.
for det er liten opphøyning der originalt.
i allefall på alle de blokkene jeg har sett.



* DSC01106.JPG (96.23 KB, 480x557 - vist 359 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #272 på: januar 18, 2011, 23:09:29 pm »

min så ikke sånn ut i alle fall...
Loggført
aremann
Seniormedlem
****
Innlegg: 410
Bosted: buskerud


Vis profil

« Svar #273 på: januar 18, 2011, 23:12:41 pm »

jo du har slipt ganske mye (tror jeg ganske sikkert) eller når du kappet av vannkappa.
for det er liten opphøyning der originalt.
i allefall på alle de blokkene jeg har sett.


så hvis skal kappe av kjøllekappende er d en fordel la d stå igjen en opphøyning der pluggen er eller har ikke d noe si med tanke på gods tykkelsen rundt pluggen??
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #274 på: januar 18, 2011, 23:15:17 pm »

ingen som tror på hva jeg sier her eller?Hæ

DET VAR INGEN PLUGG ELLER FORHØYNING DER!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #275 på: januar 18, 2011, 23:16:59 pm »

ingen som tror på hva jeg sier her eller?Hæ

DET VAR INGEN PLUGG ELLER FORHØYNING DER!
'

nei ... Blunker

ta en kikk til , puss med fint papir. så kanskje du kan se konturer?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #276 på: januar 18, 2011, 23:33:23 pm »

Hva med å sjekke motorkoder mot hverandre da? Rart om det har vært plugg der fra VW sin side for så og forsvinne og evt. atter oppstå...


Loggført

Har laaang VW-pause.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #277 på: januar 18, 2011, 23:35:52 pm »

den ser nok større ut en den er,
spesielt når man ikke vet att den er der ,og blokka er skitten etc.
jeg så den heller ikke før jeg hadde kappet av vankappa på oxy'en.
visste ike den var der før det.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #278 på: januar 18, 2011, 23:40:13 pm »

ingen som tror på hva jeg sier her eller?Hæ

DET VAR INGEN PLUGG ELLER FORHØYNING DER!
'

nei ... Blunker

ta en kikk til , puss med fint papir. så kanskje du kan se konturer?


her får man passet sitt påskrevet ja Glad

skal polere opp det området, og ta bilde gjennom mikroskop, så får vi se Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #279 på: januar 18, 2011, 23:44:41 pm »

hva er motorkoden da?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #280 på: januar 18, 2011, 23:46:06 pm »

hvor står den?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #281 på: januar 18, 2011, 23:49:02 pm »

høyre halvdel. rett under der du skal ha dynamofoten
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #282 på: januar 18, 2011, 23:53:34 pm »

DJ
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #283 på: januar 18, 2011, 23:57:20 pm »

ok 2,1 med det "nye typen "  3 delt bærelager  ved svinghjulet.
samme blokk som Pål og jeg har plugger på da.
men jeg blir stadig overasket og lærer litt hver dag...........   Sjokkert
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #284 på: januar 18, 2011, 23:57:45 pm »

leita litt, og fant følgende på TheSamba:
DJ Engine - 2.1l Waterboxer - FI
Technical Specifications

Vehicle Identification

capacity: 2109cc
mumber of cylinders/type: 4/overhead valve
production run: 2/1985 - 10/1992
output: 82kW - 112bhp DIN @4800 RPM
torque: 174Nm - 128 lb-ft @2800 RPM
bore: 94 mm
stroke: 76 mm
compression ratio: 10.5:1
minimum octane: 98 RON - 93 (R+M)/2
ignition type: transistorized hall effect
trigger location: distributor
fuel system: Bosch Digijet Injection
type: multi-point fuel injection - intermittient
air metering: flow

Valve timing at 1mm lift in degrees

inlet open: 10 BTDC
inlet close: 48 ABDC
exhaust open: 50 BBDC
exhaust close: 0 ATDC

Valve dimensions

inlet diameter: 40 mm
exhaust diameter: 34mm

Tuning and Emission

ignition coil supply voltage: 11v
primary resistance: coil green label .5 - .8 ohm - coil grey label: .6 - .8 ohm
secondary ressistance: coil green label 2400 - 3500 ohm - coil grey label: 6900 - 8500 ohm
firing order: 1 - 4 - 3 - 2
distributor part number: Bosch 0 237 022 054
ignition timing: 10 +/- 1 BTDC @ 800 RPM without vacuum (see note)
ignition advance checks: 0 - 2 @ 1050 RPM w/o vacuum and basic timing
2 - 6 @1300 RPM w/o vacuum and basic timing
12 - 16 @2400 RPM w/o vacumm and basic timing
vacuum advance range: 12 - 16 engine degrees (9-11)
idle speed: 800 +/- 50 RPM
oil temp for CO test: 80C - 176F
CO content @ idle: 2 +/- .5 % volume
HC content @ idle: 300 ppm

Service checks and adjustments

spark plugs: Bosch W5DCO / W7CCO
electrode gap: .7mm
valve clearance: hydraulic
compression: 11 - 14 bar (150 psi - 195 psi)
oil pressure: 2 bar @ 2000 rpm @ 80C/176F

Lubricants and capacities

engine oil: 10w30 (sf)
oil capacity with filter: 4.5 litres
gearbox oil: 80W - 90W
gearbox oil capacity: 3 litres (Syncro 4.5 litres)
autobox oil grade: Dexron (final drive 90W)
autobox oil capacity: 3 litres
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #285 på: januar 18, 2011, 23:59:01 pm »

ok 2,1 med det "nye typen "  3 delt bærelager  ved svinghjulet.
samme blokk som Pål og jeg har plugger på da.
men jeg blir stadig overasket og lærer litt hver dag...........   Sjokkert

hehe

kanskje jeg må ut og polere, for så å bite i meg et par utsagn Blunker

Betyr det at jeg trenger spesielt lager-sett, eller er det jeg kjøpte av deg riktig, Pål?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #286 på: januar 19, 2011, 00:08:43 am »

Dersom pluggen kanskje er antydningen mjukare i matrialet enn blokka so går da jo an å leita litt med ein automatkjørnar, om du veit sånn ca omtrent kor den skal vera, men ikkje vist du skal ha show n shine tilstand på blokka då riktignok Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #287 på: januar 19, 2011, 00:15:01 am »

pluggen burde jo egentelig syntes ganske godt , siden den mest sannsynlig er av en annen type alu enn den støpte blokka...

fortsettelse følger .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #288 på: januar 19, 2011, 00:19:54 am »

Er det ikke bare å kjøre en stål stang/tråd opp i borringen... er det tynt...så kommer den ut...
Loggført

Speed is no substitute for direction
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #289 på: januar 19, 2011, 08:36:38 am »

Har nå målt litt: pluggen ligger 35mm opp av senter oljetrykkhullet og hvis du tar utgangspunkt i senter mellom sylindrene skal du 4mm lenger bak mot oljefilteret.
« Siste redigering: januar 19, 2011, 08:57:53 am av geir F » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #290 på: januar 19, 2011, 12:10:17 pm »

ok, takk Glad
Loggført
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #291 på: januar 19, 2011, 21:30:33 pm »

Jeg fant, jeg fant Gliser

Lager som du kjøpte av meg passer hvis blokka de er fra etter nov 1985.


* Plugg og hull!.jpg (141.07 KB, 1324x993 - vist 518 ganger.)
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #292 på: januar 19, 2011, 21:40:08 pm »

ser ut som den stikker ganske dypt ja.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #293 på: januar 19, 2011, 21:56:28 pm »

flotters takk og takk Glad

får kikke litt nøyere da
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #294 på: januar 21, 2011, 13:12:12 pm »

Når det gjelder de adpter-ringene mellom sylinder og blokk, har jeg prøvd alu. Det holdt ikke. alle ringene sprakk. Og det gjorde at jeg ikke fikk kjørt på SCC ifjor..  Lag dem i stål.
Det skal være mulig å få brukt T4 sylindre hvis disse finnes i 94 borring(du kan jo bygge større volum  Glad ). Men da må det freses inn pinnbolt-hullene mot sylindervegg.
Er en kar på loungen som skal selge ett sett med slike. http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,14397.0.html

En annen ting du skal passe på er å bruke kam med deep-dish. altså kam til nyere T1. Har blitt diskutert masse i en tråd på loungen om dette med å bytte til T1 kontra bruke wbx-pumpa på ny. Den skal i følge kildene være bedre å bruke enn å sette i en T1.

Bare mine tanker..
Lasse
Loggført

billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #295 på: januar 21, 2011, 18:12:37 pm »

Hva med å starte en liten avstemming her? Hvem har rett, eier eller alle de andre med wbx? Setter et kryss på eier, om enn bare for å se på at han kommer seg videre i byggingen..   Blunker
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #296 på: mars 09, 2011, 23:36:58 pm »

fant du noe plug?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #297 på: mars 09, 2011, 23:56:42 pm »

har ikke leita...  Blunker

men jeg føler inspirasjone siver inn igjen, så jeg får vel ta en titt en dag Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #298 på: juli 15, 2011, 22:39:32 pm »

denne tråden har ligget død lenge nok nå, synes jeg Glad

Dagene går med til å kjøre Ghia med 1835, men tenkte jeg skulle sparke i gang dette prosjektet igjen for å sikre at jeg har noe å gjøre gjennom vinteren.

Jeg har tidligere lagt opp til å kjøre med individuelle throttle-bodies (ITB) og korte innsug, men etter å ha kjørt noen tusen km med plenum på 1835'n synes jeg kjørbarheten er veldig bra, så leg lurer på om jeg skal ta en liten avsporing fra den opprinnelige planen.

Så jeg har kikket litt på hvilke muligheter jeg har for å bruke et plenum, og større innsugskanaler på SF toppene mine, og dette er jo en mulighet:



Planen er da å kople dette sammen med et såkalt German EFI plenum, altså et plenum som ble levert på de tyske EFI bilene. Evt må jeg bruke et litt større splellhus, men det skal jeg fikse. Og så må jeg jo innrømme at neste trinn kanskje kommer litt fortere enn tidligere antatt, og da vil installasjonen se ut omtrent som dette:


Så spørsmålet i denne omgangen blir noe sånt som om det er noen som har erfaring med deler fra tw engineering, og er dette en fornuftig vei å gå?

Et alternativ er jo å selge SF toppene, og gå for et sett CNC-portede fra CB eller noe sånt, spesielt siden SF toppene er tatt ut for "litt" høyere komp enn det jeg antakelig kommer til å sikte mot.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #299 på: juli 16, 2011, 17:30:07 pm »

Trykladning: SUVERENT  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!