mai 09, 2024, 09:05:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 238245 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #330 på: november 17, 2011, 17:00:28 pm »

Da husket jeg feil angående innsugstempen til Kalle og Trond, og det kom ikke overraskende på meg.
Jeg har bestandig lurt på hva folk som bygger uten IC tenker på. Men det er vel bare en del av utviklingen of det at så mange andré også gjør det.

Med innsugstemperaturer så høye er det jo rart det går så bra som det gjør.

Jeg kan nevne at orginale sierra cosworth ICer er forholdsvis effektive har lav og bred bygge høyde og holder for oppimot 300hk, men alle her sikter høyere enn det, men det er kanskje ett alternativ for andre som leser. Kan tenke meg montering under girkassen. Disse tåler juling så sen plasseringen skulle gå greit bare man har ett gitter til å ta unna småstein.

Eneste fordelen jeg kan se med lavere komp er at motoren er mindre trimmet og dermed ikke er under den slitasje ved normal kjøring som en tilsvarende med høyere komp.

Så lenge innsugstemperaturen kan holdes i sjakk ser jeg ikke noe problem ved å kjøre høyere komp enn 8.  Det gjelder selvfølgelig også topptemperaturen, ved feil forbrenning og evt forhøyet topp temp, møter du raskt kjøleproblemene som SF toppene er så kjent for.

Men en riktig bygget og justert motor har ikke disse problemene.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #331 på: november 17, 2011, 17:03:17 pm »

holder for oppimot 300hk, men alle her sikter høyere enn det,

ehhh... tror ikke jeg har antydet at jeg sikter i det området... Blunker
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #332 på: november 17, 2011, 17:08:49 pm »

Og så vil jeg komme med ett tips som jeg vet jeg skulle hatt mens jeg drev med den tidligere nevnte BMW'n min.

Under normal kjøring bør ikke motoren ha noe særlig overlading, da
er den lettest å kjøre og bruker ikke ille mye suppe.
Slik sett, vil jeg påstå at en bil som brukes på normal veg bør ikke ha overtrykk før over normal hastighet i svak oppoverbakke, eller i det heletatt på de stedene bilen vanligvis kjøres normalt. Har den det blir det ført litt nappete og urolig kjøring, sammen med forbruk. Under "0" i trykk er det behagelig samtidig som motoren drar ekstra godt som følge av at den slipper å suge i seg lufta.

Dette er det sikkert flere meninger om , men dette er nå min.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #333 på: november 17, 2011, 17:09:54 pm »

holder for oppimot 300hk, men alle her sikter høyere enn det,

ehhh... tror ikke jeg har antydet at jeg sikter i det området... Blunker

Det sa jeg og :-P
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #334 på: november 17, 2011, 17:46:55 pm »

Hvorfor sikte så lavt som 300? Er ambisjonene så lav kan man heller bygge en NA motor med forgassere.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #335 på: november 17, 2011, 17:50:21 pm »

fordi dette er daily-driveren min....
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #336 på: november 17, 2011, 19:24:00 pm »

2 map....

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #337 på: november 18, 2011, 09:28:22 am »

Og så vil jeg komme med ett tips som jeg vet jeg skulle hatt mens jeg drev med den tidligere nevnte BMW'n min.

Under normal kjøring bør ikke motoren ha noe særlig overlading, da
er den lettest å kjøre og bruker ikke ille mye suppe.
Slik sett, vil jeg påstå at en bil som brukes på normal veg bør ikke ha overtrykk før over normal hastighet i svak oppoverbakke, eller i det heletatt på de stedene bilen vanligvis kjøres normalt. Har den det blir det ført litt nappete og urolig kjøring, sammen med forbruk. Under "0" i trykk er det behagelig samtidig som motoren drar ekstra godt som følge av at den slipper å suge i seg lufta.

Dette er det sikkert flere meninger om , men dette er nå min.

høres fornuftig ut, men hva er det som styrer når overtrykket kommer? Er det ene og alene turboen og dens spesifikasjoner, eller er det andre ting jeg kan gjøre for å forsøke å oppnå dette?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #338 på: november 18, 2011, 09:36:21 am »

wastegate ventil?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #339 på: november 18, 2011, 09:39:04 am »

hvor mye luft du klarer å fylle turboen med.. lite luft igjennom toppene, seint trykk

mye luft, tidlig trykk



wastgate llipper ut luft på ett gitt trykk
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #340 på: november 18, 2011, 09:53:30 am »

hvor mye luft du klarer å fylle turboen med.. lite luft igjennom toppene, seint trykk

mye luft, tidlig trykk


wastegate er ok, det skjønner jeg, men "ulempen" min er at jeg har ganske rå topper, som slipper inn mye luft. Altså tidlig trykk, noe jeg da "ikke vil ha"...

Virker jo litt bakvendt å erstatte gromtopppene med cnc-hyllevare for å få NED flowet???
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #341 på: november 18, 2011, 09:59:04 am »

større eksosdiameter vil vel hjelpe litt? mindre areal, mindre hastighet
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #342 på: november 18, 2011, 11:20:14 am »

hvor mye luft du klarer å fylle turboen med.. lite luft igjennom toppene, seint trykk

mye luft, tidlig trykk


wastegate er ok, det skjønner jeg, men "ulempen" min er at jeg har ganske rå topper, som slipper inn mye luft. Altså tidlig trykk, noe jeg da "ikke vil ha"...

Virker jo litt bakvendt å erstatte gromtopppene med cnc-hyllevare for å få NED flowet???

Vet ikke hvor stor turboen din er, men det er vel ikke en mini så det er ikke sikkert du vil få problemer med varme og trykk på crusing.
På mitt oppsett så begynner ikke turboen å bygge særlig trykk før 3200rpm og har full pupp på +- 3700-4000rpm avhengig av hvor høyt trykk jeg vil oppnå selvsagt :-)

En for liten turbo vil bare spinne hele tia og generere lite krefter og mye varme.... I mine øyne er dette mindre gatevennlig og man kan like greit kjøre uten turbo og heller en sterk moment kam. Da er man like langt med mindre varme.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #343 på: november 18, 2011, 15:35:16 pm »

Med den turboen du har Roy, kan jeg nesten garantere uten å ha sett nærmere på det at det vil fungere slik jeg mente var best.

angående effekt så, ja du har skal vi si garanterte 160hk i din motor i NA versjon... at det blir 300hk med en bar i trykk, ja garantert nesten med tanke på hva den turboen klarte i WBX'n til Knasten. Om den klarer å følge med opp til der du evt skulle hatt toppeffekt. 1bar er jo ikke allverden akkurat...

Wastegate reduserer trykket, normalt og lettest ved ei vanlig vakuum klokke, det er vel ikke noe problem å ha en justering i MS men det blir jo litt ekstra. Og da normalt sett er det bare justert til ett visst trykk, hvis du justerer til ett lavt trykk fordi du ikke vil ha turboen til å jobbe der du kjører normal, vil den derfor ikke jobbe noe mer senere heller. Derfor er Wastegate stort sett til bare slik at du ikke skal få høyere trykk enn det motoren tåler. Tåler motoren fullt trykk trenger du ikke wastegate. Dette er sjeldent bare så det er sagt....
Wastegate med justering fra MS er fint å ha for å redusere momentet ved fullt pådrag på lavere gir, kanskje spesielt 3 gir da det som oftest er først da du virkelig får fullt trykk pga at det er først da belastningen er stor nok til at motoren yter maks. Dette samtidig med at girkasser har en tendens til å gi seg akkurat her...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #344 på: november 18, 2011, 15:40:26 pm »

Hvis du skal ha en behagelig dailydriver er jo selvfølgelig lavere komp lettvindt, men gud bedre så mye råere følelse når den er litt mer som en trimma motor før turboen virker skikelig også, ellers vil jo turboen hemme motoren litt før den virker og da blir jo Ghian som en sur toyota før turboen begynner skikkelig...

Under bremsing for å få det godkjent evt, må du jo uansett sette turbotrykket til 0 ellers blir det for mye for å få det godkjent med Kerscher bremsene.

1. map uten trykk

2. map alt du tør... Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #345 på: november 18, 2011, 15:52:16 pm »

hehe takk for bra info, Gunnar  Gliser
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #346 på: november 18, 2011, 17:03:47 pm »

mindre areal, mindre hastighet

Nå har du vel bommet litt, kompis?  Blunker Eller snakker vi forbi hverandre nå?

Roy: Skal du kjøre to dobble spjellhus eller et enkelt på dette turbo-oppsettet? Den PWR-løsningen var jaggu lekker!

Ellers er det herlig å følge med! Deilig med en tråd det virkelig går an for oss "n00bs" å lære masser av, og der folk som skriver faktisk sitter inne med masse grom og nyttig erfaring!
Dette er deilig og stimulerende lesestoff for en som ønsker å sette seg inn i turbo og faktisk har kommet over den noe konservative forgasser- og magnesiumskneika Osteaktig

Takk takk, og keep the good stuff coming Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #347 på: november 18, 2011, 17:27:01 pm »

Fin den PWR cooleren ja, det som er drawbacket med vannkjølt intercooler er jo opplagt, VANN...
Det største plusset er lettvindt trykkrør opplegg og dermed korte rør fra turbo til toppen.

Effektiviteten til vann-luft kjøler er klart bedre i forhold til størrelsen, men vannet må jo avgi varmen ett sted også og det blir jo i en radiator, og den må dermed være så stor at den klarer jobben, om du kunne montert en luft-luft cooler på samme plassen som radiatoren, hadde det vært dårligere effekt i vann-luft.



« Siste redigering: november 18, 2011, 17:31:43 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #348 på: november 18, 2011, 17:33:43 pm »

Nå sier du jo at du vil bruke spjellhusa på 1835'n, og da er det jo like greit å kjøre ett enkelt spjellhus, så slipper du syncing av spjellhus. mye lettere å holde på med, bittelittegrann mindre respons blir det men men...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #349 på: november 18, 2011, 17:45:59 pm »

Slenger meg på her. Har ikke erfaring med et enkelt spjellhus, men har nå rundet i hvert fall 13.000 km i daglig drift med EFI og to dobble.
Her er det kanskje kjørbarhet og tunability som står i fokus fremfor respons? Samt at IAC er en fin oppfinnelse som blir vanskelig å få til med to dobble... Ja, jeg savnet en tomgangsregulator til tider..

Erfarte kjapt at fuel load BØR kjøres på TPS, issær på lavere turtall for i det hele tatt å få noe særlig oppløsning på tuninga i lavregisteret.
Ellers har du ha det hårfine fotarbeidet som må til da. En kan være litt mer slumpete med et enkelt spjell før det napper avgårde, og kanskje andre enn deg selv også vil klare å beherske bilen? Osteaktig
Med CoP-planene dine (som forøvrig er en god idé) og et spjellhus, vil kanskje også plassen bli noe bedre.

Er på jakt etter DBW-body for neste prosjekt. Får se om vi bytter gasswiren med et potmeter på sikt Øyerulling
« Siste redigering: november 18, 2011, 17:47:45 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #350 på: november 18, 2011, 17:54:49 pm »

tmbryhn. Har du tenkt på å lage progressivt stag til gasspådraget? slik at det skal mye til for å få åpning på liten åpning og lite til på mye åpning?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #351 på: november 18, 2011, 18:16:00 pm »

Nå sier du jo at du vil bruke spjellhusa på 1835'n, og da er det jo like greit å kjøre ett enkelt spjellhus, så slipper du syncing av spjellhus. mye lettere å holde på med, bittelittegrann mindre respons blir det men men...

stemmer det. blir nok ett sentermontert på denne
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #352 på: november 18, 2011, 19:19:18 pm »

Hvis du skal ha en behagelig dailydriver er jo selvfølgelig lavere komp lettvindt, men gud bedre så mye råere følelse når den er litt mer som en trimma motor før turboen virker skikelig også,

men er det ikke en fordel med litt mindre ventiler og lange "slanke" innsugskanaler for å få opp gasshastigheten og momentet ved lavt turtall, og høyere opp er jeg ikke så redd for at turboen ikke klarer å levere nok luft....

Ikke det at jeg ikke har lyst til å bruke gromtoppene, men nytt er nå en gang nytt da....
« Siste redigering: november 18, 2011, 22:01:35 pm av grelland » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #353 på: november 18, 2011, 19:50:48 pm »

De raskeste turbobilene i verden kjører uten intercooler og det kan du også gjøre hvis du velger riktig fuel.

Hva med å forhøre seg med Skinne? De prisene jeg har fått fra han har vært langt fra avskrekkende og få, om noen, har fått bedre resultat med WBX og turbo en han. Eller se på Matt Keene, med en 2.1 liter WBX, JPM kam (etter at hans Web cam sviktet etter få timer) og en Holset HX40 så bremset han langt over 600hk ved 1.6 bar. Med springvann igjennom intercooler så hadde han en innsugstemp på 28gr. Gjør ting riktig og bygg en solid grunnmur med lat komp og kvalitetsdeler som er lett erstattelige (med andre ord ikke noen vintage Superflo) Du kompenserer for evnt "tapt effekt" med høyere trykk. 2,3 eller 5 mapper... En søndagsmap, en kjerring map... Du mapper bare motoren en gang og ved behov øker du trykket.

Alt under 2 bar er bögit som våre svensker venner sier..

NA SUCKS!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #354 på: november 18, 2011, 20:02:06 pm »

heller mot en intercooler, ja, etter å ha kikket litt nærmere på det, men regner med å kjøre e85 uansett. Heldigvis er det en stasjon her i byen som har det.

Er også enig med det med solid grunnmur; er derfor jeg bygger en oxybokser, hvor grunnmuren er relativt skuddsikker. Så var det disse toppene da....  må nok tenke litt på det. T1 topper gir jo litt større utvalg med tanke på innsug etc også.

og så var det dette med at jeg har ikke som mål å ha en av de raskeste turbobilene i verden da Blunker

Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #355 på: november 18, 2011, 21:16:52 pm »

Tror ikke akkurat at det er noe problem Roy, har du kjørt med de toppene? Jeg kan ikke akkurat si at min motor var ukjørbar akkurat, ser ikke noe problem med det akkurat.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #356 på: november 18, 2011, 22:02:11 pm »

har aldri brukt de toppene selv, nei
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #357 på: november 19, 2011, 14:34:08 pm »

tmbryhn. Har du tenkt på å lage progressivt stag til gasspådraget? slik at det skal mye til for å få åpning på liten åpning og lite til på mye åpning?

Ja, men har bare tenkt sålangt også... Tror det er grenser for hva jeg klarer å lage utifra skrot Gliser
Heller mot et mer normalt oppsett med sentermontert progressivt TB eller vanlig TB. Ser ikke like gromt ut, men har sine fordeler som jeg godt kan sette høyere enn looks og synching Blunker

Ellers tenker jeg som Roy angående topper. Jeg er såklart på tynn is når vi snakker alt annet enn N/A, og ønsker derfor ikke å komme med bastante påstander, men jeg tenkte på å gå så langt ned som std. ventilstørrelser på mitt milde trubooppsett kombinert med en relativt snill kam. Kanskje greit å begynne et sted hvor ting ikke har det like lett for å smelle selvom vi kjører med innsprut og kontrollerbar tenning.
Igjen, målet er ikke å pushe over 300 HK på 2,1 ltr. i første omgang.

For oss som ikke kjører VW på stripa, men heller hver dag til og fra jobb; Hvordan går det med std.-kjølingen på et slikt oppsett?
Korrekt og gjennomtenkt tuning er såklart en selvfølge som ligger til grunn for ethvert oppsett.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #358 på: november 19, 2011, 19:42:14 pm »

Jeg kjører kun original oljekjøler og det har fungert bra. 85-95 grader oljetemp avhengig av kjøring. E85 hjelper nok, men har foreløpig kun brukt det så jeg vet egentlig ikke forskjell.

Synes det ofte ser bedre ut med single TB da to doble ofte blir litt "mye" i motorrommet.
Tror jeg kommer til å teste det på neste motor.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #359 på: november 24, 2011, 00:09:45 am »

Enig i at sentermontert kan bli litt mindre "busy":


Selv om dette er med det ikke helt estetisk sett vellykkede plenum fra tysk EFI, så kan det bli ganske ryddig allikevel
Loggført
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!