mai 09, 2024, 08:48:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 238245 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #360 på: januar 20, 2012, 21:46:35 pm »

dette prosjektet går sakte fremover, men det som har skjedd i det siste er at jeg har samlet litt mere deler. Tanken er å få sammen selve motoren først, og så konvertere til turbo når jeg ser at ting fungerer som de skal. Derfor har jeg fått tak i et sett "vanlige" mahle stempler som får gjøre nytten inntil turboen skal på, og så har jeg fått på plass et tysk EFI plenum med spjellhus. Går for mest mulig genuine german på denne motoren Glad

Det som fortsatt er litt oppe i det blå er om jeg skal satse på de gode gamle SF toppene mine, eller om jeg skal "konvertere" til et sett "moderne" T1 topper....

I løpet av ikke så lang tid er nok 1835'n inne i Ghian igjen og da får jeg begynne å jobbe litt mer aktivt på denne oxyen.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #361 på: september 14, 2012, 19:23:25 pm »

På tide å løfte denne tråden opp litt igjen....

Foreløpig har det ikke skjedd allverden, men jeg har komplettert med litt deler, bla a CB sine såkalte end castings, som kort fortalt er innsugsmanifolder som likner på originale men med dyseholdere støpt inn.

Jeg har også landet på å bytte topper, så SF toppene er solgt, og jeg tror jeg lander på hyllevare CB 044 topper med "små" ventiler for å holde gasshastigheten ved lave turtall oppe. Greit å vite at en har topper til 2000 kr stykket hvis noe raser...

Har også landet på et standard T4 svinghjul. Har bare ikke hentet det enda.

Std cima stempler er også i hus.

Så hvis jeg tenker meg om er det meste av delene på plass, så nå må jeg bare komme meg ut i garasjen og få begynt med å rydde opp litt, så kan jeg komme i gang.

En lang sommer med Ghia-kjøring gjør bra for inspirasjonen Glad

Det første som skal skje er at jeg får hentet svinghjulet, så kan veiv/svinghjul sendes ut for balansering.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #362 på: november 02, 2012, 20:15:22 pm »

topper og tørrump pumpe på vei Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #363 på: november 02, 2012, 20:25:51 pm »

topper og tørrump pumpe på vei Glad


Hva slags topper ble det?  Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #364 på: november 03, 2012, 18:49:40 pm »

Los Panchitos, så ble det noen kroner til overs til tørr-sump pumpe også...

Ellers har jeg jammen kommet i gang i garasjen igjen, og har begynt med å rydde og vaske litt, så det er litt triveligere å holde på.

Så tok jeg med blokka ned på den lokale selvvask-stasjonen, men selv etter å ha ligget over natta i Biltemas kald-avfetting, så er blokka ganske så bedriten på utsiden.

Den delen som synes bakover, er ikke så ille:

* blokk 1.jpg (147.6 KB. 450x618 - vist 229 ganger.)


Men oppå, og andre litt bortgjemte steder er ikke pene i det hele tatt:

* blokk 2.jpg (117.92 KB. 500x452 - vist 209 ganger.)


Noen som har noen tips? roterende stålbørste?

Ellers har jeg pusset litt mer i området der den tidligere omtalte pluggen skulle være, og det stemmer nok som gutta sier, at det sitter en plugg her:

* plug.jpg (132.48 KB. 550x406 - vist 234 ganger.)


Vanskelig å se på bildet, men jeg ser den når jeg får lyset riktig, så da skal jeg borre ut den og plugge den sammen med de andre "vanlige" stedene i galleriene.

Neste jeg skal gjøre er å borre ut og gjenge opp til offset-innsatser. Håper å få litt tid i garasjen i morgen igjen Glad

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #365 på: november 03, 2012, 20:45:27 pm »

glassblåsing hadde gjort seg på blokka! evt kalk-bakepulver etc.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #366 på: november 03, 2012, 20:50:14 pm »

Prøvde litt på blokken min..

Fint stålull med såpepulver i og zalo.

Blir blankt med litt albukraft!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #367 på: november 03, 2012, 20:51:55 pm »

Prøvde litt på blokken min..

Fint stålull med såpepulver i og zalo.

Blir blankt med litt albukraft!

Da får jeg teste det Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #368 på: november 03, 2012, 22:40:40 pm »

glassblåsing hadde gjort seg på blokka! evt kalk-bakepulver etc.

er ikke så sugen på å fylle blokka med mer grums enn nødvendig. Kanskje derfor kalk er en god ide?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #369 på: november 03, 2012, 22:49:10 pm »

Sist jeg glassblåste en blokk så teipet jeg igjen alle hullene til bærelager og kamlager samt noen plugger.
Etterpå blåste jeg gjennom alle kanalene med bremserens og trykkluft.
Jeg gikk inn med kamera og inspiserte alle kanalene etterpå og fant ingen rester av glass...

Kalk er nok lettere å få bort iom at det er et lettere materiale, men tar jo så lang tid og koster endel mer enn glass/sand.
Jeg bruker glass med største partikkel som er 0.45mm mener jeg å huske
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #370 på: november 03, 2012, 22:54:45 pm »

we det noen som vet hvor man får tak i blåseglass da?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #371 på: november 03, 2012, 23:45:23 pm »

Mekonomen skaffer. Betalte rundt 300kr for 2.5Kg mener jeg å huske. Kan se om jeg finner delenummeret til deg Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #372 på: november 04, 2012, 01:03:40 am »

 Glad
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #373 på: november 04, 2012, 10:43:51 am »

we det noen som vet hvor man får tak i blåseglass da?

her kjøper jeg i fra

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10268_10273&products_id=616
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #374 på: november 04, 2012, 16:04:48 pm »

Se der ja, hender jeg er i de trakter, så det er jo en mulighet.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #375 på: november 04, 2012, 16:13:59 pm »

Greide å få inn en liten time i garasjen i dag, så jeg kikket litt på dette med å plugge oljekanalene.

Jeg har kjøpt et sett med plugger til T1, og håpet det skulle passe, men det viser seg at det er et par hull på baksiden av motoren som har større plugger enn de største i T1-settet. Se bildet:

* plugs rear.jpg (147.03 KB. 500x564 - vist 217 ganger.)

Den blå er grei, der har jeg plugg, må bare finne et større bor, men de to røde er for store. Noen som har tips om hvor jeg får så store plugger?

Så i andre enden satt jeg inn to av de minste, og nappet ut en plugg til, men også her må jeg ha et større bor (ca 16mm) for å renske opp litt før jeg gjenger.

* plugs front.jpg (140.02 KB. 412x550 - vist 165 ganger.)


Så kommer jeg til dagens nedtur...

Når jeg kikket litt nøyere for å se litt mer på disse oljekanalene, blåste jeg rent nedi løfterkanalene, og i den ene, var det fullt av dype hakk...

* lifter bores.jpg (131.22 KB. 600x604 - vist 199 ganger.)


Betyr dette at jeg bør få tak i løse foringer først som sist, og bruke vanlige T1 løftere, eller kan dette reddes?

« Siste redigering: november 04, 2012, 16:17:54 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #376 på: november 04, 2012, 16:25:06 pm »

og jammen ble det en plugg i det berømte hullet på siden også

* plug side.jpg (124.48 KB. 550x437 - vist 203 ganger.)

Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #377 på: november 04, 2012, 16:31:47 pm »

Har løfter foringer til salgs hvis du trenger det!
men du for høre med dem som har litt mere peiling på wbx og høre om du trenger!
Loggført

Vw 1302
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #378 på: november 04, 2012, 19:00:16 pm »

Flott.

Er vel ikke noe tvil om at jeg trenger, så det jeg egentlig lurer på er om denne blokka funker med foringer, eller om jeg må finne en ny...
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #379 på: november 04, 2012, 21:41:38 pm »

den øverste røde pluggen trenger du ikke ta.
egentelig ikke den nederste heller da du kommer greit til fra sila og pumpe siden.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #380 på: november 04, 2012, 21:42:51 pm »

putt inn en løfter innsmurt i olje og sammelign med en annen løfterborring.
merker du ingen forskjell er det good to go.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #381 på: november 04, 2012, 21:47:10 pm »

ang blåsing: kva med å prøva sukker eller ein eller an form for billig bakeingrediens? vanlig mjøl er vel for fint, men noko litt grovare. desse greiene kostar jo ingenting og gjer nok samme nytten. sukker løyser seg jo opp i varmt vatn so då slepp du tenka på sukker i oljekanalane Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #382 på: november 04, 2012, 22:35:36 pm »

putt inn en løfter innsmurt i olje og sammelign med en annen løfterborring.
merker du ingen forskjell er det good to go.

Jeg gjorde faktisk akkurat det, og jeg kjenner faktisk ikke verken "lugging" eller at den går tregt, så kanskje jeg skal ta en liten runde med noe fint smergel for å ta evt grader, og så la det være som det er.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #383 på: november 04, 2012, 22:37:00 pm »

hvordan var følelsen sideveis?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #384 på: november 04, 2012, 22:42:33 pm »

ikke noe slark i alle fall
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #385 på: november 04, 2012, 22:47:42 pm »

snek meg ut en time i kveld igjen, og tenkte jeg skulle gjøre et lite forsøk på å se hvor godt den dritten på blokka satt, og jeg brukte ca 10 min med litt stålull og en messing-børste. Kan jo gjette hvilken blokkhalvdel jeg jobbet på :

* block clean.jpg (114.89 KB. 550x399 - vist 175 ganger.)


* block clean 2.jpg (131.68 KB. 504x600 - vist 196 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #386 på: november 04, 2012, 22:54:50 pm »

Og så begynte jeg å kikke på dette med å lage offset gjengeinnsatser til pinneboltene, men jeg ville først se hvor mye som mangler på å kunne slippe å gjøre denne jobben...

Så jeg monterte på sylindrene på den ene siden:

* jugs.jpg (137.2 KB. 600x492 - vist 201 ganger.)


Og så satte jeg inn et sett med pinnebolter på den ene sylinderen, og de går faktisk akkurat klar av hullene i sylinderen alle 4:

* pinnebolt.jpg (134.3 KB. 600x551 - vist 142 ganger.)


Disse originale pinneboltene er 7mm i tykkelse, og planen min var å bruke 8mm, så de vil antakelig akkurat gå klar de også, men jeg vurderer sterkt å file ut hullene 1-2mm så bør det blir bra klaring. Er mer spent på hvordan det ser ut rundt hullene i toppene så kanskje dette blir enklere enn jeg fryktet. Har ikke noen ekstra topper med 94mm borr liggende, så jeg får ikke testet helt enda.

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #387 på: november 04, 2012, 22:57:23 pm »

Stålull funker fett ja  Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #388 på: november 04, 2012, 23:06:41 pm »

ja du kan komme unna med å ikke flytte boltmønsteret.
har sjøl gjort det på en oxy jeg bygger på si.
må frese en del i toppene


* IMG_20120915_150005 (Small).jpg (74.26 KB, 360x480 - vist 263 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #389 på: november 04, 2012, 23:37:38 pm »

flott, akkurat hva jeg trengte Glad

Bør vel ikke bety noe for styrken, så lenge anlegget for skiva fortsatt er intakt.

Hva med pinnebolter da. Kan man bruke wbx? Ser det er mange ulike lengder i haugen min her, men kan de brukes som de er, eller må jeg mikse og matche litt?
Loggført
Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!