mai 12, 2024, 14:11:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: TÜV-godkjenning bremser til VW for 220 HK - Remmele  (Lest 3415 ganger)
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« på: desember 12, 2013, 00:17:38 am »

Hadde en lengre prat med Mr Remmele i Remmele Motorsport i forrige uke. Han kunne fortelle at de holder på med TÜV-godkjenning av bremser til VW (Type 1) for inntil 220HK!

Dere kan ta en titt på siden slik den er i dag:
http://remmelemotorsport.com/
Den er på tysk, men her er en (ikke fullgod) versjon via google translate:
http://translate.google.no/translate?hl=no&sl=de&tl=no&u=http%3A%2F%2Fremmelemotorsport.com%2F&sandbox=1

Sjekk bremser i meny til høyre. Mer info vil komme etterhvert, men han regnet med at dette skulle være på plass ut på vårparten en gang.

Remmele har holdt på i bransjen over 30 år, og lager i dag ikke bare kvalitetsdeler til VW, men også til andre tyske biler som BMW og Porsche.

Nå er det jo engang slik at jo mer hester som skal inn bak i bilene våre. jo mer koster det å bygge motoren. Og tilsvarende koster det mer å lage en girkasse som takler dette. Deretter må selvsagt også bremser tilpasses, og jo mer HK, jo dyrere blir disse også. Prisskalaen er mer logaritmisk enn linjær....

Pr i dag har vi kit som godkjenner inntil 160 HK, og dette har jeg på min bil. Men det er jo kjent at mye vil ha mer, men alt har sin pris. Noen eldre kit finnes på enkelte biler, og disse er godkjent for inntil 200 HK, men disse er ikke direkte lett å få tak i.

Ville bare informere om hva som skjer der ute i den store VW-verden.

ghia69
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: desember 12, 2013, 12:01:12 pm »

Blir spennende å se hva dette kommer til å koste
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 12, 2013, 12:19:32 pm »

Noen som vet om det blir økt sporvidde og evt andre forskjeller fra "std" bremser?

Større calipere etc?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: desember 12, 2013, 13:40:15 pm »

Ut fra dimensjonene så høres dette veldig ut som boxter s frambremser og 944T bakbremser.
Men supert om de klarer å ordne TUV papirer, er egentlig kun hub og adapter til caliper fremme som stoppper godkjenningen ellers uten tuv papirer. Blunker
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 12, 2013, 15:16:45 pm »

Det betyr at 15" er uaktuelt da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: desember 12, 2013, 15:35:36 pm »

16" er som regel minimum der ja.
Men noen 15" alu felger kan gå.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 13, 2013, 10:02:07 am »

Finnes jo bremser med tuv for 200hk allerede. Skal finne linken.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 13, 2013, 10:09:33 am »

Boxter fremme med 15"?

Bak er greit nok, 944T kom jo med 15" reservehjul.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 14, 2013, 00:13:34 am »

http://www.tafel-tuning-shop.de/cgi-bin/shop/front/eidamo.cgi?func=det&wkid=39681147200192515&rub1=TAFEL%2DTechnologies&rub2=Bremsanlage&artnr=1369&pn=0&sort=0&partnr=S10603&all=

her er det jeg tenkte på.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #9 på: januar 09, 2014, 09:47:36 am »

Det er sikkert diskutert før, men likvel spennende å ta opp tråden:

Hvem har fått godkjent MER enn 160 hk, og hva har det gjort for å få dette til?
Hvilke bremser er benyttet? Motor? Er karosseriet forsterket på noen måte?
Sterkere motor bør også bety sterkere girkasse. Hvilken girkasse? Erfaringer...und so weiter....

ghia69
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: januar 09, 2014, 13:28:33 pm »

Turbo Haraune, hvor er du?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 09, 2014, 15:03:38 pm »

Jeg kan jo si litt om mitt 412 prosjekt ang det med motoreffekt og bremser og hva jeg har mått gjøre.
Dette er jo kanskje litt OT men prinspippet er vel noe av det samme.

Bremsene var ikke noe problem å få godkjent. Men det ga ingen automatikk i at man kan ha motor som disse bremsene kan håndtere. Ikke bryr BT seg om hva som er godkjent tidligere på tilsvarende biler heller.

Jeg har fått hjelp i fra Tuf. Enten har jeg måtte ta med meg bilen ned til de for noen tester men det viser seg at de har fått tak i papirer på biler, i dette tilfellet VW 412 som er godkjent i Tyskland med samme type motor jeg har. Så dette forenkler dette for min del ihvertfall.

Har hatt flere runder med BT og snakket med mange forskjellige og alle sier de at skal man ha høyere motoreffekt enn orginalt må det komme en godkjenning fra fabrikken eller et uavhengig laboratorium som de kaller det.
Jeg tok opp en gang det at flere VW type1 har fått godkjent 160HK fordi at bremse settet godkjenner denne effekten men en av de sa at det ikke er automatisk at man for godkjent større motor effekt enn 100 HK som de vet at det finnes papirer på. Så dette har jeg også lurt på. Finnes det noe papirer fra Tuf som sier at type1 karosseriet kan godkjennes for 160HK?

En annet ting jeg fikk tips om fra Tuf ang mitt prosjekt når det gjaldt bremser var at de var veldig opptatt at bremsesettet foran og bak "matchet" hverandre.
Dvs at kalippere foran og bak står i samsvar med hverandre. Og i mitt tilfellet sa de at når jeg har valgt komplett bremser fra Porsche 911 så ville forholdet blir tilsvarende som på en 911 med tanke på bremse effekten foran og bak og at det er brukt bremser fra type bil som har motor på samme plass.

De kunne også fortelle om en VW 412 som var godkjent med 2.4 liter sekser på orginal kasse med orgianale bremser. Den hadde kun montert turtallsperre som stoppet på ca 170 KM/T som er godkjent hastighet for orginal bremser. Der var det ikke snakk om hva karosseriet tåler eller ikke. Så litt forskjellig praksis er det der nede også

Om ikke dette var noe avklarende så ihvertfall litt info fra meg Glad
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: januar 09, 2014, 15:21:33 pm »

Finnes det noe papirer fra Tuf som sier at type1 karosseriet kan godkjennes for 160HK?

Heisann,

Jeg mener det er nettopp på det punktet du nevner over her at TÜV sertifikatet til blant annet Kercher skiller seg ut. I Kercher sitt sertifikatet så står det spesifikt at BILEN med deler xx og xx merket med xx og xx montert riktig i henhold til instruksene er godkjent med 100kw eller 118kw.

Mer presist oversatt:

I. Bruksområde

Produsent av motorvogn:               Volkswagen
Type og utførelse av motorvogn:             1, 13, 15
Handelsnavn:                  Käfer (boble)
ABE-nr.:                     11: 2180
(Allgemeines BetriebsErlaubnis/generell driftstillatelse)      13: 8203
(inkl. tilføyelser):                  15: 2004, /1/2/3/4/5
Ytterligere nødvendige vilkår/ restriksjoner                           -Kun for motorvogn med tokrets bremseanlegg


IV. Testgrunnlag og testresultater  

Endringene som er beskrevet under II er testet i samsvar med følgende kontrollgrunnlag:
- Bremseanlegg § 41 StVZO (retningslinjer for bremseprøve av motorvogn og tilhenger)
- Fri bevegelighet av hjul
- Hjulbeskyttelse § 36 a
- Kjørekarakteristikk opp til maksimalhastighet

Om den ventilerte skrivebremsen monteres på forhjulene i samsvar med II og den større hjulsylinderen19,05 på bakhjulene istedenfor den seriemessige hjulsylinderen 17,46, oppfylles også EU–retningslinjene (beregning gjort av firma ATE 2.11.88).

Anvisning:
I denne kombinasjonen ble bremseanlegg for vedkommende motorvogn testet for en motorytelse opp til 100 kw. Prøven ble utført etter retningslinjene for bremseprøve av motorvogn og tilhenger (VkB 1964). Brukes på forhjulene ventilert skrivebremse i samsvar med II og på bakhjulene skivebremse, oppfylles retningslinjene for bremseprøve av motorvogn og tilhenger (VkB 1964). For vedkommende motorvogntype ble det testet en motorytelse opp til 118 kw.
Det fins ingen tekniske innvendinger mot ombyggingene som er beskrevet under II. For framstilling av delesertifikatet ble brukt testrapport 361-055-88 inkl. tilføyelser.  
« Siste redigering: januar 09, 2014, 15:24:58 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #13 på: januar 09, 2014, 21:41:02 pm »

Ang Kerscher-papirer:
Produsent av motorvogn:               Volkswagen
Type og utførelse av motorvogn:            1, 13, 15 (Skal være 11,13,15)
Handelsnavn:                  Käfer (boble)


Her slet jeg litt. En Karmann Ghia er type 14. Måtte fremlegge litt dokumentasjon på at forstillingen på bilen min var lik alle andre med balljoint. Fikk da også godkjent PUMA-forstilling.

Fikk likevel tilslutt godkjent 155HK.

ghia69
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: januar 09, 2014, 22:09:13 pm »

Jeg møtte full forståelse for at Ghian var en Type1, men det kan være fordi min saksbehandler kjente til VW.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!