mai 10, 2024, 22:18:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvilke bremser foretrekker du?
Orginale tromler - 28 (28%)
Orginale skiver - 17 (17%)
CSP skiver - 11 (11%)
CSP skiver ventilerte - 20 (20%)
Empi skiver - 6 (6%)
AC Industres - 1 (1%)
Porsche 944 - 9 (9%)
Orginale skiver med andre kalipre - 2 (2%)
Andre skive løsninger - 6 (6%)
Stemmer totalt: 74

Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Avstemning: Hvilke bremser vil folk ha, og dere er fritt til å begrunne hvorfor.  (Lest 4830 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« på: mai 28, 2009, 19:09:20 pm »

Jeg for min del er veldig åpen for forskjellige typer til forskjellig bruk.

Jeg har også forskjellige erfaringer fra forskjellige typer biler, og har helt egne meninger om hva mange tror er bra, så nå vil jeg se hva folk mener om dette.

Kjør debatt (krangel) Blunker
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 28, 2009, 19:46:03 pm »

Til dere som mener at det bremser bedre med tromler enn med skiver:

Hvor godt bremsene "tar" har medhelt andre ting enn mange tror. "bittet" til klosser mot skive eller sko mot trommel kommer an på belegg, kraft og temperatur. Under vanlige forhold det vil si lunkne bremser og orginale belegg skal både tromler og skiver fungere godt nok til de fleste. Og det skal ikke være noe problem å låse hjula på ei boble i 50km/t det er bare å trå, og hvis du tråkker så hardt at hjula låser ja da låser dem og det er samme om du har 400mm skiver og 6 stempla kalipre eller orginale tromler fra 50 tallet. Derfor har JHU her på forumet gått i "bresjen" for tromler som fullgode bremser på ei boble, og så lenge du skal kjøre etter norske trafikkregler så må du være unormalt glad i å bremse for å miste bremsene på ei boble med tromler som er i god stand.

Boble tromler, kontra boble skiver, har mye større bremseflate og så lenge alt er i orden så bremser dette godt. Problemet er at det blir varmt om man bruker bremsene en del samtidig må man huske å bytte bremsevæske ofte siden denne er utrolig viktig på trommelbrems anlegg.

Folka mine mener boble er livsfarlig siden dem, sikkert sammen med mange andre, mista bremsene på bobla etter bare så vidt ha begynt nedstigningen i Trollstigen.

Dette var på 70 tallet og bobla var en 54 US modell. Hvem visste vel da at bremsevæske koker veldig mye lettere etter første gangen den er kokt, og dette skjer fort på ei boble. Det som skjer er at væska trekker til seg fuktighet fra lufta, ikke bare gjennom påfyllingslokket men også gjennom gummislangene, og fuktigheten senker kokepunktet det sies at 3,5% fuktighet halverer kokepunktet. Bremser som koker, bremser ikke, for da får du ikke trykk i systemet og derfor ingen kraft som trykker på skoene/klossene. Hadde man kjølt ned all væska kontinuerlig ja da hadde tromler bremsett virkelig godt!

Og her kommer det, skivebremser er bedre enn trommelbremser siden, skiver ikke trenger justering og kontroll jevnlig for å fungere optimalt, skiver trenger bare nye klosser når det er tomt for belegg og så er det stort sett tut og kjør i forhold til tromler. Når det gjelder boble tromler så har vi ett problem til, og det er at dem blir lett urunde og derfor litt ubehagelig å bremse med. Bagateller Blunker

Skiver og tromler er altså to forskjellige system som begge virker godt så lenge alt er i orden. Hvor godt bremsene "tar" har altså ingen tingen å si på om det er tromler eller skiver.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: mai 28, 2009, 20:06:37 pm »

Dette kommer vel mye an på budsjett og type/stil man bygger. På min german looker så blir det 993TT bremer. På en restolooker er det vel ganske fritt frem med det meste, men noen gamle AC bremser hadde sitti fint.

Har ikke kjørt så mye med standard trommel. Men noen mil har det blitt, og det har fungert helt fint.

Det er som du sier, enten får man låst hjula, eller så får man ikke det.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #3 på: mai 28, 2009, 20:07:47 pm »

Når Baja'n er ferdig tenkte jeg å ta en bremsetest og etterpå sammenligne den med en orginal 66 mod boble med trommel rund baut. Håpet er at orginale skiver fremme med Talbot caliper, og T3 trommel bak viser seg å gi bedre bremse effekt. Da kan jeg kanskje forsvare  for en økning av rulleomkretsen til 31" dekk.

Jalle
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mai 28, 2009, 20:22:52 pm »

Det er jo mange faktorer som spiller inn her -

Dekkbredde,Caliper/sylinder stempel størrelse,Kloss/sko-areal,skive/trommel diameter og tykkelse, ventileringsspor,Mastercylinderen, trykk mot bakken, og for tromler om det er selvpådrag på begge sko/en sko osv...

Hvilke bremser er best under hvilke forutsetninger?

Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 28, 2009, 23:20:17 pm »

Detta er moro, jeg er sikker på at vi er en av de få forumene som foretrekker orginale trommelbremser!!!

Fantastisk.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #6 på: mai 29, 2009, 09:39:38 am »

Kjører Kercher sin løsning , med skiver fremme og bak. Og det er en verden av forskjell. Det tar bedre, og det tar ikke minst jevnt..   Og om tromler hadde vært like gode som skiver hadde vel nyere biler hatt det ennå... 
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #7 på: mai 29, 2009, 10:25:36 am »

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet... Det finnes originale bremser også finnes det 356-bremser.

Er man originalmann, kjører man originalbremser.
Er man litt "frynsete originalmann" og har penger til det - kjører man 356-bremser.

Passerer man denne grensen - for både kostand og originaavvik - er det ukjent mark for meg.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 29, 2009, 10:42:05 am »

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet... Det finnes originale bremser også finnes det 356-bremser.

Er man originalmann, kjører man originalbremser.
Er man litt "frynsete originalmann" og har penger til det - kjører man 356-bremser.

Passerer man denne grensen - for både kostand og originaavvik - er det ukjent mark for meg.

Jeg kunne ikke ha vært mer enig. Kercher hvem er det Blunker
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: mai 29, 2009, 11:00:14 am »

Til mitt bruk, på min bruksbil som i det store og det hele er i originalstand, holder de originale tromlene på alle fire hjul lenge. Vet av erfaring at det ikke er noe problem å låse hjula i 70 km/t på tørr vei...

Angående nedstigninger fra fjelloverganger og slikt, så setter man bilen i riktig gir. Bobla har masse motorbrems, man må bare ha vett til å utnytte den.
Loggført
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #10 på: mai 29, 2009, 18:10:27 pm »

Jeg mener bremsene skal stå til effekten.
f.eks
200HK = Ventilerte skiver
originale motorn = originale tromler
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 09, 2009, 07:05:35 am »

Ser at splitman og 6volt gutta skulle ha fått 356 bremser som alternativ, sorry!

Men bortsett ifra dette så liker vi orginaltromler utrolig godt. Moro.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: juni 09, 2009, 08:30:39 am »

Bremser dimensjoneres etter vekt. Originale bremser er godt nok til original vekt... uansett hester.

Derimot så krever en unormal kjørestil BEDRE bremser enn vekten tilsier.

På en cal-looker (smale forhjul/brede bakhjul) kan man gjøre lurt i å flytte bremsebalansen bakover. Optimal bremsing ligger mellom fritt rullende hjul og låst hjul... dvs. det er ikke låste hjul som bremser best.

Dette er mine (og SFRO's) meninger... og stemmer ikke her i pottitlandet. 

Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: juni 09, 2009, 08:41:25 am »

Bremser dimensjoneres etter vekt. Originale bremser er godt nok til original vekt... uansett hester.

Derimot så krever en unormal kjørestil BEDRE bremser enn vekten tilsier.

På en cal-looker (smale forhjul/brede bakhjul) kan man gjøre lurt i å flytte bremsebalansen bakover. Optimal bremsing ligger mellom fritt rullende hjul og låst hjul... dvs. det er ikke låste hjul som bremser best.

Dette er mine (og SFRO's) meninger... og stemmer ikke her i pottitlandet. 



En liten bemerkning til å flytte bremsebalansen bakover på ei boble: marktrykket på forhjula på ei boble, er ikke særlig høyt i høy fart. Auto, motor& sport testet en gang en 1303S, og den hadde 1,5 kg trykk på hvert forhjul i 130 km. Å flytte vekta bakover, vil ikke forbedre dette. Men noe senking vil gi bedre trykk på forhjula.


Og at det er lite marktrykk foran i høy hastighet, har jeg testet ned Lierbakkene...
Ikke lurt å ta feltskifte på bånn halm og sporete veibane. Litt vel spennende... Tvilende
« Siste redigering: juni 09, 2009, 08:43:14 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: juni 09, 2009, 08:55:35 am »

Bremser dimensjoneres etter vekt. Originale bremser er godt nok til original vekt... uansett hester.

Derimot så krever en unormal kjørestil BEDRE bremser enn vekten tilsier.

På en cal-looker (smale forhjul/brede bakhjul) kan man gjøre lurt i å flytte bremsebalansen bakover. Optimal bremsing ligger mellom fritt rullende hjul og låst hjul... dvs. det er ikke låste hjul som bremser best.

Dette er mine (og SFRO's) meninger... og stemmer ikke her i pottitlandet. 



En liten bemerkning til å flytte bremsebalansen bakover på ei boble: marktrykket på forhjula på ei boble, er ikke særlig høyt i høy fart. Auto, motor& sport testet en gang en 1303S, og den hadde 1,5 kg trykk på hvert forhjul i 130 km. Å flytte vekta bakover, vil ikke forbedre dette. Men noe senking vil gi bedre trykk på forhjula.


Og at det er lite marktrykk foran i høy hastighet, har jeg testet ned Lierbakkene...
Ikke lurt å ta feltskifte på bånn halm og sporete veibane. Litt vel spennende... Tvilende

Det er ikke vekten jeg snakker om, men hvor mange prosent av bremsekraften hjulene får...
En svensk kompis har forsket på flytting av bremsebalansen, og har fått "1303 bremser" til å yte bedre enn pr original ved å la 235 bakdekkene skrubbe mer... godkjent av SFRO med ca 200 hester.
Senke foran gjør vi selvfølgelig også  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: juni 09, 2009, 09:48:51 am »

Ok, I see! Glad

Lurer da på hva en feit skivebrems-sats foran vil gjøre for godt, hvis man har smale dekk der (unntagen for begjæret). Litt bortkasta når man har originaltromler bak, altså. Det er bremsene bak man bør gjøre bedre, i første omgang.  Men alt skal jo harmonere. Hekken først når man bråbremser, er ikke gøy.

Vil tippe at VW har litt å gå på bak, når det gjelder bremsebalansen, fordi hekken vil komme lettere ut ved bråbremsing i sving ved mer effektive bremser bak.
« Siste redigering: juni 09, 2009, 09:52:41 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 09, 2009, 11:35:54 am »

AP Racing bremser
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: juni 09, 2009, 11:56:00 am »

Kercher hvem er det Blunker

Det kommer du ikke til å interessere deg for på 50 år ennå...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 09, 2009, 12:19:20 pm »

Kercher hvem er det Blunker

Det kommer du ikke til å interessere deg for på 50 år ennå...

Skjønner... jeg bør altså printe ut nettsider, få tak i katalog, lagre noen sett slik at de blir NOS etterhvert, få tak i Kercher-options, piratversjoner, stickers osv. m.m allerede nå. Dette er morgendagens A-bremser?
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: juni 09, 2009, 20:10:19 pm »

Hvis svensken har fått godkjent 200hk med originale trommelbremser foran og 135 dekk, samt forsterkede bakbremser begynner jeg nesten å få sympati med dette landets trafikkstasjoner... Regner med at det er litt mer omfattende, men gud det er mye rart folk vil ha godkjent uten engang ha vurdert konsekvensene av ombyggingen.

Optimal bremsing er akkurat i det hjulet holder på å låse, nettopp der ABS bremser, som i tillegg til å gi en bedre kontroll, holder bremsekraften.

Bremsene skal fylle to funksjoner - bremsemoment og lede vekk varmen. Hva er det som skjer når man bremser? JHU har helt rett, men sier det ullent. Det er vekt som dimensjonerer bremsemomentet, siden man skal omsette den kinetiske energien, som avhenger av masse, til varme.
MEN: kinetiske energien avhenger også av fart, og den er faktisk i kvadratet.
Så kan man argumentere med at toppfarten ikke har økt pga girkasse, fartsgrense er uansett 100 max osv, helt unaturlig kjøremønster osv, men det bør i alle tilfelle ikke være dimensjonerende for bremsen i seg selv.

Bremsene må gi nok moment til å kunne låse hjulene, og må kunne ta unna energien som motoreffekten tilsier. Mekanisk energi inn fra motor skal kunne taes ut i varme bortledet fra bremsene. Så klart - man kan jo ikke kjøre det helt i grøften. Øker man effekten så er det naturlig å øke varmebortledningsevnen også.
Det er jo det Kerscher har gjort med ene TÜV godkjente settet såvidt jeg har skjønt. Originale calipere og klosser = samme bremsemoment, men ventilerte skiver!

Og som et apropo - vil man virkelig flytte bremsekraften til bakhjulene? Uansett hvor godt grep man har der i forhold til foran? Det handler jo også om hvordan bilen oppfører seg under kraftig oppbremsing. Bremsebalansen må tilpasses vektfordelingen under den gitte deakselerasjon.

Og at bilen har 1,5kg på hvert forhjul under kjøring, greit nok. Stå på bremsen på originale oppsettet så blir nok vektfordelingen ganske så kraftig forskjøvet forover.

« Siste redigering: juni 09, 2009, 20:15:10 pm av JTWE » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: juni 09, 2009, 20:40:52 pm »

Hvordan veier de hjulet i 130km/t?  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #21 på: juni 09, 2009, 22:16:32 pm »



Say no more
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #22 på: juni 09, 2009, 22:51:16 pm »

Hvordan veier de hjulet i 130km/t?  Gliser

Godt spørsmål. Neste!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #23 på: juni 09, 2009, 23:30:15 pm »

Orginal - fordi jeg er lat, og fordi gamle porsche bremser er dyrt. Nytt vil jeg ikke ha fordi det er nytt.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: juni 10, 2009, 13:08:59 pm »

Hvis svensken har fått godkjent 200hk med originale trommelbremser foran og 135 dekk, samt forsterkede bakbremser begynner jeg nesten å få sympati med dette landets trafikkstasjoner... Regner med at det er litt mer omfattende, men gud det er mye rart folk vil ha godkjent uten engang ha vurdert konsekvensene av ombyggingen.

Optimal bremsing er akkurat i det hjulet holder på å låse, nettopp der ABS bremser, som i tillegg til å gi en bedre kontroll, holder bremsekraften.

Bremsene skal fylle to funksjoner - bremsemoment og lede vekk varmen. Hva er det som skjer når man bremser? JHU har helt rett, men sier det ullent. Det er vekt som dimensjonerer bremsemomentet, siden man skal omsette den kinetiske energien, som avhenger av masse, til varme.
MEN: kinetiske energien avhenger også av fart, og den er faktisk i kvadratet.
Så kan man argumentere med at toppfarten ikke har økt pga girkasse, fartsgrense er uansett 100 max osv, helt unaturlig kjøremønster osv, men det bør i alle tilfelle ikke være dimensjonerende for bremsen i seg selv.

Bremsene må gi nok moment til å kunne låse hjulene, og må kunne ta unna energien som motoreffekten tilsier. Mekanisk energi inn fra motor skal kunne taes ut i varme bortledet fra bremsene. Så klart - man kan jo ikke kjøre det helt i grøften. Øker man effekten så er det naturlig å øke varmebortledningsevnen også.
Det er jo det Kerscher har gjort med ene TÜV godkjente settet såvidt jeg har skjønt. Originale calipere og klosser = samme bremsemoment, men ventilerte skiver!

Og som et apropo - vil man virkelig flytte bremsekraften til bakhjulene? Uansett hvor godt grep man har der i forhold til foran? Det handler jo også om hvordan bilen oppfører seg under kraftig oppbremsing. Bremsebalansen må tilpasses vektfordelingen under den gitte deakselerasjon.

Og at bilen har 1,5kg på hvert forhjul under kjøring, greit nok. Stå på bremsen på originale oppsettet så blir nok vektfordelingen ganske så kraftig forskjøvet forover.

Bilen ble godkjent av SFRO, og SFRO har også utgitt en bok om bil bygging (anbefales), som også forklarer hvordan kontrollanten skal teste om bremsene er gode nok, i beskrivelsen av testene så står det at alle bremsetester gjøres med clutchen inntrykt. Og hvor mange ganger den skal klare testen på x antall minutter.
Selv har jeg fire ventilerte Carrera skivebremser på en splittbuss med 1600 motor, så jeg er ingen bremsemotstander av noe slag... 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #25 på: juni 10, 2009, 13:10:34 pm »

Orginal - fordi jeg er lat, og fordi gamle porsche bremser er dyrt. Nytt vil jeg ikke ha fordi det er nytt.
Spot on!
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #26 på: juni 11, 2009, 05:47:09 am »

Siden jeg ikke bryr meg om orginalitet eller om dela er like "hønngamle" som bilen, står jeg friere enn flere av dere ser jeg Gliser

Men jeg går og drømmer om både 944 bremser, orginal skiver og CSP skiver. Så også litt på de til AC.

Og bare for å si det, grunnen til å velge skiver er rett og slett fordi skiver gir en slik følelse av gode bremser, og de er direkte mer behagelige å kjøre med enn nesten alle trommelbremser.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #27 på: juni 11, 2009, 06:10:52 am »

Dog skal det sies i denne sammenheng at på mange moderne personbiler som leveres med skivebremser på alle fire hjul, så har bakbremsene ofte en tendens til å sette seg etter få år fordi de rett og slett ikke får spesielt mye å gjøre under norske kjøreforhold.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!