mai 13, 2024, 03:59:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Startmotor problemer  (Lest 2400 ganger)
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: september 04, 2012, 22:25:54 pm »

Hei! Startmotoren røk for noen uker tilbake. Jeg kjøpte en brukt først, men denne sa bare "klikk, klikk, klikk", når jeg vridde om. Den slo inn noen få ganger, men da klarte den ikke å dra rundt motoren mer enn 2 ganger. Fant ut da at det kanskje var det beste å kjøpe helt ny. Så jeg kjøpte en helt ny 6v startmotor fra Cip1. Men da jeg monterte denne klarer den ikke å dra rundt motoren. Det går rundt 2-4 ganger så klarer den ikke mer. Da slo det meg at det måtte være batteriet. Så jeg gikk ut og kjøpte et batteri med det samme. Men det funker faen meg ikke nå heller. Anyone? Kan det være inslagsreleet, selv om den er helt ny? Hadde vært fint om noen kunne hjulpet  Glad Er lei av å parkere i nedoverbakker overalt  Osteaktig

Rune
Loggført

1965 T1
1973 T2
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 04, 2012, 22:42:11 pm »

Gå over jordingskablene dine og kontaktflate mellom girkasse og starter. Demonter og puss over med stålbørste. Er stroppen mellom chassi og girkasse sprø. Bytt den!
 6 volt er kravstort på kontaktflater og kabel tykkelser.

 
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 04, 2012, 23:36:10 pm »

Er starterforingen i girkassehuset "ny" og evt "smurt"?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: september 04, 2012, 23:42:22 pm »

Ja det glemte jeg å nevne! Jeg fikk med en foring men så at jeg hadde en inni fra før. Men den jeg fikk med så betydelig mye større ut enn den gamle, regnet da med at det ikke var vits å bytte. Hvordan får man ut/inn disse?
Loggført

1965 T1
1973 T2
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: september 05, 2012, 17:30:22 pm »

Viss hullet i den gamle foringen er merkbart større enn akselen på starteren, er det stor mulighet for at det er hele feilen din.
Jeg synes det enkleste er å skru en gjengetapp inn i foringen. Når gjengetappen er i bunn, fortsetter du å skru og foringen kommer ut, siden tappen ikke kommer lenger inn.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 05, 2012, 18:16:42 pm »

Det er sterkt å anbefale å bytte foring når starter byttes.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: september 06, 2012, 23:38:17 pm »

Takker for svar! Skal prøve i morgen og få ut den gamle foringen og bytte til den nye  Glad Hva skal den smøres med? Fett? 5-56?
Loggført

1965 T1
1973 T2
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 07, 2012, 01:13:56 am »

Får du ikke den gamle ut så dytter du den inn. Gjør ingen skade og hakkes til småbiter der inne. Den nye bankes forsiktig inn. Smøres med bittelitt grease. "Minst mulig"
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: september 07, 2012, 01:40:47 am »

Ok! Skal prøve i morgen tidlig :-) Håper dette løser problemet :-) Takk for tips!
Loggført

1965 T1
1973 T2
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #9 på: september 07, 2012, 08:50:52 am »

SveinT sier at tappen ikke kommer lenger inn, hvordan kan da foringen dyttes inn slik som Squareback skriver  Hæ
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 07, 2012, 11:06:13 am »

SveinT sier at tappen ikke kommer lenger inn, hvordan kan da foringen dyttes inn slik som Squareback skriver  Hæ

Original materiale i denne foringen er "sprøtt". Man bruker en dor, rørstubb eller annet som man bruker en hammer på.

Foringen forsvinner da inn i clutchhuset osv.

Da kan man dytte inn en  ny med forsiktige slag.

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: september 08, 2012, 23:15:31 pm »

Har nå holdt på i hele kveld, kommer ingen vei, foringen sitter BOM fast! Noen tips? Holder på å bli gaaaal!
Loggført

1965 T1
1973 T2
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #12 på: september 09, 2012, 07:12:09 am »

Har du prøvd med en gjengetapp? Viss det er en 6V foring, er det vel 1/2 toms gjengetapp som passer best. På 12V er det greit med 12mm. Skru den inn i foringen til den ikke kommer lenger, og skru en del runder til.
Finnes spesialverktøy til dette også, men blir lett litt vanskelig å komme til da det er trangt nok under der.
Vet ikke om dette er mulig å bruke på 6V også?
http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid=6d5e64f0-b85b-4bb8-a519-e5721e1b6d8c
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #13 på: september 09, 2012, 07:37:01 am »

Veit ikkje om eg kan "bidra" så mykje til dette, men har også bytta foring med motoren i. (men absolutt best å få dette sjekka med motoren ute!!) Vel, eg tok eit baufilblad å slipte ned på breidda og lagde til en skråkant framme slik at det ble litt spiss. så "fila eg eit spor i foringa til eg fikk innom ein syl bakom. så fikk eg benda foringa sopass at den løsna. Den nye foringa ble "spissa litt" i framenden med ei fin fil, kontrollmålt og sett på starterakslingen med litt smørefett og starteren ble montert med foringa på. Starterakslingen var helt nøyaktig til å pressa inn foringa med. Funka perfekt for meg dette sjølv om eg hadde "gløymt meg bort" når motoren var ute.
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 04, 2012, 12:53:03 pm »

Viss hullet i den gamle foringen er merkbart større enn akselen på starteren, er det stor mulighet for at det er hele feilen din.
Jeg synes det enkleste er å skru en gjengetapp inn i foringen. Når gjengetappen er i bunn, fortsetter du å skru og foringen kommer ut, siden tappen ikke kommer lenger inn.

Bra tips. Banka 8mm på gjengetappen og dro på. Kom ut uten problemer.

* Bilde 033 (Large).jpg (117.52 KB. 1024x764 - vist 161 ganger.)

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!