mai 05, 2024, 01:42:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp angående grunning av bart stål  (Lest 31837 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: oktober 31, 2008, 00:25:50 am »

Har begynt på bilen min og skal slipe reine alle innerskjermene for å sjekke om det er noe grums der etter så mange år siden sist restaurering. I tillegg er det litt bobler her og der i karrosseriet som skal sandblåses/slipes reint før bilen skal preppes for lakkering.

Hva er best å bruke på reint stål for å konservere. Tenker i første omgang på noe jeg kan male på da det ikke er helt greit å sprøyte der bilen står. Tenker helst på innerskjermer og deler av bunn da det på karrosseriet vil måtte gås over under prepping for lakk uansett.
Loggført

1961 T1 - Custom
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 31, 2008, 06:57:51 am »

Syregrunning er 2 komp.
Fåes for en grei pris på biltema, og pensles på.

Pass på at du IKKE blander i en plastikkkartong  Blunker

Ellers er Sinkspray et OK gruningsalternativ.
Du får nok også fler svar =)
Loggført

... it's an adiction ... 
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 31, 2008, 07:38:33 am »

Jeg har god erfaring med Upol Acid 8 - fås kjøpt hos lakksjapper og velsorterte bilrekvisita butikker;

U-Pol Acid Etch 8 Primer
 
Surface preparation and instructions for use
ACID #8 can be applied to the following surfaces:-
· Bare steel.
· Aluminium.
· Galvanized and Zinc coated steels.
· Fully cured paint.
· Polyester bodyfillers and G.R.P.
Thoroughly clean and degrease surfaces with a suitable spirit wipe or thinner. Abrade wet or dry with 280-320 abrasive. Re-clean, dry and degrease.
Application Shake can thoroughly before use for a minimum of 2 minutes.
Apply 1-2 light even coats.
Allow 3-5 minutes flash off time between coats.
Drying time Allow 10-20 minutes before overcoating.
Drying time is dependent upon film thickness, humidity and temperature.
Over-painting Under normal circumstances it is not necessary to flat
ACID #8 should be directly overcoated.
ACID #8 may be overcoated directly with top coat.
However, if the repair requires additional build primer filler should be used before topcoat is applied. 


* u-pol_etch_primer.jpg (4.92 KB, 82x211 - vist 520 ganger.)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 31, 2008, 07:57:46 am »

Hvis du bare skal beskytte det bare stålet for ikke å få rust mens du fortsetter arbeidet og bilen står rimelig tørt holder det med Owatrol Penetrerende olje. Stålet forblir "bart" visuellt , da du har en usynlig beskyttende hinne på stålet.
Owatrolen trenger seg dessuten godt inn i porene i stålet.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 31, 2008, 08:52:50 am »

Hva er best å gjøre i hjulbuer/innerskjermer og på enkelte flater under gulv som jeg skal slipe reine ? Antar at en form for 2 komponents grunning for maling er det greieste, men er skeptisk til biltema. Bør jeg ikke være det ? bilen skal holde i 20 år til og jeg bruker sikkert 80 000,- på bilen denne gang jeg renoverer, feil å spare en hundrings på feil grunning da vel ?

Hva med å først bruke Owatrol, så 2 k Grunning og deretter noe understellsmasse/tectyl ?
Loggført

1961 T1 - Custom
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 31, 2008, 09:07:25 am »

understellsmasse/tectyl ?

Nå tuller du vel?

Bilen skal vel lakkes i samme farge i hjulbuer/innerskjermer?

Tectyl har en glimrende, tynnflytende og helt klar beskyttelse som fungerer som en vanlig understellsmasse bortsett fra at den er helt klar. Andre løsninger er vel å bruke noe bodyprotection som kan overlakkes i bilens farge.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 31, 2008, 09:19:12 am »

Hva er best å gjøre i hjulbuer/innerskjermer og på enkelte flater under gulv som jeg skal slipe reine ? Antar at en form for 2 komponents grunning for maling er det greieste, men er skeptisk til biltema. Bør jeg ikke være det ? bilen skal holde i 20 år til og jeg bruker sikkert 80 000,- på bilen denne gang jeg renoverer, feil å spare en hundrings på feil grunning da vel ?

Hva med å først bruke Owatrol, så 2 k Grunning og deretter noe understellsmasse/tectyl ?

Når du legger såpass mye penger i prosjektet er jeg enig at du ikke bør spare småpenger på det grunnleggende.
Som du skriver: Owatrol - 2K grunning er bra. Deretter kan det lakkes i bilens farge.
Dersom pris på 2K grunning ikke er en avgjørende faktor kan du se på Jotun Jotamastic .
Benyttes mye i industrien for en sterk beskyttelse, men jeg er litt usikker på hvilke volum de blir levert i (5-10-20 liter!!!)
Men dette får du svar på hos nærmeste forhandler av Jotun produkter.
Du har kanskje noen gjerdestolper somtrenger et strøk også.


http://www.jotun.no/jotun/paints/20020020.nsf/wvwProductDatabase/2E229AE00B94EE59C12573590048C01A/$file/TDS%20-%20Jotamastic%2080%20-%20Norwegian%20(no)%20-%20Issued.21.04.2008.pdf
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 31, 2008, 11:17:28 am »

understellsmasse/tectyl ?

Nå tuller du vel?

Bilen skal vel lakkes i samme farge i hjulbuer/innerskjermer?


Hadde egentlig ikke tenkt på det, men hvorfor ikke, får se hvordan det ser ut under der når gammel understellsmasse og dritt er fjernet.

Må bare få med at de 80 inkluderer det jeg ga for bilen og ny motor, så helt galt er det ikke :-)
« Siste redigering: oktober 31, 2008, 11:19:29 am av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 31, 2008, 11:51:03 am »

"Må bare få med at de 80 inkluderer det jeg ga for bilen og ny motor, så helt galt er det ikke :-)"

80 000 for oppussing av bil syntes jeg hørtes veldig lite ut. Hvis du i tillegg inkluderer motor og innkjøp av "prosjekt" så har du enten feilbudsjettert grovt, har noen fantastiske rabatter eller opplyst tallet i USD.

 Glad

PS; mener å huske at bilen var lakkert rød i innerskjermer og på undersiden av bunnplaten før Thomas valgte å legge stensprutbeskyttelse på etter en tur på en grusvei. Kanskje husker jeg feil..

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 31, 2008, 13:17:02 pm »

BB skal sende deg regnestykket på PM.
Loggført

1961 T1 - Custom
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 31, 2008, 17:01:38 pm »

Hvis du bare skal beskytte det bare stålet for ikke å få rust mens du fortsetter arbeidet og bilen står rimelig tørt holder det med Owatrol Penetrerende olje. Stålet forblir "bart" visuellt , da du har en usynlig beskyttende hinne på stålet.
Owatrolen trenger seg dessuten godt inn i porene i stålet.

Du kan lakke over owatrolen også - har jeg hørt?

Kan legge til at jeg har god erfaring med biltemas 2k syregrunning.
Funker veldig bra - men de fleste velger jo å lakke det på med sprøyte - jeg penslet jevnt - 2 strøk.
Det funket bra, har tenkt å gjøre det samme på min kufanger - i helgen.
« Siste redigering: oktober 31, 2008, 17:04:53 pm av Vemund Simensen (prizma) » Loggført

... it's an adiction ... 
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #11 på: oktober 31, 2008, 17:29:59 pm »

Hvis du bare skal beskytte det bare stålet for ikke å få rust mens du fortsetter arbeidet og bilen står rimelig tørt holder det med Owatrol Penetrerende olje. Stålet forblir "bart" visuellt , da du har en usynlig beskyttende hinne på stålet.
Owatrolen trenger seg dessuten godt inn i porene i stålet.

Me bruke mye ovatrol til rust beskyttelse, men bare på plasser som ikke skal lakeres. Har vert ute for at det har reagert med div typer lakk. Står desuten på boxen at det kan overmales med Witesprite tynnbar maling. (altså ikkje 2k)

Anbefaler å bruke en form for grunning på spraybox.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 31, 2008, 18:34:52 pm »

tror ikke owatrol på bart stål er løsningen.
Syregrunning som Beetlebøg sier , først på bart(tynt lag)
Denne alene har liten effekt som lagringsbeskyttelse , mere som heftgrunning
så 2k epoxy grunning eller
(fra .eks Biltema 2k grunning for metall-plast, eller 2k grunning fra Hagmans (torsov-bilextra)
Wurthemannen har sikkert noe 2k greier
Den jotun greia er sikker helt knall, så lenge den tåler overlakking med billakk , noen den helt sikkert gjør

greia er 2k..og spesielt hvis du skal pensle , da den herder tvers igjennom. og kan sparkles oppå.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 31, 2008, 19:48:53 pm »

Får nevne Brunox http://www.billakkspesialisten.no/brunox/brunox.htm jeg da, funker det også. Iht. Lakkspesialisten/Mekonomen der jeg fikk det anbefalt er det OK på bart stål, grunning og sparkel, kan lakkes direkte med 2k lakk. Har bare lakket med originalfarge blandet på proffbokser, fungerer veldig bra så langt også etter å ha stått ute en noen måneder i grisevær.
Loggført
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 31, 2008, 20:52:07 pm »

jeg ville IKKE brukt biltemas produkter på steder der man skal lakkere over med ordentelig lakk eller grunning. Har opplevd at dette koker når man bruker skikkelig lakk som feks fra RM, PPG, STANDOX osv, Har fått jobber fra folk som kommer med ting ferdig grunnet å det koker og koker ,enden på visa blir at det blir dyrere å gjøre jobben fordi at alt må slipes ned igjen å gjøres på nytt.

Så kjøp syregrunning og epoxy som de som skal lakke bilen anbefaler.

Husk også at all grunning og lakk som skal sparkles på må mattes det først Blunker
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 31, 2008, 21:33:20 pm »

Biltemas 2 k epoxy kan fint overlakkes med vanlige 2kacryl produkter...MEN de andre Biltema  grunningene bør man styre unna.
enig

Og Brunox på bart stål?? Brunox er vel best direkte på rust.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #16 på: november 01, 2008, 00:04:49 am »

Etter å ha tilbragt kvelden i garasjen har jeg funnet ut at det nok ikke blir glatt lakkert stål i innerskjermene. Når bilen ble bygget ble bakspissene og karosserifestene  bakbyttet. Selv om jeg sliper ned sveisesømmene og kitter, vil dette bli ganske synlig.

Å få alt dette sveist opp på nytt blir rett og slett for mye arbeid, og da jeg ikke sveiser særlig mye selv blir det også dyrt. Heller ikke særlig vits i å bytte bitene da det ikke er noe rust der.

Fremme er det sveist i nedre kant av innerskjerm på det vanlige stedet. Også her er det veldig synlig.

Jeg kommer til å slipe reint, punktblåse der jeg ikke får slipt og kjøre igang med grunning og vil etterpå dekke over med noe sort godstoff.

Dette er en bil som kommer til å bli mye brukt, den må tåle steinsprut og "vanlig" bruk.

Er det ok å bruke Owatrol før 2 k grunning ? Ikke på flatene men inni hjørner, over sveisesømmer mm ? Er det noe poeng å gjøre det ?
Loggført

1961 T1 - Custom
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #17 på: november 01, 2008, 11:03:18 am »

Jeg bruker på godt Norsk, etsgrunn tokomponent. Faktisk siden 60 tallet og de kjøretøyene har ikke problemer. Den brukes på rent stål, er det rust og forurensning er det en helt annen sak.

Virkemåten til en kvalitets etsgrunn er som navnet, den skal etse i stålet og gi et godt feste.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #18 på: november 01, 2008, 13:14:34 pm »

Har funnet den etse grunningen som BB nevnte over her, men butikken var stengt i dag.

Var på biltema og fant ikke noe 2K epoxy grunning. Spurte et par barnerumper som jobba der, men de ante ikke hva jeg snakket om. Tar meg en tur til bil lakk sjappa og kjøper alt der på mandag.
Loggført

1961 T1 - Custom
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #19 på: november 01, 2008, 13:23:26 pm »

Som foreslått her, syregrunning på bart stål. Så epoxygrunning før sparkling og øvrige grunnarbeider. Det er det jeg fikk anbefalt av lakkerer, så tror ikke du går feil da.

Ta en tur innom billakkspesilalisten, C Chrostoffersen el.l. Eller så kan alle lakkerverksteder selge deg det du trenger og da er du sikker på at du får kvalitet i alle ledd.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #20 på: november 03, 2008, 14:38:35 pm »

Da har jeg kjøpt Acid 8 (et par bokser) + 2K Epoxy grunning (virket veldig tyntflytende, mulig jeg må sprøyte på denne) + body skydd av god kvalitet. Alt kjøpt på billakk sjappe.

De ba meg også holde meg unna owatrol dersom jeg skulle lakke over dette med 2 K eller syregrunning. Har kjøpt owatrol også men den får jeg sikkert brukt andre steder.

Da konkluderer vi....

Hjulbuer:

1) Sliper helt til stål, sliper sveisesømmer slik det ser litt bedre ut.
2) 2 stk tynne lag med Acid 8
3) 2K epoxy grunning
4) Body skydd
5) Lakk over dette når bilen omsider blir lakkert.

Da blir bilen rød i innerskjermene, men ikke helt slett og fin liksom.

Lakkering av karrosseri skal jeg ikke ta selv så .... sikkert likegreit....  Tvilende
Loggført

1961 T1 - Custom
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #21 på: november 03, 2008, 20:36:52 pm »

Jeg brukte Hagmanns 2komp syregrunning på kufangern min i helgen, det ble knallbra!
Er bare å pensle på - og la herde i ca 1 døgn!

Kan da lakkes over med de fleste lakktyper, slik jeg vet =)

verktøyet:


Resultatet etter et strøk med 2k syregrunning:

Loggført

... it's an adiction ... 
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #22 på: november 03, 2008, 22:46:52 pm »

det verktøyet du har der tar VELDIG mye stål, og jeg ville ikke anbefalt den  på karosseriplater med mindre du er ute etter å lette bilen din da...

Har brukt negerkuse på vinkelkutteren, det er effektivt med farlig... de bitene av negerkusa som spretter av når vinkelkutteren spinner på 10000 rpm kommer fort...

Ellers har jeg som det har blitt anbefalt av flere her, brukt syregrunning på bart stål, så 2k epoxy grunning fra ppg, så et overlakkbart body-stoff fra wurth (body5000) så til slutt lakk i bilens farge (vel, det var før jeg byttet farge, så nå blir det et lag til...) En fordel med å bruke sånn body under, er i tillegg til at det blir mer bestandig mot steinsprut, så dekker den over sveiseskjøter etc til en viss grad. Tro meg, jeg har MANGE sveiseskjøter i innerkjsermer, men de synes ikke så veldig godt. Må innrømme at noen ble sparklet også...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: november 03, 2008, 23:10:08 pm »

Vert overflata fortsatt veldig ru etter att bilen er lakkert over body 5000 ?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #24 på: november 04, 2008, 06:27:57 am »

Nå vet ikke jeg hvor mye stål som forsvant, hva er mye?
- Rust og gammel maling forsvant - og jeg skarvet kun av det øverste laget. Iallefall ikke når jeg brukte lite trykk..

Røret er jo så stort uansett så... negerkuse er så sinnsvakt slitsomt å pusse med - derfor er vinkelsliper kjappere. og skal si det gikk unna!

Det en alltid skal huske på er HSM ting; vernebriller, hansker og hørselvern - vi har jo en helse og ta vare på.. (munnbind funka ikke for da dugga brillene mine)...
Loggført

... it's an adiction ... 
Marius:)
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #25 på: november 04, 2008, 07:47:51 am »

Du får negerkuse til drill. Jeg bruker den på polermaskin da spruter det ikke så mye biter.
Loggført

Mvh Marius
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #26 på: november 04, 2008, 08:34:30 am »

Du får negerkuse til drill. Jeg bruker den på polermaskin da spruter det ikke så mye biter.

Marius, negerkusa ble brukt opp på fredagskvelden  Hemmelig må ha flere.... tror jeg må en tur på wurth, når er du inne ? Jeg har også poleringsmaskin av vinkelslipertype med hastighetsregulering. Dersom neger finnes for denne vil jeg ha....

Blir lakkert understellsmasse i hjulbuene mine ja. Må bare slipe litt ned sveisesømmene som tjelta la i 1988  Kysser
Loggført

1961 T1 - Custom
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #27 på: november 04, 2008, 11:00:46 am »

Vert overflata fortsatt veldig ru etter att bilen er lakkert over body 5000 ?

Tja, den blir jo ikke ru, men litt humpålete avhengig av innstilling på sprøyta

her er et bilde av hvordan det så ut før lakk:


* innerskjerm.jpg (52.67 KB, 600x458 - vist 1128 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: november 04, 2008, 11:01:43 am »

Nå vet ikke jeg hvor mye stål som forsvant, hva er mye?

En std karosseriplate er 0.7 eller 1.0 mm tykk, sådet skal ikke mye til før du får problemer...
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #29 på: november 04, 2008, 11:22:32 am »

Du får negerkuse til drill. Jeg bruker den på polermaskin da spruter det ikke så mye biter.

Marius, negerkusa ble brukt opp på fredagskvelden  Hemmelig må ha flere.... tror jeg må en tur på wurth, når er du inne ? Jeg har også poleringsmaskin av vinkelslipertype med hastighetsregulering. Dersom neger finnes for denne vil jeg ha....

Blir lakkert understellsmasse i hjulbuene mine ja. Må bare slipe litt ned sveisesømmene som tjelta la i 1988  Kysser
For ordens skyld, hva er det egentlige navnet på en negerkuse? Har lett litt, men ikke funnet noe svar på hvordan en negerkuse ser ut. Det nærmeste jeg kom var fiberrondeller fra Biltema:



http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=124718
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!