mai 05, 2024, 01:05:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kam mot løfter, wbx kam /fk 87  (Lest 3539 ganger)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« på: februar 05, 2009, 22:02:08 pm »

Klarer noen gi en forklaring til meg hvorfor det IKKE går med vanlige løftere på en FK87 kam i en wbx?

Eller går det....? Begge kammene er på fullt løft på bildet.

Utfra bildene nedenfor, kan noen gi en forklaring?

Lasse


* mini-fk87.JPG (243.78 KB, 1200x900 - vist 149 ganger.)

* mini-fk872.JPG (174.26 KB, 1200x900 - vist 148 ganger.)

* mini-wbx.JPG (253.69 KB, 1200x900 - vist 147 ganger.)

* mini-wbx 2.JPG (228.5 KB, 1200x900 - vist 157 ganger.)
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: februar 06, 2009, 01:03:32 am »

Problemet er ikke når den er på topp, men på tur opp og ned. Knasten vil vel skyve på  "kanten" av løfteren slik jeg ser det på bildet.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 06, 2009, 09:02:13 am »

Problemet er ikke når den er på topp, men på tur opp og ned. Knasten vil vel skyve på  "kanten" av løfteren slik jeg ser det på bildet.

Så på akkurat det når jeg snudde på kammen at det kunne være det ja. Da blir det Kjell Aaen-løfter.

Noen som vet hvor man får tak i maskinfres med styring til en grei pris? Tenker da på å frese ned setet så den nye løfteren får plass. Snakket med cylmo i trondheim og de kunne ikke ta det Tvilende
Loggført

Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 06, 2009, 09:21:38 am »

Vinkelsliper.....
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #4 på: februar 06, 2009, 10:36:01 am »

Se under Machine work på Rockyjennings.com Tror han selger en slik fres til å bruke sammen med vanlig drill.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 06, 2009, 11:09:15 am »

Se under Machine work på Rockyjennings.com Tror han selger en slik fres til å bruke sammen med vanlig drill.

Sett på den, og det skal finnes en maskinfres for drill i Norge også. skal sjekke med AEO. Hvis ikke så må det gå an å få lagd en ved å bruke en løfter som styring...
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 09, 2009, 09:08:19 am »

Problemet er ikke når den er på topp, men på tur opp og ned. Knasten vil vel skyve på  "kanten" av løfteren slik jeg ser det på bildet.

Du hadde helt rett, den skyver på kanten. Fikk tips fra JHU om å tusje hele flaten på løfter, for  så å se hvor det slites av.
Loggført

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #7 på: februar 09, 2009, 09:59:46 am »

Jeg har brukt en sylinderbor for TRE i en søyleboremaskin. Har frest ned to blokker med den uten problemer.


* IMG_0047 (Small).JPG (53.38 KB, 640x480 - vist 187 ganger.)

* IMG_0034 (Small).JPG (42.19 KB, 640x480 - vist 189 ganger.)
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 09, 2009, 11:30:16 am »

Jeg har brukt en sylinderbor for TRE i en søyleboremaskin. Har frest ned to blokker med den uten problemer.

Akkurat en slik jeg kjøpte på biltema på lørdag for å prøve.. Glad
Da går det veien tenker jeg. Takk skal du ha

Hvor mye tar du for å bruke Aaen sine løftere?

Lasse
Loggført

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #9 på: februar 09, 2009, 13:01:31 pm »

Jeg vet ikke hvor mye du må frese ned. Du må bare prøve med kam og løfter. DU bør ha en klaring på 0,3-0,5 mellom løfter og kam.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 09, 2009, 21:43:55 pm »

ja sånn som dette :

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 09, 2009, 21:51:37 pm »

antar det "holder" att den enden av kam profilen som er nermest senter av løfter , er innenfor.(omringet)
slik att i tilfeller ved att kamprofil er i grenseland vil havne slik som den røde firkanten kommer.
att den ene siden an profilen er innenfor å skaper løftet?? ? ?


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #12 på: februar 09, 2009, 22:12:54 pm »

Skal se om jeg får satt igang med maskinering av sylinder foringer til blokka i morgen, så får vi se hvordan det blir:)
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 09, 2009, 22:50:36 pm »

Høres bra ut Espen. Gleder meg til å se hvordan de passer. Skal jeg sende syl?
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #14 på: februar 09, 2009, 22:52:55 pm »

Ser ut som Espen kan være mannen for å lage spacere/adapter til meg?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #15 på: februar 09, 2009, 23:20:17 pm »

Høres bra ut Espen. Gleder meg til å se hvordan de passer. Skal jeg sende syl?
Jeg skal høre med håvard i morgen, hvis han ikke kjenner til noen som har så kan du godt gjøre det. litt lettere og tilpasse da.
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #16 på: februar 09, 2009, 23:24:29 pm »

Ser ut som Espen kan være mannen for å lage spacere/adapter til meg?

Hva skal det være til?. Samme som brutter?

Mvh
espen
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #17 på: februar 10, 2009, 00:00:55 am »

nope, slik som den spacer'n oppe til høyre på det første bildet;

Har tenkt jeg skulle ha på skiver bak også, med 4-stemplet caliper.


* bremseoppsett bak.jpg (73.19 KB, 800x600 - vist 145 ganger.)
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #18 på: februar 16, 2009, 12:16:34 pm »

Er det noen som har erfaring med Aaen sine løftere med tanke på hvor stor kam de tar?
Planlegger en FK 87 kam.

Eller for å si det sånn, når må man over på Bigfoot-løftere ved valg av kam?
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 16, 2009, 15:43:42 pm »

skal vel egentelig testes alltid , da det ikke finnes så mange ferdige oppskrifter på dette
da det er avhengig av hvilken grundsirkel kammen er slipt på , durasjon , rampe på "Knokken" etc.

men de er vel 30mm diameter (med effektiv ca 29mm flate grunnet skråslipt kant; hvis jeg ikke husker feil )
så tipper det går bra.




Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #20 på: februar 16, 2009, 18:48:38 pm »

nope, slik som den spacer'n oppe til høyre på det første bildet;

Har tenkt jeg skulle ha på skiver bak også, med 4-stemplet caliper.

Problemet er et du ikke får dette godkjent hos Biltilsynet fordi det kreves mekanisk håndbrems.
Vanlige 4 stemplede kalippere har kun hydraulisk funksjon.

Wilwood er den eneste produsent jeg har funnet
som har 4 stemplede kalippere med mekanisk håndbremsfunksjon.
Dette kan nok bli godkjent etter noen kostbarte tester hos et uahengig labratorie.....
« Siste redigering: februar 16, 2009, 18:50:10 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #21 på: februar 16, 2009, 20:46:17 pm »

Ta en kikk her, mekanisk håndbrekk så det holder her - men ikke i caliper. Beklager OT Lasse....   

http://www.germanlook.com/Forums/showthread.php?t=8127&highlight=412
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!