mai 05, 2024, 04:14:38 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Porsche 616/33-1 motor til 54'en  (Lest 24641 ganger)
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« på: mai 22, 2008, 22:49:42 pm »


I utgangspunktet startet jeg å samle deler til originalmotor, har nå 3stk med fast dynamofot stående.. men det som er i defekt på den ene er defekt på den andre osv.
Vurderte en stund å trimme en slik motor for rett "look", står en del info om dette på shoptalk forumet

Men så kom jeg over en Porsche industrimotor Sjokkert og da var det bare å slå til.
Det blir "helt rett motor" bak i en gammel boble når en først skal bytte motor.
Nyere T1 motor "passer ikke" mener jeg

Motoren var herjet litt med, de hadde slipt ned dynamofoten, satt på en 12V VW dynamo, skjært ut hull til oljekjøler og flyttet viftehuset bakover for å passe med dynamo
Ellers manglet alt av kjøledeksel, svinghjul, forgasser osv.

Litt nye deler har jeg måttet laget, spesielt kjøledeksel, ellers har e-bay bltt flittig brukt, så nå har jeg det meste klart

Har ikke bilder av motoren fra når jeg hentet den, så her er første bilde etter at viftehuset er reparert og tinnsparklet

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: mai 22, 2008, 22:56:21 pm »

Litt mer info om Industrimotoren

Volum: 1680ccm
Komp: 7,5:1
Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK
Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK

Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler.
050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: mai 22, 2008, 23:00:46 pm »

Ikke værst!

Du må nesten legge ut et bilde av bilen også  Blunker

Mål eller mening om når motoren skal være klar i bilen?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mai 22, 2008, 23:02:48 pm »

Den motoren er jo som støpt for den bilen :-)
Som du sier, denne gir den rette looken.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4 på: mai 22, 2008, 23:03:53 pm »

Litt kjøledeksel som måtte bygges om
Bruker bare tinn på kjøledeksel, dårlig erfaring med sparkel


 
og ny brakett/holder til oljefilteret


« Siste redigering: mai 23, 2008, 00:00:50 am av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #5 på: mai 22, 2008, 23:08:27 pm »

Testmontering i en 65 jeg har stående
Er sykt store topper på Porsche motoren, så klaring er et problem
Mange kapper litt i støtfanger festet, men det vil jeg unngå

Motoren går inn i 65'en dersom jeg tar av toppdeksel
For å få på toppdeksel motor først på plass i girkasse, så må kassen løsnes i bakkant for å slippes ned så langt det går
Da får jeg på toppdeksel og kan jekke motor på plass igjen.. nesten.

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: mai 22, 2008, 23:11:08 pm »


For å lage klaring har jeg derfor bygget om girkassefestet
Uretan fester må brukes for at motor ikke skal leve for mye  Blunker


Hullet er flyttet opp ca 10mm, det gir akkurat nok klaring
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #7 på: mai 22, 2008, 23:13:29 pm »


Da er det bare å demontere, rengjøre og få på litt lakk da :-)
Blir grått viftehus og sorte kjøledeksel slik som 356'en hadde

Venter også på et mindre reimhjul, vifta vil nok gå litt for fort med reimhjulet fra industrimotoren
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #8 på: mai 22, 2008, 23:16:25 pm »

Ikke værst!

Du må nesten legge ut et bilde av bilen også  Blunker

Mål eller mening om når motoren skal være klar i bilen?

Bilen ja, her er det ikke mye "stuk" for å si det sånn. og det kommer ikke heller  Rekker tunge


Hadde tenkt å ha den klar til 2008 sessongen, men nå er jo den godt igang...
Får se om jeg ikke får satt den i til Sør Rogaland VW treff på Bore i August
Men skal til å bygge på huset, så det blir nok minimalt med tid fremover
« Siste redigering: august 30, 2009, 21:38:48 pm av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: mai 22, 2008, 23:17:37 pm »

Kjekt med litt "custom" arbeid 'og Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 23, 2008, 07:36:50 am »

Rett og slett herlig motor! Kult Smart løsning på bredde-problemet for å unngå kapping, hvor mye kommer motoren ned i bak kant etter justeringen?
Loggført
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 23, 2008, 09:22:49 am »

Herlig tråd med mye spennende info om en morsom motor!  Glad

Interessant å se hvordan du har løst utfordringene med å få denne inn i bilen.

Har jo samme motor i ovalen - og den fungerer meget godt med en 009 fordeler. Men kan jo være at en 050 gjør at oppsettet fungerer enda bedre  Blunker

Loggført
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 23, 2008, 16:14:38 pm »

Herlig tråd med mye spennende info om en morsom motor!  Glad

Interessant å se hvordan du har løst utfordringene med å få denne inn i bilen.

Har jo samme motor i ovalen - og den fungerer meget godt med en 009 fordeler. Men kan jo være at en 050 gjør at oppsettet fungerer enda bedre  Blunker



Tøff bil med herrlig motor.
050 er og blir det riktige på en sånn motor.
Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #13 på: mai 23, 2008, 16:30:02 pm »

Rett og slett herlig motor! Kult Smart løsning på bredde-problemet for å unngå kapping, hvor mye kommer motoren ned i bak kant etter justeringen?

Har ikke målt, men jeg antar det er en plass mellom 15 og 20mm?
Toppdeksel ser ut til å ligge med samme avstand fremme som bak opp til pakningen



Håper bare at det ikke er herjet for mye med motorrommet på 65'en... slik at det passer i 54'en også  Tvilende
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 23, 2008, 16:37:04 pm »

Herlig prosjekt! Er tilstanden på motoren OK eller må du overhale den?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #15 på: mai 23, 2008, 16:43:34 pm »


Det er vel det som er bra med en industrimotor.. den er ikke akkurat utslitt  -Håper jeg Flau
Oljen jeg tapppet av var som ny
Men jeg vet ikke sikkert, da jeg ikke har tatt av toppene enda. Det må jeg, da den har stått uten forgasser, og det var en del dritt i innsuget.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 23, 2008, 19:01:38 pm »

Stå på Torgeir.... skal vel fly lavt med denne til sørlandet...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #17 på: mai 23, 2008, 19:19:22 pm »

Nydelig motor for en nydelig bil :-) Lykke til og velkommen til sørlandet skal du være :-)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #18 på: mai 24, 2008, 09:07:53 am »

Stå på Torgeir.... skal vel fly lavt med denne til sørlandet...

Hehe, nå er vel bilen egentlig overmotorisert med den 1500 motoren som jeg kjører med nå også.....
Men fly  Hæ , må vel ha vinge og da  Øyerulling Får håpe jeg noen gang slipper å se det på en oval  Gliser
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #19 på: mai 24, 2008, 09:13:33 am »

Må man bytte kam på disse industrimotorene eller er det en myte?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #20 på: mai 24, 2008, 21:02:57 pm »

Må man bytte kam på disse industrimotorene eller er det en myte?

Nja.. effekten jeg har listet opp over skal stemme med original kam
Info jeg fant på en tysk web side om overhaling/oppbygging av 356 motor
Men jeg har fått låne en bok om Porsche 912 med mye info om tuning av motor og kjøre egenskaper.
En 280 graders kan hadde nok vært på sin plass om en skal ha mer effekt, men om alt ser OK ut deler jeg ikke blokka.
Deler jeg blir det antagelig å kjøpe kam ja Øyerulling
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #21 på: juni 27, 2008, 09:14:50 am »

Litt mer info om Industrimotoren

Volum: 1680ccm
Komp: 7,5:1
Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK
Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK

Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler.
050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor)


Da er jeg ferdig med alt platearbeid, demontert og har dratt av topper og cylindere.
Har stått lenge denne og det var litt merker i bunn av noen av cylinderene, men ikke noe problem å hone
Har også fått sjekket komp i denne motoren opp mot det som var levert i Porsche 912.... Den har 9.25:1
Så når en først har motoren slik blir en fristet for litt mer oppgradering :-)

Vurderer et sett med 86mm JE stempel og AA Biral aliminium cylinder som gir 1720ccm og 9.5:1 i komp, men det koster litt...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-356-912-JE-forged-86mm-piston-cylinder-kit_W0QQitemZ180167152236QQcmdZViewItem?hash=item180167152236&_trksid=p3911.m14.l1318
Eventuelt QSC settet som gir 9.0:1 i komp
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-912-356-86mm-Cylinder-Piston-Kit-3-Ring_W0QQitemZ160254522082QQcmdZViewItem?hash=item160254522082&_trksid=p3286.m14.l1318

Noen som har erferinger med QSC eller lignende cylindersett?
Kommer ikke til å bli noen baneraser dette, bare cruzer med litt mer  Gliser
En 270 eller 280 graders kam må nok også på plass
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: juni 27, 2008, 10:34:39 am »

Hadde dett kunnet hjelpe på plassen i motorrommet? Hookys selger smalnede "side trays" for bredere motorer. Her bilde av noen som er smalnet med 0,8 cm.
http://www.hookyspanelshop.com/


* .jpg (41.85 KB, 640x469 - vist 254 ganger.)
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #23 på: juni 27, 2008, 11:11:47 am »

Hadde dett kunnet hjelpe på plassen i motorrommet? Hookys selger smalnede "side trays" for bredere motorer. Her bilde av noen som er smalnet med 0,8 cm.
http://www.hookyspanelshop.com/


Det er toppene som er for store på Porsche motoren, de går i støtfanger festet
De fleste som monterer slike motorer kapper bort en trekant, men bilen min er ikke kappeti tidligere (utenom en skade i høyre forspiss)
Så da skal ikke jeg kappe i den heller. Skal enkelt kunne settes tilbake til 100% original stand.
(samler fortsatt deler til originalmotor også)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 27, 2008, 11:28:38 am »

Hadde dett kunnet hjelpe på plassen i motorrommet? Hookys selger smalnede "side trays" for bredere motorer. Her bilde av noen som er smalnet med 0,8 cm.
http://www.hookyspanelshop.com/


Det er toppene som er for store på Porsche motoren, de går i støtfanger festet
De fleste som monterer slike motorer kapper bort en trekant, men bilen min er ikke kappeti tidligere (utenom en skade i høyre forspiss)
Så da skal ikke jeg kappe i den heller. Skal enkelt kunne settes tilbake til 100% original stand.
(samler fortsatt deler til originalmotor også)

Liker godt at du går langt for å unngå kapping i karosseriet :-)
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #25 på: juni 29, 2008, 11:59:44 am »

Litt mer info om Industrimotoren

Volum: 1680ccm
Komp: 7,5:1
Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK
Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK

Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler.
050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor)


Da er jeg ferdig med alt platearbeid, demontert og har dratt av topper og cylindere.
Har stått lenge denne og det var litt merker i bunn av noen av cylinderene, men ikke noe problem å hone
Har også fått sjekket komp i denne motoren opp mot det som var levert i Porsche 912.... Den har 9.25:1
Så når en først har motoren slik blir en fristet for litt mer oppgradering :-)

Vurderer et sett med 86mm JE stempel og AA Biral aliminium cylinder som gir 1720ccm og 9.5:1 i komp, men det koster litt...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-356-912-JE-forged-86mm-piston-cylinder-kit_W0QQitemZ180167152236QQcmdZViewItem?hash=item180167152236&_trksid=p3911.m14.l1318
Eventuelt QSC settet som gir 9.0:1 i komp
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-912-356-86mm-Cylinder-Piston-Kit-3-Ring_W0QQitemZ160254522082QQcmdZViewItem?hash=item160254522082&_trksid=p3286.m14.l1318

Noen som har erferinger med QSC eller lignende cylindersett?
Kommer ikke til å bli noen baneraser dette, bare cruzer med litt mer  Gliser
En 270 eller 280 graders kam må nok også på plass


De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT!  Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier..  Øyerulling
Mahle er bra, JE er greit nok.  Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid.


Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true 
Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn ..  Øyerulling
« Siste redigering: juni 29, 2008, 12:02:42 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #26 på: juni 29, 2008, 13:45:22 pm »

Åh sugle.....den motoren er dødsfet! Fram-filter namnam, hehe. Er det frekt å spørre om hvor mye du måtte ut med for solex-ene? Vurderer det selv. Min bil er jo også ganske 356inspirert, så solexer blir litt kjekkere enn "standard" weberoppsett....

Håper du får den klar til Bore så den kan inspiseres, hehe Osteaktig

L
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #27 på: juni 29, 2008, 18:02:38 pm »

Sitat
De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT!  Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier..  Øyerulling
Mahle er bra, JE er greit nok.  Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid.


Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true 
Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn ..  Øyerulling

Takker!
Da blir den satt sammen igjen med originale 1680 cylindere... og original kam inntil videre.
Får se om jeg klarer å finne et alternativ stempel i 85mm senere.

Jo, jeg har handlet en god del 356/912 deler på ebay deb siste tiden.. og det koster litt mer en bobledeler :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #28 på: juni 29, 2008, 18:12:35 pm »

Åh sugle.....den motoren er dødsfet! Fram-filter namnam, hehe. Er det frekt å spørre om hvor mye du måtte ut med for solex-ene? Vurderer det selv. Min bil er jo også ganske 356inspirert, så solexer blir litt kjekkere enn "standard" weberoppsett....

Håper du får den klar til Bore så den kan inspiseres, hehe Osteaktig

L

De ligger på ebay hele tiden...
Jeg ga 2000, og det er en OK pris.
Kjøpte fra en 912 eier i Norge som hadde byttet til Weber

Hadde heller gått for Weber eller Dellorto til boblemotor tror jeg. Er så mange flere som har gode erfaringer med dette.
Søker du på diverse forum finner du nokså mye dritt om Solex'ene for å si det sånn.

Oljefilter om du vil pynte litt koster fra $50 på Ebay
Pass på at du får med slanger og festebrakett om du ikke vil lage selv.
"Oil filter cannister" kalles det.....
Må pusses opp for den prisen, men du får også kjøpt dekalsett på ebay
Og det er levert både MANN og FRAM filter.
FRAM som "skriker mest" i fargene da

Vi får se, jeg drver ikke lenger med tidsfrister når det gjelder hobbybiler, de blir ferdig når (dersom) det blir ferdig.
Når jeg er i garasjen skal det være kos, ikke stress :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #29 på: juli 02, 2008, 17:20:16 pm »

Sitat
De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT!  Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier..  Øyerulling
Mahle er bra, JE er greit nok.  Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid.


Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true 
Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn ..  Øyerulling

Takker!
Da blir den satt sammen igjen med originale 1680 cylindere... og original kam inntil videre.
Får se om jeg klarer å finne et alternativ stempel i 85mm senere.

Jo, jeg har handlet en god del 356/912 deler på ebay deb siste tiden.. og det koster litt mer en bobledeler :-)

Ehh.. Da har jeg tatt av topp og cylindere på andre siden... og det er søppel
Har stått litt fukt i cylinder og de må bores om de skal kunne brukes
Har forresten søkt en god del på ulike forum ang cylindersett, og erfaringene rundt de gamle Big Bore settene er bra for noen
De gamle NPR settene og Shasta får jamt over gode tilbakemeldinger, det samme med AA Performance/JE sttene
Men QSC derimot er det ikke så mye bra om stemplene, cylinderene derimot brukes men det er mye som skrotes (og sleges på ebay etterpå)
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?perpage=20&threadid=364516

Etter hva heg har funnet er AA Performance laget i Kina ja, men det er flere som har gode erfaringer med både stempel og cylindere.
CB Performance bruker for AA Performance stempel i denne motoren: http://www.cbperformance.com/Feb2007c.asp
Men det er flere som kommenterer at stemplene deres ikke er av beste kvalitet...
Det er nok her også desverre flere som selger billige deler på ebay, som de mer seriøse forhandlerene har funnet for dårlige og skroten

Det blir antagelig et JE/AA Performance sett for meg da...
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!