mai 04, 2024, 21:44:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varmespjeld og vifte T2 1973  (Lest 1230 ganger)
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« på: oktober 13, 2010, 10:45:02 am »

Jeg ble i går den heldige eier av en Transporter fra 1973.  Gliser

Hygget meg på hjemturen fra Raufoss til Asker, til tross for at det ble litt kjølig. Og her er vi ved utfordringens kjerne. Bilen mangler vaiere til varmespjeld (evt varmespjeldene?). Tidligere eier har på høsten festet disse i "varm" posisjon under bilen, men jeg forstår simpelthen ikke hvor spjeldene befinner seg...?

Bilen har også en ebersprecher bensinbrenner, men denne har tidligere eier ikke benyttet, og det er usikkert hvorvidt den fungerer eller overhodet er koblet til. Dersom den er koblet til ser det ikke ut til evt varmluft er frt videre fra varerommet. Dette er en tidligere ambulanse, så for å skape maksimalt kaos har den et utall brytere som for det meste trolig ikke er koblet til noen verdens ting. Er også usikker på om selve originalviften fungerer, men antar jeg skal klare å finne ut av dette selv. Det må jo være mulig å høre om den går, og om den ikke gjør det er det trolig bare å begynne evt feilsøking med å ta en titt i sikringsboks og sjekke ledningsnett.

Det jeg lurer på, er om det finnes en vennlig sjel her ute i VW-verden, med kjennskap til T2, som kan hjelpe meg å få de spjeldene i varmeposisjon? Bor i Asker så alt mellom Oslo og Drammen er helt ok. Betaler gjerne for hjelpen, og har anledning fredag kveld, lørdag dag og på søndag.

Et annet spm vedrørende spylevesketanken. Ser at denne har samme konstruksjon som på bobla, trykkluft. Det henger en slange der, men iom at bilen ikke har noe reservehjul i nærheten, forstår jeg ikke helt hvor trykket skal komme fra.  Osteaktig

Loggført

Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 13, 2010, 10:53:08 am »

Hei
Asker Elektrodiesel er flinke på sånne varmere. De kan sikkert hjelpe deg med å sjekke den. Når det gjelder de varmespjeldene på potta er det en enkel sak å sjekke. Helt oppe på toppen av potta finner du mekanismen for den.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 13, 2010, 11:21:57 am »

Sitat
Bilen har også en ebersprecher bensinbrenner, men denne har tidligere eier ikke benyttet, og det er usikkert hvorvidt den fungerer eller overhodet er koblet til. Dersom den er koblet til ser det ikke ut til evt varmluft

Det kommer luft ut av den altså?
Loggført

GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 13, 2010, 11:28:33 am »

Sitat
Bilen har også en ebersprecher bensinbrenner, men denne har tidligere eier ikke benyttet, og det er usikkert hvorvidt den fungerer eller overhodet er koblet til. Dersom den er koblet til ser det ikke ut til evt varmluft

Det kommer luft ut av den altså?

Aner ikke, har ikke fått sjekket ut denne enda. Kun registert at den er der. Beklager om innlegget mitt var misvisende. Det jeg mente var at det er lett synlig hvor den blåser ut luft (dersom den overhodet blåser), og at dette altså er til varerommet og det ergo må monteres en eller annen form for slanger for å få den varme luften til kupeen. Asker elektrodiesel er et kjempetips, så jeg bestiller en time der og får de til å få den i gang. Glad
Loggført

GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 13, 2010, 11:36:39 am »

Hei
Asker Elektrodiesel er flinke på sånne varmere. De kan sikkert hjelpe deg med å sjekke den. Når det gjelder de varmespjeldene på potta er det en enkel sak å sjekke. Helt oppe på toppen av potta finner du mekanismen for den.

Takk for rask respons!  Glad
Beklager at jeg er litt newbie på T2, men et sted skal man begynne.  Blunker "Toppen av potta" - hvor finner jeg den? Antar jeg må under bilen for å lokalisere den, er det et spjeld eller et på hver side? Hvor er det tilgjengelig fra? Tolker det dit hen at jeg må ligge under bilen, innenfor bakhjulene, evt foran eller bak hjulene og på fører eller passasjersiden?
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 13, 2010, 13:16:59 pm »

Hei
Asker Elektrodiesel er flinke på sånne varmere. De kan sikkert hjelpe deg med å sjekke den. Når det gjelder de varmespjeldene på potta er det en enkel sak å sjekke. Helt oppe på toppen av potta finner du mekanismen for den.

Takk for rask respons!  Glad
Beklager at jeg er litt newbie på T2, men et sted skal man begynne.  Blunker "Toppen av potta" - hvor finner jeg den? Antar jeg må under bilen for å lokalisere den, er det et spjeld eller et på hver side? Hvor er det tilgjengelig fra? Tolker det dit hen at jeg må ligge under bilen, innenfor bakhjulene, evt foran eller bak hjulene og på fører eller passasjersiden?




Det er de grå tinga som er koblet rett til eksosen på siden av motoren som du ser der. Den mangler eksosen,
men du ser ensestussene som stikker ut. Følg de bakover, og der har du "boksen" aka "potta"
Dit går det (forhåpentlig så er den ikke borte) en stålledning bort til den fra frammi bilen
som styrer åpne/lukke funksjonen. Er koblet til med noe hokus pokus skru og plater.


Sett bakfra på motoren, de store åpningene går til rør som går inn til bobla. På denne ser du lukkemekanismen ligge
å henge til venstre for høyre potte.
« Siste redigering: oktober 13, 2010, 13:20:25 pm av Varj » Loggført

GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 13, 2010, 18:55:41 pm »

Hei
Asker Elektrodiesel er flinke på sånne varmere. De kan sikkert hjelpe deg med å sjekke den. Når det gjelder de varmespjeldene på potta er det en enkel sak å sjekke. Helt oppe på toppen av potta finner du mekanismen for den.

Takk for rask respons!  Glad
Beklager at jeg er litt newbie på T2, men et sted skal man begynne.  Blunker "Toppen av potta" - hvor finner jeg den? Antar jeg må under bilen for å lokalisere den, er det et spjeld eller et på hver side? Hvor er det tilgjengelig fra? Tolker det dit hen at jeg må ligge under bilen, innenfor bakhjulene, evt foran eller bak hjulene og på fører eller passasjersiden?




Det er de grå tinga som er koblet rett til eksosen på siden av motoren som du ser der. Den mangler eksosen,
men du ser ensestussene som stikker ut. Følg de bakover, og der har du "boksen" aka "potta"
Dit går det (forhåpentlig så er den ikke borte) en stålledning bort til den fra frammi bilen
som styrer åpne/lukke funksjonen. Er koblet til med noe hokus pokus skru og plater.


Sett bakfra på motoren, de store åpningene går til rør som går inn til bobla. På denne ser du lukkemekanismen ligge
å henge til venstre for høyre potte.

Med denne beskrivelsen bør selv jeg klare å lokalisere mekanismen. Ser frem til å ta fatt på dette i morgen tidlig.
Tusen takk for god forklaring med bider!  Glad
Loggført

GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 14, 2010, 08:18:59 am »

Fant det og har fått festet spjeldene i varmeposisjon, det hjelper. Ser ikke ut til at vifta fungerer, men tjuvkobler den i morgen for å sjekke om det er selve vifta og feilsøker derfra. Takk for all hjelp!  Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!