mai 05, 2024, 09:11:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boble knuses i Trondheim - er det greit?  (Lest 51791 ganger)
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #60 på: oktober 15, 2010, 09:19:35 am »

Kunstnerens egne betraktninger over verket:

Cars are extensions of our body and our ego. We buy or modify cars that reflect our personalities and egos. When we see an automobile destroyed, in a way we are looking at our own inevitable death. This moment is, because of it’s inherent speed, almost invisible. We never get to see the transformation of living breathing car too wreck in its entirety, in detail. This piece offers the viewer the ability to examine in three dimensions the collision of the car in realtime. A moment that might take a fraction of a second in an actual collision will be expanded to take days.

Car wrecks are spectacular moments, they are almost sublime This piece by changing one of the key variables removes and changes the nature of the event. What was life threatening is now rendered safe. What was supremely spectacular is now almost static. The wreck has been broken down to its Newtonian components. We are left to contemplate our own mortality our own Newtonian components.
Loggført
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #61 på: oktober 15, 2010, 09:21:52 am »

"Pretentious bullshit" for å si det på god norsk..
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #62 på: oktober 15, 2010, 09:28:58 am »

les det en gang til.
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #63 på: oktober 15, 2010, 09:33:37 am »

............da trenger vi ikke en egen fredagstråd i dag da? Eller?


Jeg mener at det ikke kan være noe galt i å generelt være glad i folkevogner/bobler/pøs/hitlerkjelker/gravide blekkplater/trillebor med 4 hjul/osv. Om det er av de seinere produserte eksemplarer, eller av de tidligste utgavene. Bevaringsverdig? Jeg liker å samle på det meste jeg, og jeg ser faktisk skjønnheten i en velholdt 1302.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #64 på: oktober 15, 2010, 09:38:27 am »

Vil man bli påminnet om ens egen dødelighet, er det bare å ta en tur på et gamlehjem, eller å se seg om i noen minutter på et kjøpesenter eller liknende. Trenger ikke knuse en bil.
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #65 på: oktober 15, 2010, 09:41:49 am »

............da trenger vi ikke en egen fredagstråd i dag da? Eller?


Jeg mener at det ikke kan være noe galt i å generelt være glad i folkevogner/bobler/pøs/hitlerkjelker/gravide blekkplater/trillebor med 4 hjul/osv. Om det er av de seinere produserte eksemplarer, eller av de tidligste utgavene. Bevaringsverdig? Jeg liker å samle på det meste jeg, og jeg ser faktisk skjønnheten i en velholdt 1302.


Hvem er ikke enige i det? Jeg liker også å se en fin velholdt 1302 og er glad i folkevogner. Det er vel strengt tatt alle her inne. Min første ble nesten en 1302 faktisk.
Men - det er et stort men her Blunker Det er en lang vei herfra til at man ikke kan ofre en og annen av de til ett eller annet formål. Ser ikke noe problematisk ved å ofre en det finnes mange av, uavhengig av hvor fin man synes den er.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #66 på: oktober 15, 2010, 09:44:49 am »

Dette er noe av den beste kunsten jeg har sett

Da er det vel greit om vi kjører den grønne bussen din i pressa, og dersom det skaper reaksjoner fra din side, så er jo bare det et bevis på at det er kunst..

Da har du skjønt poenget Eivind... Det er bare én liten forskjell på ditt forslag - kunstneren kjører ikke din eller andres bil i pressa - han kjører sin egen.

Når det er sagt, så synes jeg jo ikke det skal være opptil den enkelte å vurdere hva som skal skje med egen bil, det er det jo Kunst- og knus-kommisjonen som bør avgjøre. Jeg tar innlegget ditt som en søknad som komitémedlem Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #67 på: oktober 15, 2010, 10:19:12 am »

Har regnet ut at om samme kunstneren hadde knust(på samme måte) alle boblene som er produsert, og han hadde begynt i 1938, er han ferdig i år 150944

(22.500.000 biler, 151 biler i året)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #68 på: oktober 15, 2010, 10:41:00 am »

Nok en gang er sofahylekoret høyrøstet. Titt og ofte ligger det biler til hugging her, men da er det sjeldent så sterke reaksjoner som her. Kan jo trekke en sammenligning til da jeg skulle selge en nesten ihjelrustet oval rag for noen år siden. Det var ikke en eneste "entusiast" som var interessert i bilen da jeg la den ut for salg, men da jeg truet med å sette saga i den kom det nevnte hylekoret på banen. Disse "entusiastene" var klare på at bilen måtte bevares, men heller ikke da ville noen kjøpe den.
Det er tydelig at det er enkelte "entusiaster" som mener at det er de som har bestemmelsesrett for hva folk vil gjøre med bilene sine, men at de utover det ikke er interessert i å gjøre noe.
Mannen i gata bryr seg svært sjelden om hva man gjør med gamle folkevogner, for de aller fleste er disse bilene bare gammelt trafikkfarlig og forurensende skrot som i hans øyne er lik, enten det er en 1303 eller en 1951. Jeg vurderer å lage en fotomontasje av huggingen av en 1958 boble senere i høst, hvis noen har sterke meninger mot det, kan de holde de for seg selv, Evt kjøpe bilen av meg før den hugges.
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #69 på: oktober 15, 2010, 11:43:22 am »

Har regnet ut at om samme kunstneren hadde knust(på samme måte) alle boblene som er produsert, og han hadde begynt i 1938, er han ferdig i år 150944

(22.500.000 biler, 151 biler i året)

Ha ha Glad

Ustyrtelig morsomt!
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #70 på: oktober 15, 2010, 13:22:46 pm »

blablabla bla bla bla

Må være lov å påpeke at det er meningsløst å knuse en bil, uten at det skal komme folk drassende med konspirasjonsteorier om overformynderi og Gud vet hva.
Det blir bare vrøvvel uten mening, spør du meg.

Knusing av biler - ikke kunst, meningsløst, bortkastede ressurser.

Hva blir det neste, hvis man er mot tagging prøver man å bestemme over hva andre bruker tomlene sine til å trykke på?
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #71 på: oktober 15, 2010, 14:03:45 pm »

Må jo være en glimrende anledning for veteran-bil/VW miljøet i Trondheim til å samle seg, møte opp og vise hva de mener Glad. Kan få masse positiv oppmerksomhet rundt hobbyen om avisene henger seg på Glad.

Som kommentar til bruk og kast samfunnet er jo verket litt interessant og en tankevekker. Tenk på alt vi knuser/kaster/ødelegger (resultatet er det samme) hver dag som har betydning for eller ville provosert NOEN, men ingen ser det.......

Hadde dette vært en sofa, en oselver eller en Ford Blunker hadde få eller ingen her brydd seg.

Uansett, Tistlo kan fikse bobla etterpå.....det hadde vært et kunststykke!;D.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
lars03
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #72 på: oktober 15, 2010, 14:51:37 pm »

Kunst kommer vel mye ann på den som ser...Liker du det ikke kan man se på noe annet,som man liker... Heldigvis!
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #73 på: oktober 15, 2010, 18:02:32 pm »


vrøvvel uten mening

La meg prøve å forklare en gang til - denne gang uten ironi: Forskjellen på å vrake min buss eller tagge er at du da ødelegger annen manns eiendom. Kunstneren vraker kun sin egen bil på en måte han selv har valgt. Ser du forskjellen? Hvis du vil tagge ned din egen stuevegg for eksempel, bør du ikke få lov til det eller bør naboen få nekte deg fordi han synes det ikke er kunst, meningsløst, bortkastede ressurser?

For øvrig tror jeg nime har veldig rett. Kunstneren trådstarter unner seg nok en ekstra flaske rødvin i kveld. At kunstinstallasjonen skulle bli en så stor suksess på VWNorge hadde han vel ikke engang drømt om Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #74 på: oktober 15, 2010, 18:33:43 pm »

-Hva om 'kunstneren' satt en splitter ny Koenigsegg rett i pressa, ville folk reagert på samme måte?  Hva om jeg kjøpte en ny KitchenAid maskin til  6000kr og kjørte den rett i pressa? Ville folk skrevet om det på et forum?

Hvor har det blitt av kunstneren trådstarteren?  Gliser


Koster 4999,- her på Kitchn nå. Løp og kjøp!
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #75 på: oktober 15, 2010, 18:34:55 pm »


En oransje boble er i fermed med å bli knust i sakte film i en knusemaskin på Trøndelag senter for samtidskunst i Trondheim, som et kunstprosjekt. Vet noen om knusingen er sjekket ut med de som driver med bevaring? Er det greit for bevaringsmiljøene? Jeg tror poenget med greia er å vise en bilulykke i sakte film. Knusingen skjer over noen uker, og da jeg var der på søndag var fronten i ferd med å bli trykket inn. Knusemaskinen går syv 7 mm i timen.


Jeg ikke noe mer om utstillingen enn at den er en del av noe som heter Meta.Morf, og jeg vet heller ikke noe mer om bilen. Trøndelag senter for samtidskunst ligger i Fjordgata. Noe svada om det hele finnes på www.metamorf.no
Og... helt sikkert kunstneren selv som la inn tråden for å 'trolle'. Flaut.
Loggført

Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #76 på: oktober 15, 2010, 18:37:23 pm »

La meg prøve å forklare en gang til

Ja, forsøk gjerne flere ganger du!

Jeg synes følgende postere sa det meget bra:
det har fortsatt ike noe med kunst å gjøre Tvilende

Enig. Det er for enkelt å kalle noe kunst. Hvis jeg var kunstner, kunne jeg kalt det kunst hver gang jeg tørker meg bak. Har blitt ganske kreativ til dette etter mange års trening. Synes de kan få seg en produktiv jobb i stedet for. Hva hadde folk sagt om jeg hadde knust en Picasso for kunstens skyld, og bare fordi jeg evt. hadde hatt råd?

Jeg synes ikke dette er kunst. Uansett om vedkommende har kjøpt og betalt for bilen - det bir helt irrelevant for hvorvidt dette er kunst eller ikke.
Det blir bare ikke kunst, i mine øyne er dette destruktivt og formålsløst.

I tillegg har jeg lite respekt for såkalte kunstnere, som for eksempel skyter i en geit i hodet og viser dette på storskjerm som et tegn på et eller annet viktig og pompøst tullprat de dikter opp for å gi den meningsløse handlingen sin mening.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
spn
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #77 på: oktober 15, 2010, 22:14:47 pm »

Hei alle sammen, god fredagskveld!
Jeg er ansvarlig for utstillingen 'Meta.Morf' dere synes å være passe opptatt av i forhold til Bobla som kræsjes.
En kollega googlet 'Meta.Morf' i dag og oppdaget denne tråden. Jeg ser den henger sammen med tlfonen jeg fikk i går i 5 tida fra noen som ønsket en forklaring på hva vi gjorde med Bobla. Jeg sa som sant var at jeg satt og spiste middag og foreslo at vedkommende som ikke presenterte seg kunne ringe tilbake i morgen (i dag), men har ikke fått noen tlf etter det.

Jeg ser av innleggene at flere av dere tror jeg har satt i gang denne tråden, og at jeg samtidig også sitter og 'godter' meg av denne diskusjonen. Jeg har ikke noe med VW Norge å gjøre fra før, og som sagt opdaget denne interne tråden tilfeldig i dag. Det ser ut som at mange av dere ser ut til å tro prosjektet er en form for utspekulert angrep på vintage VW, så det er vel best jeg forklarer litt om bakgrunnen for prosjektet.

Meta.Morf er en kunstbiennale for kunst og teknologi som pågår akkurat nå i Trondheim, biennalen inneholder flere kunstutstillinger, konserter, workshops, filmprogram etc. i løpet ev en hel mnd. Fullt program finner dere her: http://metamorf.no

Vi viser kunstprosjekter som i hovedsak tar i bruk (nye) teknologier eller forholder seg til teknologi på en eller annen måte. Det er en kjempesatsning vi har jobbet med i flere år for å få til gjennom stiftelsen TEKS - Trondheim Elektroniske Kunstsenter, http://teks.no

Selv er jeg bilentusiast, tidl. medl. av Amcar klubben i Trondheim og TOSK - Trondheim og Omegn ScooterKlubb,-) Jeg er genuint opptatt av alle 'vintage' teknologier og forbrukermoter, det være seg forbrenningsmotoren, lyspæra, telefonen, Marimekko, Donkey Kong osv…

Utstillingene under biennalen som har som fellesnavn 'Meta.Morf', er en ordlek med begrepet metamorfose, en beskrivelse av noe som endrer seg fra en tilstand til en annen (typisk morfing i dataverdenen). Bobla framstår som et i utganspunktet ubesudlet objekt som vil endres gjennom utstillingen. En amerikansk kunstner som heter Jonathan Schipper ble invitert til å vise sitt 'slow motion car crash' prosjekt. Tidligere har han gjort dette prosjektet med to biler som kræsjer mot hverandre. Det har vært Mustanger, BMW ´er og Mercedeser bla. Dette er første gang han gjør det med bare én bil som kræsjer mot en vegg, og det er vi som forslo dette for han.
Sjekk her for andre ting han gjør, http://oppositionart.com/main3.htm
 
Vi har hatt 'bilen' blant oss i 120 år snart, og dette er første gang noen i det hele tatt har hatt sjansen til å se en bil moses så sakte at det ikke synes med det blotte øyet, det er fascinerende i seg selv og en hyllest til bilen som fenomen! Hele utstillingsprosjektet handler om forvandlig. TEKS er produsenten og vi er også ansvarlige for teknologien bak, som jeg tror mange av dere ville synes er ganske interessant. 20 tonn kraft som bare flytter seg 8 mm i timen. Å flytte bilen inn i lokalet var også ganske spennende, siden døra bare er 90 cm brei…

Så hva er det med kræsjinga av Bobla som engasjerer så voldsomt? Hvorfor denne sentimentaliteten?-)
De harde fakta er at det er min bil og jeg gjør hva jeg vil med den. Det er et resultat av den private eiendomsretten som de fleste av oss støtter med hud og hår. Og om man ikke er Sovjetkommunist, er det dette prinsippet det nærmeste de fleste av oss kommer religion i dag så vidt jeg vet. Så om jeg hadde latt bila stå i bakgården å ruste ned som hus for nabolagets katter og bikkjer, hadde 'prosjektet' blitt omtalt på dette forumet da? Eller om jeg hadde deltatt i rallycross og banga hele skiten? Tipper jeg hadde fått skryt og ros for god innsats!

Jeg vet ikke hvor mange eks 1302 ble laget i, men Hitlers eneste ide som funket, er ikke noe jeg som person tar veldig leit om jeg ser et passe måtelig eksempel som er vraket så lenge det er så mange av dem igjen som det er. Jeg er selv vokst opp på 60-tallet og vet alt om hva Bobla betød. Poenget er at dette handler ikke om VW i det hele tatt.

HVorfor ikke se på prosjektet som den hyllesten det kan være til en snart utdødd teknologi, og ikke minst til det ikonet Bobla er? Mao, jeg inviterer VW Norge, avd Trondheim til gravøl-stunt som en hyllest til 1302 om dere ønsker det! Jeg synes også ideén om å gi liv til skrotten etterpå er god. Kunne vært bra reklame om noen ønsket å sette den på beina igjen. I så tilfelle donerer jeg bilen på den betingelsen. Den kommer til å bli kræsjet 90 cm inn fra frontstøtfangeren.

Håper jeg kan ha bidratt med litt oppklaring i forhold til hva dette er for noe, og at det kansje også kan legges inn litt mer humor og litt mindre selvhøytydelighet i innspurten på denne bloggen…

Når det kommer til kunstaspektet, om prosjekter er bra eller dårlig som kunst, se det er et åpent spørsmål, og der finnes ingen fasit. Der er hver og en av oss våre egne eksperter, og enhver mening er like relevant som en annen. Det er det kunsten handler om, hver og ens egen opplevelse, det er heldigvis ikke noe noen kan bestemme over oss.

Fortsatt god kveld, og nå skal jeg ta fornuften fangen og sprette en Dahls.
Vennlig hilsen Espen
:-)

Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #78 på: oktober 15, 2010, 23:26:11 pm »

Jeg var ikke provosert før, men ble det nå Blunker.

Det jeg tror mange reagerer på er bruken/vrakinga av bobla som symbol på "bilen" som fenomen. Som symbol kunne hvilken som helst vanlig bil vært benyttet. Bobla representerer idag heller en hobby eller for mange en livsstil. Det føles (for oss) mer som et spark mot dette enn som et verk som har "snart utdødd teknologi" som tema.

Som Lowlife var inne på tidligere; Om jeg hadde penger nok, kunne jeg kjøpt et kunstverk og ifølge din logikk gjort hva jeg vil med det. Det er jo MIN eiendom. Jeg kunne brent eller kjørt over det offentlig (med min boble) for å få frem et eller annet poeng. Verdien på verket og hvem kunstneren var, ville avgjort hvor mye "støy" og debatt det ville skapt.

Hvilket poeng jeg ville ha frem er uinteressant, og det ville uansett (forhåpentligvis) druknet i en opphetet debatt om hvor unødvendig mitt "stunt" (eller kunstprosjekt) var. Jeg ville sagt; "Hvorfor denne sentimentaliteten, det er jo bare et lerret med noe maling på? Kan Dere ikke se denne ødeleggelsen som en hyllest til kunsten?" Dere ville svart; Nei, det kan vi nok ikke.

Hvis Dere stoppet pressen, tok ut den stakkars bobla, dyttet nedi en Kia Sephia og trykker start igjen hadde mange blitt glade. Budskapet hadde blitt det samme, og Dere hadde brukt en god representant for "snart utdødd teknologi" Glad.
« Siste redigering: oktober 15, 2010, 23:32:35 pm av MB Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #79 på: oktober 16, 2010, 07:29:48 am »

Her er bilen på vei inn i lokalet.
"dead bug flying the green mile"


Loggført
spn
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #80 på: oktober 16, 2010, 11:34:36 am »

Hei igjen, bare kort, som bilentusiast vet jeg at hvilket som helst bilmerke og tidsepoker ville kunne bringe fram sterke følelser. Som installasjon står denne sterkt fordi det også er en vakker bil, og et ikon, i motsetning til hvilket som helst vrak. Det er et kompliment.
Om bilen hadde blitt kjørt til pressing (den er ikke kjørbar på noe som helst vis og var 'dead on arrival'), hadde det jo ikke vært noen tråd her... Denne Bobla har fått et nytt liv som kunstobjekt i stedet for å møte skjebnen anonymt.
God helg.
:-)
Espen
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #81 på: oktober 16, 2010, 12:26:12 pm »

Etter å ha fulgt med på denne tråden siden starten, sitter jeg her og kjenner etter på hva følelsene mine har å si om dette prosjektet.
Og jeg må si: Føler ikke en dritt... Blunker Jo litt føler jeg og det er at jeg synes det er kjempeflott at bobla kan brukes til enda en ting i den lange rekken av
gjøremål bilen har hatt opp igjennom tidene. Glad

Loggført

Mvh
Reiel
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #82 på: oktober 16, 2010, 20:43:27 pm »

Flott at du tok deg bryet med å skrive litt om prosjektet ditt :-)

Veldig artig med utenforstående som kaster seg inn i debatten. Også oppklarende å høre dine tanker om hvordan man kan se på instalasjonen som en hyllest til snart utdødd teknologi.

Flott tråd med masse følelser og meninger. Dette må vi ha mer av folkens Glad

Hei alle sammen, god fredagskveld!
Jeg er ansvarlig for utstillingen 'Meta.Morf' dere synes å være passe opptatt av i forhold til Bobla som kræsjes.
En kollega googlet 'Meta.Morf' i dag og oppdaget denne tråden. Jeg ser den henger sammen med tlfonen jeg fikk i går i 5 tida fra noen som ønsket en forklaring på hva vi gjorde med Bobla. Jeg sa som sant var at jeg satt og spiste middag og foreslo at vedkommende som ikke presenterte seg kunne ringe tilbake i morgen (i dag), men har ikke fått noen tlf etter det.

Jeg ser av innleggene at flere av dere tror jeg har satt i gang denne tråden, og at jeg samtidig også sitter og 'godter' meg av denne diskusjonen. Jeg har ikke noe med VW Norge å gjøre fra før, og som sagt opdaget denne interne tråden tilfeldig i dag. Det ser ut som at mange av dere ser ut til å tro prosjektet er en form for utspekulert angrep på vintage VW, så det er vel best jeg forklarer litt om bakgrunnen for prosjektet.

Meta.Morf er en kunstbiennale for kunst og teknologi som pågår akkurat nå i Trondheim, biennalen inneholder flere kunstutstillinger, konserter, workshops, filmprogram etc. i løpet ev en hel mnd. Fullt program finner dere her: http://metamorf.no

Vi viser kunstprosjekter som i hovedsak tar i bruk (nye) teknologier eller forholder seg til teknologi på en eller annen måte. Det er en kjempesatsning vi har jobbet med i flere år for å få til gjennom stiftelsen TEKS - Trondheim Elektroniske Kunstsenter, http://teks.no

Selv er jeg bilentusiast, tidl. medl. av Amcar klubben i Trondheim og TOSK - Trondheim og Omegn ScooterKlubb,-) Jeg er genuint opptatt av alle 'vintage' teknologier og forbrukermoter, det være seg forbrenningsmotoren, lyspæra, telefonen, Marimekko, Donkey Kong osv…

Utstillingene under biennalen som har som fellesnavn 'Meta.Morf', er en ordlek med begrepet metamorfose, en beskrivelse av noe som endrer seg fra en tilstand til en annen (typisk morfing i dataverdenen). Bobla framstår som et i utganspunktet ubesudlet objekt som vil endres gjennom utstillingen. En amerikansk kunstner som heter Jonathan Schipper ble invitert til å vise sitt 'slow motion car crash' prosjekt. Tidligere har han gjort dette prosjektet med to biler som kræsjer mot hverandre. Det har vært Mustanger, BMW ´er og Mercedeser bla. Dette er første gang han gjør det med bare én bil som kræsjer mot en vegg, og det er vi som forslo dette for han.
Sjekk her for andre ting han gjør, http://oppositionart.com/main3.htm
 
Vi har hatt 'bilen' blant oss i 120 år snart, og dette er første gang noen i det hele tatt har hatt sjansen til å se en bil moses så sakte at det ikke synes med det blotte øyet, det er fascinerende i seg selv og en hyllest til bilen som fenomen! Hele utstillingsprosjektet handler om forvandlig. TEKS er produsenten og vi er også ansvarlige for teknologien bak, som jeg tror mange av dere ville synes er ganske interessant. 20 tonn kraft som bare flytter seg 8 mm i timen. Å flytte bilen inn i lokalet var også ganske spennende, siden døra bare er 90 cm brei…

Så hva er det med kræsjinga av Bobla som engasjerer så voldsomt? Hvorfor denne sentimentaliteten?-)
De harde fakta er at det er min bil og jeg gjør hva jeg vil med den. Det er et resultat av den private eiendomsretten som de fleste av oss støtter med hud og hår. Og om man ikke er Sovjetkommunist, er det dette prinsippet det nærmeste de fleste av oss kommer religion i dag så vidt jeg vet. Så om jeg hadde latt bila stå i bakgården å ruste ned som hus for nabolagets katter og bikkjer, hadde 'prosjektet' blitt omtalt på dette forumet da? Eller om jeg hadde deltatt i rallycross og banga hele skiten? Tipper jeg hadde fått skryt og ros for god innsats!

Jeg vet ikke hvor mange eks 1302 ble laget i, men Hitlers eneste ide som funket, er ikke noe jeg som person tar veldig leit om jeg ser et passe måtelig eksempel som er vraket så lenge det er så mange av dem igjen som det er. Jeg er selv vokst opp på 60-tallet og vet alt om hva Bobla betød. Poenget er at dette handler ikke om VW i det hele tatt.

HVorfor ikke se på prosjektet som den hyllesten det kan være til en snart utdødd teknologi, og ikke minst til det ikonet Bobla er? Mao, jeg inviterer VW Norge, avd Trondheim til gravøl-stunt som en hyllest til 1302 om dere ønsker det! Jeg synes også ideén om å gi liv til skrotten etterpå er god. Kunne vært bra reklame om noen ønsket å sette den på beina igjen. I så tilfelle donerer jeg bilen på den betingelsen. Den kommer til å bli kræsjet 90 cm inn fra frontstøtfangeren.

Håper jeg kan ha bidratt med litt oppklaring i forhold til hva dette er for noe, og at det kansje også kan legges inn litt mer humor og litt mindre selvhøytydelighet i innspurten på denne bloggen…

Når det kommer til kunstaspektet, om prosjekter er bra eller dårlig som kunst, se det er et åpent spørsmål, og der finnes ingen fasit. Der er hver og en av oss våre egne eksperter, og enhver mening er like relevant som en annen. Det er det kunsten handler om, hver og ens egen opplevelse, det er heldigvis ikke noe noen kan bestemme over oss.

Fortsatt god kveld, og nå skal jeg ta fornuften fangen og sprette en Dahls.
Vennlig hilsen Espen
:-)


Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #83 på: oktober 16, 2010, 20:56:35 pm »

Når jeg leser det siste inleggene her nå så kom jeg til å tenke på noe en kjenning av meg fortalte. Han sa at det nyeste hippe tingen å gjøre blant fiffen i Stockholm var å kjøpe 2 stk flasker dyr Champange og drikke den ene, den andre blir så helt ut. Bare for å vise at de kan bruke penger. Et hån mot den som bruker livet sitt på å lage denne gode drikken.
Loggført

OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #84 på: oktober 16, 2010, 21:13:31 pm »

Hei alle sammen, god fredagskveld!
Jeg er ansvarlig for utstillingen 'Meta.Morf' dere synes å være passe opptatt av i forhold til Bobla som kræsjes.
En kollega googlet 'Meta.Morf' i dag og oppdaget denne tråden. Jeg ser den henger sammen med tlfonen jeg fikk i går i 5 tida fra noen som ønsket en forklaring på hva vi gjorde med Bobla. Jeg sa som sant var at jeg satt og spiste middag og foreslo at vedkommende som ikke presenterte seg kunne ringe tilbake i morgen (i dag), men har ikke fått noen tlf etter det.

Jeg ser av innleggene at flere av dere tror jeg har satt i gang denne tråden, og at jeg samtidig også sitter og 'godter' meg av denne diskusjonen. Jeg har ikke noe med VW Norge å gjøre fra før, og som sagt opdaget denne interne tråden tilfeldig i dag. Det ser ut som at mange av dere ser ut til å tro prosjektet er en form for utspekulert angrep på vintage VW, så det er vel best jeg forklarer litt om bakgrunnen for prosjektet.

Meta.Morf er en kunstbiennale for kunst og teknologi som pågår akkurat nå i Trondheim, biennalen inneholder flere kunstutstillinger, konserter, workshops, filmprogram etc. i løpet ev en hel mnd. Fullt program finner dere her: http://metamorf.no

Vi viser kunstprosjekter som i hovedsak tar i bruk (nye) teknologier eller forholder seg til teknologi på en eller annen måte. Det er en kjempesatsning vi har jobbet med i flere år for å få til gjennom stiftelsen TEKS - Trondheim Elektroniske Kunstsenter, http://teks.no

Selv er jeg bilentusiast, tidl. medl. av Amcar klubben i Trondheim og TOSK - Trondheim og Omegn ScooterKlubb,-) Jeg er genuint opptatt av alle 'vintage' teknologier og forbrukermoter, det være seg forbrenningsmotoren, lyspæra, telefonen, Marimekko, Donkey Kong osv…

Utstillingene under biennalen som har som fellesnavn 'Meta.Morf', er en ordlek med begrepet metamorfose, en beskrivelse av noe som endrer seg fra en tilstand til en annen (typisk morfing i dataverdenen). Bobla framstår som et i utganspunktet ubesudlet objekt som vil endres gjennom utstillingen. En amerikansk kunstner som heter Jonathan Schipper ble invitert til å vise sitt 'slow motion car crash' prosjekt. Tidligere har han gjort dette prosjektet med to biler som kræsjer mot hverandre. Det har vært Mustanger, BMW ´er og Mercedeser bla. Dette er første gang han gjør det med bare én bil som kræsjer mot en vegg, og det er vi som forslo dette for han.
Sjekk her for andre ting han gjør, http://oppositionart.com/main3.htm
 
Vi har hatt 'bilen' blant oss i 120 år snart, og dette er første gang noen i det hele tatt har hatt sjansen til å se en bil moses så sakte at det ikke synes med det blotte øyet, det er fascinerende i seg selv og en hyllest til bilen som fenomen! Hele utstillingsprosjektet handler om forvandlig. TEKS er produsenten og vi er også ansvarlige for teknologien bak, som jeg tror mange av dere ville synes er ganske interessant. 20 tonn kraft som bare flytter seg 8 mm i timen. Å flytte bilen inn i lokalet var også ganske spennende, siden døra bare er 90 cm brei…

Så hva er det med kræsjinga av Bobla som engasjerer så voldsomt? Hvorfor denne sentimentaliteten?-)
De harde fakta er at det er min bil og jeg gjør hva jeg vil med den. Det er et resultat av den private eiendomsretten som de fleste av oss støtter med hud og hår. Og om man ikke er Sovjetkommunist, er det dette prinsippet det nærmeste de fleste av oss kommer religion i dag så vidt jeg vet. Så om jeg hadde latt bila stå i bakgården å ruste ned som hus for nabolagets katter og bikkjer, hadde 'prosjektet' blitt omtalt på dette forumet da? Eller om jeg hadde deltatt i rallycross og banga hele skiten? Tipper jeg hadde fått skryt og ros for god innsats!

Jeg vet ikke hvor mange eks 1302 ble laget i, men Hitlers eneste ide som funket, er ikke noe jeg som person tar veldig leit om jeg ser et passe måtelig eksempel som er vraket så lenge det er så mange av dem igjen som det er. Jeg er selv vokst opp på 60-tallet og vet alt om hva Bobla betød. Poenget er at dette handler ikke om VW i det hele tatt.

HVorfor ikke se på prosjektet som den hyllesten det kan være til en snart utdødd teknologi, og ikke minst til det ikonet Bobla er? Mao, jeg inviterer VW Norge, avd Trondheim til gravøl-stunt som en hyllest til 1302 om dere ønsker det! Jeg synes også ideén om å gi liv til skrotten etterpå er god. Kunne vært bra reklame om noen ønsket å sette den på beina igjen. I så tilfelle donerer jeg bilen på den betingelsen. Den kommer til å bli kræsjet 90 cm inn fra frontstøtfangeren.

Håper jeg kan ha bidratt med litt oppklaring i forhold til hva dette er for noe, og at det kansje også kan legges inn litt mer humor og litt mindre selvhøytydelighet i innspurten på denne bloggen…

Når det kommer til kunstaspektet, om prosjekter er bra eller dårlig som kunst, se det er et åpent spørsmål, og der finnes ingen fasit. Der er hver og en av oss våre egne eksperter, og enhver mening er like relevant som en annen. Det er det kunsten handler om, hver og ens egen opplevelse, det er heldigvis ikke noe noen kan bestemme over oss.

Fortsatt god kveld, og nå skal jeg ta fornuften fangen og sprette en Dahls.
Vennlig hilsen Espen
:-)



LIKE, Som vi sier på facebook.. Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #85 på: oktober 17, 2010, 20:10:58 pm »

Er det ikkje ein kardinalfeil å forklare seg, Kunstnar-Espen? Vore kjekkare om folk fekk halde på fram til jul, i alle fall.. Denne tråden kunne jo blitt epic.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #86 på: oktober 17, 2010, 22:38:16 pm »

Å knusa eit fint eksemplar av ein veteranbil er IKKJE ein hyllest til bilen på nokon måte.

Eg har ein ide som kan verta meir kunstverdig, bygg opp ei bobla opp ifrå kasser av deler. Det er meir hyllest til bilen og meir fornuftigt.... Eller fiks den samme bilen opp igjen i butikkvinduet der feks.

Litt skeptisk til da med bilentusiast og.. Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #87 på: oktober 17, 2010, 23:05:26 pm »

Bruk og kast mentaliteten har blitt kommentert av mange kunstnere oppigjennom, hvor de skaper noe nytt av ting andre har kastet...
"for å åpne øynene på folk"

Mye likt vår egen Tistlo som lager bil av søppel...
"for å bruke den"

Mens kunstner-Espen knuser en bil...
"fordi den er hans"

Om dette provoserer, så er det fortsatt ikke kunst... det er bare ett innlegg i en håpløs diskusjon...  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #88 på: oktober 18, 2010, 10:45:58 am »

Mose en bil har da mange gjort på mange måter, men å kalle det kunst!
Kjenner mange kunstnere på dette området, undres på om kunstnerlønn venter?

Dette er å redusere de som virkelig lager kunst og føyer seg inn i rekken av andre såkalte kunstneriske dumheter. Håper da inderlig at dette ikke er kunst som støttes over skatteseddelen. Jeg ser på dette som et krampaktig forsøk på å få litt opmeksomhet.

Blaise Pascal, fransk filosof sa noe sånt som at enkelte menesker ikke evner etterlate seg noe annet bidrag til verden og ettermælet en fulle dostamper.

Forøvrig er jeg forundret over at jeg i det heletatt giddet å legge inn noen ord her, men vi får håpe at denne mosingen som ikke er kunst etter manges mening blir utført etter dagens miljøkrav.
« Siste redigering: oktober 18, 2010, 18:21:48 pm av svenole » Loggført
kris88
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: Bekkestua


Vis profil

« Svar #89 på: oktober 18, 2010, 11:14:07 am »

Jeg gikkk forbi denne bilen på lørdag da så den slik ut:  Gråter


Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!