mai 05, 2024, 00:27:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Driftproblemer med Transporter T2.5  (Lest 4658 ganger)
manny
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: oktober 16, 2010, 14:57:17 pm »

Hei!

Jeg har en fin VW Transporter fra 1982, den litt mer sjeldne typen som er luftavkjølt! Den er ikke gått mer enn 69000 og har mange mil i vente. For et års tiden fikk jeg problemer med clutchsylindrene mine, og byttet både master og slave siden begge var lekk. Nå kjørte jeg den til Sverige i sommer på roadtrip, en tur som startet med at batteriet røyk, og det ble byttet og turen fullført. Underveis fikk jeg litt problemer som jeg enda ikke har klart å få helt orden på, og håper at noen smarte hoder her inne kan hjelpe meg eller har en liten indikasjon på hvor problemet kan ligge.

Det er en slage (vakumslange?) i motorrommet som løsner støtt og stadig, og da vil ikke bilen gå på tomgang. Den kubber også mellom girskift om jeg ikke er rask. Med en gang jeg kobler denne slange på sin respektive plass går den på tomgang og alt er fint. Motoren gir også en annen lyd, med mer smell i, når denne slangen løsner. Jeg mistenker at den løsner ved høyt trykk, altså når den går på høyt turtall og må jobbe hardest.

Et annet symptom er at motoren går veldig dårlig, spesielt i oppoverbakke. En bakke med 4-5% helling kan gjøre at jeg må ned i andre gir og ligger i 20-30 km/t, noe som ikke er kjekt for meg eller andre trafikanter. Nedover går den som den skal, så lenge jeg ikke trykker pedalen helt inn. Da høres det ut som motoren drukner, den mister turtall og all kraft. Det skjer uansett, om bilen står på flat mark eller i bakke.

Jeg har lagt ved et bilde av røret som løsner i motoren (er biten med teip på), og selvfølgelig, et bilde av skjønneheten selv Blunker






Tusen takk med alle som bidrar til at jeg kan få fikset dette problemet, og få bilen på veien igjen!
Loggført

1982 VW Transporter T2.5 Glad
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 16, 2010, 15:09:38 pm »

Nå er jo ikke jeg noen superekspert og bildet var ikke all verden å juble over, ei heller er jeg veldig god på å forklare slikt.
Men.. det ser ut som den slangen sitter på manifold.
Hvis det er sånn så er vel den slangen en slange som gir vakuum til f ex bremsekraftforsterker.
Dersom slangen ikke er tett, så vil det jo være mulig å suge inn falskluft på manifold ikke sant.
Forgassere er jo til for å gi en blanding av bensin og luft, og den blandingen skal jo være innenfor et visst område.
Når du da får en masse luft til inn gjennom et hull, så blir det jo krøll, ikke sant?
Så da vil jo motoren kunne gå veldig dårlig.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 16, 2010, 15:12:13 pm »

Nydelig buss er nydelig.
Loggført

manny
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 16, 2010, 19:25:15 pm »

Sitat fra: Varj
Nydelig buss er nydelig.
Takker for det Varj, om den bare hadde gått like bra som den ser ut Blunker

Nå er jo ikke jeg noen superekspert og bildet var ikke all verden å juble over, ei heller er jeg veldig god på å forklare slikt.
Men.. det ser ut som den slangen sitter på manifold.
Hvis det er sånn så er vel den slangen en slange som gir vakuum til f ex bremsekraftforsterker.
Dersom slangen ikke er tett, så vil det jo være mulig å suge inn falskluft på manifold ikke sant.
Forgassere er jo til for å gi en blanding av bensin og luft, og den blandingen skal jo være innenfor et visst område.
Når du da får en masse luft til inn gjennom et hull, så blir det jo krøll, ikke sant?
Så da vil jo motoren kunne gå veldig dårlig.

Jeg har ganske lite peiling på motor selv, annet enn å ha skrudd en del på scooter, men har utrolig lyst å lære om det, da jeg elsker å fikse ting selv! Har tenkt på noe det samme som det du nevner, at motoren får inn for mye luft og at det er derfor den kveles når jeg gir full gass. Nå er bilen lagret vekk før vinterføret skulle komme til byen, men det er ikke umulig at jeg tar meg en tur ut for å se om det er noe jeg kan gjøre med dette. Håper at det er noen her inne som har skrudd litt på slike motorer før, og kanskje klarer å skjønne hvilken del denne slangen er tilkoblet, og finne ut om det kan være ene og alene den som skaper problemet! Vil det at den får for mye luft gjøre at den går dårlig hele tiden? Forøvring kan det også nevnes at det putrer en del i potten min, når bilen ruller i nedoverbakke spesielt.

Legger ved enda et bilde hvor jeg har prøvd å illustrere ved beste evne å vise hvor problemet ligger. Slangen ligger altså baki der.


(trykk på bildet for høy oppløsning)
Loggført

1982 VW Transporter T2.5 Glad
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 16, 2010, 20:24:03 pm »

Det vil ikke være sånn at den får for mye luft per definisjon, dette blir det som kalles falskluft.
Motoren skal jo puste inn gjennom forgasseren, og da puster den inn en blanding av luft og bensin.
Manifolden kan du si er et slags rør som går ned til motorens inntaksporter, fra forgasseren.
Denne slangen du snakker om, er da festet på et uttak midt på dette røret, for å forklare det enklest mulig.
Slangen føres derfra til bremsekraftforsterkeren, og har der en enveisventil på veien dit.
Hensikten med dette er at det skapes et sug fra motoren, som driver bremsekraftforsterkeren din, slik at du kan han bedre og mer effektive bremser.
Når slangen hopper av, så kan antagelig motoren suge inn luft gjennom dette hullet som er midt på dette røret da, slik tenker hvertfall jeg at det er mulig..
Dersom motoren suger inn luft her, og ikke en blanding av luft og bensin fra forgasseren, så blir resultatet i praksis at de to sylinderne på den siden av motoren, ikke får drivstoff i riktig blanding slik de skulle.
Da driver motoren kanskje bare ordentlig på to sylindre på den andre siden, der motoren får riktig blanding. Du vil da få merkbart dårligere effekt av motoren, antar jeg..

Løsningen må jo da være at du tilstreber å bytte ut den defekte slangen (som jeg ser har teip og diverse tull på seg, er sikkert hull i den) og få festet den nye med en slangeklemme eller noe, slik at den ikke hopper av. Da vil du jo løse to problemer, ene med bremsinga og andre med motoren.

Det kan jo likevel hende at motoren har et annet problem i tillegg som gjør at den går dårlig.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 16, 2010, 20:52:38 pm »

di slangene der pleier å sprekke, det er vel en 90 grader bøy på dem.hør med Unneberg om dem har nye inne. eller du må leite på The samba.
Loggført
manny
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 16, 2010, 22:54:31 pm »

Det vil ikke være sånn at den får for mye luft per definisjon, dette blir det som kalles falskluft.
Motoren skal jo puste inn gjennom forgasseren, og da puster den inn en blanding av luft og bensin.
Manifolden kan du si er et slags rør som går ned til motorens inntaksporter, fra forgasseren.
Denne slangen du snakker om, er da festet på et uttak midt på dette røret, for å forklare det enklest mulig.
Slangen føres derfra til bremsekraftforsterkeren, og har der en enveisventil på veien dit.
Hensikten med dette er at det skapes et sug fra motoren, som driver bremsekraftforsterkeren din, slik at du kan han bedre og mer effektive bremser.
Når slangen hopper av, så kan antagelig motoren suge inn luft gjennom dette hullet som er midt på dette røret da, slik tenker hvertfall jeg at det er mulig..
Dersom motoren suger inn luft her, og ikke en blanding av luft og bensin fra forgasseren, så blir resultatet i praksis at de to sylinderne på den siden av motoren, ikke får drivstoff i riktig blanding slik de skulle.
Da driver motoren kanskje bare ordentlig på to sylindre på den andre siden, der motoren får riktig blanding. Du vil da få merkbart dårligere effekt av motoren, antar jeg..

Løsningen må jo da være at du tilstreber å bytte ut den defekte slangen (som jeg ser har teip og diverse tull på seg, er sikkert hull i den) og få festet den nye med en slangeklemme eller noe, slik at den ikke hopper av. Da vil du jo løse to problemer, ene med bremsinga og andre med motoren.

Det kan jo likevel hende at motoren har et annet problem i tillegg som gjør at den går dårlig.
Du er slettes ikke dum du! Det stemmer at det er en sprekk på den ja, såvidt jeg husker. Det fører vel sikkert til at det vil bli en ufullstendig forbrenning i de to sylindrene som får for mye luft, og derav putringen i potten? Tusen takk for at du forklarer og legger ut slik at jeg forstår det! Jeg har søkt rundt på nettet i noen timer nå, i håp om å finne delnummer eller et spesifikt navn på delen, men har ingen konkrete treff... Som raaen sier er det en 90 graders vinkel på endestykket der, jeg har etterlyst deler hos nbfbildeler.no og sendt mail til unneberg i håp om å få svar på det!

Inne på NBFbildeler er det en del som heter bremserør/slange, jeg antar at det må være denne? Delen burde vel per definisjon gå under "bremsesystem"?

di slangene der pleier å sprekke, det er vel en 90 grader bøy på dem.hør med Unneberg om dem har nye inne. eller du må leite på The samba.
Det stemmer utmerket, du vet tilfeldigvis ikke hva den slangen der heter, eller hva jeg burde søke etter?
di slangene der pleier å sprekke, det er vel en 90 grader bøy på dem.hør med Unneberg om dem har nye inne. eller du må leite på The samba.

Igjen takk, dette hjelper meg ufattelig mye!
Loggført

1982 VW Transporter T2.5 Glad
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 16, 2010, 23:03:07 pm »

Hvis du ser på bildet lenger opp, så ser du slangen som går til bremsekraftforsterker øverst til venstre.
Ganske komplisert rør/slangeopplegg på disse motorene, og det er i hovedsak for tomgangsjustering/utligning/synkronisering mellom forgasserne.
Sitter vel også noen tynnere slanger midt på røret mellom gasserne, som går til bl.a forvarmingsspjeld, og fordeler.
Ingenting blir helt på stell hvis noen av de nevnte komponenter har en lekkasje.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 16, 2010, 23:20:48 pm »

tenker det er denne jeg..Blunker (muligens)

http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=9871
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 17, 2010, 08:35:09 am »


Denne sitter på venstre side.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 17, 2010, 10:39:52 am »

den jeg refererte til er universal, så den kan nok fint passe..
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 17, 2010, 11:07:29 am »

Hva med denne?
http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=214
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 17, 2010, 11:08:55 am »

ja nr 8 der kan jo likne bedre..Blunker
Loggført

manny
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 17, 2010, 20:34:43 pm »

Tusen takk for mange gode svar gutta! Jeg skal få hørt med Unneberg i morgen, det er slettes ikke umulig at det er noen av linkene dere har postet! Jeg skal ta og få bestilt en passende del når jeg har snakket med Unneberg, også skal jeg ta og rapportere inn her om det fikset problemet fullt og helt!

Tusen takk for hjelpen, da kan jeg kanskje sette på vinterdekkene likevel Glad
Loggført

1982 VW Transporter T2.5 Glad
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 17, 2010, 21:39:05 pm »

Blunker også husk at bilen din er en type 2 T3..Blunker
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 17, 2010, 21:49:34 pm »

Blunker også husk at bilen din er en type 2 T3..Blunker

Også populært kalt T25.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 17, 2010, 21:51:19 pm »

Blunker også husk at bilen din er en type 2 T3..Blunker

Også populært kalt T25.

da har du misforstått litt..Blunker T25 er en engelsk betydning og kun for england..Blunker eller storbrittania om du vil..Blunker
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 17, 2010, 22:06:15 pm »

Blunker også husk at bilen din er en type 2 T3..Blunker

Også populært kalt T25.

da har du misforstått litt..Blunker T25 er en engelsk betydning og kun for england..Blunker eller storbrittania om du vil..Blunker

Misforstått hva? Vet godt at dette er en T3, men tror ikke engang du kan benekte at T25 brukes mer og mer?
Ved nettsøk får du flere treff på T25 enn på T3. Bruk av betegnelsen T25 har nok gått langt utover de Engelske landegrenser..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 17, 2010, 22:15:12 pm »

nå har jeg nå drivi med dissa i 6-7 år... så skal ikke sette hånda i bordet og slå fast noe som helst, MEN;)... i europa kalles bilen t3 bortsett fra i storbrittannia, tviler på at du noe sted i tyskland vil finne noen som vil kalle denne typen for noe annet enn "bulli" eller t3.. i gbr var det en grunn til at den ble kalt for t25, ikke husker jeg hvorfor .. men det var også så forvirrende for endel engelskmenn også at bilen fikk tilnavnet "wedge" isteden... t25 brukes nok mye på nett daengelskmennene legger ut svært mye om disse,og du finner nok også ut at de fleste treff på t25 er britisk... i statene kalles bilen vanagon... uansett hvilken karosseritype t3en har,... t4en(som vi ikke skal nevne for mye om) heter "eurovan".T5en selges av en eller annen grunn ikke "over there"...

da var det nok off-topic fra min side..Blunker
« Siste redigering: oktober 17, 2010, 22:17:08 pm av Rapidspeed » Loggført

manny
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 18, 2010, 19:21:31 pm »

Hehe, har hatt nok problemer selv med å definere navnet på modellen selv, men har omsider endt opp på T2.5, men er ikke helt sikker hvorfor. Det er uansett en annen diskusjon Blunker

Nå fikk jeg svar fra Unneberg i dag, og de mente at det det er denne delen som skal til. Jeg stoler jo selvsagt på gutta, og siden den allerede er foreslått av noen her går jeg for det! Så får tiden vise da, det går en to ukers tid før jeg har den i Bergen.

Jeg vil ihvertfall takke for hjelpen så langt, får håpe at dette er alt som skal til for å få skjønnheter på veien igjen Glad
Loggført

1982 VW Transporter T2.5 Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!