november 10, 2024, 21:36:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 90 91 [92] 93 94 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 976088 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2730 på: august 06, 2018, 14:27:26 pm »

FK46 har jeg en del erfaring med. Morsom kam så lenge man har nok fjørtrykk til de relativt bratte profilene. CB650 mener jeg er minimum.

Mvh
-BB-

Fk46 sammenlignet med JPM sin kam med samme durasjon er mye slankere lober på så det vil vel si at jpm sin er brattere profil på?
Har de hissigste Oteva fjærene som Logmech selger så de skal nok være rikelig. Glad

Har ikke foringer i blokka, og enn så lenge er pasningen perfekt så får se neste gang motoren plukkes hvordan det går.

Over nesa er det sjeldent noe problem.... der har man ofte nok trykk med nye fjører uansett. Hvis ikke så hopper dem fort over dessverre.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2731 på: august 06, 2018, 15:54:02 pm »

CB sine standard doble fjærer med cromoly stenger på fk8 hoppet godt etter noen tusen km, slik det har vert på jpm kammene og oteva fjærer er det nok det motsatte problemet. Øyerulling

Får ta den på dynoen på scc og se hvordan den ligger ann nå da. Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2732 på: august 06, 2018, 21:38:30 pm »

CB sine standard doble fjærer med cromoly stenger på fk8 hoppet godt etter noen tusen km, slik det har vert på jpm kammene og oteva fjærer er det nok det motsatte problemet. Øyerulling

Får ta den på dynoen på scc og se hvordan den ligger ann nå da. Glad

Jepp.. CB sine standard doble fjører tapte seg drastisk etter å ha vært presset til coilbind 1 gang. Unødvendig å si gikk dem rett i søpla.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2733 på: august 09, 2018, 23:06:14 pm »

Det virker som at ny kam, fiksing av vipper, ekstra olje retur spor ved svinghjul og sandseal funker bra.
Kan ikke huske sist gang motoren hørtes så myk ut i gangen og var så tørr.
Få håpe det varer. Glad

Og btw, leilighetsalget gikk over all forventning så da blir det garasje asap  Gliser Gliser
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1320
Bosted:


Vis profil

« Svar #2734 på: august 09, 2018, 23:13:52 pm »

Hva slags olje bruker du?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2735 på: august 10, 2018, 12:39:31 pm »

Hva slags olje bruker du?

Redline WT50 som er en esterbasert 20W50 olje.
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1320
Bosted:


Vis profil

« Svar #2736 på: august 11, 2018, 00:16:51 am »

Hva slags olje bruker du?

Redline WT50 som er en esterbasert 20W50 olje.
Hvorfor så tykk?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2737 på: august 11, 2018, 01:16:22 am »

Hva slags olje bruker du?

Redline WT50 som er en esterbasert 20W50 olje.
Hvorfor så tykk?

Fordi det er godt for motoren. Blunker
Stol på tyskerne som utvikla motoren, ikke amerikanerne som roper på nettet. Originale klaringer og viskositet uavhengig av trimming så lenge den brukes på veien, er det tryggeste alternativet. Ser at det er enkelte som påstår man bør ha løsere eller trangere lagerklaringer ved trimming men de har som regel lite forståelse for hvordan dette funker..
Som fun fact så kan jeg fortelle at vi har ca samme forholdstall mellom diameter og lagerklaring på våres 12000 kW store diesel motorer som boble motoren har...

Men finn deg en olje som har gode nok EP verdier til å beskytte kam og løftere. Ventildriften er etter min mening boble motorens svakeste ledd.
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1320
Bosted:


Vis profil

« Svar #2738 på: august 13, 2018, 13:59:15 pm »

Hva slags olje bruker du?

Redline WT50 som er en esterbasert 20W50 olje.
Hvorfor så tykk?
Satte ikke tyskerne opp bilene med SAE30 da?
Fordi det er godt for motoren. Blunker
Stol på tyskerne som utvikla motoren, ikke amerikanerne som roper på nettet. Originale klaringer og viskositet uavhengig av trimming så lenge den brukes på veien, er det tryggeste alternativet. Ser at det er enkelte som påstår man bør ha løsere eller trangere lagerklaringer ved trimming men de har som regel lite forståelse for hvordan dette funker..
Som fun fact så kan jeg fortelle at vi har ca samme forholdstall mellom diameter og lagerklaring på våres 12000 kW store diesel motorer som boble motoren har...

Men finn deg en olje som har gode nok EP verdier til å beskytte kam og løftere. Ventildriften er etter min mening boble motorens svakeste ledd.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2739 på: august 13, 2018, 14:53:12 pm »

Hva slags olje bruker du?

Redline WT50 som er en esterbasert 20W50 olje.
Hvorfor så tykk?

Fordi det er godt for motoren. Blunker
Stol på tyskerne som utvikla motoren, ikke amerikanerne som roper på nettet. Originale klaringer og viskositet uavhengig av trimming så lenge den brukes på veien, er det tryggeste alternativet. Ser at det er enkelte som påstår man bør ha løsere eller trangere lagerklaringer ved trimming men de har som regel lite forståelse for hvordan dette funker..
Som fun fact så kan jeg fortelle at vi har ca samme forholdstall mellom diameter og lagerklaring på våres 12000 kW store diesel motorer som boble motoren har...

Men finn deg en olje som har gode nok EP verdier til å beskytte kam og løftere. Ventildriften er etter min mening boble motorens svakeste ledd.

Satte ikke tyskerne opp bilene med SAE30 da?

Frem til de fikk multi grade ja. Blunker

Oppdatering ellers:
Bilen er tilbake på veien og enn så lenge oppfører den seg fint, men overgangen til FK46 var en solid nedtur, mistet mye bunndrag og mellomdrag så det blir nok skuffende tall på dynoen dessverre.
Midtre girkasse feste var etterlengtet og gjorte bilen overaskende mye bedre å kjøre men ser dessverre at jeg har klart å bøye det etter bare en times kjøring...
Så CRC flopstop fra coolryds er for svak. Får håpe han gjør opp for seg og sender gamle Mendeola utgaven som bør være sterkere.

Har litt surkling i gasserne å finne utav før scc, men ellers ser ting lovende ut. Glad
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2740 på: august 13, 2018, 15:06:31 pm »

Hvordan så festet ut før det ble bøyd?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2741 på: august 13, 2018, 15:31:07 pm »

Midtre kassefester pleier jo å være ganske solide så hvor/hvordan ble det bøyd? Er det for tynt?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2742 på: august 14, 2018, 10:51:10 am »

Ligger bilde på forrige side av midtre feste, siden den vertikale plata er påsveist på enden av firkantstålet og er så letta for vekt så er det lite gods som skal ta opp bøyemomentet som oppstår.
Har snakket med Kevin på coolrydes nå og han skal sende en av gamle typen, han innrømmet at dette kunne skje på bilene med det sene type fremre girkasse feste da det er så mykt.
Men det hjelper fortsatt endel så får se hvor bøyd det er etter scc.. Øyerulling


* Bent flopstop.jpg (48.23 KB. 722x600 - vist 478 ganger.)

Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2743 på: august 14, 2018, 11:05:48 am »

Såpass.

Håper du ikke selger det andre da :p

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2744 på: august 14, 2018, 15:03:39 pm »

Såpass.

Håper du ikke selger det andre da :p



Kun hvis noen har girkasse etter 61 men med et tidligere type fremre girkasse feste enn det jeg har.
Evt kan jeg sveise den vertikale plata midt på den tversgående så er problemet løst.
Fine visuelt men det hjelper lite når det ikke er en ingeniør som har tegna det. Øyerulling
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2745 på: august 14, 2018, 15:16:29 pm »

Stumt og helt er det som gjelder  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2746 på: august 14, 2018, 19:09:42 pm »

Stumt og helt er det som gjelder  Gliser

Jeg synes allerede alt over 15min kjøring er slitsomt i bobla... Husk at noen av oss må krysse landet for scc.  Gliser
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2747 på: august 14, 2018, 19:14:14 pm »

Stumt og helt er det som gjelder  Gliser

Jeg synes allerede alt over 15min kjøring er slitsomt i bobla... Husk at noen av oss må krysse landet for scc.  Gliser

Kremt.. Diesel-SUV og henger..  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2748 på: august 14, 2018, 20:25:22 pm »

Stumt og helt er det som gjelder  Gliser

Jeg synes allerede alt over 15min kjøring er slitsomt i bobla... Husk at noen av oss må krysse landet for scc.  Gliser

Kremt.. Diesel-SUV og henger..  Gliser

Ja det hadde vert deilig, men når man først har brukt 14 måneder på å få den gate godkjent så skal det absolutt utnyttes.
Ingen SVV kan skremme meg nå. Gliser

UP derimot... Øyerulling


Edit:
Er det bare jeg som blir så spent bare av å pakke til SCC at jeg må ha en kald Belgisk for å roe meg? Gliser
« Siste redigering: august 14, 2018, 21:21:04 pm av Dalland » Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2749 på: august 15, 2018, 08:03:56 am »

Stumt og helt er det som gjelder  Gliser

Jeg synes allerede alt over 15min kjøring er slitsomt i bobla... Husk at noen av oss må krysse landet for scc.  Gliser

Ingen problem
Blir det for galt så bare bruk propper, øretelefoner eller lignende :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2750 på: august 22, 2018, 23:35:35 pm »

Hei og takk for sist!
Jeg vil så gjerne takke for at vi har et så kjekt treff, så mye trivelige folk og et så variert miljø.
Fire dager på SCC gikk som et blunk, og for en uttelling man kan få for de få kronene det koster!
Turen bort på torsdag gikk uten problemer og en tradisjonell svensketur på fredag morgene måtte selvfølgelig til.

Det ble dyno run med et litt skuffende utfall på 175 motor hk, men 270 nm. Maks effekten har dalt fra 6000 rpm til 5400 rpm og jeg kan ikke si jeg skjønner helt hvorfor, at moment kurven har blitt smalere men høyere skyldes vel den gammeldagse geometrien på kammen. Men jeg vil tro at AA sylinderkittet til 1600 kr som nå har gått ca 25 000 km er modent for utskiftning og kan bidra til litt av skuffelsen. Vi får se hva jeg får mulighet til før neste år. Men kom gjerne med tips og tanker.
Dette var med lydpotte, luftfiltre og org reimhjul (uten reim ble det 171 hk på hjula).

Autoslalomen fortalte meg nokså fort at dette må øves på, null erfaring og litt stressa medførte at jeg halveis uti første runnet oppdaget at førerdøren ikke var skikkelig lukka og med venstre fot på bremsen, høyre for på gassen, venstre hånd på rattet og høyre hånd på døra blir det fort litt mye å gjøre. Gliser
Men jeg har forstått at folk mener bilen satt fint på veien så hvis føreren kan skjerpe seg neste år er det kanskje sjanse for å knipe inn det halve sekunder til førsteplassen. Øyerulling
Om noen sitter på noen bilder eller film så må dere gjerne sende det over så jeg kan studere hvordan bilen oppfører seg.

Bobla fikk seg også en tur innom hjørne vektene og konstanterte at uten fører var bilen så å si perfekt fordelt, innfor et halvt kilo.
Men her må jeg vel uansett justere litt for å kompansere for føreren.

Stripekjøringa ble siste aktivitet før avreise og 3 klumsete drag ble gjennomfør. Starten ble selvfølgelig med halveis kveling og giringene på vilkårlig turtall da jeg ikke har turteller og på siste runnet gikk den tom for bensin (mer om det om litt). Det resulterte i 2,1 sek på 60 foten og 14,5 sek over mål (med reim).
Kjørte faktisk på 14,6 når jeg tok av reimen så dragrace er jeg ikke akkurat født for...
Jeg merker også godt at kassen er alt for langbeint for drag race nå når moment kurven har blitt smalere. Så forbedringspotensial er absolutt der!



Når jeg kjørte tilbake til campen begynte den plutselig å gå dårlig men når vi skulle reise var den fin igjen. Men bare 30 min etter avreise stoppet den i veikanten og etter litt prøving og feiling kom vi frem til at den originale bensinpumpa hadde takket for seg. En time senere dukker en Bergenser opp med ny pumpe og vi kunne reise videre. Gleden var dessverre kortvarig da hans pumpe takket for seg 20 sekunder senere.
Som dere skjønner ble det en lang tur hjem og når vi passerte Geilo godt etter leggetid måtte jeg bare si farvel til sumlegjengen og gire ned ett hakk for ikke å bli trøtt.
Bobla kviknet til og midnattsturen over hardangervidda med måneklar himmel, tørre veier og null trafikk blir en tur jeg sent vil glemme.
Endelig føles den som en sportsbil, fjæringen er fast men svelger alt, tannstangen er super presis og snakker tilbake bedre enn noe annet jeg har prøvd, veigrepet er fenomentalt med Michelin super sport dekka og bremsene hadde rikelig å gå på uansett kjøringa. Quaife diffen holder hekken i kontroll og et vellplasert tredjegir er alltid klart for full akselerasjon.
Kort fortalt, smiler var stort, trøttheten var borte og jeg var hjemme pittelitt før resten av gjengen. Øyerulling

Så når jeg la meg det kvelden var det en tanke som satt spikra i hode: bilen er alt for god for så lite effekt...
« Siste redigering: august 23, 2018, 11:53:17 am av Dalland » Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2751 på: august 23, 2018, 08:19:41 am »

http://lmgtfy.com/?q=turbo
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2752 på: august 23, 2018, 08:55:30 am »


Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2753 på: august 23, 2018, 10:48:26 am »

Så når jeg la meg det kvelden var det en tanke som satt spikra i hode: bilen er alt for god for så lite effekt...

Takk for at du tar deg tid til å skrive en så flott rapport etter SCC. Se og lær folkens!

Dalland; ikke gå i trimmefellen! Kjør, øv og bli bedre kjent med bilen så øker kjøregleden enda noen hakk. Du kan begynne med å finne tilbake de effekttallene du hadde sist og konsentrer søket etter moment slik at du alltid har noe på tapp ut av svingene.

Har sagt det før men sier det gjerne igjen - du har en nydelig bil! Godt jobbet.

Mvh
-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2754 på: august 23, 2018, 12:00:39 pm »

Så når jeg la meg det kvelden var det en tanke som satt spikra i hode: bilen er alt for god for så lite effekt...

Takk for at du tar deg tid til å skrive en så flott rapport etter SCC. Se og lær folkens!

Dalland; ikke gå i trimmefellen! Kjør, øv og bli bedre kjent med bilen så øker kjøregleden enda noen hakk. Du kan begynne med å finne tilbake de effekttallene du hadde sist og konsentrer søket etter moment slik at du alltid har noe på tapp ut av svingene.

Har sagt det før men sier det gjerne igjen - du har en nydelig bil! Godt jobbet.

Mvh
-BB-

Det går nok en stund før jeg begynner å overlade motoren, men bunndraget hadde vert fint å funnet igjen.
Nå ser jeg at blowby har økt endel de siste 2000 km så det må nok gjøres noe snart uansett.

Om du har lyst har du en stående innvitasjon på å teste bilen neste år. Blunker
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2755 på: august 23, 2018, 12:39:25 pm »

Om du har lyst har du en stående innvitasjon på å teste bilen neste år. Blunker

Mottatt med takk og vi har en avtale.  Glad

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2756 på: september 21, 2018, 12:41:37 pm »

Da var forklaringen på åndinga klar. Gliser



Hvorfor?
Fordi jeg under montering har vert litt harhendt og skapt en mikro brist i stempelet mellom ringene som siden har ført til at stempelet har knekt to steder, 1. stempelring har mistet fjærtrykket sitt og 2. ring er delt i fire biter. Imponerende nok så var sylinderen nokså fin fortsatt og tydeligvis var dette godt nok for å levere 175 hk.  Osteaktig Osteaktig
170 dollar for 30 000 km med stygg kjøring er helt ok synes jeg og de andre sylindrene bar også preg av å være slitne, så nå blir det et nytt sett, nye pakninger, lagre og oljepumper så er den klar for noen år til. Øyerulling

Loggført

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #2757 på: september 21, 2018, 17:45:09 pm »

Eller kanskje heller detonasjon?
Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2758 på: september 21, 2018, 19:40:04 pm »

Hvilken sylinder er dette?
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2759 på: september 22, 2018, 18:48:36 pm »

Eller kanskje heller detonasjon?

Det kan jeg garantere at det ikke har vert. Ingen antydning til varme problemer.  Blunker
Loggført

Sider: 1 ... 90 91 [92] 93 94 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!