mai 03, 2024, 22:32:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Så var det dette om topper til 1835 t1  (Lest 1784 ganger)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« på: mai 15, 2010, 13:12:35 pm »

Hei, første post på forumet så vær snille hehe.

Kjøpte meg en 56mod for snaut fem år siden som jeg har fiksa litt opp over åra (i snegletempo) og har nå kommet til der hvor bilen er kjørbar.
Motoren  jeg har i har jeg: splitta, syrevasket, byttet alt av lager, nye stempler/sylindere, empi 2x40 gassere (det setter hotshop omsetter), litt spissere kam(litt usikker på tall her, men det skal være en ganske snill variant), og mer eller mindre urørte dobbel innsug topper. bare satt de i god stand og rensa di skikkelig. Eksos er grøvere enn orginalt og har en slik lyddemper som går ut på høyre side med en stuss som svinger ut bak høre hjul.

Ifølge mange jeg har snakket med som skal ha "peiling" sier at dette oppsettet kan ha en rundt 90-110 hk

Hva jeg lurer på: jeg føler at motoren ikke får helt utfolda seg på høyere turtall, sterk som F opp til ca 3-4 men etter det slakker kurva av. Kan dette ha noe med at toppene ikke slipper inn/ut nok? eller er det et kam problem? kanskje eksos?

Alle innputs er velkommene  Gliser
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: mai 15, 2010, 13:46:50 pm »


Hadde absolutt vært interessant med spec på kammen.
Er gasserene finjustert med riktige dyser?

Velkommen til forumet! Bra med flere fra Fredrikstad!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: mai 15, 2010, 23:34:17 pm »

Om du ikke har justert gasserstaget riktig så vil du mangle ganske mye på toppen av kurven. Sjekk at forgasserene åpner likt når du vrir staget og følger likt til topps. Også: få en kamerat til å trampe gassen i bånn mens du ser hvor mye forgasserene åpner. Mye å hente på å justere gasswire å stag riktig.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: mai 16, 2010, 09:51:03 am »

Om du ikke har justert gasserstaget riktig så vil du mangle ganske mye på toppen av kurven. Sjekk at forgasserene åpner likt når du vrir staget og følger likt til topps. Også: få en kamerat til å trampe gassen i bånn mens du ser hvor mye forgasserene åpner. Mye å hente på å justere gasswire å stag riktig.

Ganske enig, men vil sterkt anbefale deg å skaffe utstyr (les vacummåler(e)) for synkronisering av gasserne.
Ellers vil den ene siden/forgasseren lett gå og motarbeide den andre, og ting går ikke som det kunne gjort.
Koster litt, men åpner en ny verden. Kan være billige hester å hente ut, allikevel. Glad
Og du får sikkert endel kamerater du kan hjelpe...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #4 på: mai 16, 2010, 13:08:05 pm »

Takk for svar!

Er rimelig sikker på at gasserene skulle åpne helt likt, men det skader aldri å sjekke Blunker
Har også bestillt synkroniseringstime hos svigers så da blir nok gasserene enda bedre tunet.
Hvor mye power er orginal toppene gode for før man må tenke på utbytte eller porting osv? I så fall hvilke topper er det som er å foretrekke som en oppgradering?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: mai 16, 2010, 22:05:44 pm »

Litt porting av eksos og innsug samt matchporting mellom topp og innsug av originaltoppene kan gjøre at motoren puster bedre og gir litt bedre effekt. Men alt dette må stå i stil med motoroppsettet ellers. Kam og komp er blant annet to ting som avgjør litt hvor mye du bør gjøre med toppene.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Beetlemaniac
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Mysen



Vis profil
« Svar #6 på: mai 18, 2010, 05:29:17 am »

Heisan, jeg hadde en 1835 motor en gang med nesten samme oppsett som deg, det var bare den grommeste innmaten, men toppene var ikke optimalisert, og det satt en 308 graders kam i den, den var heeeelt inn i helv.......ettes sterk og pådragsvillig på lavere turtall, men etter 4500 omdr. så føltes det som om den stanget fullstendig og ikke hadde mere å gi, da fant jeg ut at dette hadde mye med toppene og riktig regulering på bensinpumpa, husk at mye av hk ligger i toppene, så jeg ville anbefale deg å skaffe deg noen nye topper, ikke superflow topper, de er skiiiiiiit, men noe annet gromt med større ventiler... da får du nok brått en nærmere 130-140 hk som drar hele veien ut på registeret skal du se... Dessuten så kan du jo piske opp en 1835 så mye før noe går galt...Min er det ingen som har fått tatt livet av hvertfall  Gliser
Loggført

1954 Oval (Solgt)
1957 Oval (Solgt)
1959 T1 1600
1962 T1 1200
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: mai 18, 2010, 07:35:01 am »

For meg høres det ut som du har alt for trang eksos, jeg har selv opplevet å strupe bort halve turtallsregulering ved bruk av feil potte.
Høres ut som du bør gå tilbake til de som har gitt deg rådene til nå og spørre, spesielt bør dere gå over kamvalg og dine forventninger.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #8 på: mai 18, 2010, 07:59:56 am »

For klarering =) Detta er lydemperen jeg har:


Manifoilen er av type "GLASPAK-ANLEGG T-1 SVART" som den heter i delekatalogen til hotshop.

Til Beetlemaniac:
hvilke topper er det som er ok til bruk på mitt oppsett? som lufter bedre enn de orginale tenker jeg på =)

Sånn ellers er forventingene mine rett og slett bare å få en så fresk som mulig 1835 som kan brukes på vei, uten at den må gjetes til seter og bytte stempler og veiv etter hvert lyskryss =)

Takk for svar
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: mai 18, 2010, 11:16:26 am »

Blir veldig overrasket om du klarer 90 hk med originaltopper, uten turbo.
Men er enig i at det er i toppene du bør legge kronene nå. Det virker som det er der flaskehalsen din er.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: mai 18, 2010, 11:20:43 am »

102 hester på originaltopper her i gården... med porting mot innsug.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!