Finnes i 5 og 11 blader org. 911 , først på 911 s i 1976/77 senere 911 , 11 blader
drar ikke mye mer hest en en 1600 vifte , spørsmølet er om du trenger den . Er du på forhånd pengelens
m/ motor under 120 HK og null planner om langtur er vel saken grei. Denne egner seg godt til stor motor og langtur ! Kjenner ikke til B.Bermanns prudukter men for meg er alt utenom 911 # kopi.
Lykke til med salg uansett , fint oppsett . Et must på store motorer etter min mening ,spesielt T-4.
Erich
Alt over her som om jeg skulle ha sagt det selv.
På stor motor med stort effektuttak som er gatemotor og skal kjøres langt med eller på bane ja. Type 1 kjøling er såpass effektiv at jeg ser ikke helt det store potensialet med det på den , med mindre det er en 2,1 liter og oppover som skal brukes som nevnt.
Grunnen til at dette blir brukt mye med T4 i boble er jo at det originale ikke kan brukes i boble, men den originale kjølinga på t4 er i seg selv ganske så effektiv.
Mener Kjell Aaen skrev ett eller annet sted om effekttap på 911-kit´et kontra kit´et med t1 dynamo/vifte. og at det på en 100hk + ish motor ble ca. 2-3 hk mer i tap.
Meen du får en mye bedre dynamo med kit´et og de fleste synes vel det ser ok ut + at det gir litt mer morsom lyd i motor, men sett rent teknisk er det på de fleste mindre T4-motorer og de fleste T1-motorer overkill og unødvendig.
I hvertfall på en type 1 hadde jeg nok heller lagt pengene i oljekjøler / oljesystem.