geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #60 på: februar 22, 2010, 11:10:31 am » |
|
Jeg bruker en org. 228mm sachs trykkplate med en 4-puck lamell
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #62 på: februar 22, 2010, 19:45:57 pm » |
|
Er de gode nok for Skinne så er dem sikkert gode nok for deg
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #63 på: februar 22, 2010, 23:51:42 pm » |
|
Jeg har sett på dem selv og ringte Johannes på JPM, han mente de var laget av for mykt materiale og hadde tatt frem egne svindyre i sterkere alu. Har også prøvd å få opplyst fra Rick Sadler hvilket fjørtrykk Bugpack sine er beregnet for. Er også interessert i erfaringer rundt disse.
Kalle, vet du hvilket fjørtrykk Tor Øyvind kjører på og om de er umodifiserte? Han han konvensjonell kam?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #64 på: februar 23, 2010, 12:14:13 pm » |
|
Jeg har også vært i kontakt med Johannes, her er svaret jeg fikk. 2024-T3 är väldigt mjuk alu, jag tillverkar mina egna i 7075 alu, dual taper, 12mm tjocka på mitten och 5mm hål. Det er helt sikker noen super støtstenger han selger, men de var dyre. (3250sek.)
|
|
« Siste redigering: februar 23, 2010, 12:16:58 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #65 på: februar 23, 2010, 12:23:55 pm » |
|
Bare å bruke cheapshit chromolly... spiller "ingen" trille...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #66 på: februar 23, 2010, 12:43:19 pm » |
|
Jeg har et sett med tykkvegget Manton støtstenger liggene, men jeg synst de er veldig tunge 87g. Disse som Aircooled selger veier jo bare 55,8g. Det nå da være en fordel og ha minst mulig vekt på alle bevegelige deler i motoren?
|
|
« Siste redigering: februar 23, 2010, 15:02:59 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #67 på: februar 23, 2010, 19:01:24 pm » |
|
Ja, da blir det mindre massekrefter.
Enkelt sagt så må fjærene være sterkere for å holde igjen tyngre støtstenger og sånn går sirkelen i teorien.
2024-T3 har flytgrense på ca 270MPa, og 7075-T6 har ca 450 MPa. Første er seigere, tøyer ca 10-15%, mens siste har bare ca 6%.
Så da er spørsmålet hva trenger man?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
|
« Svar #68 på: februar 23, 2010, 23:41:29 pm » |
|
Jeg har sett på dem selv og ringte Johannes på JPM, han mente de var laget av for mykt materiale og hadde tatt frem egne svindyre i sterkere alu. Har også prøvd å få opplyst fra Rick Sadler hvilket fjørtrykk Bugpack sine er beregnet for. Er også interessert i erfaringer rundt disse.
Kalle, vet du hvilket fjørtrykk Tor Øyvind kjører på og om de er umodifiserte? Han han konvensjonell kam?
Fjærtrykk er en ting, bør vel se litt på hva slags utv. det er på vippene og. 1:1 vippe så "ser" støtstanga fjærtrykket, men med 1,4 utvekslede vipper, så blir vel fjærtrykket 1,4 ganger større og, eller??
GeirH
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #69 på: februar 23, 2010, 23:43:51 pm » |
|
Arbeidet man gjør er det samme - Kraft x strekning er formelen.
Hvis du har lite kraft må du løfte langt - har du høy kraft kan du løfte kort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #70 på: februar 24, 2010, 01:28:07 am » |
|
1:1 vippe så "ser" støtstanga fjærtrykket, men med 1,4 utvekslede vipper, så blir vel fjærtrykket 1,4 ganger større og, eller??
Faktisk trenger man mindre fjærkraft for å flytte støtstang og kam følger med 1.4... siden fjæra da oppererer en latmansarm. Jeg har et sett med tykkvegget Manton støtstenger liggene, men jeg synst de er veldig tunge 87g. Disse som Aircooled selger veier jo bare 55,8g. Det nå da være en fordel og ha minst mulig vekt på alle bevegelige deler i motoren?
Men hvilke vekter var det du oppgav til Aaen? Hvilket turtall vil denne motoren se? Vet man noe om dynamikken/akselereasjonen på denne kammen, fikk du beskjed om hvordan den skal stilles inn? Det er avgjort fint med lett vekt på greiene i ventilmekanismen, men det virker litt rart å gjøre det istedet for å jekke et meget lavt fjærtrykk.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #71 på: februar 25, 2010, 14:41:22 pm » |
|
Jeg har kjøpt nye Pauter 1,48 vippe. Når jeg kjøpte kamm og løftere fra AAen oppgav jeg vekten på ventilene og støtstengene. Han mente jeg måtte ha minimum 70/120kg i fjærtrykk. Jeg vet ikke noe om dynamikken/akselereasjonen på denne kammen. Jeg fikk beskjed om og stille kammen 108-110 grade på innsug, jeg har stilt kammen på 108 grade. Det er jo akuratt derfor jeg er ute etter og bruke så lette deler som mulig for og bruke så lite fjærtrykk som mulig
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2010, 22:40:56 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
|
« Svar #72 på: februar 25, 2010, 15:46:55 pm » |
|
Faktisk trenger man mindre fjærkraft for å flytte støtstang og kam følger med 1.4... siden fjæra da oppererer en latmansarm.
Enig i det, men når kam/løfter/støtstang skal komprimere fjæra og åpne ventilen så er vel effekten det motsatte av en latmannsarm, slik jeg ser det. Kort arm på støtstangside av vippearm og lang arm på ventilside, krever mer kraft/trykk. Lang arm på støtstangside av vippearm og kort arm på ventilside (latmannsarm) krever mindre trykk.
Kjør debatt :-)
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
n2o
Medlem
Innlegg: 159
Bosted:
|
|
« Svar #73 på: februar 25, 2010, 15:52:27 pm » |
|
Har snakket med Kapstad om setene, de er laget av JM7 og de er som EBB sier myke. Han har brukt de JM7 seter fordi de leder varmen meget bra og de sitter fast i toppene. Kapstad hadde montert over 1000 slike seter i VW topper uten noe problemer Vi skulle bytte seter og styringer for mange år siden, og da spurte vi rallycross martin. Han brukte JM7 i seter og JM5 i styringer. Tenkte som så, at hvis Schanke kan bruke det, så går det vel i ei boble også.. Kjører forøvrig høye fjærtrykk.....og må pusse over setene innimellom...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
n2o
Medlem
Innlegg: 159
Bosted:
|
|
« Svar #74 på: februar 25, 2010, 16:00:08 pm » |
|
Jeg har et sett med tykkvegget Manton støtstenger liggene, men jeg synst de er veldig tunge 87g. Disse som Aircooled selger veier jo bare 55,8g. Det nå da være en fordel og ha minst mulig vekt på alle bevegelige deler i motoren?
Stivhet er viktigere enn vekten på støtstengene....turtallet på denne motoren blir noe begrenset uansett. Selv begynte jeg å bruke manton for 5 år siden, og ser ingen grunn til å bytte...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #75 på: februar 25, 2010, 16:10:49 pm » |
|
Jeg har et sett med tykkvegget Manton støtstenger liggene, men jeg synst de er veldig tunge 87g. Disse som Aircooled selger veier jo bare 55,8g. Det nå da være en fordel og ha minst mulig vekt på alle bevegelige deler i motoren?
Stivhet er viktigere enn vekten på støtstengene....turtallet på denne motoren blir noe begrenset uansett. Selv begynte jeg å bruke manton for 5 år siden, og ser ingen grunn til å bytte... Hva mener du med begrenset turtall?
|
|
« Siste redigering: februar 26, 2010, 10:41:29 am av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
n2o
Medlem
Innlegg: 159
Bosted:
|
|
« Svar #76 på: februar 27, 2010, 10:27:10 am » |
|
Begrenset turtall er under 8000rpm
Jeg tipper du havner med max effekt mellom 6800 og 7200 rpm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #77 på: februar 27, 2010, 19:18:04 pm » |
|
Det kan nok stemme ganske bra det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #78 på: mars 02, 2010, 11:00:09 am » |
|
Nye JE stempler for lang slag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #79 på: mars 02, 2010, 11:42:52 am » |
|
Til tenningen har jeg kjøpt Procomp sin kopi av MSD
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #80 på: mars 02, 2010, 11:56:46 am » |
|
Hvor har du kjøpt Procomptenningen?
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #81 på: mars 02, 2010, 11:59:27 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #82 på: mars 02, 2010, 14:06:43 pm » |
|
Nå er motoren i sammen
IMG_2602 (Small).JPG (58.78 KB. 640x480 - vist 808 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #83 på: mars 02, 2010, 19:54:50 pm » |
|
Ser veldig bra ut dette... Hvilken kam er det du bruker? Når det gjelder støtstenger, så har jeg prøvd slike chrommoly støtstenger selv... Min erfaring med dem er : RASLING.. Mye bedre med alu-stenger, da slipper du denne raslinga. Med det fjærtrykket du skal ha så holder alustenger i massevis. Med de tunge chromoly stengene, så må du uansett ha høyere trykk på fjærene for å motvirke de tunge stål-stengene.. Såkalte tapered alu. pushrods har samme styrke som chrommoly, men veier mye mindre + at du slipper den helv.. tikkinga når motor blir varm... Sikkert mange på forumet som har disse cromoly-stengene "over alterbordet". For min del synes jeg disse hører best hjemme til en drag-motor el. lign. Blir liksom som å bruke en Volvo F16 med svanehenger for å dra på Elkjøp for å kjøpe kjøleskap.., for å være sikker.. , det holder som regel med en Transporter Disse vippene du har kjøpt er jo det råeste du får kjøpt, men jeg mener å ha lest et sted at disse trenger en liten mod. hvis dem skal brukes på gatemotor, var et eller annet i forbindelse med smøring å gjøre...
|
|
« Siste redigering: mars 02, 2010, 19:56:57 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #84 på: mars 02, 2010, 21:09:37 pm » |
|
Ser veldig bra ut dette... Hvilken kam er det du bruker? Når det gjelder støtstenger, så har jeg prøvd slike chrommoly støtstenger selv... Min erfaring med dem er : RASLING.. Mye bedre med alu-stenger, da slipper du denne raslinga. Med det fjærtrykket du skal ha så holder alustenger i massevis. Med de tunge chromoly stengene, så må du uansett ha høyere trykk på fjærene for å motvirke de tunge stål-stengene.. Såkalte tapered alu. pushrods har samme styrke som chrommoly, men veier mye mindre + at du slipper den helv.. tikkinga når motor blir varm... Sikkert mange på forumet som har disse cromoly-stengene "over alterbordet". For min del synes jeg disse hører best hjemme til en drag-motor el. lign. Blir liksom som å bruke en Volvo F16 med svanehenger for å dra på Elkjøp for å kjøpe kjøleskap.., for å være sikker.. , det holder som regel med en Transporter Disse vippene du har kjøpt er jo det råeste du får kjøpt, men jeg mener å ha lest et sted at disse trenger en liten mod. hvis dem skal brukes på gatemotor, var et eller annet i forbindelse med smøring å gjøre... Pauter vippene som jeg har kjøpt er en ny forbredret versjon, vippene har oljesmøring lik org.vippe. Den gamle versjonen var det et hull ut fra stillskruen til støtstangen som sprutet olje rundt i toppdekslet og dermed smørte vippearmen. På den nye versjonen kan du også velge mellom foring eller nålelager, ble anbefalte og bruke foringer på en gatemotor.
|
|
« Siste redigering: mars 02, 2010, 22:29:48 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #85 på: mars 04, 2010, 12:20:42 pm » |
|
Jeg har fjernet det org. stempelet i blokken som styrer oljetrykket. Har kjøpt en filterholder med en ventil som kan regulere oljetrykket. Med denne filterholderen håper jeg og få et stabilt oljetrykk som jeg kan justere slik jeg vil ha det. Er den noen som har erfaring med en slik filterholder?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
|
« Svar #86 på: mars 04, 2010, 13:29:47 pm » |
|
Hvor kjøper man slike filterholdere da??
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #87 på: mars 04, 2010, 13:45:21 pm » |
|
Den er kjøpt her: http://www.lowbugget.com/main_page.html Scat har også en slik filterholder.
|
|
« Siste redigering: mars 04, 2010, 13:54:13 pm av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #88 på: mai 11, 2010, 09:14:31 am » |
|
Med de nye vippearmene fikk jeg problemer med at ventilfjærene bunnet. Har nå montet nye ytterfjærer fra JPM med den gamle innerfjæren. Har nå et fjærtrykk på 70/139 kg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #89 på: mai 26, 2010, 13:13:53 pm » |
|
Så var endelig motoren sammen og montert i bilen. Oppstarten gikk bra, ventiler tenning og forgassere er justert. Motoren går magert på topp så jeg venter på nye luft dyser.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|