mai 02, 2024, 01:37:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: koble mascot omformer 6--->12 v  (Lest 5649 ganger)
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« på: mai 28, 2009, 11:56:02 am »

noen som har koblet en mascot omformer fra 6 til 12v,,,,

koblingen til venstre står det,,  +12v
koblingen i midten står det ,,,,    -  (minus)
koblingen til høyre står det ,,,   +6v
altså fra venstre på bildet,,

skal koble til en sigarett uttak som jeg kan bruke på gps ,
noen som kan forklare meg åssen jeg skal koble fra skrætsj til sukses  Glad


* mascot.JPG (30.35 KB, 640x480 - vist 173 ganger.)

* mascot2.JPG (33.68 KB, 640x480 - vist 181 ganger.)
« Siste redigering: mai 28, 2009, 11:59:59 am av gammern » Loggført

OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #1 på: mai 28, 2009, 13:18:21 pm »

Tja, det er lenge siden jeg gjorde dette og den nye er enda ikke på plass, men det er 6V inn Jord og 12 v ut... Bruker du toleder å jorder inn og ut på samme sted, tror jeg ikke du har gjort noe galt i allefall Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: mai 28, 2009, 14:27:07 pm »

Tja, det er lenge siden jeg gjorde dette og den nye er enda ikke på plass, men det er 6V inn Jord og 12 v ut... Bruker du toleder å jorder inn og ut på samme sted, tror jeg ikke du har gjort noe galt i allefall Glad
som dere skjønner er jeg ikke så god i elektrisk,men detta var gresk for meg,,noen som har et koblings skjema,eller en enkel beskriving fra a til b,jeg skal koble på et sigarettutak,,nesten beskriving som dette,,,du tar den sorte ledningen kobler på den og den røde på........osv ,  Øyerulling
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: mai 28, 2009, 15:12:42 pm »

Tror det er så enkelt: den ledningen som det står 6V på, skal ha 6V fra batteriet inn (PS: lurt med en sikring her hvis du tar det direkte fra batteriet. Men det er lurere å ta det et sted som får + når du setter på tenninga, ellers bør du sette på en av/på bryter. Den ledningen som det står 12V på, er ut-spenning, og skal derfor kobles til (senter) av strømuttaket. Minus kobles til jord, altså til gods i bilen. Glad

Og forresten, lurest å koble det i motsatt rekkefølge av hva jeg har skrevet, 6V inn kobles til slutt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: mai 28, 2009, 15:17:11 pm »

Tja, det er lenge siden jeg gjorde dette og den nye er enda ikke på plass, men det er 6V inn Jord og 12 v ut... Bruker du toleder å jorder inn og ut på samme sted, tror jeg ikke du har gjort noe galt i allefall Glad
fikk tengt litt nå,,skal 12v+ , på sigarettutak og 6v+ kobles til i sikringpanelet i bilen og den jordinga i midten på jord i bilen samtidig til sigarettutak?boxen blir vel jordet når den skrues fast i bilen
Loggført

gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #5 på: mai 28, 2009, 15:19:47 pm »

Tror det er så enkelt: den ledningen som det står 6V på, skal ha 6V fra batteriet inn (PS: lurt med en sikring her hvis du tar det direkte fra batteriet. Men det er lurere å ta det et sted som får + når du setter på tenninga, ellers bør du sette på en av/på bryter. Den ledningen som det står 12V på, er ut-spenning, og skal derfor kobles til (senter) av strømuttaket. Minus kobles til jord, altså til gods i bilen. Glad

Og forresten, lurest å koble det i motsatt rekkefølge av hva jeg har skrevet, 6V inn kobles til slutt.

kom litt før meg du nå,men var slik jeg tengte ikke sant?
Loggført

Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 28, 2009, 15:32:04 pm »

Og gjerne en slik sikring, eller i brun bakelitt. Disse er å få tak i nå, men tåler lite.



* access_fuse_1_sm.jpg (20.25 KB, 640x576 - vist 170 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: mai 28, 2009, 15:35:05 pm »

Og gjerne en slik sikring, eller i brun bakelitt. Disse er å få tak i nå, men tåler lite.


for at det skal se orginalt ut eller?
Loggført

OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #8 på: mai 28, 2009, 20:28:58 pm »

Det finnes helisolerte flatsikringsholdere hos de fleste bilrekvisitaforretninger. Tåler mye.
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 29, 2009, 08:04:56 am »

Og gjerne en slik sikring, eller i brun bakelitt. Disse er å få tak i nå, men tåler lite.


for at det skal se orginalt ut eller?

.....Selvsagt Osteaktig
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: juni 08, 2009, 11:06:12 am »

da har jeg koblet denne og alt ser ut til å være i orden,den begynner å virke når jeg kobler på feks mobillader,men jeg lurer på om den står og tapper strøm når det IKKE er koblet på feks mobillader.
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: juni 08, 2009, 11:48:34 am »

Den bør kobles på tenninga, og/eller ha egen bryter. Står nok og bruker strøm ...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #12 på: juni 08, 2009, 11:59:23 am »

Den bør kobles på tenninga, og/eller ha egen bryter. Står nok og bruker strøm ...
har koblet den rett på batteriet og den ligger under baksetet,da må jeg evnt legge på en bryter,har en bryte og den har 3 koblings pinner,det er vel pga den lyser når den er slått på,vet du åssen den kobles?en av pinnene står det ground på,er det ikke bare strømmen som skal bryte?
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: juni 08, 2009, 12:14:13 pm »

Mest sannsynlig er ground strøm inn (vel..), og ut på de to andre. Du kan bare koble på (f.eks + fra batteriet på ground på bryteren) og se om det virker som forventet. Jeg bruker et ohm-meter og måler motstand , men har du ikke det, kan du bare prøve deg fram, om du bryter strømmmen eller ikke.

En fare er det: hvis ground på bryteren også er koblet til metallet i bryteren, ville jeg brukt en annen bryter. Da vil du få problemer med å feste den til noe av metall. Kortslutning og brannfare.
Er det en original gammel bryter du har? Som til vindusviskeren?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #14 på: juni 08, 2009, 12:26:36 pm »

Mest sannsynlig er ground strøm inn (vel..), og ut på de to andre. Du kan bare koble på (f.eks + fra batteriet på ground på bryteren) og se om det virker som forventet. Jeg bruker et ohm-meter og måler motstand , men har du ikke det, kan du bare prøve deg fram, om du bryter strømmmen eller ikke.

En fare er det: hvis ground på bryteren også er koblet til metallet i bryteren, ville jeg brukt en annen bryter. Da vil du få problemer med å feste den til noe av metall. Kortslutning og brannfare.
Er det en original gammel bryter du har? Som til vindusviskeren?
nei det er en ny bryter,, 3 pinner ,

pinne 1 = power
pinne 2 = acc
pinne 3 = ground
jeg koblet strømledning mellom power og acc , men det kutta ikke strømmen

Loggført

gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: juni 08, 2009, 12:34:26 pm »

prøvde å kobble alle mulige måter med + ledningen,på bryteren jeg men den bryter ikke strømmen samme åssen jeg kobler,,skakke være lett nei,skal jeg bryte jord leningen da tro?
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #16 på: juni 08, 2009, 12:56:18 pm »

Gul ledning til et 6V punkt i bilen, rød ledning til 12V tingen du skal benytte og den siste ledningen til jord.
Skal du koble til en feks. en sig. tenner til dette så kobler du +ledningen fra tenneren inn på den røde 12V ledningen fra omformeren og jorder tenneren til karoseriet. Da mener jeg det skal "bli lys".
Er selv ikke sikker ennå men skal til å koble en slik i bilen min i løpet av de neste dagene.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #17 på: juni 08, 2009, 12:59:41 pm »

Gul ledning til et 6V punkt i bilen, rød ledning til 12V tingen du skal benytte og den siste ledningen til jord.
Skal du koble til en feks. en sig. tenner til dette så kobler du +ledningen fra tenneren inn på den røde 12V ledningen fra omformeren og jorder tenneren til karoseriet. Da mener jeg det skal "bli lys".
Er selv ikke sikker ennå men skal til å koble en slik i bilen min i løpet av de neste dagene.
ja dette har jeg gjort,men noen mener jeg bør sette på en bryter mellom batteriet og boksen,men min bryter vill ikke bryte strømmen
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: juni 08, 2009, 13:43:16 pm »

Gul ledning til et 6V punkt i bilen, rød ledning til 12V tingen du skal benytte og den siste ledningen til jord.
Skal du koble til en feks. en sig. tenner til dette så kobler du +ledningen fra tenneren inn på den røde 12V ledningen fra omformeren og jorder tenneren til karoseriet. Da mener jeg det skal "bli lys".
Er selv ikke sikker ennå men skal til å koble en slik i bilen min i løpet av de neste dagene.
ja dette har jeg gjort,men noen mener jeg bør sette på en bryter mellom batteriet og boksen,men min bryter vill ikke bryte strømmen

Hvis bryteren ikke vil bryte strømmen, er det ikke lengre noen bryter...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #19 på: juni 08, 2009, 14:07:41 pm »

Kloke ord Gliser En bryter som ikke bryter strømmen er ingen bryter.
Hvorfor ikke koble den opp mot et punkt som blir "brutt" av tenningslåsen? Da vil jo omformeren slå seg av når du slår av tenningen på bilen.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #20 på: juni 08, 2009, 15:09:03 pm »

Kloke ord Gliser En bryter som ikke bryter strømmen er ingen bryter.
Hvorfor ikke koble den opp mot et punkt som blir "brutt" av tenningslåsen? Da vil jo omformeren slå seg av når du slår av tenningen på bilen.
jaja ,men nå er den koblet og satt under baksete,så kanskje ikke orginalpolitiet ser den  Øyerulling hehe,prøver å kjøpe ny bryter med 2 pinner på jeg, så får jeg se,takk for hjelpen  Glad,
Loggført

gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #21 på: juni 08, 2009, 15:12:12 pm »

men til info,når en måler ut fra boksen er det 6-7v , men når en setter in en 12v enhet hører jeg boksen "starter" og da kommer det 12v ut,,for jeg trodde den ikke funka,bare så dere vet det  Glad,,er dette riktig tro ??,noen som har testet?
Loggført

JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #22 på: juni 08, 2009, 15:17:28 pm »

Det høres riktig ut. Men den bryteren din må ha vært defekt. Ground= gods eller jord. Altså minus. Så skal + inn på PWR(power) og strømforbrukeren(omformeren) inn på ACC. Funker ikke dette har du en ødelagt bryter.
Loggført
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #23 på: juni 08, 2009, 15:29:38 pm »

Det høres riktig ut. Men den bryteren din må ha vært defekt. Ground= gods eller jord. Altså minus. Så skal + inn på PWR(power) og strømforbrukeren(omformeren) inn på ACC. Funker ikke dette har du en ødelagt bryter.
ok,hvis jeg kjøper en bryter med 2 pinner på ,så er det bare å klippe + ledningen og koble brytere i mellom,ikke sant?
Loggført

JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #24 på: juni 08, 2009, 15:55:22 pm »

Det stemmer. Du må selvfølgelig koble bryteren FØR omformeren da, altså mellom batteri og omformer. Men det skjønte du sikkert Osteaktig
Loggført
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #25 på: juni 08, 2009, 15:58:05 pm »

Det stemmer. Du må selvfølgelig koble bryteren FØR omformeren da, altså mellom batteri og omformer. Men det skjønte du sikkert Osteaktig
jepp , det skrev jeg litt lenger opp i tråden,,meeeeen da skal jeg ordne en ny bryter ,takk igjen  Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!