mai 09, 2024, 13:54:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere spissing?  (Lest 8600 ganger)
vw66
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« på: august 13, 2008, 21:12:09 pm »

Har nettopp hatt bilen til en 4-hjulskontroll da spissingen forran var omtrent slik     \------l    Da jeg gjorde dette stod pumaen i bunn med korte dempere. Ettersom jeg skal på en lengre tur i helga så hevet jeg den et par cm og monterte standard dempere. Etter jeg gjorde dette så gikk spissingen fra å se slik ut    l-----l     til slik l----/ Problemet flyttet seg til andre siden. Jeg trodde ikke at slikt skulle endre seg nevnverdig ved å justere forstillinga da det ikke har vært noe problem før. Har gått over forstillinga og kan ikke se noe som ikke stemmer.

Noen som har en god fremgangsmåte på å justere spissingen selv?

Er det noen underliggende feil som gjør at hjulvinklene endres i dette tilfellet?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: august 13, 2008, 21:42:07 pm »

Fikk et tips her en gang: Bruke en gardinstang (kirsch-typen, den med hvite, ovale metall-profiler).

Bøye til endene slik at de tar i felgen på innsiden. Så er det å jekke opp bilen foran og justere på forstillingen til du har ca 5 mm spissing. Rotere hjulene 180 grader og justere på nytt. Nye 180 grader til det stemmer sånn noenlunde.

Camber tas med vater med to like lange bolter tapet på slik at du måler mot felgen i stedet for gummien. Cambervinkelen skal være omtrent 0 grader +/-.

Dette gir en sånn noenlunde justering - men bare nok til at du kan ta kjøreturen bil bilverksted med skikkelig utstyr. Har ingen tro på at hjemmejustering blir bra nok.


Det der med \-----|, |------| og |------/ skjønner jeg ikke gunnen til, men hva slags målemetode brukte du?
Loggført
vw66
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: august 13, 2008, 21:57:09 pm »

Det er spissingen ( de strekene er ment som forhjula sett ovenfra Glad ), når det ene hjulet står rett så svinger det ene ca 5 cm som jeg syntes var relativt mye etter kun å ha justert pumaen, tenkte kanskje det var et underliggende probølem her
« Siste redigering: august 13, 2008, 23:32:58 pm av vw66 » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: august 13, 2008, 22:10:18 pm »

Det er spissingen, når det ene hjulet står rett så svinger det ene ca 5 cm som jeg syntes var relativt mye etter kun å ha justert pumaen, tenkte kanskje det var et underliggende probølem her

Hmm...

Uten skikkelig måleverktøy er det ikke lett å vite at det ene hjulet virkelig står rett. Men 5 cm er jo vanvittig mye, så det er vel ikke noen tvil om at ting er ute av justering da! Det må være en seriøs feil et sted.

Min uvitenhet om puma er uten huller, så her kan kanskje noen andre hjelpe?

Loggført
vw66
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 13, 2008, 23:34:27 pm »

Må vel på forstillingskontroll ja, men om det er noe annet som ligger bak er det kanskje greit å komme til bunns i dette så en ikke kjører rundt og aner fred og ingen fare.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!