1951
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
|
på: januar 05, 2008, 21:39:29 pm
|
Jeg støtter tankegangen om at verdiene bør opp for å bevare biler. Det er det som har skjedd i UK og andre steder. Men vi snakker om verdens mest solgte bil i en lang årrekke, det har myldret med folkevogner i Norge, og det hindrer at de reelle salgsprisene vil øke. Det har jo vært mange standard/kjedelige grå 68-70 bobler som har vert avertert til 30-50000 (eller er det samme om og om igjen:)?), men har de blitt solgt for sånne summer? Og til hvem?
Det vi trenger er en skikkelig markedsundersøkelse/polling som kan definere hvem vi er som kjøpere, eiere og selgere - skulle f.eks. vært artig å vite hvor mange som ville betalt de 50-100000+ for å få restaurert en splittbuss... Vet om en splittdoka som er til salgs, men jeg tror den havner utenlands fordi det er for få aktuelle kandidater til å gjøre nettopp dette. I UK gjør de det uten å stusse, og da er bilen bevart. Der er det dessuten proffe firma (f.eks One-on-One) som restaurerer til disse beløpene, i Norge finnes det vel ingen firma som tar på seg totalrestaureringsprosjekt, eller? Resultatet er at bilen vil bli ivaretatt og får leve videre, selv om det betyr at vi må ta båten til England for å få se bilen på treff.
Provoserende? Vet ikke jeg. Hvis selger har tjent masse penger på en dumsnill tidligere eier, så kanskje er det litt mer kynisk business i det enn vi Ole Brumm-snille entusiaster ville like. Er det ikke noen big profit i det så er det ingen ting å hyle for etter mitt syn.
|
|
|
1954
|
Forum / Type 2 / Sv: Din type 2
|
på: januar 04, 2008, 09:54:53 am
|
67 singlecab (bilde tatt av RZR-Marius) - motvillig på vei ut av kabalen
|
|
|
1955
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Ønsker frakt anbefalinger fra USA!
|
på: januar 04, 2008, 09:15:22 am
|
Var obs på at vis delene blir skadet og du har forsikret dem hos Jetcarrier dekker de ikke en dritt. Jeg har opplevd dette og vil ikke anbefale dette firma til andre.
Hvilken type deler gjaldt dette og hvilken forsikring hadde du?
|
|
|
1958
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: t1 62
|
på: januar 04, 2008, 00:03:19 am
|
Gulfblå 62 er jo innertier da! Når en først er i gang med bremseskift er det generelt fornuftig å skifte både rør og slanger samtidig, slangene har en tendens til å morkne innvendig med årene og tette passasjen, rørene korroderer - det er ikke noe særlig bra noen av delene. Stangen fra pedalsettet til hovedsylinderen skal etter det jeg har lest ikke justeres på, så om du finner tilbake til originalsettingen tror jeg du bør. Hvis hovedpumpen ikke ble fylt opp med bremsevæske før den ble koblet til kan det finnes lommer igjen. Blir bra denne her!
|
|
|
1959
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte Varmekanal, Hjelp..
|
på: januar 03, 2008, 21:56:37 pm
|
Det viktigste er å stive av karrosseriet så du ikke får heng når du kapper kanalene av. Og merke seg hvor det er sveisesømmer og hvor det er punkter. Jobbet med en reprodel av en kanal fra et kjent firma i USA i fjor og det var blankt metall innvendig. Bare litt primer på utsiden. Det var definitivt ikke original tykkelse på stålet, så jeg lurer virkelig på hvordan kanalene ser ut innvendig etter en sesong med norsk temperatur og klima. Hvis din far kan sveise er det ikke noe problem, og du går en lærerik oppgave i møte. Les denne boken sammen med din far: http://www.amazon.com/Restore-Volkswagen-Enthusiasts-Restoration-Manuals/dp/1903706904 og du får en trinnvis beskrivelse av hvordan du kan fikse de vanligste rustfellene. Metodene som er vist her er greit gjennomførbare for hobbysveisere som de fleste av oss er. Antirust-stoffer finnes det vel mange produsenter og sorter av, Tectyl, Teroson, Biltema osv, felles for de fleste er at de bare gjør vondt verre om du ikke har et 100% utgangspunkt, så sørg for at det ikke finnes NOE som helst rust eller fuktighet før du smører på.
|
|
|
1965
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Volkswagen Auto Club Norge
|
på: januar 02, 2008, 19:48:57 pm
|
Tror det kom seg nå? Flott med klistremerket - har et sånt på dashboardet (alt som er igjen etter 1303-en min ) men det er litt for stort til å klemme nedi scanneren... Kanskje kan Kjell Aaen fylle inn med mer info her om det skulle passe seg sånn?
|
|
|
1966
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stort bilde av T1 cab - helst raud!
|
på: januar 02, 2008, 12:45:59 pm
|
Skal det bli tapet á la den Sander har på sitt kontor? Det er i allefall stilig! Skal oppløsningen bli bra nok tror jeg du må få tatt et cabrio-bilde med profft høyoppløselig kamera. Da kan du også få vinkelen riktig sånn du vil ha den. Det finnes jo mye på nettet, men det blir antagelig altfor kornete. Ikke mange pre-68 cabber i Norge, enda færre som er røde... Har du hørt med Frode, han har jo cab?
|
|
|
1967
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Kjekt å vite for de med 40 tallere..
|
på: januar 02, 2008, 12:40:13 pm
|
Du finner det under nyheter... Har du en bil fra før 1950 må du i fremtiden forhåndssøke om å få dra en tur over grensen med bilen, ellers kan du bli straffet med inntil 1 års fengsel. Ganske oppsiktsvekkende når en leser hele artikkelen - byråkratisk slendrian som ikke vil innrømmes.
|
|
|
1970
|
Forum / Snikk-snakk / Volkswagen Auto Club Norge
|
på: januar 01, 2008, 23:33:36 pm
|
Fant et blad jeg ikke hadde sett på lenge forleden. VWACN er jo historie for lengst, ble vel stengt ned i 88? Vet ikke hvor interessant dette er for de fleste her inne, kan jo være mange som sitter på dette, men for de historisk interesserte som har kommet til etterpå kan det kanskje være morsomt. Nå er det jo litt mimring om gamle biler her, og det er ikke en sær lokal klubb vi snakker om, så da tar jeg sjansen! Dette bladet var forøvrig sterkt medvirkende til at vi startet VWACB i Bergen. Kjekt når madammen har skikkelic scanner.
|
|
|
1971
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bogart-felger 5X205
|
på: januar 01, 2008, 23:16:18 pm
|
Hehe! Vel, for det første har jeg en jobb som muliggjør denslags tidsfordriv (og det har vært veldig stille på jobb de siste dagene), for det andre lurte jeg virkelig på hva dette var og for det tredje - må jeg ha noe som kan forsvare sånne reimer... Men som sagt - det andre var nok viktigst her, ante ikke at jeg hadde dumpet borti en undercover operasjon
|
|
|
1978
|
Forum / Snikk-snakk / Bogart-felger 5X205
|
på: desember 31, 2007, 13:47:59 pm
|
Ser at bug-box har et sett med disse felgene, har ikke sett eller hørt om de før. Sjeldne eller? BOGART Alu-Felgen mit Front Runners und Slicks im LK5/205! Felgengrössen ca. 5" und 8" mit M/T ET FRONT 24.0/4.5-15 undM/T ET DRAG 24.5/8-15. Diese Räder haben nur einen Lauf hinter sich und befinden sich in entsprechend gutem Zustand.
Complete set of BOGART drag race alloys with slicks and front runners. Dimensions: front 5"x15" with 24.0/4.5-15, rear 8"x15" with 24.5/8-15. Only one run! Very good condition.
1Satz verfügbar! One set available!
Satz / set VB 1200.-Euro
|
|
|
1980
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: pop out oval ?
|
på: desember 31, 2007, 11:32:20 am
|
ja hvorfor ikke?
Ja, denne hadde vært artig å sett et bilde av. Dette er vel etter hva jeg har lest en megte sjelden option om det er av denne typen: omtrent like uavanlig som behr-scoop ?
|
|
|
|