mai 08, 2024, 23:49:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vil ikke gå på lav tomgang  (Lest 1730 ganger)
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« på: juni 16, 2010, 19:02:24 pm »

Min 1300 dobbelport vil ikke gå på lav tomgang. Hvis jeg justerer den til å gå lavere enn 1500 omdr så dauer den ut. Alt er helt 100 under kjøring men litt lei av høyt turtall når jeg står i kryss o.l.
Har prøvd ALT! Overhalt forgasser, justert denne perfekt etter alle lærebøker, ny fordeler til denne motortypen som er justert perfekt, justert ventiler, og til og med klødd meg i hue en del Blunker Intet hjelper. Forgasseren er en 31 pict 3 gasser og motoren er en AB motor. Noen som har opplevet dette før og funnet formelen?
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: juni 16, 2010, 19:27:00 pm »

og til og med klødd meg i hue en del Blunker Intet hjelper.

trur det har noe med håret å gjøre  Øyerulling


* greaser.jpg (46.01 KB, 397x500 - vist 76 ganger.)
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: juni 16, 2010, 22:41:34 pm »

Sjekk om solenoiden er i orden.
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #3 på: juni 16, 2010, 23:11:34 pm »

Ikke lett å få 31 gasseren til å gå på tomgang.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: juni 16, 2010, 23:28:52 pm »

Sjekk om solenoiden er i orden.

Jepp. At den ikke går på lavere enn 1500 rpm er trolig en feil, og neppe justeringsnyanser.

- - -

Ett triks til om du ikke finner noen feil: Hvis du studerer gasspjeldet ser du at det er et lite hull der. Den slipper inn en liten mengde luft. Sammen med tomgangskretsen (som justeres med "bypass screw" og "volume screw") blir blandingen riktig på tomgang..

MEN: På en gammel slitt forgasser vil godset på innsiden være slitt. Luft suges ned mellom spjeldet og godset i forgasseren, ikke bare gjennom spjeld-hullet. Dermed blir et for mye luft og for mager blanding, og motoren klarer ikke å holde seg på tomgang. Du kan sjekke slitasjen ved å holde forgasseren opp mot lyset. Det du kan gjøre er å lodde igjen hullet i forgasseren, og bore opp et mindre hull. Evt la hullet være tettet helt.

Har strevd med tomgangsproblemer selv inntil jeg gjorde denne modifikasjonen, og motoren gå nå 100% helt perfekt!

- - -

Sjekk også vakuum-kretsen til luftfilteret. Mange glemmer den på leting etter falsk luft. Er det lekkasje her får du aldri justert forgasseren riktig. Plugg slangenippelen nede på innsuget og se om det hjelper.

- - -

Husk at forgasserjustering må skje på 800-900 rpm, ellers blir det feil. Antakeligvis litt vanskelig her, siden motoren din ikke går på dette turtallet...
« Siste redigering: juni 16, 2010, 23:31:41 pm av JFP » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: juni 17, 2010, 07:48:11 am »

Spjeldet må også være helt stengt på tomgang.Det skal være klaring mellom skruen og "trappa".
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #6 på: juni 17, 2010, 11:56:52 am »

Spjeldet må også være helt stengt på tomgang.Det skal være klaring mellom skruen og "trappa".

Nei, det skal det ikke.

Den skruen er der for å kjøre choke-funksjonen og å hindre at speldet hviler mot godset inne i forgasseren slik at det oppstår slitasje. SOLEX-forgasseren er også designet for at det skal være en liten åpning mellom spjeldet og godset.

Derfor skal skruen skrus inn til den såvidt berører "trappen", og så ytterligere en kvart til en halv turn inn. Når du slipper "throttle armen" inn mot "trappen" skal du høre at skruen slår mot trappen.
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #7 på: juni 17, 2010, 15:28:06 pm »

trenger ikke nødvendigvis å lodde dette hullet på gasser spjeldet, funker med en pop-nagel også.. Litt kjeitete å poppe nedider men det går hehe
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: juni 17, 2010, 15:34:36 pm »

Skal ikke være påståelig på dette. Men du skal i alle fall ikke justere tomgangshastigheten med denne skruen. Spjellet skal være stengt, luft og bensin skal komme via tomgangssystemet via solenoide som stenger når tenningen skrues av for å motvirke ettertenning.
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #9 på: juni 17, 2010, 18:13:34 pm »

Her var det noen tips ja.
Skal sjekke dette med solenoiden, og klaringen rundt spjellet. Er ikke vakum til luftfilteret på den motoren, heller ikke slangenippel på innsugshalsen.
Men en ting jeg har lagt merke til som jeg ikke har sett på andre motorer er at vakumklokka på fordeleren har en slange stuss foran som er den som er opp til forgasseren og en ekstra bak. Den bak har jeg blokka.
Takk for tipsene så langt.
« Siste redigering: juni 17, 2010, 18:17:20 pm av Riisern » Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: juni 17, 2010, 23:53:28 pm »

Er det to klokker på den, dvs en DVDA-fordeler?

Hvi det er det, skal tenningen justeres med 5 grader ATDC, og ikke 7 grader BTDC som normalt. Sjekk denne tråden om dette: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=251672

Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #11 på: juni 18, 2010, 17:03:47 pm »

Her er fordeleren, en dvda fordeler ja. Jeg har som sagt blokka den bakre slangestussen ( den inn mot fordeleren ).

* 639473.jpg (135.52 KB. 1280x960 - vist 100 ganger.)

Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #12 på: juni 18, 2010, 17:06:16 pm »

Og jeg har det remhjulet øverst på bildet.

* 262754.jpg (79.88 KB. 800x600 - vist 90 ganger.)

Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #13 på: juni 20, 2010, 18:58:46 pm »

Da kan jeg friskemelde bilen`s tomgangproblem. Etter en sjekk av spjellet i gassern viste det seg at dette ikke lukket helt. Så etter et spjellbytte fra en annen gasser, ble det en rolig jevn tomgang på rundt 800 omdr Glad Deilig! Takk for alle tips!!
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!