mai 20, 2024, 00:50:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventilklaring på 2l T2/T4 motor CU blokk.  (Lest 2363 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« på: juli 14, 2011, 19:28:59 pm »

noen som kan svare meg på hva ventilklaringen på en 2l med motorkode CU skal være?
står nå og har finni ut at den boka mangler jeg :-P
« Siste redigering: juli 14, 2011, 19:34:52 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 14, 2011, 19:52:47 pm »

den som leter han finner...
 www.vwnorge.no/index.php/topic,11770.0.html
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #2 på: juli 16, 2011, 12:37:12 pm »

Er det ikke hydrauliske løftere på din CU? Isåfall skal det, etter hva jeg har funnet ut ved mye søking og blaing i bentley manualen, justeres på følgende måte:

- kjør motor god og varm slik at man kan være sikker på at løfterene er fyllt med olje.
- vent til motor blir kald igjen. dvs. vent over natten.
- av med ventildeksel, så skrur du justeringsskruene intill ventilen, for så å skru de to runder til. (selvfølgelig på lukkede ventiler.)

Dette er ihvertfall den metoden jeg har brukt på min CU.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 16, 2011, 19:06:33 pm »

Dette høres ikke dumt ut. Jeg vil tro CU motorene er like og hvis de har hyd. løftere så har jo denne det også... Takker for tipset. Jeg må ha av toppene også, så jeg må justere ventilene på nytt. Du har vel ikke momentet toppene skal slrues til med i samme slengen? Har løse sylindere jeg må få fikset gitt...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 16, 2011, 21:08:17 pm »

http://www.type2.com/library/engineg/hydral.htm

Sitat
By the book, only GD, GE, or CV blocks came from VW with hydraulics (but only '78 and '79 GD blocks). All Vanagon CV blocks came with hydraulics. Be aware that hydraulics could have found their way into any T4 block over the years--hopefully along with an hydraulic cam and the steel pushrods. If you see steel pushrods and if when you rotate each cylinder to TDC and try to get a feeler between the valve tip and rocker screw there isn't a gap, you indeed have hydraulics. This is a good thing--but why that infernal pounding?!
« Siste redigering: juli 16, 2011, 21:11:21 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #5 på: juli 16, 2011, 22:45:33 pm »

CU og CV motorer kommer begge fra 80-82 mod buss, hvor jeg er ganske sikker på at de kun ble levert med hyd. løftere. Hvis du er usikker, så er det bare å ta av det ene støtstangrøret og lure ut den ene løfteren med en magnet, så ser du hva det er. Det finnes mek. løftere til motoren, men da er det i tilfelle ikke originalt. Mulig CU ikke ble levert i USA og derfor ikke nevnt i artikkelen over
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 17, 2011, 22:13:15 pm »

Høres ikke dumt ut det. Eneste grunn til at jeg er usikker er pga dette klistremerket http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11770.0.html
Jeg skal demontere toppene og kikke på løfterene en dag denne uka, for det er noe som skurrer her.
Takker for svar!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #7 på: juli 18, 2011, 22:51:33 pm »

Står det klistremerket på viftehuset? Hva slags bil står motoren i? er det originale kjøleblekk til den bilen motoren eventuelt står i? Jeg mistenker at du har viftehus fra en tidligere type 4 motor som har mekaniske løftere
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 18, 2011, 23:27:09 pm »

Ikke min motor det er bilde av Blunker Motoren sitter i en ghia med glassfiber viftehus, så det er dårlig med stickers der gitt...
Fant den ved et søk på forumet her...
Skal se om jeg rekker å demontere litt motor denne uka. Jeg regner nesten med at det står hyd. løftere i motoren...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 19, 2011, 13:54:21 pm »

Normalt skal man ikke trenge å justere ventiler på hydrauliske løftere.
Bruker du 2 runder inn på løftere som.er pumpet opp vil de faktisk åpne ventilen ca  2mm
1/4 til 1/2 omdreining er nok.
Motorer som har stått en stund tikker veldig ofte helt til.motor er gjennomvarm og løfter er pumpet opp. da det alltid vil stå press på en løfter og presser olja ut over tid.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: juli 19, 2011, 18:54:18 pm »

Takk for tips Jørn. Motoren hadde faktisk klaring når jeg tok av dekslene. Det er derfor jeg har lurt litt. Kommer tilbake med hva jeg finner ut litt senere.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #11 på: juli 19, 2011, 20:01:59 pm »

Rephåndboka mi for wasserbokser sier to tørn, mekaniske løftere på 914 -> er 0,15 på alle ventiler for 1,7 liter, 0,15 inn, 0,2 eksos for 2 liter motor.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 19, 2011, 20:02:50 pm »

så kom det vel skriv fra VAG i senere tid som sa 1/2 turn.??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 19, 2011, 20:06:24 pm »

hvis den motoren er bygd om med glasfiber kjøling etc er det store sjanser for att den kanskje er modifisert litt inni også med annen kam og mekaniske løftere.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 19, 2011, 21:15:49 pm »

Mye det kan være i hekken på denne Ghian. Hadde fattern levd i dag så kunne han jo bare fortalt meg det Gliser
Denne kjærra har alltid gått veldig bra og ikke minst pent. Men i det siste som den har stått litt så har det dukket opp endel nye lyder. Blant annet fra det jeg tror kan være løse topper. Har også en rasle lyd når man belaster motoren. Litt usikker på hva det kan være.
Mulig jeg får tid til å skru ut motoren på torsdag, så vil det meste løse seg vil jeg tro.
Makan til enkel bil å skru på skal man lete lenge etter. Bytter clutch på denne bilen alene på ca 30 minutter Gliser
Bilde av bilen Gliser


* ghia.jpg (89.09 KB, 816x488 - vist 113 ganger.)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #15 på: juli 20, 2011, 07:46:36 am »

Yum.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 21, 2011, 18:05:52 pm »

Da var problemet funnet. Motoren skyter mellom sylindere og topplokk.
Løfterene er mekaniske.
Nå trenger jeg "toppakninger" mellom sylinder og topp. :-P kanskje jeg klarer å redde de...


* IMAG0424.jpg (64.97 KB, 800x1337 - vist 102 ganger.)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juli 21, 2011, 18:51:51 pm »

95,95mm borring, 71mm slag 39cc forbrenningskammer og ca 1.8mm vendehøyde. om noen vil regne ut komp. hadde det vært flott
« Siste redigering: juli 21, 2011, 19:36:50 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!