mai 03, 2024, 10:42:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: BAS svinghjulsbolter  (Lest 24549 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #90 på: oktober 27, 2011, 09:25:30 am »

interessant dette  Gliser

Jeg syntes dette var en fin tråd når Pål startet den, siden jeg var i ferd med å bestille bolter til oxyen selv, men nå sitter jeg her 3 sider og en måned senere, og har ikke blitt veldig mye klokere Glad

Men jeg kan prøve meg på en konklusjon ut fra mitt utgangspunkt (som er en 2110 oxy med SF topper på anslagsvis 140-160 hk), da tror jeg at det "holder" med nye originalbolter. Skal ikke kjøre med slicks, og har tenkt til å bygge hydraulisk clutch med struping i 1.gear for å redusere sjokk-belastning på svinghjulet.

Høres det ut som en farbar vei?

For å ha litt bakkekontakt i disse Bas og ventilklarings dager.... JA.

Dersom jeg med min 8 stifta veiv og SCAT bolt klarer å holde svinghjulet på så burde det du sier over gå HELT fint.
Jeg har til info en tung og agressiv black magic lamell og stage3 trykkplate og løste dette ut på 6000rpm med opparbeidet turbotrykk på dot slicks og trackbite, uten å klippe av. Flaks kanskje, men så skal du hverken ha samme clutch oppsett eller samme moment, eller for den saks skyld gjøre tilsvarende start (sier du, men det kommer vel det og :-) ) Dette er jo litt av hvorfor jeg ønsker å bytte til hydraulisk clutch i vinter for å være litt snillere når clutchen inntreffer :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #91 på: oktober 27, 2011, 09:35:52 am »

 Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #92 på: oktober 27, 2011, 10:30:23 am »

ja grelland det går ann å bare sammenligne med litt vanlige ting.
ta en WBX 2,1 liter , 5 stk 10.9 bolter dratt til med strekk metoden.
har aldri sett eller hørt om originalt svinghjul som har løsnet.
tung bil, greit moment i motoren, mange har blitt  grise kjørt av f.eks  RUSS Osteaktig flere hundre tusen km på mange av bilene.


og hvorfor prates det om maks HK når det er moment som gjelder...........
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #93 på: oktober 27, 2011, 18:40:40 pm »

Kuttede gjenger handler mer om utmatting enn statisk last... bruddanvisninger/spenningskonsentrasjoner er det overalt på en bolt uansett - det ligger i gjengeprofilens natur. Dette er samme som for smidde deler kontra maskinerte.

Så lenge bolten tåler lasten den er ment for kan overgangen være hvordan den vil - gitt igjen at det ikke er en dynamisk pålasting stor nok til å skape utmattingsbrudd. Dette med lang slank stamme, stort elastisitet i koblingen er typiske ting man utnytter i dynamiske skruforbindelser der utmatting i tillegg spiller en viktig rolle, eks rådebolter.

Det ekstra momentet har jeg ikke regnet på hvor mye gir i strekkraft, men 10Nm trenger ikke være ubetydlig. Får regne over en gang jeg har tid. Den ekstra friksjonen sett mot friksjonen under bolthodet og i gjengene som utsettes for en stor normalkraft kan man hvertfall synse om at ikke er allverdens stor. Men det setter krav til at det utføres riktig, og at man bruker riktig smøring under tiltrekking.

Og ja Jørn - det er moment som teller.
« Siste redigering: oktober 27, 2011, 18:42:33 pm av JTWE » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #94 på: oktober 29, 2011, 09:15:48 am »

Forskjellen i boltforspenning ved 110/120 Nm ble ca 600kg. Utnyttelse BAS/Org ble henholdsvis ca 0.8/0.9 (rettet pga feil i formel). Org boltene har ikke noe ekstra å gå på rett og slett...
« Siste redigering: oktober 29, 2011, 09:56:25 am av JTWE » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #95 på: oktober 29, 2011, 09:51:50 am »

Og som et ps; sånn strammet de tydeligvis svinghjulet... ingen mann faktisk Glad



* VW_svinghjul.jpg (62.6 KB, 1030x768 - vist 354 ganger.)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #96 på: oktober 29, 2011, 09:52:13 am »

Med eller uten friksjon i det brosjede hullet?
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #97 på: oktober 29, 2011, 09:57:54 am »

Hvis noen gir meg pressmonnet skal jeg ta med den også; jeg tror den er relativt lav som sagt pga at det er en nøyaktig pasning, og ikke pressmonn... 
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #98 på: juli 27, 2012, 08:25:44 am »

Drømme bolten finnes! Men dessverre er det race utgaven av svinghjulsboltene til Lotus twin cam, så gjengene er UNC.
Men håpet lever. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #99 på: juli 27, 2012, 08:48:07 am »

Tenkte på en ting!
når boltene fra arp er for lange går det ikke an og dreie dem ned litt så dem passer
til type4/wasser veiv?
jeg mener i steden for og borre veiva gjenge osv!eller ødelegger det funksjonen til bolten?
Loggført

Vw 1302
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #100 på: juli 27, 2012, 12:46:03 pm »

Det finnes en tommelfinger regel som går på hvor mange gjenger man minst må ha i inngrep ved så så stor bolt, husker den ikke helt, men bolten på bildet ligger nok nære grensen.

Har funnet flere biler som bruker slike bolter på svinghjulet nå...  diesel versjonen av en for meg ukjent Mercedes model og denne her:
http://folk.ntnu.no/anderssu/div/RRC/617.pdf
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #101 på: juli 28, 2012, 14:23:43 pm »

Se der ja! Da kan vi stoppe å diskutere og heller begynne på maskintegningen for bruk på T1/T4 motorer =)

Loggført
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #102 på: august 25, 2012, 00:52:00 am »

Det finnes en tommelfinger regel som går på hvor mange gjenger man minst må ha i inngrep ved så så stor bolt, husker den ikke helt, men bolten på bildet ligger nok nære grensen.

Har funnet flere biler som bruker slike bolter på svinghjulet nå...  diesel versjonen av en for meg ukjent Mercedes model og denne her:
http://folk.ntnu.no/anderssu/div/RRC/617.pdf

Så bra! Dette har ikke jeg fått med meg.

Dette er jo Forsvarets feltvogner GD240.

Pål Myrum!!! Du har et oppdrag.

JABa daba doo
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #103 på: desember 10, 2012, 10:38:21 am »

Har i den siste tiden snakket med folk om mine holdninger til BAS bolter... rundt juletider blir jo folk litt mer religiøse enn ellers.

Jeg lurer ikke spesielt mye på hvordan man får verdens beste T4 svinghjul innfestning...  dvs hvor mye klemkraft/sikkerhet kan man få til med bare fem bolter i en original veiv. Men når man ser løsninger som tilsynelatende bare selges for at folk tror det er bra blir man jo nysgjerrig.
Også ARP leverer bolter med tykkere stamme, og de går jo for å være verdensledende innen bolter og bil... de gutta må vel ha en fornuftig grunn til å lage en så lite attraktiv bolt?


De har jo helt klart peil på hvordan man lager de beste rådeboltene:


Som kjent gjør rådebolten en av de tøffeste jobbene som finnes i en motor... da den skal dra med seg råde og stempel helt uten hjelp av klemkraft.

Så da var det bare å ringe bort da Gliser  Han på tech følte fort at han kom til kort, og ba meg ringe fabrikken å spørre etter R&D.
Sagt og gjort, der fikk jeg snakke med Alex. Jeg spurte han rett ut, hvorfor designer dere svinghjulsboltene anderledes enn rådeboltene? Han tenkte seg litt om og svarte at de brydde seg lite om strekk i svinghjulsinnfestingen, de var mer opptatt av bra materiale. Men hvorfor ikke bry seg om strekk/design? Jo for det satt så mange bolter der at kravet til hver enkelt var lavt, og ved bruk av deres bolter så fikk man jo ennå litt bedre sikkerhetsmargin pga bedre stål. Kort og godt, innfestingen var bra nok.
Jeg la da fra for han at folk klipper av bolter på type 4/wbx designet, og at det bare var fem bolter i en liten sirkel. Og da forstod han mine bekymringer vedrørende designet på bolten. Han var helt enig at det var bedre å strekke 10% pr mm istedet for 100% på 1 mm (siste gjengen), nøyaktig som på en rådebolt. Han hadde ikke noe svar på om den tykke stammen på boltene deres gjorde noe annet enn å være massiv, han sa han ikke kjente seg igjen i det som sto på websiden om "forbedret svinghjuls registrering" (antagelig markedsavdelingen som har kommet på det?). Men han var helt klar for å hjelpe til med å lage en bolt som kan maksimere sikkerheten ved type4 innfestning. Det nærmeste han hadde på hylla var gjenget helt opp til hodet, og det er jo en start.

Verden er kort og godt slik at produktene som selges er laget for forskjellig bruk.... det er ikke meningen at folk skal firedobble effekten i ting uten å bytte veiv. En maskin konstruktør tenker heller ikke i optimaliseringsbaner... han er fornøyd med om tingen gjør det den ble designet for... men vi ber om mer.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #104 på: desember 10, 2012, 16:58:35 pm »

Interessant diskusjon for "nerder...".  Osteaktig

Det er en ting med boltkvalitet som jeg vil lufte.
En 8.8 bolt tåler endel mer vibrasjoner enn 10.9 eller spesielt 12.9, fordi stålet er mjukere. De som tilsynelatende er sterkere, er sprøere og flekser mindre før de ryker. Derfor er ikke nødvendigvis den bolten med høyest "kvalitet", best til formålet man har.



En liten edit:

Husk at bolter med høyere kvalitet, er mer var for overtrekking. De ryker lettere hvis de er dratt for hardt til, fordi de er sprøere. Derfor er riktig moment spesielt viktig.


« Siste redigering: desember 14, 2012, 10:13:24 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #105 på: desember 12, 2012, 12:21:16 pm »

Interessant diskusjon for "nerder...".  Osteaktig

Det er en ting med boltkvalitet som jeg vil lufte.
En 8.8 bolt tåler endel mer vibrasjoner enn 10.9 eller spesielt 12.9, fordi stålet er mjukere. De som tilsynelatende er sterkere, er sprøere og flekser mindre før de ryker. Derfor er ikke nødvendigvis den bolten med høyest "kvalitet", best til formålet man har.

Har man vibrasjoner mellom veiv og svinghjul så regnes levetiden i minutter.
Da begynner man i feil ende av skalaen, man må ha bolt som er kraftig nok til å gi sikkerhet mot vibrasjoner...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #106 på: desember 12, 2012, 14:55:58 pm »

Hei
har en kammerat som skal lage bolter til meg hvordan skal den se ut og hvilken stålkavlitet??


Mvh AR
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #107 på: desember 12, 2012, 18:23:26 pm »

Om du lager en som den i innlegg 98 så er du på rett sti. Jeg hadde redusert styringen under hodet til ca 2mm og overdim slik at den må brosjes inn i svinghjulet. Bruk så bra stål som mulig i den slik at du kan spenne de mye. Du bør lage noen ekstra slik at du kan eksperimentere litt og se hva de tåler før de blir varig deformert.... som i lengre. Spennende!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #108 på: desember 12, 2012, 18:48:58 pm »

Hei
ja du mener den til Lotus Twin Cam
siden han som skal lage den er helt rå på cnc så lager jeg vel  rundt 100-150 stk tror jeg

Mvh AR
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #109 på: desember 13, 2012, 21:47:52 pm »

Forskjellen på rådebolter og svinghjulsbolter er vel forskjellen på dynamisk/statisk forbindelse (tilnærmet...?)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #110 på: desember 14, 2012, 04:07:05 am »

hva med å ofre noen gjenger i veiva for å få lenger strekk område på bolten?
er ca 1x dia i lengde på gjengepartiet nok tro?
bør ikke en krage gå helt ned å få kontakt med veiv?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #111 på: desember 19, 2012, 00:04:38 am »

Mulig, 1 x diameter er vanlig tommelfingerregel for gjenger i stål. Kanskje det går å bore og gjenge dypere hull i veiva også?

Men hvorfor ha krave på skruen? Det viktigste er å ha en jevn overgang mellom hode og skaft for å unngå spenningskonsentrasjoner. Heller forsenke hullene i svinghjulet for å få plass til en god radie enn å lage en pasning. Evnt. legge under skiver mellom bolt og svinghjul dersom det er plass til det - da blir også skruen lengre.
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #112 på: februar 26, 2013, 21:52:43 pm »

Hei
har fått laget type 4 svinghjulsbolter i stål som er bedre en bas 

har på lager

ved kjøp av 5 stk 100 kr pr stk


Mvh Anderesen racing
Loggført
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!