mai 03, 2024, 17:07:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rostyle. Den mest overprisede felgen i vw miljøet....  (Lest 20320 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« på: september 17, 2009, 05:48:28 am »

Her skal det lages et lite innformasjonsinnleg.
Kom gjerne med spørsmål hvis det er noe mere dere lurer på i forbindelse med dette innlegget.

Som vw entusiast fikk jeg virkelig blod på tann når det i april dette året viste seg at jeg måtte en tur til Sør Afrika. Oppholdet skulle vise seg å vare nesten en måned og jeg fikk derfor meget god tid til å utforske landet, samt bilopphuggerier og vw's egne fabrikker der nede Gliser
Rostyle felger har jeg hatt lyst på i flere år, men jeg har syntes at prisene for disse har vært litt stiv i norge (og resten av landene i nærheten) Det er jo tross alt bare snakk om stålfelger som har blitt levert som standard fra fabrikk på enkelte av boblemodellene som ble produsert av vw i Sør-Afrika. Jeg lurte derfor veldig på før vi (jeg og kona) reiste ned dit hvor vanlige disse felgene og boblene generelt var der.....
Når vi kom ut på parkeringsplassen til flyplassen i Johannesburg var det første som møtte meg et hav av japanske og kinesiske varebiler. Samt to bobler med Rostylefelger og en gammel vw buss med samme felgene. Disse tre bilene var tydeligvis vanlige bruksbiler.
Neste dag gikk vi litt rundt i byen her å tittet. Det som slo meg var at det var mye bye biler og nesten like mye gammelt på veiene. Bobler så jeg ca vært tredje minutt og vær tredje av disse hadde igjen disse omdiskuterte felgene. Felgene finnes i både 4,5x15" og 5,5x14" utførelse. 14" utgaven så jeg for første gang på en bil i denne byen. Og det skal nok sies at den bredere 14" utgaven er den mest vanlige.
Senere denne uken satte vi på nytt kursen mot flyplassen dro videre til Durban. Her var boblebestanden om mulig ennå høyere Gliser Og anntal rostyle felger sett innen en time var mangedobblet!
Jeg begynte å snakke litt med hotelleieren der vi bodde om disse felgene. Jeg fikk litt tipps ang nettsider jeg kunne se på for å prøve å finne noen til salgs osv.
« Siste redigering: september 17, 2009, 06:21:38 am av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #1 på: september 17, 2009, 06:37:30 am »

Han ordnet også med besøk på vw fabrikken der de idag lager noe som ser ut som en stylet ener golf med moderne interiør. Disse bilene koster her ca 70000,- norske kroner ferdig registrert!
Vi var også å så på museumet i fabrikken. Her fikk jeg mere info om disse Rostylefelgene. Bla produksjonstall, bilere levert i de forskjellige årene med disse felgene, størelser på felgene osv.
Felgene som ligger ute for salg her på forumet nå i 5,5x15" påståtte orginalfelger i en "ultrarare" dimensjon finnes det ikke noe delenr. på. Derimot finnes det nummer på 4,5x15" i krom, lakkert sølv og sort og lakkert hvite. Samme tre utgavene finnes i 5,5x14" utgavene. Det han på museumet lurte på var om noen kunne ha sveiset på en 5,5" roverbane på et 15" senter. Feks. en av de ansatte på fabrikken. Eller så måtte det være som han sa selv, breddet i ettertid. Noe som er meget vanlig i SA. Det nesten er lettere å finne slike felger for salg i uorginale bredder enn i orginale. Jeg så på over 20 sett som jeg kunne fått kjøpt før jeg fant noen som var orginale. Lurer litt på hvorfor jeg egentlig gjorde det siden jeg nå alikevel har bygget om to av mine til 7"??
Beach buggys er MEGET vanlig å se i durban og disse har nok svelget mange av disse felgene opp igjenom årene. Det finnes et eget firma som bygger buggyer og dette firmaet selger fortsatt Rostylefelger som de påstår er NOS. Dette firmaet hevder å ha kjøpt opp restpartiet fra vw når bobleproduksjonen ble stoppet.
Prisnivået på fire brukte slike felger varierer mellom 1000-2000 ZAR (Zouth African Rands) og disse kan med enkelhet pakkes i en boks å sendes til norge via ZA-postoffice. Kostet 830 ZAR når jeg gjorde det. Kjøper du et felgsett til 2000 og sender de for 830 blir jo det 2830 som igjen kan ganges med ca 0,8. Det blir da 2264,- norske ferdig til å hente på posthuset.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #2 på: september 17, 2009, 06:47:13 am »

Dette blir tilnermet det samme som å kjøpe deler her på forumet.
Du gjør dealen feks. via mail med selger, selger pakker og sender felgene, selger sender mail om hvor mye totalkostnaden ble samt sporingsnummer på pakka og du overfører penger til selger via nettbank. Så enkelt er det.
Det kan betales ekstra 10ZAR pr 1000ZAR i forsikring på pakker som sendes fra SA. Problemet er at hvis forsikringssummen overstiger 1000ZAR så må du betale toll for felgene når de kommer til norge. Så betal gjerne for forsikring, men IKKE sett den for høyt! Da vil disse felgene fort bli 8-900 kroner dyrere enn de behøver.

Så jeg vil anbefale alle som har lyst på slike felger å vurdere dette før dere kaster 8-12000 norske rett ut av vinduet Gliser

Min bil med felger.... orginale 4,5x15" foran og ikke fult så orginale 7x15" bak Gliser


Helt vanlig dag på ferie....


Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #3 på: september 17, 2009, 06:55:40 am »

5,5x14" på et 1302 karoseri med wide-5 tromler! Dette er faktisk orginalt!


Ennå et av samme bil...


Og ennå et....


Salgsanonse...
http://capetown.gumtree.co.za/c-Cars-Vehicles-Motorbikes-Parts-cars-R35K-VW-Beetle-76-W0QQAdIdZ153962968

Salgsanonse...
http://johannesburg.gumtree.co.za/c-ViewAdLargeImage?AdId=155591510&back=-3&ImageIndex=0
« Siste redigering: september 17, 2009, 07:11:43 am av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #4 på: september 17, 2009, 07:10:23 am »

Denne ser jo fin ut....
http://durban.gumtree.co.za/c-ViewAdLargeImage?AdId=154791899

Sjekk fronten på denne! Slik ble de levert fra fabrikk! 03 karoseri med langt panser..... Denne har også bredere 15" kromma Rostyles. Ultra rare?Hæ Neppe.
http://johannesburg.gumtree.co.za/c-Cars-Vehicles-Motorbikes-Parts-cars-R35K-VW-Beetle-SP-W0QQAdIdZ153608663

14" til salgs..... Kommer stadig opp nye felger til salgs på denne siden.
http://johannesburg.gumtree.co.za/c-Cars-Vehicles-Motorbikes-Parts-auto-parts-accessories-VW-BEETLE-SPARES-W0QQAdIdZ148483417

Flere 14"....
http://capetown.gumtree.co.za/c-Cars-Vehicles-Motorbikes-Parts-auto-parts-accessories-2-Beetle-rims-tyres-14inch-W0QQAdIdZ155907800

Eller for de som vil ha 13" foran og 14" bak Gliser
http://capetown.gumtree.co.za/c-Cars-Vehicles-Motorbikes-Parts-auto-parts-accessories-4x-beach-buggy-epoxy-rims-W0QQAdIdZ151046600

Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 17, 2009, 07:56:14 am »

Nå fikk jeg lyst til å dra til Afrika.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: september 17, 2009, 08:11:36 am »

ordner du disse i 5x112  Øyerulling
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #7 på: september 17, 2009, 08:25:01 am »

Nope. Da må du ha adaptere.....
« Siste redigering: september 17, 2009, 08:26:49 am av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: september 17, 2009, 08:47:28 am »

Jeg tar ikke den fronten for god fisk....  finn et par eksempler til på samme bil så tror jeg deg... Gliser Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #9 på: september 17, 2009, 08:52:08 am »

Jeg tar ikke den fronten for god fisk....  finn et par eksempler til på samme bil så tror jeg deg... Gliser Glad

Fisk er aldri godt! Det er faktisk slik de ble laget Gliser Du har jo sett et eksempel tidligere også...
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: september 17, 2009, 08:57:03 am »

Det har du rett i... da er den god fisk... som fish n' chips på Ramsundgrillen (sørgående)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #11 på: september 17, 2009, 09:09:45 am »

JHU!!!
Nå da??



Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #12 på: september 17, 2009, 11:23:14 am »

Flott info da....

Og det du beskriver er vel helt vanlig med all kjøp og salg eller...?

Hvis jeg skulle beskrive det med et relatert eksempel.....
Jeg har også slike Rostyle felger ....men manglet senterkopper...
De som passer på "vanlige" Sprint Stars er for små til disse....og derfor søkte jeg etter originale i SA.
Jeg klarte ikke å finne noen som hadde brukte originale (mulig jeg søkte på feil plasser), men fikk tips om et firma som laget nye repro....
Fikk etter mye plunder kontakt med dem og fikk handlet.....uten å gå i detalj var det MYE prakk med å få over penger etc....senterkoppene kostet ikke all-verden...men for å si det sånn så hadde jeg mye heller betalt 5-gangen hos en norsk forhandler og fått dem etter 3 dager....og til-og-med klaga påat de ikke ligna på de original i det hele tatt....
(jeg har en eske stående....så hvis "noen" trenger så har jeg til overpris)

Og sånn er det da med alt som har med kjøp og salg å gjøre....det er forholdet mellom tilbud og etterspørsel som styrer dette.

Jeg la selv ut mine felger for salg i fjor....fikk inn noen bud, men jeg vurderte det dithen at den prisen var jevngod med det som jeg må betale for nye reprofelger som det "går 12 av på dusinet"....og da er det faktisk greiere å ha ett av 3-4 sett i Norge, enn å ha ennå en bil med BRM-kopier....selv om det er tunge stålfelger som du sier....

Et annet eksempel....se på prisene på Ghia....for 15 år siden var det knapt noen som hadde hørt om bilen..og de var dyre..nå får du en bra en til 50 lapper....

Neste gang du skal til Sør-Afrika...så tar du med deg en Stabburet-boks du betaler en tusing for....og bytter til deg en pall med Rostyles...det er det motsatte eksempelet....her finner du bokser i annenhvert baksete...i USA og resten av verden er dette Rarest-of-the-rare...og prisene deretter....

Tror SA-fabrikken produserte biler med wide 5 til langt opp på 70-tallet....


* Rostyle fokkers.jpg (35.27 KB, 340x604 - vist 300 ganger.)
« Siste redigering: september 17, 2009, 11:31:41 am av FUSENTAST » Loggført

SCREWDRIVER #1
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #13 på: september 17, 2009, 11:29:06 am »

The wide-5 pattern was utilised throughout production of the Beetle and Type 3 in SA, with only the '67 1500 Beetle available with 4-stud wheels and front disk brakes. Even the '1600 S', a 1303-like SA Beetle with a curved front windscreen, had wide-5 wheels (14' Rostyles with beauty rings), swingarm rear suspension and drum brakes, making it a car unique to SA.

AFAIK Rostyles were only sold in SA, as a factory option for Beetles and they were also manufactured here. A wider version made by Smiths wheels for the Buggy and Baja crowd (painted white with a blue/red pinstripe), was available in 14 and 15 inch sizes long after Beetle production was discontinued.







Loggført

SCREWDRIVER #1
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: september 17, 2009, 11:42:17 am »

"I recently bought one 1976 Beetle 1600S made in South Africa with curve wind screen, full size dash board, king pin suspension, upright spare tyre and roystyle rims. 1303 tail light."

De har faktisk kingbolt forstilling også...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #15 på: september 17, 2009, 11:45:29 am »

Jupp!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #16 på: september 17, 2009, 11:52:27 am »

Kjempebra info! Disse felgene liker jeg! Gliser Gliser

Noen som vet ca når de startet å produserer disse?
« Siste redigering: september 17, 2009, 12:30:08 pm av VW1965T1 » Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #17 på: september 17, 2009, 12:22:12 pm »

Oppstart produksjon i ca. 1972 mener jeg å huske.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #18 på: september 17, 2009, 13:50:31 pm »

Overføring av penger til SA er ikke noe problem, men man må ikke ha dårlig tid. For det tar fort 8-10 dager fra pengene er overført til motaker ser de på kontoen sin (hilsen dama hos dnbnor).
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 17, 2009, 14:47:35 pm »

Også jeg har et sett.Jeg betalte 240Pund for et sett.
Har senter kopper i alu. Blunker

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #20 på: september 17, 2009, 15:17:12 pm »

Alu kopper som i mekka sjæl?
Mener å huske at disse egentlig har stansa stålkopper.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: september 17, 2009, 15:23:56 pm »

Orginal er de i Stål,men de fleste som selges nå er i plast .Min er i Alu.made in uk.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #22 på: september 17, 2009, 20:02:42 pm »

Jeg har noen på gang i posten fra SA. Disse er i stål Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #23 på: september 17, 2009, 20:04:58 pm »

D ligger 4 sånne  felga i boden min å ! Naboen min er misjonar i mali så jeg har sagt til han at han kan ta mæ noen sett til meg .

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #24 på: september 17, 2009, 20:43:04 pm »

Jeg har noen på gang i posten fra SA. Disse er i stål Blunker

Da har du vel huska å ta med et sett ekstra til meg også da Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #25 på: september 18, 2009, 05:32:55 am »

Oi Tvilende
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #26 på: september 18, 2009, 13:16:36 pm »

Jeg er ogspå interesert i et 15" sett om det er noen som skal ta hjem flere.
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #27 på: september 22, 2009, 12:25:40 pm »

http://screwdriversnorway.blogspot.com/search?updated-max=2009-09-04T12%3A07%3A00-07%3A00&max-results=7
Loggført

SCREWDRIVER #1
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #28 på: september 24, 2009, 14:20:05 pm »

Derimot synes jeg at når felgene ser slik ut at de bør være verdt fra 15K og oppover.........



Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #29 på: september 24, 2009, 20:37:09 pm »

skulle gjerne hatt sånne baner i 14" så kunne du fått senteret  Blunker
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!