mai 04, 2024, 15:00:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bilder fra 1954  (Lest 5855 ganger)
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« på: februar 16, 2013, 00:09:37 am »

Jeg fikk noen skikkelig flotte bilder i posten i dag, tilsendt av den første eieren. Fantastisk bil, fantastisk fyr! Glad

Hvis noen har lyst til å se...  Glad
Bilder av ovalen Ahab fra 1954/1955
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
johanlien
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Molde


Vis profil

« Svar #1 på: februar 16, 2013, 03:28:12 am »

Arti å få høre sånne gamle historier spesielt om sin egen bil Glad
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: februar 16, 2013, 13:38:07 pm »

Utrolig morsomt! Min Oval ble også kjøpt ny i Norge i 1954, og har ganske likt reg nr som din. Begynner på Z 15 den også. Men har ikke forsket på historien. Burde vel heller gjort det enn å drive med den senkinga og all møkka Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
EsJo
Medlem
***
Innlegg: 225
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #3 på: februar 16, 2013, 14:06:21 pm »

Dette er gøy Glad
Håper du får tatt en tur til Sverre Glad
Loggført
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #4 på: februar 16, 2013, 18:13:57 pm »

Rørende! Håper virkelig Sverre får seg en tur med bilen en gang! Glad
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #5 på: februar 16, 2013, 18:35:20 pm »

Flotte gamle bilder, burde kanskje samle alle "Sandefjordboblene" å ha et treff der når du og er klar med bobla di Bugarella. Gliser
Loggført
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 16, 2013, 19:49:01 pm »

Utrolig morsomt! Min Oval ble også kjøpt ny i Norge i 1954, og har ganske likt reg nr som din. Begynner på Z 15 den også. Men har ikke forsket på historien. Burde vel heller gjort det enn å drive med den senkinga og all møkka Gliser

Jepp, det synes jeg.  Gliser
Spørs om den har tilhørt en av hvalfangergutta fra Høyjorddistriktet din også da?! Det må du finne ut av, og så starter vi en egen Lounge med hvalfangerovaler.  Blunker ("Hvalfanger"... Høres i dette tilfellet ut som en norsk ekstremvariant av den amerikanske ku-fangeren. Gliser )

Flotte gamle bilder, burde kanskje samle alle "Sandefjordboblene" å ha et treff der når du og er klar med bobla di Bugarella. Gliser

Absolutt! Skal vi ta høyde for Telehiv Treffen 2014?  Blunker
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #7 på: februar 16, 2013, 20:12:29 pm »

"Hvalfangeroval" ...supert navn Gliser
Loggført
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #8 på: februar 16, 2013, 20:29:07 pm »



Absolutt! Skal vi ta høyde for Telehiv Treffen 2014?  Blunker
[/quote]
Hygglig viss dere vill ta turen til treffet vårt, og kansje kan vi prøve å sette ny rekord i antall Ovaler der totalt  Glad
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #9 på: februar 16, 2013, 20:54:29 pm »

Jeg fikk med en Hvaltann da jeg kjøpte min Oval av Hvalfanger Anton Osteaktig
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #10 på: februar 16, 2013, 21:17:45 pm »

Jeg fikk med en Hvaltann da jeg kjøpte min Oval av Hvalfanger Anton Osteaktig

Regner med at du skal ha den i et gullkjede rundt halsen..... 
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #11 på: februar 16, 2013, 21:19:07 pm »

Jeg fikk med en Hvaltann da jeg kjøpte min Oval av Hvalfanger Anton Osteaktig

Regner med at du skal ha den i et gullkjede rundt halsen..... 

Hengende i speilet i Ovalen  Blunker
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: februar 16, 2013, 23:54:18 pm »

Morsomme bilder og historie! Glad

Min oval blei tatt inn på B-lisens av en kaptein som het Harris Nilsen, registrert 10.mai 57 i Tønsberg Glad
Han eide bilen fram til 1981, noen få måneder før han døde. Han seilte om vinteren, og var hjemme om sommeren, har jeg fått høre. Det var typisk for hvalfangerne. Originalt nr Z-10XXX, som var i nummerserien  for Tønsberg by. Jeg har hatt ovalen siden 1990.

Bilen kom fra Vest-Tyskland, Raffay i Hamburg, der den antageligvis har vært demobil. Chassinr forteller at bilen er den 30. 1956-modellen som blei produsert, 4. august 1955. Oval deles ofte inn i early-oval og late oval. Min er da en av de aller første late oval. Dagen etter, den 5. august 1955 blei VW nr en million produsert, med 140.000 gjester i Wolfsburg. Bilen blei sendt fra Wolfsburg 1. september, så noe må fabrikken antagelig ha brukt bilen til.

Vil tippe at Z-15xxx er for Andebu kommune, som Høyjord er en del av.  Andebu hørte under Biltilsynet i Sandefjord, nummeret "ditt" ligger under Sandefjord, ref. link her : http://lmk.no/images/doc/skiltliste.pdf

Ellers er halve slekta mi fra Høyjord, begge bestemødrene mine er derfra. Så det kan hende jeg er i slekt med tidligere eier av bilen din Glad

Lykke til!

PS: hvis du har tanker om å bruke det gamle skiltet igjen, rediger bort de siste tallene. Veit om et tilfelle hvor en skulle bruke et tidligere nr, og opplyste om det i et blad. Da han skulle bytte skilt, hadde noen andre brukt nummeret like før.

« Siste redigering: februar 17, 2013, 01:02:11 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #13 på: februar 17, 2013, 09:38:33 am »



Absolutt! Skal vi ta høyde for Telehiv Treffen 2014?  Blunker

- Ja men hva er datoene for "Telehiv Treffen" håpe det ikkje er for tidlig på året?? her i Hallingdal ligg snøen å vegsaltet til uti Mai...
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #14 på: februar 17, 2013, 09:54:51 am »

Å bilen min som er registrert i 1959 i Sandefjord, ( då Importert frå Hamburg), men som er en 1957 model, har og orginalskiltet med reg nr. Z 16937...kanskje registreringsnummerene i 59 var komt opp til Z-16...? også registrert på "Høyjord"?
Sender noken fleire opplysninger til Kjell Roar på pm, ang navn o.l. -kanskje første eier til min bil også kunne kontaktas m.h.t. bilens tidlige historie...


* 089.JPG (58.05 KB, 640x480 - vist 217 ganger.)
« Siste redigering: februar 17, 2013, 10:14:17 am av ovalt » Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #15 på: februar 17, 2013, 10:49:41 am »

Jeg fikk med en Hvaltann da jeg kjøpte min Oval av Hvalfanger Anton Osteaktig

Regner med at du skal ha den i et gullkjede rundt halsen..... 

Hengende i speilet i Ovalen  Blunker

Jeg fant et gammelt gebiss i min 59, men det blir vel ikke det samme å henge det i speilet da  Rekker tunge
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #16 på: februar 17, 2013, 11:10:43 am »

Jeg fikk med en Hvaltann da jeg kjøpte min Oval av Hvalfanger Anton Osteaktig

Regner med at du skal ha den i et gullkjede rundt halsen..... 

Hengende i speilet i Ovalen  Blunker

Jeg fant et gammelt gebiss i min 59, men det blir vel ikke det samme å henge det i speilet da  Rekker tunge

Klart du skall henge gebisset i speilet.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #17 på: februar 17, 2013, 13:21:40 pm »



Absolutt! Skal vi ta høyde for Telehiv Treffen 2014?  Blunker

- Ja men hva er datoene for "Telehiv Treffen" håpe det ikkje er for tidlig på året?? her i Hallingdal ligg snøen å vegsaltet til uti Mai...

I år er det 5-7 juli og blir første helga i juli 2014 Glad 4-6 juli 2014
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #18 på: februar 17, 2013, 14:14:27 pm »

Åhh so bra, juli ja...dette vil jeg vere med på. Blunker
Loggført
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 17, 2013, 15:44:31 pm »

Morsomme bilder og historie! Glad

Min oval blei tatt inn på B-lisens av en kaptein som het Harris Nilsen, registrert 10.mai 57 i Tønsberg Glad
Han eide bilen fram til 1981, noen få måneder før han døde. Han seilte om vinteren, og var hjemme om sommeren, har jeg fått høre. Det var typisk for hvalfangerne. Originalt nr Z-10XXX, som var i nummerserien  for Tønsberg by. Jeg har hatt ovalen siden 1990.

Bilen kom fra Vest-Tyskland, Raffay i Hamburg, der den antageligvis har vært demobil. Chassinr forteller at bilen er den 30. 1956-modellen som blei produsert, 4. august 1955. Oval deles ofte inn i early-oval og late oval. Min er da en av de aller første late oval. Dagen etter, den 5. august 1955 blei VW nr en million produsert, med 140.000 gjester i Wolfsburg. Bilen blei sendt fra Wolfsburg 1. september, så noe må fabrikken antagelig ha brukt bilen til.

Vil tippe at Z-15xxx er for Andebu kommune, som Høyjord er en del av.  Andebu hørte under Biltilsynet i Sandefjord, nummeret "ditt" ligger under Sandefjord, ref. link her : http://lmk.no/images/doc/skiltliste.pdf

Ellers er halve slekta mi fra Høyjord, begge bestemødrene mine er derfra. Så det kan hende jeg er i slekt med tidligere eier av bilen din Glad

Lykke til!

PS: hvis du har tanker om å bruke det gamle skiltet igjen, rediger bort de siste tallene. Veit om et tilfelle hvor en skulle bruke et tidligere nr, og opplyste om det i et blad. Da han skulle bytte skilt, hadde noen andre brukt nummeret like før.



Helt, helt, helt fantastisk!!  Gliser Du må ha enda flere gode søkebokmerker enn meg, liggende i nettleseren din. Osteaktig
Det er veldig spennende med slike detaljer, som i og for seg er ganske uvesentlige, men de sier likevel så mye om historien. Kjempeinteressant!  Glad Veldig artig å lese om bilen din.  Glad

Åhh so bra, juli ja...dette vil jeg vere med på. Blunker

Da blir det Lounge for hvalfangerovalene. Dette må det bli en sabla bra artikkel om!  Gliser Gliser
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #20 på: februar 17, 2013, 21:19:43 pm »

Da vil jeg også være med! På Telehivtreffet i fjor var det vel ok for annet enn VW utpå dagen.. Jeg har nemlig en '63 Holden (Nord-Europas eneste..) med en eier fra '63 til jeg kjøpte den, hvalfanger som tok den med hjem i '64, pakket ut av trekasse på havna i Sandefjord  Blunker

Nok tullball, utrolig kult at du ikke bare har sporet opp historien til ovalen din men også har snakket med karen og har bilder. Gull.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #21 på: februar 17, 2013, 22:43:13 pm »

Da vil jeg også være med! På Telehivtreffet i fjor var det vel ok for annet enn VW utpå dagen.. Jeg har nemlig en '63 Holden (Nord-Europas eneste..) med en eier fra '63 til jeg kjøpte den, hvalfanger som tok den med hjem i '64, pakket ut av trekasse på havna i Sandefjord  Blunker

Nok tullball, utrolig kult at du ikke bare har sporet opp historien til ovalen din men også har snakket med karen og har bilder. Gull.

Jaja, det går alltids an å dra den mer generelt til "Hvalfangerloungen". Så om noen har en gammal trampsykkel, så er det bare å bli med, så lenge den en gang har blitt sykla på av en hvalfanger.  Gliser Knegg!
Høres for øvrig ut som en veldig artig bil å ha! Med en ganske oversiktlig bakgrunnshistorie. Glad

Nå skal jeg faktisk til og med ned til Sandefjord/Tønsberg på en liten svipptur i mars, og da hadde jeg tenkt å be meg selv på kaffe til Sverre og Signe.  Blunker Meget mulig de tror (skjønner) at jeg er gal.  Gliser
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #22 på: februar 17, 2013, 23:15:05 pm »

Det var fullt texas når hvalfangerne kom hjem etter en vinter i sydishavet. Bilselgerne stod på kaia i Sandefjord med demobiler, for hvalfangerne fikk kjøpt biler på B-lisens, og gikk dermed utenfor vanlig søkeprosess. Og mange hadde tjent gode penger, som brant i lomma.

Svigerfar fortalte at han og faren en gang vurderte å kjøpe ny bil sammen da de kom hjem, dette var på midten av 50-tallet. Demobilen selgeren hadde med, var en VW kabriolet som de vurderte å kjøpe. Ute på prøvetur var de også. Men det blei ikke noe av den handelen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #23 på: februar 18, 2013, 21:03:36 pm »

Hvalfangeroval 57'n til broder'n også. 57T1
Kjøpt ny hos J & T i Tønsberg i 57 :-) av oldefar
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #24 på: februar 18, 2013, 22:34:41 pm »

Vanvittig mye god hvalfangerhistorie!  Gliser
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #25 på: februar 19, 2013, 09:43:23 am »

For å skjøte på med mer norsk pattedyrhistorie vil jeg fortelle at VW-skiltet i bakgrunnen er det første VW-skiltet forhandleren i Sandefjord fikk da de startet opp med VW i 1950/51.

Han jeg ervervet skiltet fra kunne fortelle at de kjørte folkevognene frem til kaja der hvalfangerene kom i land, og bilene ble borte like fort som nypolerte hvaltenner.

Når det er sagt så har jeg ganske god dokumentasjon på to av mine biler også. 52-modellen på bildet har sin historie, se egen sak: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4026.0.html .

57-modellen har hatt to eiere (les brukere av bilen) før meg. Eier nummer 2 har sittet på med bilen, jeg har fått låne bilputa, og kopiert den for ettertiden, og fått noen få bilder. Mannen i Askim hadde nemlig to biler, og han lot Opelen slite i hverdagen, og sparte folkevogna. I hagen hadde han egen smøregrav, og bilen fikk skikkelig stell. Hans gode innsats, og senere lagring hos en lokal millionær og oppkjøper, førte til at det kun var to-tre rusthull i bilen. Ett par år før bilen ble tatt ut av tjeneste fikk han en (dårlig) idè. Han og en onkel malte skjermene røde. Det var ikke lurt, nå visste alle hvor han var til en hver tid. "Så deg i vandugbakken før i dag!". "Så deg i Trøgstad i går". Osv. Her er bilder i fra bloggen: http://ambasadeur.blogspot.no/2007/10/my-first-serious-project.html


* Fraselgebiltilhvalfangerebutikk.jpg (41.5 KB, 450x600 - vist 184 ganger.)

* FAM_SK~1.JPG (19.39 KB, 448x326 - vist 150 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #26 på: februar 19, 2013, 10:32:05 am »

Historiene er mange, så kanskje noen ev. kunne laget noen "hvalfangersouvernirer" e.l. som kunne vere tils. på treffet...f.eks klistremerke kun til disse bilene, og om noen hadde intervjuet familiemedlemmer til de som da kanskje har historien om den og den bilen, der dette finnes, kopiering av bilder, o.s.v. Ja kanskje noen tilogmed kunne skrive en bok om "Hvalfangerovalene"  Blunker Gliser 
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #27 på: februar 19, 2013, 10:37:55 am »

Skal ikke se bort i fra at noe sånt kan dukke opp på Telehiv Treffen når Vestfold bilene er samlet  Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!