mai 05, 2024, 00:32:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 5 gir i boble?  (Lest 9805 ganger)
Happy Tom
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: desember 21, 2008, 15:48:15 pm »

901 satt i 911 -65-70, både 4 og 5 gir.
902 satt i 912 -65-70, både 4 og 5 gir.
De er helt like utvendige,regner med forskjellen er utveksling.
Loggført
Railo
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1181
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #31 på: desember 22, 2008, 19:23:35 pm »

Jeg hadde en 67 mod 912, og i den satt det en 5 girs kasse.
Loggført


73 Bay
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #32 på: desember 26, 2008, 13:50:24 pm »

En annen ting som også må vurderes litt er at når turtallet går ned så går også vifta saktere... selv om motoren jobber som aldri før.
Det er ganske vanlig at femte giret i Berg 5 kasser er standard 4. gir.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #33 på: desember 26, 2008, 15:29:05 pm »

Hadde en 5 trinns 915 kasse i en 76 modell 911 og den hadde meget fin utveksling..... nytelse.... men var litt sliten så jeg måtte ofte dobbeltclutche nedover i girene. Men det var billigere å gjøre det enn å overhale  Øyerulling

Overhaling av en 915 koster fort 15-20 000,-

TurboHaraune her på forumet har satt 915 kasse i bobla si, bruk søkefunksjonen.

915 kasser fås forresten også i 4 girs og må ikke forveksles med turbo kasser (fra luftkjølte biler) som er ett hakk dyrere men som også har kun 4 gir. Husker at en i porsche klubben fra stavanger kjøpte bil med 4 trinns turbo kasse.... trodde han. Det var en sliten 915 han fikk.
Loggført

1961 T1 - Custom
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #34 på: desember 26, 2008, 17:54:39 pm »

Hadde en 5 trinns 915 kasse i en 76 modell 911 og den hadde meget fin utveksling..... nytelse.... men var litt sliten så jeg måtte ofte dobbeltclutche nedover i girene. Men det var billigere å gjøre det enn å overhale  Øyerulling

Overhaling av en 915 koster fort 15-20 000,-

TurboHaraune her på forumet har satt 915 kasse i bobla si, bruk søkefunksjonen.

915 kasser fås forresten også i 4 girs og må ikke forveksles med turbo kasser (fra luftkjølte biler) som er ett hakk dyrere men som også har kun 4 gir. Husker at en i porsche klubben fra stavanger kjøpte bil med 4 trinns turbo kasse.... trodde han. Det var en sliten 915 han fikk.

Du er sikker på at ikke den kassa du mener er den fire-trinns kassa som satt i 3,0 turbo 75-77 mod ? Den heter 930 og ser lik ut til 915 men har grovere innmat lik 930 3,3-kassa. Jeg har aldri hørt om fire trinns 915-kasse før... , tror nok det er tidlig 930-kasse du sikter til.. Sjelden på bruktmarkedet og ofte høy verdi..

Som nevnt i denne linken :

http://www.lufteknic.com/trans.html
« Siste redigering: desember 26, 2008, 18:03:48 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #35 på: desember 26, 2008, 20:10:35 pm »

Mener absolutt at det var 4 trinns 915 han hadde. La ut masse om dette på porsche forumet. Han hadde en hvit 911 flatnose i Stavanger og kjørte prosjekttråd på renoveringen av kassen.

Mener absolutt at jeg i mine bøker også har lest at 915 også finnes med 4 gir.

Uten at jeg husker disse bøkene jeg leste ordrett da det er noen år siden mener jeg det stor at selv om 915 kassen kom i 4 girs versjon så ble de fleste biler levert med 5 gir.

Han i stavanger hadde blitt fortalt ved handel at det var en 4 girs 930 kasse men det viste seg å ikke stemme.

En liten avsporing dette .... hehe
Loggført

1961 T1 - Custom
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #36 på: desember 27, 2008, 12:02:32 pm »

Alle 930 kasser er firetrinns bortsett fra "one-year-only" 1989 hvor den kom med 5 trinn. Jeg tipper den 4-trinnskassa som han du nevner hadde, var en kasse fra Porsche 911 Turbo 3,0. Denne ble levert kun i 2 ar, denne hadde 4 gir og er utvendig lik 915-kassa...

Men jeg vet Porsche hadde en "overgangskasse" i 71/72 ved overgangen til 915 fra 901 der de hadde en 4-trinnskasse som de hadde masse problemer med, denne blir av mange nevnt som 911-kasse, mulig at Porsche ga denne navn 915... I tilfelle var denne kassa da fra 71/72..
« Siste redigering: desember 27, 2008, 12:11:03 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #37 på: desember 27, 2008, 16:36:55 pm »

Husker jeg leste en artikkel om Berg-kassa for ti år siden eller noe slikt. Utvekslinga på fjerde gir var nok som originalt, eller nesten samme. For å si det veldig enkelt, var det de gjorde å sette inn et gir til mellom tredje og fjerde fordi det er ganske stor forskjell i utveksling mellom tredje og fjerde. Målet var bedre aksellerasjon og bedre smidighet, ikke høyere topphastighet eller lavere turtall ved landeveiskjøring.

Som nevnt over, må motoren utvikle like mye krefter (og dermed også varme) for å opprettholde f.eks 100 km/t, uansett om du kjører med standard fjerde-gir, eller et femtegir som gir lavere turtall. Det er nok en god grunn til at Volkswagen valgte å gi motoren det turtallet den faktisk har ved høy landeveisfart - den trives best slik, ihvertfall så lenge vi snakker om en motor som er (tilnærmet) original.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #38 på: desember 27, 2008, 17:06:22 pm »

Det er nok en god grunn til at Volkswagen valgte å gi motoren det turtallet den faktisk har ved høy landeveisfart - den trives best slik, ihvertfall så lenge vi snakker om en motor som er (tilnærmet) original.

Hvor mange bobler har tilnærmet lik original motor og berg 5 trinns kasse ?  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #39 på: desember 27, 2008, 17:57:18 pm »

Om motoren er trimmet eller ikke har ikke noe å si, det er en viss mengde energi som skal til for å skyve bilen frem i hundre og det avgir en viss mengde varme. Men man kan jo oppgradere kjølesystemet på mange måter, større vifte, drivstoff med lavere energi så man bruker mer og får ned temperaturen, oppgradert oljesystem og bedre olje. Da kan man jo fint senke turtallet på vifta.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #40 på: desember 29, 2008, 18:13:51 pm »

Om motoren er trimmet eller ikke har ikke noe å si, det er en viss mengde energi som skal til for å skyve bilen frem i hundre og det avgir en viss mengde varme. Men man kan jo oppgradere kjølesystemet på mange måter, større vifte, drivstoff med lavere energi så man bruker mer og får ned temperaturen, oppgradert oljesystem og bedre olje. Da kan man jo fint senke turtallet på vifta.

My point exactly Glad Original kjøling fungerer best på omtrent det marsjturtallet som Volkswagen ga motoren.
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!