mai 04, 2024, 23:35:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: justeringsskrue på puma  (Lest 9715 ganger)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« på: januar 16, 2008, 17:13:28 pm »

er det mulig å fjerne den skruen som man justerer høyde med? å kjøre uten. hvis man setter på coilover dempere. nesten samme funksjon eller heeeelt på jorde.? Rekker tunge
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: januar 16, 2008, 23:05:04 pm »

På jordet.  Osteaktig
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 17, 2008, 09:10:53 am »

Dette ble vel diskutert en gang på vw2you, og spesielt på type 2 var det argumenter for at dette er uheldig. Grunnen er at hele vekta av bilen foran vil bæres i støtdemper festene, noe de i utgangspunktet ikke er dimensjonert for. En evt. forsterking av disse burde kanskje være mulig? En type 1 er jo litt lettere i nesa, så der er det kanskje lettere å få til.
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #3 på: januar 17, 2008, 10:31:59 am »

Det finnes et engelsk firma som lager kitt ala det du snakker om her til både type 1 og 2. De bytter ut fjærene med et masivt firkantjern som er runddreiet i midten for å ikke sette seg fast i fjærfestet. Dette har som visjon å holde på plass bærearmene. Lurer på om det ikke er fjærstål i dette også sånn at man fortsatt får uavhengig fjæring til en viss grad. Så har de coil over dempere som da står for både fjæring og demping. Kan ikke helt si meg enig i at demper festet ikke skulle tåle en slik belastning. Selv om det ikke er konstruert for dette er det ikke dermed sagt at det ikke vil tåle dette. Demper tårnene er jo tross alt nokså solide på disse bilene i forhold til mye annet.
Skal se om jeg greier å finne web adressen til det firmaet som lager disse settene.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: januar 17, 2008, 16:01:38 pm »

På jordet.  Osteaktig
takk jonny.  Gliser
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: januar 17, 2008, 16:10:03 pm »

Det finnes et engelsk firma som lager kitt ala det du snakker om her til både type 1 og 2. De bytter ut fjærene med et masivt firkantjern som er runddreiet i midten for å ikke sette seg fast i fjærfestet. Dette har som visjon å holde på plass bærearmene. Lurer på om det ikke er fjærstål i dette også sånn at man fortsatt får uavhengig fjæring til en viss grad. Så har de coil over dempere som da står for både fjæring og demping. Kan ikke helt si meg enig i at demper festet ikke skulle tåle en slik belastning. Selv om det ikke er konstruert for dette er det ikke dermed sagt at det ikke vil tåle dette. Demper tårnene er jo tross alt nokså solide på disse bilene i forhold til mye annet.
Skal se om jeg greier å finne web adressen til det firmaet som lager disse settene.

Tårnet bøyer seg nok ikke uten videre, men tenk på at hele fronten hviler på 2stk M8 bolter...
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: januar 17, 2008, 16:25:04 pm »

ja er vel ikke så safe deg nei. er foresten 10mm bolter å 2 på ver side  Osteaktig
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: januar 17, 2008, 19:50:48 pm »

Var det M10? OK, jeg gir meg  Osteaktig
På boble er det bare bolt på den øverste innfestingen på demperen. Nede er det bærearmen som er gjenget opp.
Men uansett hviler vekten kun på støtdemperne i dette tilfellet. Altså på 2 bolter...
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: januar 18, 2008, 01:05:59 am »

putt på en belg på forstillinga så har du både enkelt justerbarhet og litt mer å "gå på".
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: januar 18, 2008, 05:52:10 am »

Det finnes et engelsk firma som lager kitt ala det du snakker om her til både type 1 og 2. De bytter ut fjærene med et masivt firkantjern som er runddreiet i midten for å ikke sette seg fast i fjærfestet. Dette har som visjon å holde på plass bærearmene. Lurer på om det ikke er fjærstål i dette også sånn at man fortsatt får uavhengig fjæring til en viss grad. Så har de coil over dempere som da står for både fjæring og demping. Kan ikke helt si meg enig i at demper festet ikke skulle tåle en slik belastning. Selv om det ikke er konstruert for dette er det ikke dermed sagt at det ikke vil tåle dette. Demper tårnene er jo tross alt nokså solide på disse bilene i forhold til mye annet.
Skal se om jeg greier å finne web adressen til det firmaet som lager disse settene.

Tenker det er Red9design du mener: http://www.red9design.com/index.htm

Denne måten å senke på ville jeg vært skeptisk til, med tanke på at hele bilens vekt blir liggende på de nedre støtdemperfestene foran. Metoden er enkel, men virker på meg som lite fornuftig med tanke på trafikksikkerhet. Tenk deg situasjonen hvis en av de to nedre støtdemperfestene skulle ryke!
« Siste redigering: januar 18, 2008, 05:53:52 am av Jøran Larssen » Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 20, 2008, 18:32:01 pm »

Jeg fatter vel ikke at det skal være nødvendig å være skeptisk til det.Tipper de fleste av dere er noenlunde oppdatert på åssen en Porsche er i ræva,tipper den er en del tyngre enn trynet på T2,der bygger Bilstein dempere med coilovers,som man tar ut torsjonsstaven(altså ingen hjelp å få der)og all vekt går rett i bærebrua.Dette er bygd for RACING,så hvis du vil ta den helt ut,sveiserdu  et litestykke blekk i toppen for avstivning(dette er ifølge DP motorsport ikke nødvendig,men det blir optimalt med tanke på race)Tipper de fleste er eni i at hvis det holder i ræva på en Porsche med 500+ hk holder det i snuta på en T2 også.Jeg skal gjøre det Martin snakker om(kan være meg som tipsa om det)så da kan jo jeg være prøvekaninJeg håper å få demperne i løpet a uka. 
Et spørsmål er jo hvorfor Red 9 aldri har hatt havari på detta,og de har visst laga dem noen år.
Men til dem som er som oss Norrmenn flest (AAAAA skeptisk!!!)Hump rundt på gummi putene da vel!Ønsk dere et heftig nyrebelte til jul!  Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #11 på: januar 20, 2008, 19:35:37 pm »

stopperane med gummiputene er fjerna. å senking på maks med korte dempere fra mooneyes. så jeg trur den blir der den er jeg asså  Gliser
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 20, 2008, 19:50:34 pm »

Sett på et sett med senkespinler fra Wagenwest og coilovers,så slipper du å pelle opp gebisset.  Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #13 på: januar 20, 2008, 19:52:22 pm »

ja kan fort gå i fra  Gliser til slik  Osteaktig   hehehe  Øyerulling
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 20, 2008, 20:02:09 pm »

 Gliser trudde jeg skulle bli lagt inn her om dagen når jeg traff noe så sjeldent som et kjempehull i veien,jeg var skikkelig overasska gitt!
Jeg skal teste ut så får du beskjed om åssen det funker  Gliser
Coilovers funker ihvertfall på de racingriggete bilene vi har!
Loggført

Alt MÅ ned!!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 21, 2008, 07:33:17 am »

Står forresten på svaret til Jøran "at tenk hvis en a festene ryker Gliser" da er den som i dag davel? ligger på putene?
Loggført

Alt MÅ ned!!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 25, 2008, 17:00:10 pm »

Halla,nå er det gjort,helt vannvittig forskjell å kjøre med,nå ern som en vanlig bil nå! er nok heller ingen fare med festene,for når du skal ha den lav blir den enda mykere å kjøre,utrolig bra!3500kr hos unneberg.


* buss 019.jpg (216.79 KB, 3072x2304 - vist 261 ganger.)
Loggført

Alt MÅ ned!!
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #17 på: januar 25, 2008, 17:11:22 pm »

har du fjerna stopperane.?
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 25, 2008, 18:31:59 pm »

jepp,rett a med dem,klikka litt med plasma skjæreren! Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #19 på: januar 25, 2008, 19:40:00 pm »

Hva sier BTS hvis du fjerner stopperne da?.............kan aldri tenke meg at jeg får bilen min godkjent uten dem
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 25, 2008, 22:11:25 pm »

Meninga er at jeg skal få den ned dit jeg vil ha den,så lage nye stoppere.Hakke du tatt bort dine Martin?
Loggført

Alt MÅ ned!!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 25, 2008, 22:21:34 pm »

Sånn sern ut nå  Gliser


* _buss 025.jpg (208.38 KB, 3072x2304 - vist 211 ganger.)
Loggført

Alt MÅ ned!!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #22 på: januar 25, 2008, 23:00:03 pm »

Hva sier BTS hvis du fjerner stopperne da?.............kan aldri tenke meg at jeg får bilen min godkjent uten dem

Er vel ikke helt lovlig, men jeg vil da tro at det er farligere å kjøre med stopperne når bærearmene slår borti! Blir bare big time hompetitten da Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #23 på: januar 26, 2008, 11:24:07 am »

Det skjer vel ikke noe annet med denna hvi ting knekker ,enn en Mc-pearson når dempertårna er rusta i stykker ,og det har jeg sett noen a  Gliser Men ny stopper kommer,bare jeg får lagt den ned litt skikkelig(skal begynne å konkurere med Martin)Men erfaringsmessig,det skjer ikke stort hvis noe ryker,den bunner og bremser mot en flat hjulbue,blir sikkert litt varmt i rompa men ikke no problem. Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: januar 26, 2008, 12:27:21 pm »

Jøran har rett i at å holde bilens vekt med en bolt er tvilsomt, spesielt en T2 Bay som er vanvittig tung foran i forhold til en T1. Hadde bolten vært lagret på begge siden av demperen hadde det vært dobbelt så bra, siden den da måtte ha knekt bolten to ganger for å falle sammen.

Vil tro demper innfestningene på 911'n har et mye lettere liv siden det opphenget faktisk fungerer, dvs. det flytter seg når det treffer noe. I motsetning til noe som har på sin høyde 5 cm vandring før det smeller i bunnen. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #25 på: januar 26, 2008, 15:36:43 pm »

Ikke enig i det,men regner med det er lov.På 911 så er festet helt likt bak, bortsett fra at det er en bolt du skrur inn ikke mutter,så det blir et fett vil jeg tro.Og jeg tror fremdeles Porscha er litt tyngre i rompa,enn en bay er i nesa.Detta er jo heller ikke no recerbil akkurat,og sånn som demperne er justert nå er den myk og fin å kjøre,men det jeg kan være enig i ,er at hvis du ikke fjærner stopperen,så vil du få ekstra belastning når den bunner.Det er det ingen tvil om.
Loggført

Alt MÅ ned!!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: januar 26, 2008, 17:16:24 pm »

Ikke enig i det,men regner med det er lov.

Hva er du ikke enig i? At en bolt som hviler på en ende er mindre sikker enn en som hviler på to?
Alle kan mene hva de vil, men de behøver ikke ha rett.  Hemmelig

På 911 så er festet helt likt bak, bortsett fra at det er en bolt du skrur inn ikke mutter,så det blir et fett vil jeg tro.Og jeg tror fremdeles Porscha er litt tyngre i rompa,enn en bay er i nesa.

Dette du snakker om her er jo ikke Porsches original løsning, jeg vet veldig godt at dette går, siden jeg har kjørt med løsningen i flere år på min buss. Men fjernet ikke torsjons fjærene, av åpenbare grunner.

Detta er jo heller ikke no recerbil akkurat,og sånn som demperne er justert nå er den myk og fin å kjøre

Det er vel noe av problemet, racerbiler lever på slette fine baner, vi kjører rundt på asfaltert skogsbunn med tele hiv og hull etter hull. Det banker og slår godt uten senke spindler. Og om det ikke ble tretthets brudd før, så får du det når det blir så stivt.

men det jeg kan være enig i ,er at hvis du ikke fjærner stopperen,så vil du få ekstra belastning når den bunner.Det er det ingen tvil om.

Fjærings-stopperen blir ennå viktigere når man fjerner torsjons fjærene, siden de er "last line of defence" før rompa di.

Vi gjør alt på våre egne måter. Jeg sier bare at jeg ikke liker den.
Loggført

Speed is no substitute for direction
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #27 på: januar 26, 2008, 20:29:09 pm »

Jepp og det er lov! Gliser det jeg ikke var enig i er at bolten ikke tåler belastningen ,men hvis jeg skjønte deg rett,er det fjæringsvandringen med bråstoppen du er redd for? da er jeg enig! for hvis du kjører med dempere som ikke har lang nok fjæringsvei og det bånner ,da blir belastningen for stor.Mine er 24cm på det korteste og 45med strekk,så mine bunner ikke.Hvis du ser på 76 bay på prosjekt garasjen ,så ser du at senkespindler og hestesko er en del a det jeg skal ha på ,men da snakker vi om at de skal bli veldig!! lave. Martin kjører mindre hjul også for å komme lenger ned og det lykkes han jo med. Gliser, men såvidt jeg skjønner er den ikke superkomfortabel å kjøre,derfor mener jeg at det er en bra løsning å kjøre coilovers.
Med tanke på det du sier om at racing biler bare går på flate baner,så kan jeg vel bare be deg med på tur til Nurburgring og kjøre,så kan vi se om du har samme oppfatning etterpå Gliser Å kjøre på en ok norsk vei som kjennes flat og fin ut i 80kmt,er ikke nødvendigvis det i 180kmt.


* Nurburgring%20576.jpg (182.15 KB, 800x533 - vist 185 ganger.)
Loggført

Alt MÅ ned!!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: januar 26, 2008, 23:57:39 pm »

Jeg blir gjerne med på Nürburgring, har nok aldri kjørt virkelig fort rundt den, men jeg har kjørt det bilene har gått. Men jeg hevder fortsatt at veiene i Vestfold er verre enn 160 på Nürburg...

Grunnen til at bobler/busser blir u-menneskelig stive kommer av geometrien i forstillingen.
Det handler om at det ikke finnes noen "rømningsvei" for fjær armene, de er ved "veis ende" ved en spesiell høyde, gitt at det er fart på bilen. Står den derimot stille fjærer den fint når du husker på den.
 


* susp.jpg (36.97 KB, 452x416 - vist 199 ganger.)
Loggført

Speed is no substitute for direction
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #29 på: januar 27, 2008, 09:31:22 am »

Jepp,og det blir vesentlig bedre med dropp spindler ,for da får du lenger fjæringsvei.de org fjærene gjør det vel heller ikke bedre når du senker den,i og med at bilen begynner å hoppe når den blir lav,akkaurat det kjenner vel de fleste T2 eiere igjen.Det gjør den ikke med coilovers,selv om den er like lav! Det er som en vanlig Golf å kjøre i forhold.Å da tenker jeg som så,når bilen er mye bedre å kjøre,og den okke hopper,så får du heller ikke de kreftene som skal til for å knekke de boltene.Det er som du sier bråstopp i fjæringsvei som er problemet.
Har vært under bussen noen ganger nå,og sånn som jeg ser det ,er det vel ikke helt heldig å kjøre med full dropp pga gummiforinger ol i armene(de krøller seg og ser ut til å benne fælt)eller går det greit med disse delene?
Ang Nurburgring kan jeg si ifra jeg  Gliser Vi flyr ned ,leier bil på flyplassen,og henter bilen som står ved banen Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!