mai 05, 2024, 00:15:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: buss vakler frem og tilbake under kjøring...  (Lest 10919 ganger)
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: april 13, 2010, 22:19:38 pm »

Bilen vil nok også virke veldig nervøs om ackermannsvinkelen endres - noe som i tillegg til litt feil spissing kan bli ganske så ubehagelig.


* acker.jpg (54.51 KB, 918x1188 - vist 814 ganger.)
« Siste redigering: april 13, 2010, 22:25:39 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #31 på: april 14, 2010, 06:01:07 am »

Når det skrives her at bilen "vil nok" bli veldig nervøs ved innkorting osv lurer jeg litt på hvor mange av dere det er som har meninger om dette som kjørt enten buss eller boble med real innkorting? Jeg betviler ikke at dekkslitasjen kan øke, for det gjør den nok, men etter å ha kjørt både 3" og 5" innkorting på egen bil samt lånt buss med 4" innkorting kan  jeg vel ikke si at jeg sitter igjen med lignende inntrykk. Disse bilene jeg har kjørt er lettkjørte så lenge spissingen er riktig. Og endringen av "ackermann" i sving er tydeligvis ikke stor nok til at bilen blir vanskeligere å manøvrere.

Et annet eksempel er jo de som kjører standardbredde forstilling med senkespindler og skivebremser. Får de samme problemet (bare andre veien) siden lagringspunktet for kingbolten /kulene kommer lengere ut og hjulet kommer tilsvarende lengere ut mens selve styrebiten (snekke-stag-endeled til spindel) forblir uforandret? Eller? Bare lurer litt her jeg. Skal prøve å få tegnet opp ei bobleforstilling i Simcad for å se hvordan dette blir på papiret. Rett og slett fordi det er innteresant.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #32 på: april 14, 2010, 07:48:00 am »

jeg hadde samme problemet på min splitt buss da var det spissinga bak som var problemet
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #33 på: april 14, 2010, 08:31:15 am »

Nå er det vel ikke alle biler som har sann ackermann styring - såvidt jeg husker er det retningsgivende og man ligger nok tett opptil, men ikke perfekt på en del serieproduksjonsbiler.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #34 på: april 14, 2010, 08:31:51 am »

Et annet eksempel er jo de som kjører standardbredde forstilling med senkespindler og skivebremser. Får de samme problemet (bare andre veien) siden lagringspunktet for kingbolten /kulene kommer lengere ut og hjulet kommer tilsvarende lengere ut mens selve styrebiten (snekke-stag-endeled til spindel) forblir uforandret? Eller? Bare lurer litt her jeg. Skal prøve å få tegnet opp ei bobleforstilling i Simcad for å se hvordan dette blir på papiret. Rett og slett fordi det er innteresant.

Helt riktig, senkespindler ødelegger geometrien på styringen, du får mer og mer positiv sleperadius, bremsing og punktering av dekk krever armstyrke. Nå har alle bobler litt positiv sleperadius, inntil August 73, da 03'n fikk negativ sleperadius som gjør underverker for geometrien.  
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #35 på: april 14, 2010, 08:44:35 am »

Nå er det vel ikke alle biler som har sann ackermann styring

Nei biler kan bli for korte til å ha "sann" ackermann, men det er uansett lagt et stykke jobb i dette.
Loggført

Speed is no substitute for direction
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #36 på: april 14, 2010, 12:53:50 pm »

Jeg hørte litt med 98super, og han har 175-60 foran å -
205-65 bak. felgene er 4,5" foran¨å 5,5" bak. Vanlig bildekk.
Det ser ut til at han er fornøyd med sitt setup, så tenkte å gå for det samme. Men, jeg har bare orginale 14" hjul. Noen som vet hva jeg kan kjøpe som er tilsvarende 98super' setup?
Prøver også få tak i 'reinforced' dekk.
Thænks,
David
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #37 på: april 14, 2010, 13:58:15 pm »

Foran:
175/65 (eventuelt 70)-14.

Bak:
205/70- (fant ingen som leverer 205/70-14) 14.

Disse har ikke nøyaktig lik rulleomkrets som dekka du refererer til men det skiller fint lite....
Prøv deg frem med denne linken   www.motormann.no   og velg dekk kalkulator.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #38 på: april 14, 2010, 14:01:58 pm »

Foran:
175/65 (eventuelt 70)-14.

Bak:
205/70- (fant ingen som leverer 205/70-14) 14.

Disse har ikke nøyaktig lik rulleomkrets som dekka du refererer til men det skiller fint lite....
Prøv deg frem med denne linken   www.motormann.no   og velg dekk kalkulator.

Tusen takk Empiboy!
 Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: april 14, 2010, 15:23:13 pm »

ackermann er vel bortreist når man kjører rett frem. det er vel da den vingler.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!