mai 05, 2024, 05:31:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sliter med innstilling av gasser og tenning. Passer alt i sammen?  (Lest 17046 ganger)
matton
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Bodø


Vis profil

« Svar #30 på: juli 13, 2010, 11:10:39 am »

Dnne stå i:
[ Vedlegg ]

Har denne fordeleren på motoren i buggyen.. den stilles inn på TDC ikke 7,5
Hvis du ikke bruker den fordeleren kan jeg få kjøpe den av deg?
den gamle?

JA
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #31 på: juli 13, 2010, 11:14:03 am »

Begynner å lure på om jeg har riktig reimhjul...

Jeg skjønner også at jeg kan ta innstillingen litt på gefilen, men det må da gå ann å finne ut hvilken grad denne motoren skal stilles på.  Flau
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #32 på: juli 13, 2010, 11:15:16 am »

Dnne stå i:
[ Vedlegg ]

Har denne fordeleren på motoren i buggyen.. den stilles inn på TDC ikke 7,5
Hvis du ikke bruker den fordeleren kan jeg få kjøpe den av deg?
den gamle?

JA
den skal du få hvis det viser seg at jeg ikke har bruk for den...
Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #33 på: juli 13, 2010, 14:19:15 pm »

Begynner å lure på om jeg har riktig reimhjul...

Jeg skjønner også at jeg kan ta innstillingen litt på gefilen, men det må da gå ann å finne ut hvilken grad denne motoren skal stilles på.  Flau

Du har sjekket at du faktisk får gnist ut til pluggene?

Tenningen skal settes der motoren går bra Blunker Det er ingen problem å få en motor til å gå fint på tomgang om du stiller tenningen på 0 grader, 5 grader eller 20 grader, den vil også gå selv på + 10 grader. Det er når du kjører at du vil merke at den er helt borte vekk eller ikke. Finn TDC, gjerne ved å gjøre som videoen, sett tenningen der uavhengig av hvilket hakk du ser eller ikke ser og bruk det som utgangspunkt for å finne den innsillingen du vil ha gjennom å kjøre bilen, kjenne hvordan den drar og lytte etter ulyder som ikke hører hjemme baki motoren.

Dersom motoren ikke starter når du setter tenningen til å være 0 grader, så ville jeg ha sjekket andre ting som tenningsrekkefølgen, ventiler og gjennomført en grunnjustering av gasseren. I den rekkefølgen, med 1 ting om gangen før du forsøker å starte på nytt  Glad
Loggført

---
Mvh Rabben
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #34 på: juli 13, 2010, 14:29:02 pm »

Begynner å lure på om jeg har riktig reimhjul...

Jeg skjønner også at jeg kan ta innstillingen litt på gefilen, men det må da gå ann å finne ut hvilken grad denne motoren skal stilles på.  Flau

Du har sjekket at du faktisk får gnist ut til pluggene?

Tenningen skal settes der motoren går bra Blunker Det er ingen problem å få en motor til å gå fint på tomgang om du stiller tenningen på 0 grader, 5 grader eller 20 grader, den vil også gå selv på + 10 grader. Det er når du kjører at du vil merke at den er helt borte vekk eller ikke. Finn TDC, gjerne ved å gjøre som videoen, sett tenningen der uavhengig av hvilket hakk du ser eller ikke ser og bruk det som utgangspunkt for å finne den innsillingen du vil ha gjennom å kjøre bilen, kjenne hvordan den drar og lytte etter ulyder som ikke hører hjemme baki motoren.

Dersom motoren ikke starter når du setter tenningen til å være 0 grader, så ville jeg ha sjekket andre ting som tenningsrekkefølgen, ventiler og gjennomført en grunnjustering av gasseren. I den rekkefølgen, med 1 ting om gangen før du forsøker å starte på nytt  Glad


Jeg er med på alt du sier, men er blitt litt hengt opp i hva merkene er og hva tenninga "teoretisk" skal være.

Fant han TDC på videoen?
Loggført
mono2n
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Åkrehamn (rogaland)


Vis profil

« Svar #35 på: juli 14, 2010, 09:59:01 am »

Siden du har skiftet det meste kan du jo kjøpe ny bensinpumpe hos unneberg til 250 kr. Det gjor en stor forskjell hos meg. Både på tomgang og kjøring.
Har samme møkkaforgasser på en 1300 og den er ikke lett. Har tatt vakum fra en annen port og da blei det en hel del bedre.
Fabrikktall har jeg smertelig lært at er mye tull. Det gjelder også ventilklaring. juster an til den går bra om det er mye fortenning eller lite så betyr det ingenting om den ikke går bra. Men bensinpumpa tenker jeg.
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #36 på: juli 19, 2010, 22:25:32 pm »

Etter tips fra JHU om at kilen som holder fast reimhjulet peker ALLTID 90° til venstre på TDC skrudde jeg det av og la på en gradskive. Da viste det seg at jeg har 0, 7.5 og 10 grader:

* IMAG0240.jpg (55.96 KB. 600x359 - vist 198 ganger.)

* IMAG0241.jpg (92.6 KB. 800x478 - vist 204 ganger.)

Så sendte jeg en melding til en bekjent hos Gromstad Auto her i Arendal. Han hadde tilfeldigvis besøk av den gamle verksmesteren som streket litt og sendte bildet tilbake:

* merker.jpg (63.27 KB. 480x489 - vist 233 ganger.)


Men selv med riktig innstilling på tenning sliter jeg. Valgte da å sjekke om gasser suger falsk luft. Hadde ikke startgass som jeg ble tipset om, men sprayet 5-56. Denne skummer litt, og når jeg sprayet på høyre side av aksling til gassspjel kunne en tydelig se at det ble sugn rett inn.

« Siste redigering: juli 19, 2010, 22:36:51 pm av perpioneer » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #37 på: juli 19, 2010, 23:12:23 pm »

Du har nok ein sleten forgassar altso!
Strobelys og grader i øst og vest er eindel oppskrytt. Eg justerer tenning statisk til 7.5 kun vist eg har hatt ut fordelaren og herja på med noko sånn att tennina då er heilt vekke. md 7.5 skal den starta. Pass og på å sjekka og justera stiften før du tar tenninga. puss stiften med smergel so det vert bra kontakt og juster til 0,4.
So kan du justera på gefuhlen. eg fårstår da sånn att du faktisk får start?? isofall e da berre å fyra opp og so spring du bak til motoren og aksar opp og ned på forgassaren mens du forsiktig vrir fordelaren mot klokka eller tilbake heilt til du finner der den akslererar reinast og går fint. obs ikkje vri den alt for mykje mot klokko..

Eg las ein plass oppi her att du har skifta fordelar og att rotoren då pekar meir mot to + att du flytta pluggledningane etter.. det kan henda dei skulle stått nett dar dei stod for da er nokon fordelarar som har 1 hakket der 2 er(meinar eg) Isofall bør du setta den på der du trur er 1 og tdc og so ta opp fordelaren og sjå korleis drevet står nedi blokka. på den tegninga di ser du att sporet skal vera meir bak mot eksosen, enn fram. står den ikkje sånn og du trur den er i 1 tdc så er den ikkje det, og då har du ivertfall funnet feilkilden(feil tenningsrekkefølge,, som vil føra til att bilen kan starta, men med samma du gjer gass so vil den daua etc)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #38 på: juli 20, 2010, 09:15:30 am »

Ser at jeg har plastforinger rundt aksling til gasspjel. De gikk nok til hel.... når jeg grillet gasseren under rengjøring. Noen som vet hvor jeg får tak i nye?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #39 på: juli 20, 2010, 09:20:00 am »

Det spiller ingen rolle hvor sporet i fordelerakselen står, det kan stå feil på borti ti forskjellige måter, og ingen av disse feilene har en dritt med hvordan motoren går å gjøre.

Det er bare EN ting som teller, og det er at sylinderen 1 (innerst høyre) står på TDC, og at rotoren peker mot hakket i kroppen på fordeleren. Og at pluggledningen over denne posisjonen går til sylinder 1.  Selvfølgelig må de andre pluggledningene stå riktig; neste pluggledning (med klokken) går til sylinder fire, neste sylinder tre, og den siste skal på sylinder to.

Det spiller ingen trille hvordan resten ser ut bare dette stemmer.
OG... fordeler type har ingenting med hvordan motoren går på tomgang å gjøre  Øyerulling  
Loggført

Speed is no substitute for direction
mono2n
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Åkrehamn (rogaland)


Vis profil

« Svar #40 på: juli 20, 2010, 22:23:19 pm »

Ser at jeg har plastforinger rundt aksling til gasspjel. De gikk nok til hel.... når jeg grillet gasseren under rengjøring. Noen som vet hvor jeg får tak i nye?

Ja kjøpte nye foringer sjå ein kar på ebay, frå skotteland. Men desse passte ikkje på min forgasser. Jeg endte opp med å handla ein ny hos an jøran larsen , på vdub2you.com. 1k for en forgasser er ikke mye.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #41 på: juli 20, 2010, 22:45:37 pm »

Ser at jeg har plastforinger rundt aksling til gasspjel. De gikk nok til hel.... når jeg grillet gasseren under rengjøring. Noen som vet hvor jeg får tak i nye?

Søk på solex bushing på ebay so finn du det. Slark i gasspjeldet betyr jo falskluft
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #42 på: juli 20, 2010, 23:33:40 pm »

Det er litt rart at ingen av de "vanlige" leverandørene har disse Hæ

Og bare for å oppsummere litt. Det er kanskje ikke alle som leser tråden fra begynnelsen.
Jeg bruker bilen. Motoren går. Fordelerdrev, pluggkabler osv er på riktig plass. Problemet har vært for det første tomgang og for det andre å få riktig respons ved gasspådrag. Grunnen til at jeg lurte på om alt passer sammen var dette med tenningsmerker og hintet om at fordeler var feil fordi jeg ikke hadde riktig vakuumklokke.

Stilte ventiler og stifter. Hjalp ikke. Når jeg fant gassereren full av saus trodde jeg det var problemet. Med repsett var jeg jo sikker på at problemet var løst. NOT. Ny fordeler. NOT. Fasit på tenningsmerker. NOT. Oppdaget så dette med falsk luft. Har en gasser på hånden. Noen som tror jeg er spent på om det hjelper?

Gasser:



Tenning:



Ventiler:




Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #43 på: juli 20, 2010, 23:49:53 pm »

Det er litt rart at ingen av de "vanlige" leverandørene har disse Hæ

Ja det er sant! Dette burde vera lagervare hjå alle boble butikkar! Men det er til no ingen som masseproduserar desse, så det er kun nokon private rundtomkring som lager opp mangen og selger over heile verden.. men det er bra greier og det hjelper! Dei nye er i messing og dei gamle i plast, det seier noko om levetida.

Eg ville gått for overhaling av den gamle, med nye foringar. Å kjøpa ein brukt forgassar er jo ikkje mykje til nytte med mindre den er lite brukt for alle gassarar vert utsletne i desse foringane over tid. Er jo billige å kjøpa desse foringane uansett.

Att den ikkje svarar ved gasspådrag, men heller dauar kan komma av att aks.dysa er tett, det er altso den som ser ut som ein kjøkkenkran som du ser når du deler gassaren. ta ut den dysa og blås gjennom. lett å samla seg drit her.

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #44 på: juli 21, 2010, 07:15:02 am »

De filmene var fine. Nr. 3 passer min wbx fordeler-
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #45 på: august 16, 2010, 23:03:33 pm »

Hadde nok problemer med falsk luft ja. Går ut i fra at disse plastforingene ikke skal være sprekt på langs.
Fikk en "ny" gasser av Rallybugs. Skrudde sammen det beste av begge to, så nå gå i hvertfall motoren på tomgang.
Men fremdelse så var det ikke som det skulle være. Tenkte da at OK, begynn fra bunnen av. Sjekket først ventilene
som ble stilt på verksted. Alle var for stramme. Justerte med 0.15mm. Så hadde jeg ut alle pluggene og justerte de fra 0,5 til 0,7mm.
Så startet jeg motoren. Gikk jevnt og fint. Oppdaget da at jeg ikke hadde satt på plugghetta på sylinder 4.
Stor var overraskelsen da det ikke skjedde noe når jeg satte den på igjen. Kanskje det er mulig å merke en minimal
endring i turtallet avhengig av hvilket turtall som gjelder. Sjekket plugg og kabel. Alt i orden. Sjekket ventiler om igjen.
Så kom jeg på at jeg hadde et slikt kompresjonsmålerduppedingsapparat liggende. Litt kronglete å få det på, men jeg tror det ble
nogenlunde tett. Testet også sylinder 2 for å sammenligne:
Sylinder 2:

* IMG_3302.JPG (159.37 KB. 768x576 - vist 181 ganger.)

Sylinder 4:

* IMG_3300.JPG (175.07 KB. 768x576 - vist 213 ganger.)


Da skjønte jeg at det ikke blir tur til SCC.

Men hva kan problemet være?

« Siste redigering: august 17, 2010, 07:35:48 am av perpioneer » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #46 på: august 16, 2010, 23:23:14 pm »

Der har du nok feilen din ja.. den går ikkje skikkeleg på alle 4

Lav kompresjon kan vera slitt stempelringar, sprekk i toppen, noko galt med ventilar, Eller so enkelt som att toppen ikkje er skrudd til for eksempel. Konklusjon, hiv ut motor og sprett opp toppane og undersøk.
Tok du ein sjekk på dei andre to og?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #47 på: august 17, 2010, 07:40:58 am »

Der har du nok feilen din ja.. den går ikkje skikkeleg på alle 4

Lav kompresjon kan vera slitt stempelringar, sprekk i toppen, noko galt med ventilar, Eller so enkelt som att toppen ikkje er skrudd til for eksempel. Konklusjon, hiv ut motor og sprett opp toppane og undersøk.
Tok du ein sjekk på dei andre to og?
Sjekket ikke komp i 1 og 3. Kompresjonsduppedingsapparatet er av type med slange på, så litt vrient å få det på. Men merket jo at disse var med ved å dra av pluggkablene...
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!