mai 05, 2024, 04:51:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensinlekkasje fra støtstenger...? T4 1979 2.0L  (Lest 5661 ganger)
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« på: november 18, 2010, 14:38:49 pm »

Viser til tidligere tråd om bytte av varmepotter og min tanke om at det var mulig å få løs både varmepotter og lyddemper i et stykke.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,30222.0.html

Det var mulig, og bilen står nå uten varmepotter og lyddemper. Dette er deler jeg har nytt, så den siden av saken er grei. Ulempene er at den ene pinnebolten til en av varmepotteflensene røk tvers av istedet for å løsne, men jeg tror det er nok pinnebolt igjen til å tre på varmepottene og til at mutteren vil få godt feste.

Det som er verre er at når jeg gjorde det på denne måten med list og lempe (og en hel del utøvelse av makt...) la varmepotteflensen et press på enkelte av de fire stengene som går under bilen fra blokka til ventiltoppen (?) og som jeg tror heter støtstenger (?) og laget bulk i noen av dem. Jeg antar det er disse bulkene som nå gjør at det renner bensin fra bilen en god stund etter at motoren er stanset.

Så der står jeg, med fri eksos, ingen varme og en bil det drypper rimelig bra med bensin fra... Blir simpelthen litt fortvilet, for dette overgår klart min kompetanse og ikke minst - mine lokaliteter. Ligger ute under bilen og skrur, så det er liksom ikke helt den store luksustilværelsen over mekkingen min. Men den har iallefall en slags nostalgisk sjarm...  Blunker

Det jeg selvsagt lurer på er om noen kan hjelpe? I første rekke trenger jeg å vite om det høres riktig ut at lekkasjen kan ha sin opprinnelse i de bulkede stengene, som jeg altså tror heter støtstenger?

Hvilke deler trenger jeg da å handle inn til min T4 2000cc CJ motor fra 79?

Og ikke minst, finnes det noen som kunne tenke seg å ta jobben med å fikse dette for meg for en fair pris? Om det ikke finnes noen her inne, er det noen som vet om et verksted i Asker/ Drammensområde som kan ha litt godvilje ovenfor et klassisk nyttekjøretøy som tidligere i sin tilværelse har virket som ambulanse og bidratt til å redde mange liv og som nå trenger litt redning selv?

Jeg bare gjetter her, men jeg antar motoren må ut av bilen? Har iallefall latt være å montere de nye varmepottene og det nye eksosanlegget, da jeg tenker dette letter reperasjonsarbeidet enten motoren må ut eller ei.

Et annet moment, tør jeg kjøre bilen slik den er nå til evt reperasjon? Fri eksos og bensinlekkasje...brannfare?
Motoren går jevnt og fint, så det virker som om den får den bensinen den skal ha under drift, men at resterenede bensin i systemet lekker ut etter at motoren er stanset. Har kun latt den gå noen minutter, så er usikker på siste avsnitt.  Gliser

Et lysglimt er at gummihylsa til oljepeilepinnen var svært grei å komme til når potta var av, så denne er iallefall ny.  Osteaktig
« Siste redigering: november 18, 2010, 14:55:01 pm av GeirW » Loggført

JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: november 18, 2010, 14:40:59 pm »

 Sjokkert
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #2 på: november 18, 2010, 15:25:40 pm »

visst det er skade på støtstangrørene så lekker det ikke bensin men olje Blunker Kjøp nye O-ringer til støtstengene Dem kan du bytte uten å ta ut motoren.En ventiljustering trenger den jo og i samme slengen.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 18, 2010, 15:26:50 pm »

Jeg prøvde å ringe deg Geir, men du svarte ikke Blunker Ring meg opp du, så fort du får anledning Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #4 på: november 18, 2010, 15:33:41 pm »

visst det er skade på støtstangrørene så lekker det ikke bensin men olje Blunker Kjøp nye O-ringer til støtstengene Dem kan du bytte uten å ta ut motoren.En ventiljustering trenger den jo og i samme slengen.

Garantert bensin, kjennes tydelig både på konsistens og ikke minst - lukt!  Glad
Nå vet jo ikke jeg engang hva støtstenger er eller hvor de sitter, men det er altså fysisk synlig skade på enkelte av de stengene det sitter 4 stykker av på hver side under motoren. Jeg vet at den skaden har jeg påført i dag ved å bende på varmepottene for å få de løse, og det virker liksom så sannsynlig at dette har forårsaket bensinlekkasjen som jo ikke var der før jeg begynte å "reparere."  Kult

Loggført

GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #5 på: november 18, 2010, 15:34:48 pm »

Jeg prøvde å ringe deg Geir, men du svarte ikke Blunker Ring meg opp du, så fort du får anledning Blunker
Ringer om 10 - 15 min!   Glad
Loggført

JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: november 18, 2010, 15:34:57 pm »

Hvis du har bensin i oljen har du andre problemer i tillegg til ødelagte støtstangrør.
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #7 på: november 18, 2010, 15:37:24 pm »

visst det er skade på støtstangrørene så lekker det ikke bensin men olje Blunker Kjøp nye O-ringer til støtstengene Dem kan du bytte uten å ta ut motoren.En ventiljustering trenger den jo og i samme slengen.
stiller meg litt undrene til hvordan du vil bytte støtstangrørene uten å ta motoren ut hvis man skal benytte de orginale om igjen...
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #8 på: november 18, 2010, 15:39:30 pm »

Når det gjelder bensinlekasjen din; du har ikke kommet borti slangen fra tanken da, når du har røsket og dradd i pottene? Den ligger vel rett over...
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #9 på: november 18, 2010, 15:59:39 pm »

visst det er skade på støtstangrørene så lekker det ikke bensin men olje Blunker Kjøp nye O-ringer til støtstengene Dem kan du bytte uten å ta ut motoren.En ventiljustering trenger den jo og i samme slengen.
stiller meg litt undrene til hvordan du vil bytte støtstangrørene uten å ta motoren ut hvis man skal benytte de orginale om igjen...

Det går fint på type4!
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #10 på: november 18, 2010, 16:11:32 pm »

Når det gjelder bensinlekasjen din; du har ikke kommet borti slangen fra tanken da, når du har røsket og dradd i pottene? Den ligger vel rett over...

Det er hva jeg også tenker etter å ha lest her samt snakket med Rikard.
Får simpelthen gå og legge meg under bilen igjen.  Gliser
Loggført

GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #11 på: november 18, 2010, 17:05:55 pm »

Ble egentlig ikke så mye klokere av en ny inspeksjon. Lokalisert bensinpumpa, men denne er åpenbart ute av drift. Med det mener jeg at det er montert en elektrisk bensinpumpe som er koblet til, og alle slanger rundt denne er tette og sitter rett. Den originale pumpa som åpenbart er bypasset, har 3 "utganger" eller "stusser". En ned, og to opp. Den ene som går ned er det ikke festet noe til, men det vet jeg at det heller ikke var før jeg begynte på dette. De to som går oppover er det koblet en slange til, som går som en loop fra den ene til den andre. Ergo ingen bensin her.  Glad

Imidlertid er det åpenbart enkelt å se hvor slangen fra bensintanken kommer ned, og den er altså koblet til en elektrisk pumpe, og igjen - alt ser tett og fint ut rundt denne. Det gjør det også der bensinslangene er festet til forgasserne. Forsøkte å starte motoren igjen for å se  om jeg bedre kunne se hvor bensinen kommer fra, men stoppet den skrekkelig fort da jeg så at det kom enkelte blå stikkflammer fra toppen ned der hvor varmepottene skulle ha sittet. Stikkflammer og bensindam under bilen fremstår ikke som en spesielt god kombinasjon.  Sjokkert
Registrerer at det to flekker under bilen, men det behøver ikke nødvendigvis bety at bensinen kommer fra to steder. Vi vet vel alle hvor !"#$%& vanskelig det er med væsker som renner langsmed alt mulig rart før det faktisk renner ned. Registrerer også at det ikke virket som det rant like mye nå...? I morgen når dagslyset er tilbake tenker jeg å legge en papp-plate under motoren slik at jeg får bedre oversikt over hva som faktisk renner nå.

Ift til støtstangrør tenker jeg handle nye fjærbelastede med nye pakninger, risikerer jo faktisk å få motoren oljetett også.  Gliser

Kan det være at forbrenningen er ufullstendig fordi varmepotter og eksos er av, og at det derved drypper bensin fra flensene?
« Siste redigering: november 18, 2010, 18:12:43 pm av GeirW » Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #12 på: november 18, 2010, 18:12:02 pm »

Ift til støtstangrør tenker jeg handle nye fjærbelastede med nye pakninger, risikerer jo faktisk å få motoren oljetett også.  Gliser

Hvem selger fjærbelastede til type4?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #13 på: november 18, 2010, 18:18:39 pm »

Ift til støtstangrør tenker jeg handle nye fjærbelastede med nye pakninger, risikerer jo faktisk å få motoren oljetett også.  Gliser

Hvem selger fjærbelastede til type4?

Woops! Trodde det var rimelig grei skuring...har åpenbart tatt feil?
Har sendt en mail til vw veteranservice med forespørsel, men sendte denne etter stengetid og har derved ennå ikke fått svar.
Om det er slik at dette ikke eksisterer, får jeg gå til innkjøp av et par "vanlige" stenger, samt bytte pakninger rundt det hele.
Forstår at det på type 4 er mulig å bytte med motoren i bilen, og er naturligvis glad for det. Er det noen som vet om det er en operasjon som går greit med varmepottene på, eller kommer de i veien? De er som sagt av nå, men det hadde kjentes litt godt å kunne påbegynne monteringen av de nye.   Glad
« Siste redigering: november 18, 2010, 18:24:11 pm av GeirW » Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #14 på: november 18, 2010, 19:27:39 pm »

Det er nok olje som kommer ut,det kan være mye bensin i olja da vil det lukte litt.Og dette er en T4 motor og den kan du bytte støtstangrør på uten å demontere toppene til dei som ikke har sjønt det.Har 8rør liggende visst det skulle knipe.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 18, 2010, 20:19:15 pm »

Støtsangrørene på Type 4, er vell ganske like som på Type 1?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #16 på: november 18, 2010, 20:23:19 pm »

Det er nok olje som kommer ut,det kan være mye bensin i olja da vil det lukte litt.Og dette er en T4 motor og den kan du bytte støtstangrør på uten å demontere toppene til dei som ikke har sjønt det.Har 8rør liggende visst det skulle knipe.

Synes det er litt underlig om jeg ikke evner å skille bensin fra olje..? Men vi er helt klart inne på ting du har uendelig mye mer kunnskap om enn hva jeg har.  Glad
Tusen takk for at du deler av den kunnskapen, det er uvurderlig!  Gliser

Tenker det beste jeg kan gjøre er å forholde meg til at det trolig er olje med bensinstenk, og bytte pakninger (eh....O-ringer?) rundt det hele samt bytte 2 støtstangrør. Kjøper svært gjerne 2 rør av deg og betaler gjerne nypris for disse dersom de er i ok stand. Sender deg en pm om dette. Så kjøper jeg O-ringer fra VW veterandeler.
(Kanskje lurt å sjekke pakningssettet jeg har til motoren, o-ringene er muligens med der for alt jeg vet?  Osteaktig )

Kan du kort forklare meg hvordan jeg gjør dette?
Bør jeg vente med å montere varmepottene til dette er utført?
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #17 på: november 18, 2010, 20:27:17 pm »

Støtsangrørene på Type 4, er vell ganske like som på Type 1?

Nei!
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 18, 2010, 20:37:20 pm »

Utdyp gjerne Henning, så jeg kan lære no nytt Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #19 på: november 18, 2010, 22:26:46 pm »

Utdyp gjerne Henning, så jeg kan lære no nytt Blunker
E au...
Loggført
einar
Nybegynner
*
Innlegg: 30
Bosted: sarpsborg


Vis profil

« Svar #20 på: november 18, 2010, 22:36:00 pm »

Bytte av støtstangrør på t-4 motor er grei skruing.

1 demont toppdeksel
2 skru av vippestell
3 ta ut støtstenger(legg i rekkefølge,skal tilbake på samme plass)
4 demont stålfjær som holder rørene på plass
5 trekk rørene ut
6 skift o-ringer
7 monteres i motsatt rekkefølge
8 juster ventiler og skift dekselpakning
9 tut og kjør

Tror nok jeg ville tatt dette før mont av varmepotter,i tilfelle du må ha ned blekket under der.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #21 på: november 18, 2010, 22:54:18 pm »

Støtsangrørene på Type 4, er vell ganske like som på Type 1?

NEI
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #22 på: november 18, 2010, 23:48:07 pm »

[quote au=einar link=topic=30633.msg303487#msg303487 date=1290116160
Bytte av støtstangrør på t-4 motor er grei skruing.

1 demont toppdeksel
2 skru av vippestell
3 ta ut støtstenger(legg i rekkefølge,skal tilbake på samme plass)
4 demont stålfjær som holder rørene på plass
5 trekk rørene ut
6 skift o-ringer

Veldig viktig med rengjøring av flater som har kontakt med o-ringer. Lite som skal til for å få lekkasje selv med nye o-ringer.

7 monteres i motsatt rekkefølge
8 juster ventiler og skift dekselpakning
9 tut og kjør

Tror nok jeg ville tatt dette før mont av varmepotter,i tilfelle du må ha ned blekket under der.

Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #23 på: november 18, 2010, 23:59:11 pm »


Type4:

* 021109335C[1].jpg (14.9 KB. 300x300 - vist 122 ganger.)


Type1:

* beetle%20parts%20push%20rod%20tube[1].jpg (14.13 KB. 368x177 - vist 107 ganger.)

Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #24 på: november 19, 2010, 07:48:30 am »

Takk for det Blunker Da lærte jeg no nytt Blunker
Vi fikser dette Geir! SKal en tur til Asker i kveld! På Kinoen! Men du bor kanskje ikke så langt unna derfra? Så jeg kunne kanskje sett på ihvertfall Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #25 på: november 19, 2010, 09:08:01 am »

Tusen takk fro mye god info!  Glad

Ettersom de skal tilbake på samme plass, betyr dette at de er forskjellige?
For jeg tenker bestille to nye samt komplett sett med o-ringer, og om jeg forstår det rett må jeg da bestille opp rene erstatninger for de to som er skadet, altså avhengig av deres plassering?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #26 på: november 19, 2010, 09:12:28 am »

støtstengene skal på samme plass, ikke røra. Stengene sitter inni røra, og det er de som overfører kraften/bevegelsen fra kammen til vippene. de er over tid blitt slitt til å passe i løftere og på vippene, så for å unngå stor slitasje når du monterer dette sammen igjen, er det beste å sette de tilbake på samme plass
Loggført
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #27 på: november 19, 2010, 11:09:16 am »

Jeg har sjekket pakningssettet jeg har til motoren min, og funnet kandidater til O-ringer...?
Kan det være disse svarte og grønne, det er iallefall 8 stk av hver.
Zippolighteren ligger der for å vise ca størrelse, og de øverste dingsene er lagt med simpelthen fordi de lå i den samme plastinnpakningen som de svarte O-ringene lå i.

Om dette ikke er de rette O-ringene, er det noen som vet om det er de samme O-ringene som til 1700 motoren?
Lars på veterandeler har nemlig et komplett pakningssett til 1700 som trolig har disse O-ringene, forutsatt at det er de samme som på T4 2.0 L.  Glad

* IMG_0310.jpg (42.63 KB. 270x360 - vist 140 ganger.)


Edit: Har gjort hva jeg sa i går kveld. Lagt papp under motoren og startet opp for å få et bedre overblikk over hva som faktisk renner ut. Startet motoren og på et eller annet underfundig vis ser det ut til at bilen i noe grad har helbredet seg selv i løpet av natten. Siden det er en gammel ambulanse burde ikke evnen til helbredelse komme helt overraskende på meg.  Gliser

Saken er at den ikke renner tyntflytende væske med sterk lukt av bensin slik den gjorde i går. Den drypper svart olje fra støtstengene, helt enkelt. Men det er forskjell på å dryppe og å renne, så dette er ikke i nærheten av de mengdene den gjorde i går, og ikke med den samme bensinduften. Den drypper fremdeles nok til at det er verd å få dette fikset, men det hele virker på et vis mer overkommerlig. Kilden er iallefall definitivt lokalisert.  Glad

« Siste redigering: november 19, 2010, 11:59:56 am av GeirW » Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: november 19, 2010, 12:18:18 pm »

kilden er vel ikke lokalisert hvis den er borte....

sterk anbefaling om å finne ut av den bensinlekkasjen; biler har IKKE for vane å helbrede seg selv
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #29 på: november 19, 2010, 14:29:47 pm »

Støtstangrørene er like alle8.O-ringene på bildet er til støtstengene,sorte inn i blokka og dei grønne ute vtopplokk.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!