mai 05, 2024, 09:18:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensinlekkasje fra støtstenger...? T4 1979 2.0L  (Lest 5665 ganger)
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #30 på: november 19, 2010, 15:18:49 pm »

hva med innvendig lekkasje i bensinpumpe membran=bensin i oljen Blunker
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #31 på: november 19, 2010, 15:33:45 pm »

hva med innvendig lekkasje i bensinpumpe membran=bensin i oljen Blunker

Original pumpe er ikke i bruk.
Er ett kjent problem at denne type gassere renner over, og dermed ofte mye bensin i olja.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #32 på: november 19, 2010, 16:07:15 pm »

hva med innvendig lekkasje i bensinpumpe membran=bensin i oljen Blunker

Original pumpe er ikke i bru.
det burde jeg jo sett Sjokkert
Loggført
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #33 på: november 20, 2010, 01:35:21 am »

kilden er vel ikke lokalisert hvis den er borte....

sterk anbefaling om å finne ut av den bensinlekkasjen; biler har IKKE for vane å helbrede seg selv

Ser definitivt min logiske brist ift eget utsagn. Men for å definere det nærmere: Det lekker ikke bensin nå. Bensintanken er lite tilgjengelig på T2 og derved ikke lett å inspisere. Likevel utelukker jeg at dette er kilden iom at den i går sluttet å lekke en tid etter at motoren var stanset. Videre er alle slangene hele og tette, og godt festet der de skal være festet. Bensinslangene er i tillegg tørre.

Med dette perspektivet kan jeg vaskelig lokalisere et problem som ikke er tilstede. Ser for meg at det må ha vært renning fra gassere, evt fra selve bensinrøret til tanken som et resultat av herjing for å få tingene fra hverandre...? Tanken ble iallefall fylt opp før jeg påbegynte arbeidet.

Jeg er naturligvis glad for at jeg ser ut til å ha de rette pakningene til støtstangrørene, og ettersom disse åpenbart ikke var enkle å skaffe nye håper jeg det lar seg gjøre å få fikset det ene som har en synlig fysisk skade slik at de alle blir tette.

Og selvsagt - vanvittig irriterende at dette er arbeidshelgen min med lite tid til å mekke. Liker dårlig at bilen blir stående slik, men samtidig trenger jeg kanskje en leksjon i tålmodighet.  Gliser
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #34 på: november 20, 2010, 12:21:03 pm »

Ta ein kikk på peilepinnen, er det for mykje på den so har du nok bensin i oljo, og kjenner du ein snek av bensin frå oljo so har du nok bensin i oljo, i tilfelle bør du gjera noko med da
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #35 på: november 24, 2010, 01:54:28 am »

Problem løst!  Gliser  Gliser  Gliser Gliser

Etter iherdig og tilnærmet overmenneskelig innsats av et forummedlem hvis navn jeg ikke vil nevne. Vedkommende fortjener definitivt heder og ære etter en fantastisk utført (og kranglevoren) jobb hvor alt av deler ikke ville være på plass hvor de er ment å være. Grunnen til at jeg ikke vil nevne navn er at vedkommende trolig ville fått et renn av VW eiere på døra etter unik innsats, og derfor tenker jeg det er greit at mekanikeren selv bestemmer om vedkommende vil stikke hodet frem eller ei. Jeg applauderer iallefall!  Gliser

Vi kan vel enes om at repro-deler ikke alltid er like godt tilpasset?  Øyerulling

Det som er gjort på bilen er:

Den har fått nye O-ringer rundt det hele på støtstengene. Den ene støtstangen som var fysisk skadet etter herjingen min da varmepotter og eksos skulle av er også erstattet (fantastisk kjekt med mennesker som har slikt liggende, særlig når delene ikke lett lot seg skaffe via forhandlere).

Ventiler er justert.

De nye varmepottene er på bilen etter mye tilpasning med vinkelsliper, samt ikke minst - mye stahet og viljestyrke!  Osteaktig
(ingen grunn til å bli overimponert over passformen til disse reprovekslerne...innsatsen for å få de på derimot - strålende!)
En ekstra utfordring i så måte representerte den ene pinnebolten som ble dratt tvers av da jeg skulle demontere greiene...  Øyerulling

Bilen har fått nye deksler til varmepottene.

NOS lyddemper er montert.

Og etter at alle gjenstridigheter var bekjempet, ble det konstatert at stiftene mine var særdeles slitne. Og da mener jeg slitne i den grad at selv det å åpne opp fordelerlokket gjorde at ledningen fra stiften gikk tvert av. Åpenbart vært en kortslutning eller lignende der tidligere som har svidd ledningen 99% av. Midlertidig ordnet, og nye stifter blir bestilt i morgen.

Varmepottene fungerer bra, og det føltes nærmest luksuriøst å kjenne varmen på veien hjem uten eksosduft!
I tillegg er det aldeles nydelig at motoren ikke lenger lekker olje. Tidligere har det raskt kommet noen dråper ved parkering, og nye O-ringer ser ut til å ha satt en endelig stopper for det.  Kult
(prikken over i-en etter å ha byttet pakning samt gummihylse til peilepinne, oljefilter, ventildekselpakninger og pakning til oljeplugg).

Lang kveld - nydelig resultat!  Gliser

Alle skjøter er tette og tighte!  Osteaktig
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #36 på: november 24, 2010, 07:06:22 am »

Det var bra det virka nå,er litt sigen i dag Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #37 på: november 24, 2010, 10:12:31 am »

Ikke verst! Gratulerer Geir! Beklager jeg skulle jo vært hos deg en tur, men jeg fikk ikke tid dessverre!
Godt Per fikk ordna det! Tror kanskje Per skulle tatt seg en tur hit, og sett på en Bay gitt Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #38 på: november 24, 2010, 10:20:42 am »

Hehe, det er definitivt greit Rikard. Er bare så uendelig glad for at dette nå er på plass.  Gliser

Per, etter innsatsen i går til seeent på kveld - du hadde egentlig fortjent en fridag.  Blunker
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #39 på: november 24, 2010, 10:56:40 am »

Jobbe i kveld Geir? Eller så har jeg fridag, idag! Har en liten oppgave jeg må gjøre, og da må jeg ut å telle biler! Sving gjerne innom Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #40 på: november 24, 2010, 12:48:02 pm »

Skulle jeg så gjerne gjort Rikard, men skal på jobb og er akkurat på vei inn i søvnen.  Glad
Lykke til med tellingen!  Gliser
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #41 på: november 24, 2010, 13:22:45 pm »

Hehe, ante meg! Sov godt Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #42 på: november 27, 2010, 00:24:10 am »

Epilog:
(har jeg først skrevet såpass om dette - kan jeg like gjerne ta med slutten  Blunker )

En liten fanfare for Grelland, som tidligere i tråden sa at biler ikke hadde for vane å helbrede seg selv. Dette i forbindelse med bensinlekkasjen jeg først var helt sikker på at var der, men som så uteble med sitt nærvær. Nå skal det sies at det lakk heftig fra støtstengene, men opprinnelig var jeg jo svært sikker på at det rant heftig med bensin...?

Reiste til postkontoret i dag, pakke fra VW veterandeler! Stifter og kondensator som jeg jo kjørte "på overtid" med, etter en nødløsning ordnet sent tirsdag natt. Da jeg kom ut i bilen -  ingen start, ikke liv i det hele tatt...
Antok at dette handlet om stifter og kondensator, og tenkte at dette iallefall var god timing.   Kult

Reiste hjem og hentet verktøy, samt ringte Rikard for å få noen tips ift oppgaven. Til tross for mine 43 år er stifter, fordeler og kondensator jomfruelig mark for meg. Tilbake på postkontoret oppdaget jeg et ytterligere problem -  det rant, bensin, definitivt bensin, i strie strømmer.  Sjokkert

Skrudde av fordeleren, byttet stifter og kondensator, perfekt justert til 0,4 og oppdaget etterhvert at bensinlekkasjen kom fra overgangen hvor bensinslangen går inn på bensinfilteret (som satt svært godt gjemt bak luftfilterboksen) og som manglet slangeklemme (fy! hvorfor utfører ikke folk slikt ordentlig når de først gjør jobben?) og hvor bensinslangen til alt overmål var skåret på skrått slik at man optimerer muligheten for lekkasje...

Vel, Rikard dukket som vanlig velvillig og kompetent opp (takk Rikard!). Trangt å komme til bak der, men vi fikk bittelitt rom ved å demontere varmluftsvifta. Tilstrekkelig til å få på en slangeklemme. Bensinledningen ellers er frisk og fin, altså ingen morken gummi.

Bilen er hjemme, den opprinnelige lekkasjen er lokalisert og tettet. Jeg er glad! Igjen.  Gliser
Trenger nok en justering av tenningstidspunkt, og muligens tomgang...? Motoren stoppet iallefall enkelte ganger ved giring og clutsj mot kryss etc, og jeg synes ikke den gikk så ordentlig som den pleier å gjøre.

Men her tar man steg for steg - ingen bensinlekkasje, ingen oljelekkasje, nye stifter og kondensator.
Det ække så gæli det!  Gliser  Blunker
« Siste redigering: november 27, 2010, 01:10:00 am av GeirW » Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #43 på: november 27, 2010, 00:28:42 am »

Flott Geir Gliser Dette fikk vi jo til!

Ang justering så er jeg dårlig på gasserjustering på sånne gassere! Skulle no fått det til med litt knot!
Vi kan jo ta og prøve, og justere tenning litt en dag Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!