mai 05, 2024, 06:30:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor blir EKSTREMT varm..  (Lest 8586 ganger)
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #30 på: september 23, 2012, 09:23:18 am »

Jeg kjørte også en god stund med kun vakum fordeler. Hadde planer om å sette på MegaSquirt, og da er det greit med fast aksel, for å styre tenningen fra MS. Ble ikke noe av dette ennå, så nå satte jeg på Ignitor II i stedet, og byttet da til SVDA. Merket at motoren ble mer turtallsvillig.
Grunnen er nok som Grelland skriver at vakumet er størst på tomgang med lukket spjeld. Fordelere med kun vakum trekker mye fortenning i forhold til SVDA på tomgang, men SVDA trekker opp igjen på turtall.
Derfor er det nesten umulig å stille en "feil" fordeler etter tenningsmerkene på motoren.

Her er kurve for en typisk fordeler med kun vakum. 12-14 grader opptrekk ved maks vakum.

* 1.JPG (32.74 KB. 603x292 - vist 176 ganger.)


Og her en SVDA. Bare 4-6 grader på vakumet, men over 15 grader ved turtall over 3500 o/min på motoren.

* 2.JPG (36.32 KB. 603x292 - vist 170 ganger.)


Og her en liten oversikt over innstillingen av de forskjellige fordelerne.

* 3b.JPG (102.57 KB. 1484x386 - vist 183 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #31 på: september 23, 2012, 13:01:30 pm »

Masse god info:)
Men ut i fra forklaringer jeg har fått tidligere på shoptalkforums må det være forskjell i hvordan forgasserene gir vakuumsignal hvis der et sånn at på 34pict3 så gir den mest vakuum ved tomgang. For at forgasseren skal gi mest vakuum ved tomgang (spjel lukket) må signalet tas fra et sted UNDER gass-spjelet.
Når den vakuumstyrte fordeleren min ser mere vakuum stilles jo tenningen til flere grader FØR TDC. Det vil si at vakuumet øker ved rpm. I følge tegningen jeg har lagt ut så blir hovedsignalet(35) tatt ut OVER gass-spjelet og det er venturieffekten som skaper undertrykket. Derfor øker dette trykket lineært med turtallet og lufthastigheten gjennom forgasseren. Dette vil jo passe godt med en fordeler som kun styres av vakuum. Dette blir motstatt av vakuumsignalet dere beskriver som ligner mere på signalet man tar ut på manifolden og bruker til å styre feks popoff ventilen ved turbo.

Det vedlagte bildet er av en 30pict2 forgasser. Kunne ikke finne noe fra en 34pict3.

Limer også inn teksten fra Marc på shoptalkforums da han beskrev vakuumsignalet for meg:

The "ported" vacuum source for the distributor advance (#35 in the diagram) comes from the carb venturi and from a drilling just above the throttle plate, where a "mini-venturi" is created by the space between the edge of the plate and the carb body when the throttle's near closed; that provides a boost to the vacuum signal just off-idle, which improves driveability. The "macro" signal generally rises in direct relation to engine RPM (in response to the airflow speed through the main venturi).
We never got that particular distributor model but I'd wager it's comparable to the 0 231 137 036 used on US-market 1600SP engines - that's timed at 0° initial and yields 32-35° total as you observed - but at a normal ~850RPM idle the timing should not change when the hose is connected/disconnected.

Limer også inn fra Wikipedia: (Her beskrives begge måtene. Når man bruker manifold-vakuum sammen med svda-fordeler funker det slik at høyere vakuum ved tomgang AVANSERER tenningen på lavt turtall. Denne effekten forsvinner ved høyere turtall og sentrifugalkraften overtar tenningsstyringen.

Den andre måten er slik som det fungerte på min gamle 1200motor som også kun hadde vakkumregulert tenning. Man bruker portvakuum med utgangspunkt i et hull OVER gass-spjeldet og vakuumet vil derfor ØKE i proporsjon til rpm.)

Fra wikipedia:Vacuum timing advance
The second method used to advance the ignition timing is called vacuum timing advance. This method is almost always used in addition to mechanical timing advance. It generally increases fuel economy and driveability, particularly at lean mixtures. Vacuum advance works by using a manifold vacuum source to advance the timing at low to mid engine load conditions by rotating the position sensor (contact points, hall effect or optical sensor, reluctor stator, etc.) mounting plate in the distributor with respect to the distributor shaft. Vacuum advance is diminished at wide open throttle (WOT), causing the timing advance to return to the base advance in addition to the mechanical advance.
One source for vacuum advance is a small opening located in the wall of the throttle body or carburetor adjacent to but slightly upstream of the edge of the throttle plate. This is called a ported vacuum. The effect of having the opening here is that there is little or no vacuum at idle. Other vehicles use vacuum directly from the intake manifold. This provides full engine vacuum (and hence, full vacuum advance) at idle.


Min antagelse er derfor at de forgasserene som funker med vakuum-only-fordelere tar ut vakuumsignalet OVER gass-spjelet og de forgasserene som funker med svda-fordelere (og liknende) tar ut vakuumsignalet UNDER (eller noe tilsvarende) gass-spjelet. Som vanlig tar jeg høyde for at jeg er helt på jordet;)

Håper noen kan bekrefte/avkrefte dette for meg:)

Og til Squareback: Ja, jeg har disse tetningene rundt plugghettene. Leste at en i USA hadde gjort målinger og funnet ut at oljetempen økte med 10-15grader F hvis disse manglet:)


* 30PICT2.jpg (29.18 KB, 580x444 - vist 189 ganger.)
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #32 på: september 23, 2012, 13:09:19 pm »

en 34pict 3 har ikke vacum på tomgang ,hvist spjeldet er riktig innstilt og du har koblet deg på riktig..
min ar ikke det iallefall... lykke til utpå jordet Glad
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #33 på: september 23, 2012, 13:35:15 pm »

Måtte finne et par forgassere og sammenlikne.
En 30PICT-1 dekker spjeldet nesten hele vakumhullet ved helt lukket spjeld.
En 34PICT-3 dekker spjeldet HELE vakumhullet ved helt lukket spjeld.
Så derfor vil en 30PICT ha litt vakum på tomgang, mens en 34PICT har det nok ikke, nei.
Begge vil nok ha maks vakum ved nesten lukket spjeld

Begge vil jo få et lite vakum når turtallet øker pga innsnevringen som venturien er, men vakumfordelerne trenger jo også kun 1/3 av vakumet i forhold til SVDA før den gir maks fortenning.

Har ikke tenkt over dette siden jeg har 30 på min og har ikke hatt noen bil med 34.  Osteaktig

Husk også at gradene i kurvene over er grader på fordeleren. På veiva blir de det dobbelte.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #34 på: september 23, 2012, 13:40:50 pm »

ja som sagt har du vacum med en 34 p3 på tomgang så er det noe galt....
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #35 på: september 23, 2012, 15:35:57 pm »

OK, lurer på om jeg kan ha rotet til noe da jeg gjenget den opp for å feste det kobberrøret..
På den gamle forgasseren (på 1200) er det hull rett inn fra vakuumporten slik som på tegningen jeg la ved (testet med en tynn kobbertråd).
På en 30pict2 jeg har er det det samme. På 34pict3-forgasseren er det ikke det. Skal det være det? Og kan dette være grunnen til at den nå suger vakuum på tomgang..(det ryker av hodet mitt nå Blunker)?

@rl: jo takk, vært her før Blunker
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #36 på: september 23, 2012, 17:28:36 pm »

kansje du kunne tatt noen bilder? + en annen ting du har ikke løs issolering bak vifte huset som blir
sugd inntil viftehuset? da blir det varmt og godt Glad
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #37 på: september 23, 2012, 17:51:05 pm »

kansje du kunne tatt noen bilder? + en annen ting du har ikke løs issolering bak vifte huset som blir
sugd inntil viftehuset? da blir det varmt og godt Glad

Det var dette som slo meg også. At brannveggen er løs og blir trukket inn i vifta under kjøring. Dette skjedde med meg etter et motorbytte. Etter fem minutters kjøring så begynte det å ryke og motoren var mildt sagt gloheit.
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #38 på: september 23, 2012, 23:56:30 pm »

Håper og tror du finner ut av det. Vedr fordeler og "match" mot forgasser så husker jeg godt et foredrag som Kjell Aaen (gammel Vw-Trimmer, motorsportutøver og tidl."Kvikk-service"-innehaver) hadde på en klubbkveld for Follo VW Klubb. Kjell påpekte nettopp det viktige med ikke å bruke lav fordeler uten vekter på 31 og 34 gassere pga dette med hvor vakumsignalet blir "hentet" gir feil input og tenningskurve. Grunnregelen er mao: Bruk samme type fordeleren som "matcher" gasseren.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
BernieBergan
Medlem
***
Innlegg: 126
Bosted:



Vis profil
« Svar #39 på: september 24, 2012, 07:26:30 am »

kansje du kunne tatt noen bilder? + en annen ting du har ikke løs issolering bak vifte huset som blir
sugd inntil viftehuset? da blir det varmt og godt Glad

Det var dette som slo meg også. At brannveggen er løs og blir trukket inn i vifta under kjøring. Dette skjedde med meg etter et motorbytte. Etter fem minutters kjøring så begynte det å ryke og motoren var mildt sagt gloheit.

been there done that! Osteaktig Gliser
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #40 på: september 24, 2012, 16:38:57 pm »

På den gamle forgasseren (på 1200) er det hull rett inn fra vakuumporten slik som på tegningen jeg la ved (testet med en tynn kobbertråd).
På en 30pict2 jeg har er det det samme. På 34pict3-forgasseren er det ikke det. Skal det være det? Og kan dette være grunnen til at den nå suger vakuum på tomgang..(det ryker av hodet mitt nå Blunker)?
Sjekket på en 34-3 og på den var det ikke hull rett inn fra tilkoblingen. Går kun ned til spjeldet.
Den vil suge litt vakum viss spjeldet ikke er helt lukket f. eks. når choken er på
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #41 på: september 24, 2012, 19:54:02 pm »

På den gamle forgasseren (på 1200) er det hull rett inn fra vakuumporten slik som på tegningen jeg la ved (testet med en tynn kobbertråd).
På en 30pict2 jeg har er det det samme. På 34pict3-forgasseren er det ikke det. Skal det være det? Og kan dette være grunnen til at den nå suger vakuum på tomgang..(det ryker av hodet mitt nå Blunker)?
Sjekket på en 34-3 og på den var det ikke hull rett inn fra tilkoblingen. Går kun ned til spjeldet.
Den vil suge litt vakum viss spjeldet ikke er helt lukket f. eks. når choken er på

Tok av forgasseren i dag og renset den og blåste igjennom med trykkluft. Fant enda en feil. Spjelet ville ikke lukke helt, manglet 1-2mm Dette var fordi den innerste platen ved justeringen til aksellerasjonspumpen gikk i mot på forgassersiden sånn at den gikk trått det siste stykket. Ordnet dette og da lukket den helt. Fant også ut som du sier Svein at 34-3-forgasseren ikke har denne vakuumkanalen rett på innsiden av vakuumporten men to små hull nede ved spjelet. Det ene hullet er rett ved spjelet og blir tettet av kanten på spjelet når det er helt lukket. Når spjelet ble liggende rett ovenfor hullet dro dette full vakuum på tomgang. Det andre hullet er rett ovenfor spjelet og ser vel heller ikke noe særlig vakuum ved tomgang.
Justerte tenning og tomgang fra begynnelsen igjen og nå stemmer alt sammen. Bilen går jevnt og bra, men jeg ser at den allikevel vil ha godt av en fordeler som passer til forgasseren.
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #42 på: september 24, 2012, 20:05:45 pm »

Tusen takk til alle som hjalp Glad

Fikk endelig tatt et bilde. Som dere ser har jeg kappet noen hull i det bakerste blekket og det er klart at det suger litt varmluft opp der, men jeg føler at hovedproblemet var tenningen/forgasseren. Var ute og kjørte bilen en tur i kveld og den går ikke varm lenger. Bestiller et nytt deksel til å ha bak pluss pakninger om et par uker når jeg skal bestille noen slitasjedeler.
Har også slengt opp et ønske om ny fordeler under "ønskes kjøpt" hvis noen vet om en som ligger og slenger:)


* IMG_20120924_174605.jpg (142.4 KB, 720x540 - vist 220 ganger.)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #43 på: september 25, 2012, 17:13:28 pm »

Ser ut som du har en slik elektronisk Bosch regulator på dynamoen? Viss det er Bosch, så her de pluss på hele toppen. Vær forsiktig så ikke et luftfilter kommer borti.....
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #44 på: september 25, 2012, 17:56:42 pm »

Ser ut som du har en slik elektronisk Bosch regulator på dynamoen? Viss det er Bosch, så her de pluss på hele toppen. Vær forsiktig så ikke et luftfilter kommer borti.....
Oi, det må jeg sjekke..
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!