mai 04, 2024, 16:44:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Billig sveiseapparat??  (Lest 2126 ganger)
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« på: mars 07, 2010, 20:58:21 pm »

I ukas BILKA avis (DK), selger de sveiseapparat til 650dkr. 
http://viewer.zmags.com/publication/fc6e8a78#/fc6e8a78/4
230V/10amp
55-120amp
4 strømstyrker.

Syntes dette er billig, og kunne godt tenkt meg et garasjeapparat.  Jeg er INGEN sveiser,har knapt sveist 1 cm, men det er jo billig og mon ikke det duger til karosseriplater på boble?

Hva mener dere, er det bare å kaste penger ut av vinduet, eller? 

Har en nabo som er utdannet sveiser, og som har hjulpet meg før. (kan en proff få noen ut av et sånt apparat, så kan jo saktens jeg kanskje lære meg noe med tid å stunder??)

espen
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #1 på: mars 07, 2010, 21:04:28 pm »

Jeg har hatt ett apparat med flusstråd som denne. Den er i grunnen ubrukelig på tynnplate. Brenner hull med en gang og spruter mye.
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: mars 07, 2010, 21:09:47 pm »

Hvis en skal ha sveiseapperat som skal brukes til tynne plater som på bil, tror jeg det lønner seg å legge i litt ekstra, eller kjøpe et bra brukt et.
Prata med noen som hadde kjøpt noe av det billigste biltema hadde, men funket ikke noe særlig på tynne plater.

Men er sikkert mye nytt og billig å få tak i som er bra!
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mars 07, 2010, 21:20:49 pm »

skal du ha et slik apparat tror jeg det er best at det er større enn 150 amp helst
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #4 på: mars 08, 2010, 11:01:03 am »

Jeg ser mange kommenterer at flussfylt tråd ikke fungerer ,brenner hull, spruter mye osv. Jeg har noen erfaringer på området,jo det spruter noe mer enn homogen tråd (sveiser sjelden i shorts og t-skjorte uansett) brenner igjenom, ja hvis det er mye urenheter i sveisesonen, ellers gir flussfylttråd bedre innbrenning i materialet og du vil få en gjennomsveist skjøt,MEN vær klar over den økte temperaturen ved jobbing på tynnplate. Videre er man ikke så utsatt for poring i sveisen fordi vinden blåser bort dekkgassen om man bruker flussfylt,MEN kun utendørs eller i godt ventilert rom (avsug) da det er giftig gass som frigjøres under sveising.
I de fleste tilfeller hvor sveisingen gå dritt har man et apparat som ikke gir stabil strøm/eller ikke nok strøm (ofte billigste sort).
Selv har jeg et positivt inntrykk av det dyreste en-fas apparatet til Biltema som jeg kjøpte i sommer,men her er det sikkert en mening for hver person i landet.
 Min konklusjon er at de aller billigste apparatene gjør man seg en tjeneste om man styrer unna,spleis eventuellt med en kompis eller to på et litt dyrere.
Loggført

Seaside VW Klubb
herulf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand



Vis profil
« Svar #5 på: mars 09, 2010, 19:21:37 pm »

Ikke brukbart.. Kast det i sjøen.........
Loggført

Herulf
47253505
hdettme@hotmail.com
Hvorfor kan ikke alle skrive i profilen hvor di bor?Hæ?
http://boblekameratene.forumakers.com/index.htm
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mars 09, 2010, 21:14:20 pm »

Sitat
Skrevet av: Gullik
Sett inn sitat
Jeg ser mange kommenterer at flussfylt tråd ikke fungerer ,brenner hull, spruter mye osv. Jeg har noen erfaringer på området,jo det spruter noe mer enn homogen tråd (sveiser sjelden i shorts og t-skjorte uansett) brenner igjenom, ja hvis det er mye urenheter i sveisesonen, ellers gir flussfylttråd bedre innbrenning i materialet og du vil få en gjennomsveist skjøt,MEN vær klar over den økte temperaturen ved jobbing på tynnplate. Videre er man ikke så utsatt for poring i sveisen fordi vinden blåser bort dekkgassen om man bruker flussfylt,MEN kun utendørs eller i godt ventilert rom (avsug) da det er giftig gass som frigjøres under sveising.
I de fleste tilfeller hvor sveisingen gå dritt har man et apparat som ikke gir stabil strøm/eller ikke nok strøm (ofte billigste sort).
Selv har jeg et positivt inntrykk av det dyreste en-fas apparatet til Biltema som jeg kjøpte i sommer,men her er det sikkert en mening for hver person i landet.
 Min konklusjon er at de aller billigste apparatene gjør man seg en tjeneste om man styrer unna,spleis eventuellt med en kompis eller to på et litt dyrere.

Har samme erfaring som Gullik.
Har et gammelt esab apparat som jeg ikke får snudd polariteten på,men fungerer bra allikevel
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!