mai 13, 2024, 07:22:49 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
6V starter på 12V bil. Bytte svinghjul og starter til 12v?
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: 6V starter på 12V bil. Bytte svinghjul og starter til 12v? (Lest 1375 ganger)
Reisende Mac
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
6V starter på 12V bil. Bytte svinghjul og starter til 12v?
«
på:
mars 01, 2018, 13:20:50 pm »
Heisann. Jeg har en bil med 12V elektrisk anlegg og 6V starter. Jeg har blitt fortalt at dette er fordi det er 6V svinghjul på motoren. Ut ifra dette så tolker jeg det dithen at det er forskjell på svinghjulene sin tannkrans mellom 6V og 12V-biler.
Girkassa mi er en standard svingaksel-kasse, og motoren er etter alt å dømme en 1680cc.
Er det slik at jeg bare trenger å bytte svinghjul på motoren for å kunne bytte til 12V starter?
mvh
HC
Loggført
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
Sv: 6V starter på 12V bil. Bytte svinghjul og starter til 12v?
«
Svar #1 på:
mars 01, 2018, 14:25:06 pm »
Foring i girkassen må også byttes, da det er forskjellig diameter på akselen som stikker ut av starteren. 12V er litt tynnere ,så da må du ha en foring som er lik som 6V utvendig, men litt mindre i hullet innvendig. På den annen side går det greit med 6V starter på et 12V anlegg. Starteren tåler normalt dette greit, da den sviver så kort tid om gangen. Har selv kjørt over 100.000km med dette på bruksbil.
Loggført
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
Sv: 6V starter på 12V bil. Bytte svinghjul og starter til 12v?
«
Svar #2 på:
mars 01, 2018, 19:05:24 pm »
6volts starter på 12-1 komp IDA motor og turbomotor. Funket fint i alle årene jeg har eid bilen
Loggført
'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018
Norges raskeste luftkjølte gatebil?
'59:
Snart
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...