mai 04, 2024, 19:19:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Den beste motoren?  (Lest 9344 ganger)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« på: januar 18, 2011, 11:44:11 am »

Ønsker å starte en liten diskusjonstråd, her! For en ting jeg kunne likt å lest "de kyndige" uttale seg om er! Hvilken av de Originale VW-motorene som bobblene ble levert med er den beste? Snakker nå ikke type 3, eller type 4 Blunker

Vi nevner:
1200 -25 HK
1200 - 30HK
1200 -  34HK
1300 - 40HK
1300DP - 44HK
1500 - 44HK
1600singelport - ?HK
1600DB - 50HK


Hva erfarer dere?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: januar 18, 2011, 12:31:44 pm »

For å si hva som er best må du stille opp kriteriene; driftssikkerhet, effekt, moment, pris..... Rent teknisk sett er det ofte, men ikke alltid, slik at siste versjonen er den som er best.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 18, 2011, 13:37:05 pm »

I denne sammeligning tenker jeg i hovedsak på som du sier "driftsikkerhet" og da gjerne "holdbarhet" Så kan man jo begynne å sammeligne dette med effekt, moment etc!
Pris er uinnteresant for min del ihvertfall Blunker

Hva erfarer dere? Ang driftsikkerhet, så erfarer jeg ut av de få år jeg har drevet med type 1 at Singelportmotoren er noe av det mest driftsikre! Mindre forbruk, men alikevel en motor det "går ann" å kjøre med!
Men dette er kanskje flere uenig i!

Kjør debatt!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 18, 2011, 13:37:46 pm »

Ble det levert singelport 1600 i Type1 da (siden det er det tråden handler om)? Trodde denne bare kom i Type2 og ulike versjoner av industrimotorer?  
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 18, 2011, 13:39:06 pm »

Det kan nok stemme ja, når du sier det! Men vi lar det gå, så lenge det er en type 1 motor Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #5 på: januar 18, 2011, 13:40:27 pm »

Jeg liker 1500 motoren. Fint drag i bunn til å være originalmotor.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 18, 2011, 13:44:36 pm »

Jeg liker 1500 motoren. Fint drag i bunn til å være originalmotor.

Den ligger også mitt hjerte nærmest! Har kjørt med det i min bil nå i snart ett år, fungert utmerket og er kvikk og grei også Blunker
Noen utfordrere? Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 18, 2011, 13:50:49 pm »

1500 selvsagt! Men er også imponert over 30 hk 1200...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #8 på: januar 18, 2011, 14:14:58 pm »

For min del er det 30 HK 1200 motorene som har fungert best med minst problemer.
« Siste redigering: januar 18, 2011, 14:18:15 pm av Andersen VW56 » Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #9 på: januar 18, 2011, 14:25:04 pm »

Henger meg på Baboon her jeg også. 1300 DP har samme toppeffekt, men ikke i nærheten av samme drag, noe jeg merket godt når jeg skulle kjøre forbi en buss i oppoverbakke...

Ps: Den beste motoren er 2.0 T4 med hydrauliske løftere fra 1980 til 82 ( Hæ) Blunker
Loggført

---
Mvh Rabben
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: januar 18, 2011, 15:03:16 pm »

1500-motoren er nok noe av det beste hva originalmotor gjelder, ja. Fin kombinasjon av HK, dreiemoment, dreiemomentskurve, bensinforbruk og driftsikkerhet.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 18, 2011, 16:06:00 pm »

Og ikke minst er pre aug. 69 motorene utrolig lette å "tune inn"
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #12 på: januar 18, 2011, 16:46:04 pm »

1200cc og 34 hk er det som bringer fram smilet her i huset. Lett uanstrengt svev og den typiske plystrende lyden av to små trillebårhåndtak under støtfangeren. Ikke noen turtallsmaskin eller dieselbunndrag, men sviver så lett at tomgangen kan justeres ned til oljetrykklampa lyser faretruende!
Kanskje fordi motoren er sgs ny:)
Men uansett, det meste som går med org forgasser eller tenning eller eksos osv lyder egentlig fint:)
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #13 på: januar 18, 2011, 17:35:54 pm »

Når det gjelder orginale T-1 motorer så er det ingen tvil: 1500 motor, ingen over, ingen ved siden... Gliser Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #14 på: januar 18, 2011, 18:13:24 pm »

Som bruksbilmotor er det lite som slår 1500 og 1600 singel. Fin kombinasjon av krefter, bensinforbruk og holdbarhet. Kjører selv oval med 1600 singel som bruksbil hele sommeren. "Bussmotoren" har glimrende drag i motbakker og bruker rundt 0,65 på mila..
Ellers synes jeg 34 hk 1200 motorene er veldig trivelige. Går greit nok til å følge trafikken og er vel de enkleste og mest problemfrie av alle.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #15 på: januar 18, 2011, 18:46:04 pm »

På grensa til off topic... Men har svært lite greie på boble og prøver å lære Glad

Hva er "feil" med 1600 DP da? Ulemper med denne? Er jo den "største" original motoren så vidt jeg vet?
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 18, 2011, 19:15:45 pm »

ingenting som er feil med 1600DP Blunker Men flere ting jeg ikke liker ved den! Det første er gasseren, vanskelig å justere å få riktig når det først har slått seg vrangt! Særlig tomgang! Så har den ett høyt bensinforbruk!  Også er den etter hva jeg erfarer ikke like driftsikker og holdbar Blunker

Men den har toppfarten, og det lille ekstra Blunker
« Siste redigering: januar 18, 2011, 19:34:01 pm av Rikard » Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #17 på: januar 18, 2011, 19:33:06 pm »

Forskjell på 1500 og 1600DP er hk og dreiemoment... Mener at 1500 har ca 108 Nm og 1600DP har 112Nm, men at det kommer
på forskjellige turtall og til fordel for 1500 så kommer det tidligere enn på 1600... Derfor er dette en meget meget meget bra motor...

Rett på meg om jeg har feil dere som vet dette Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: januar 18, 2011, 22:07:02 pm »

Dreimoment og hk:
1200/30hk  75nm/2000 omdr
1200/34hk  76nm/1700 omdr
1300/40hk  89nm/2000 omdr
1500/44hk 102nm/2000 omdr
1300/44hk   88nm/3000 omdr
1600/50hk  108nm/2800 omdr

Jeg stemmer også for 1500 som den beste motoren, den er virkelig trivelig!
Har kreftene lengre ned på registeret, med singelport. Og det er der de trengs oftest.
Angrer litt på at jeg solgt min 1500 -69 mod.
 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #19 på: januar 19, 2011, 08:32:55 am »

Jeg tok ut en 1915 for og sette inn 1500 igjen.....
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #20 på: januar 19, 2011, 09:02:48 am »

1500 motor Knallmotor drar bra og ikke noe problemer
1200 34 hk også bombesikker med koselig lyd
Loggført

Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #21 på: januar 19, 2011, 09:07:09 am »

Og 1300 SP motor'n da? Erfaringer med den??
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #22 på: januar 19, 2011, 09:59:38 am »

Dette blir jo å sammenligne epler og rosinboller... eller 4" spiker. Det som betyr noe er jo hvilken stand den enkelte motoren er i, og hvor flink/klønete eieren er til å holde redskapen i stand. Erfaringer med enkeltmotorer her blir jo bare vurderinger fra det ene til det andre tilfellet? For ikke å snakke om det enkelte bilene med tilhørende girkasser. Skulle dette vært en noenlunde reell sammenligning måtte en enten ha linet opp NOS motorer - i de bilene de ble levert i, og så foretatt en vurdering.
Setter du inn en frisk 1600 AS motor (som har kjørt 50000 og fått skikkelig service hele veien) i en 1200 Jeans får du en bil med rakettaktig aksellerasjon ut av lyskryssene, men den er slitsom å kjøre i 80-90 på motorveien. Bytt 1600-en ut med en sliten 1300 eller 1500 enkelport som har bikket 200000 uten nevneverdig stell og opplevelsen blir en helt annen. Men for all del, det er jo morsomt å dra frem historier om "godmotoren" som sto i min tredje boble og som jeg angrer på at jeg solgte Blunker Underholdning er ofte mer populært enn vitenskap!
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #23 på: januar 19, 2011, 14:07:47 pm »

Dreimoment og hk:
1200/30hk  75nm/2000 omdr
1200/34hk  76nm/1700 omdr
1300/40hk  89nm/2000 omdr
1500/44hk 102nm/2000 omdr
1300/44hk   88nm/3000 omdr
1600/50hk  108nm/2800 omdr

Jeg sjekket i manualen for earlybay, der står 1600sp oppført med:
57 bhp at 4400 rpm
81,7 ft lb at 3000 rpm - ifølge en ft lb/Nm-kalkis jeg fant, tilsvarer det rundt 111Nm

Høres ikke det litt mye ut i forhold til de andre motorene?
Loggført

1969 Militær-buss
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #24 på: januar 19, 2011, 15:31:13 pm »

1500 motor Knallmotor drar bra og ikke noe problemer
1200 34 hk også bombesikker med koselig lyd
[/quote



Nettopp Paasan, den typiske Vwlyden av en 1200:D
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: januar 19, 2011, 15:40:28 pm »

Dreimoment og hk:
1200/30hk  75nm/2000 omdr
1200/34hk  76nm/1700 omdr
1300/40hk  89nm/2000 omdr
1500/44hk 102nm/2000 omdr
1300/44hk   88nm/3000 omdr
1600/50hk  108nm/2800 omdr

Jeg sjekket i manualen for earlybay, der står 1600sp oppført med:
57 bhp at 4400 rpm
81,7 ft lb at 3000 rpm - ifølge en ft lb/Nm-kalkis jeg fant, tilsvarer det rundt 111Nm

Høres ikke det litt mye ut i forhold til de andre motorene?


det er forskjellige Normer å måle effekt på DIN ,SAE BHP etc

http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #26 på: januar 19, 2011, 19:07:52 pm »

Ahhh... takk for oppklaringen Glad
Loggført

1969 Militær-buss
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #27 på: august 29, 2011, 22:01:01 pm »

Bumper denne.

La noen merke til at TEH med 1500 motor vant stock- klassen på SCC. Tikket inn på 19 sekunder.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #28 på: august 29, 2011, 22:08:59 pm »

Når det gjelder orginale T-1 motorer så er det ingen tvil: 1500 motor, ingen over, ingen ved siden... Gliser Gliser

Men hva med "magnum 50-motor" a Reiel?  Gliser
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #29 på: august 29, 2011, 22:20:17 pm »

Så kommer tusen kroners spørsmålet fra en som ikke har sååå god greie på VW ennå..... Hvordan ser jeg om jeg har 1300 singel eller dobbelport? Flau
Det er en 66 mod.
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!