mai 03, 2024, 18:50:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjälp med träarbete på nya rattar. (vill du designa din egen ratt?)  (Lest 2598 ganger)
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« på: september 27, 2008, 19:49:03 pm »

Hei,

Jag har fått beställning på 3st rattar till custom byggen.
Efter en sittning framför cad:en så har jag kommit fram till hur dom skall se ut, men denna gång skall
jag tillverka ratt stammen i aluminium och rattkransen i trä. Jag har inga maskiner eller kunnskap om trä arbete.

Finns det någon här på forumet som har maskiner och kan ta på sig lite arbete?

Materialet är mörk päronträd. Det jag har fått tag i är plank som har dim. 180 x 25 och jag har ca: 6meter av det så ingen fara om man misslyckas första gången Glad

Jag skulle väll tro att man fräser/sågar ut flera bitar som sedan sätts ihop till en ring?..
Det skall vara mycket god finish på arbetet och jag betalar där efter så klart.

Lägger med bilder på de tre modellerna.
De två första rattarna har diameter 330mm
och den sista är 350mm i diameter.

Denna skall i en "Street race" ghia:



Denna skall i en 65:ans notch:


Och den sista skall monteras i en Oval från 1955.


Hoppas att någon kan hjälpa mej.

/n.
« Siste redigering: september 27, 2008, 21:47:42 pm av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #1 på: september 27, 2008, 21:45:13 pm »

Då har jag fått in en prisuppgift,
Det visade sej att det är nästan samma pengar för de 3 jag behöver som för att få hela mina 6meter ordnade.
Är det någon som vill ha en ratt av de 3 designerna jag har ?

Eller har någon lust på en egen design med alu och trä i storleken 330mm eller 350mm diameter ?

Jag har följande kostnader:

Hylsa för att pressa i navet mot styrstången.    220.-
Aluplåt för 350mm ratt                                   360.-
Maskinkostnad för utskärning av ratt center      170.-
Träring 350mm i mörk päronträ                        450.-
Svarvning av center för nav                           200.-
Svarvning av centerkopp med brytare för
tut-signal (om önskad)                                  160.-
Nitar till rattkransen 24st                               107.-

                                                summa:      1667.-
Då ingår ev. cad arbete.
Om fräsning av mönster krävs så kostar det 400.-/timman


/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Mac
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Kolbotn


I'd slap that with a stick!


Vis profil
« Svar #2 på: september 27, 2008, 22:02:13 pm »

Kjempe pene ratt du lager da!

(Lag et med jern korset i midten så selger det som bare jäklar!) Osteaktig
Loggført

The only thing I drive is all the girls crazy Osteaktig
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #3 på: september 27, 2008, 22:07:05 pm »

Hmm..
Kankse skulle testa de då..

Har beställning på 2 rattar Glad
Ser ut som om jag borde ge upp det vanliga jobbet och sattsa på delar till VW Glad


/n,
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #4 på: september 27, 2008, 23:00:27 pm »

Kjempe pene ratt du lager da!

(Lag et med jern korset i midten så selger det som bare jäklar!) Osteaktig

Jaja..
Inte et väll jag...
2 förslag...
Alu och stål...





/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 28, 2008, 06:47:40 am »

Blir vel ikke så lett å se instrumenter med Jernkors i midten der, ser også for meg at de vil flexe en del de rattene med mindre du bruker veldig tykk alu?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Mac
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Kolbotn


I'd slap that with a stick!


Vis profil
« Svar #6 på: september 28, 2008, 09:25:54 am »

Ja, eller slik kanskje.



* iron1.jpg (78.86 KB, 640x480 - vist 158 ganger.)
Loggført

The only thing I drive is all the girls crazy Osteaktig
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #7 på: september 28, 2008, 11:00:28 am »

Hei,

Det va en fin design..

Ang. flex i materialet så är det ingen fara,
Värmebehandlingen före poleringen gör ratten "Sten hård" och formen på grundämnet har en
förstärkande väld form som oxå hjälper till att förstyva.

Den järnkors testen jag gjorde va bara för att kontra meddelandet i tråden,
De förslaget som kom från Mac va mycket mera genomtänkt och såg mycket bra ut ! Glad

Tjockleken på alu är 5 och 7mm.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: september 28, 2008, 11:11:14 am »

Her lukter det Autodesk Inventor med "Millenium" bakgrunn... Gliser

Kule ratt, håper du finner noen "treehuggers" som kan hjelpe deg Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 29, 2008, 17:44:53 pm »

Ratta ser kjempebra ut, jeg liker spesielt den øverste av de tre.
Men lurer på hvordan du får til "knekken" fra ytterringen og inn til senteret ?
Også kan du fortelle litt om varmebehandlingen av alu'n ??
Et siste spørsmål, maskinerer du for 400 kr timen hvis jeg har Cad filer, altså fres/eller svarvning Glad ?? Jeg tegner i SW.

Mvh

André
Loggført

Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #10 på: september 29, 2008, 19:03:15 pm »

Ratta ser kjempebra ut, jeg liker spesielt den øverste av de tre.
Men lurer på hvordan du får til "knekken" fra ytterringen og inn til senteret ?
Også kan du fortelle litt om varmebehandlingen av alu'n ??
Et siste spørsmål, maskinerer du for 400 kr timen hvis jeg har Cad filer, altså fres/eller svarvning Glad ?? Jeg tegner i SW.

Mvh

André

Hei, André

Tack Glad Alltid trevligt att höra att andra gillar designen.

Jag har gjort det enkelt för mej ang. rattarna.
Jag har gjor många rattar genom åren och som TomR tidigare nämnde så har det tidigare vart problem att få dem stiva nog. Nu använder jag mej av en speciell legerad alu. som är mycket mjuk och lätt att bearbeta och som går att värme behandla i efterhand.

Jag har svetsat ihop några ringar som jag svarvat en pressform av, en hona och en hane så att säja.
Med den så kan jag skära ut en ratt i skärmaskinen med ett mönster jag ill ha, sedan pressar jag helt enkelt
plåten i min form så jag får "knecken" på ratten. Hela ratten är altså utskuren i ett stycke och sedan pressas den till den formen.

Det gör att jag har en begränsning i designen men den kan jag leva med.
Alla mina rattar har 2 olika diameter och inpressen från "rattkransen" till center av ratten är alltid 40mm.

Hoppas det förklarar din fråga.

Angående värmebehandlingen så vet jag ärligt talat inte mycket om den då det är en av mina många kontakter runt om i norden som utför det för mej. (Det är oxå han som hjälpt mej att hitta den typen av alu. jag använder)
Jag ska se om jag kommer ihåg att fråga honom då jag besöker han nästa gång.
Det jag vet är att den hettas upp och kyls ned i olika steg.


Ang. maskinering, Jag brukar normalt sett alltid tacka nej till arbete då jag har fullt upp med mina egna projekt,
Men då det gäller VW folket så brukar jag försöka hjälpa till Glad
Jag har inga maskiner själv men har stor erfarenhet av all slags maskinering sedan många år tillbaka.
Under senare år så har jag etablerat många kontakter som gör att jag kan låna maskiner i alla olika former och även få hjälp då min egen erfarenhet inte räcker till.

SW , Solidworks?
Hm.. Jag använder inventor pro. 2008, men jag antar att vi kan komma överens om ett filformat som fungerar för oss bägge.
Skicka gärna länk till filerna så kan jag se på dem. Om jobbet inte är för stort så skall jag nog kunna hjälpa dej.
(De är VW relaterat hoppas jag Glad  ...)¨
Ang. 400kr/timman så var det för dom eventuella rattarna som kunde komma fram här.
Men det ligger däromkring, det beror lite på vad jag får betala i hyra på maskinerna jag använder. Det är olika från firma till firma.

Men man får MYCKET gjort på en timma i en svarv/fräs Glad

/n.

Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #11 på: september 29, 2008, 19:57:43 pm »

Hei og takk for gode svar.
Fikk ikke den knekken til å "gå helt opp i mitt hode", men nå som du forklarte det, virker dette med press verktøy som en enkel og god måte å løse dette på
Er veldig int. i å lære mer om denne varmebehandlingen så hør gjerne med kontakten din om dette. Jeg har vært borti eloksering for å få finish + overflatestyrke på alu. men dette er jo kun i overflatesjiktet.

Er snakk om VW deler som skal produseres ja Glad, jeg har tilgang til manuelle maskiner selv, men noe av det som jeg tenker på kunne vært kjørt i en styrt maskin på 10 min. mens hvis jeg skal lage det selv så tar det mye lengre tid. Som du sier selv kommer man langt i en styrt maskin på 1 time Glad
Jeg tegner i Solidworks 08 men kan konvertere til ditt ønsket format.
Skal lage en kjapp tegning på cad'en jeg så kan du ta en titt på det, det er ikke hast, så no stress. I mellomtiden gleder jeg meg til å se hvordan det går med forstillinga til DrLaban og ratta her.
Loggført

Trond Stegarud
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: Rjukan


Vis profil

« Svar #12 på: september 30, 2008, 09:11:09 am »

mye kult her ja. vært morro fått ett slikt en gang. hehe
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!