mai 05, 2024, 17:30:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 237651 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #390 på: november 04, 2012, 23:40:29 pm »

siden jeg kjøpte denne shortblokka delvis demontert, har jeg aldri verken sett en wbx i "real life" langt mindre demontert en, så er det noen som vet hva som sitter her:

* hull.jpg (132.33 KB. 600x654 - vist 311 ganger.)


Oljetemp-giver? Sitter vel en trykkgiver rett ved filterholderen.

« Siste redigering: november 04, 2012, 23:45:22 pm av grelland » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #391 på: november 04, 2012, 23:52:00 pm »

oljetrykksbryter (WBX har 2 stk)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #392 på: november 04, 2012, 23:53:57 pm »

valg av WBX pinnebolter er vel igjen avhengig av hva slags sylinder/stempel/råde løsning du går for.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #393 på: november 05, 2012, 07:43:00 am »

per i dag har jeg følgende
-original 76mm veiv
-5.500 råder
-type a cima/mahle stempler/sylindre
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #394 på: november 17, 2012, 21:57:14 pm »

Sitter og regner litt på CR på denne motoren, og funderer litt på hva jeg skal gjøre.

Kort oppsummert er dette en 2110cc motor med 94 borr og 76 slag.

Jeg har handlet Los Panchitos topper, og de skal ha 59cc forbrenningskammer "out of the box". Nå hadde jeg ikke tenkt å bare banke de rett inn i motoren, selv om det heter seg de er "ferdig porta". Men bør jeg få planet de en smule, for å få ned kammeret litt i volum?

Dersom jeg legger opp til 1.2 mm deck height, så vil statisk CR bli 8.8:1, og det er jo litt tamt...

Men hva er egentlig problemet med så lav CR?

Planen er å konvertere til turbo etterhvert, og da er jo dette en ok kompresjon. Skal jeg bare la det være som det er?

Dersom jeg tar ut av toppene for å få 9.5-10:1, så må jeg jo senke kompresjonen igjen når jeg skal ha turbo, og da er spørsmålet om det er ok bare å bruke spacere.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #395 på: november 17, 2012, 22:13:48 pm »

Enkelt svar ang sylindershims et jo ja, men du vil fortsatt ikke ha det.

Med turbo (samt forøvrig NA) vil du jo ha forbrenningen i kammeret og ikke i sylinderene.

Jeg ville kjørt på med turbo med engang, så slipper du problematikken  Gliser

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #396 på: november 18, 2012, 18:34:36 pm »

Du må jo ikke senke CR for å kjøre turbo, du må bare lade lite eller kjøre E85...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #397 på: november 18, 2012, 19:25:57 pm »

hvor stor forksjell tror du egentelig det blir på motoren fra 8.8:1 til 9.5:1?
mulig 1-2% effekt og mere varme.??
kjør evt 2 grader mere fortenning evt prøv med 95 oktan.

8.8:1 er jo fiin turbo komp.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #398 på: november 18, 2012, 20:15:05 pm »

var akkurat det jeg var ute etter, Jørn. Hvis eneste ulempen er litt lavere effekt, så kan jeg leve med det Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #399 på: november 18, 2012, 20:18:02 pm »

1-2% kommer jo ann på hvilken kam og topper man bruker..

Jeg tror foreksempel at en 2332cc med FK89 kam mister mer enn 1-2% om man senker kompen fra 11 til 8  Osteaktig
« Siste redigering: november 18, 2012, 20:19:50 pm av Erlend / bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #400 på: november 18, 2012, 21:05:34 pm »

forskjell på 0,7 og 3 Blunker
dessuten er det vel sånn att en kam med mye overlap bør jo ha høyere statisk komp.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #401 på: november 18, 2012, 22:51:36 pm »

hadde uansett ikke tenkt å kjøre 11:1 i komp nei, så jeg ender nok med å la det være som det er. Skal måle cc på toppene når de kommer. Skal ikke stole på de tallene CB har oppgitt har jeg forstått.

Jeg har målt rådelagerklaringen med plastigage, og kommer til følgende mål:

   mm
1   0.08
2   0.05
3   0.08
4   0.10

Haynes-boka sier 0.02 - 0.15mm, så jeg er godt innenfor det, men jeg har også sett noen amerikanere referere til 0.001-0.002 ", no som er 0.025 - 0. 050mm, og i så fall er jeg utenfor dette...

Noen som kan bekrefte at det er ok med de målene jeg har funnet?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #402 på: november 18, 2012, 22:53:59 pm »

Hva er planen egentlig? Først ren EFI og så turbo senere? Sleng på snurren med en gang  Øyerulling

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #403 på: november 18, 2012, 23:02:24 pm »

ja det er planen. og nei, jeg bygger ikke turbo med en gang
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #404 på: november 18, 2012, 23:11:46 pm »

Skal du bygge motoren for å være turbomatet eller NA? Med tanke på kam?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #405 på: november 18, 2012, 23:18:22 pm »

Kam er jo enkelt å bytte senere. Men den kammen jeg har liggende skal visstnok egne seg i turbo også. CB 2253

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #406 på: november 18, 2012, 23:23:23 pm »

ja den kammen blei anbefalt til en annen som har  oxy turbo og han sier den har masse kraft nede og drar glatt 6000++
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #407 på: november 30, 2012, 20:16:59 pm »

flott.

Dukket opp en pakke i posten i dag med diverse smådeler, og en stor del....

* turbo.jpg (119 KB. 550x632 - vist 278 ganger.)


Men den får ligge et års tid, så får vi se neste år Blunker

Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #408 på: november 30, 2012, 20:22:26 pm »

LIKER!!
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #409 på: november 30, 2012, 22:10:10 pm »

welcome to the dark side :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #410 på: november 30, 2012, 22:37:30 pm »

Se den du Gliser Bare å sveise den fast Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #411 på: desember 01, 2012, 09:12:50 am »

Du må jo ikke senke CR for å kjøre turbo, du må bare lade lite eller kjøre E85...


Eller ha god kontroll på tenning og blandingsforhold.  Audi RS2 har jo fra fabrikk 9,5 i komp med originalt ladetrykk på 1,2 bar og 1,6 bar overboost, men det er klart at det betinger at råder,stempler tåler greiene. Som mange vet så går disse RS2-erne fint 200-300 tkm uten problemer og gjerne det samme med betydlig høyere trykk også.  Nå er det jo ganske stor forskjell på en RS2-femmer og en transporterboxer, men prinsippet er det samme. Har du stålkontroll på tenning og blanding så kan du fint ha grei komp. sammen med brukbart høyt ladetrykk.

Den stålkontrollen heter feks : Electromotive eller Autronic sammen med knock-sensor, lambdasonde,maf-sensor og map-sensor ikke værre enn det  Blunker
« Siste redigering: desember 01, 2012, 09:19:33 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #412 på: desember 01, 2012, 10:05:34 am »

Stålkontroll er helt klart planen, og planen er å få på plass en knock-sensor også. Lambda og map har jeg allerede. Dette er en av grunnene til at jeg vil kjøre et år NA først, bl.a for å få knock-sensor til å funke.

Og det er Megasquirt, ikke Electromotive eller Autronic, men det gjør samme nytten tenker jeg Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #413 på: desember 01, 2012, 17:13:35 pm »

Et par timer i garasjen i dag, og jeg fikk noen smådeler i posten fra Jørn i går, inklusive muttere til de 6 pinneboltene som holder lagerbukkene sammen, så jeg kunne sjekke lagerklaring. Problemet er at det er bare ett av legerne som er delt, så jeg fikk bare sjekket med plastigage på den ene, og det ser slik ut:

* main.jpg (113.89 KB. 600x585 - vist 286 ganger.)


ca 0.15mm

er ikke det litt mye?

Ellers gikk tiden med til å få løs alle pinnebilder i høyre blokkhalvdel, og det gikk nesten bra. En av de store til lagerbukkene satt som hønn, så den fikk jeg ikke ut... Kommer nok etterhvert. Grunnen til at jeg vil ha de ut, er at jeg tror kanskje jeg ender opp med å flytte boltsirkelen i blokka allikevel, og da må jeg ta opp litt større hull til offset "case-savers", og det er "litt" enklere å spenne opp blokka uten pinnebolter...

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #414 på: desember 04, 2012, 22:08:34 pm »

Ble jammen en tur i garasjen i kveld også, glad jeg satte på varmen når jeg kom fra jobb, så det var t-skjorte-temperatur nå ved 21-tiden.

Var innom Unneberg og shoppet litt i lunchen, og fikk bl.a med meg en avdrager til kamdrevet på veiva, så da fikk jeg ribbet veiva, så da er det meste klart for å sende den til avbalansering. Må bare få hentet svinghjulet i Moss først Glad

Kjøpte også case-savers for å se videre på dette med å kanskje kunne slipe ut offset i toppene i stedet for å lage offset-"case-savers" i blokka, men toppene kommer ikke før om en drøy uke, så jeg får ikke sett noe mer på det helt enda.

Begynner å bli lite jeg får gjort før toppene kommer, så da får jeg vel lese meg opp litt på COP og knock-sensor så lenge Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #415 på: desember 10, 2012, 21:32:41 pm »

Fikk en tur i garasjen i dag også, men det var sliter-golfen som måtte få tilbake vindusspyleren sin...  Sint

Men jeg har kommet et skritt videre med olje-sumpen, og jeg har kommet over en slik fra en Porsche 911:

* porsche sump.jpg (32.31 KB. 419x500 - vist 297 ganger.)


Håper jeg klarer å få den plassert på en fornuftig måte i innerskjermen, også slik at jeg forhåpentligvis slipper en ventil på returen.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #416 på: desember 19, 2012, 00:31:42 am »

.
« Siste redigering: desember 19, 2012, 01:12:34 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #417 på: desember 19, 2012, 00:44:35 am »

Dukket opp noen deler i går, så da er det vel på tide med noen bilder.

Begynner med Los Panchitos toppene.
Jeg har ikke mye forutsetninger for å vurdere kvaliteten på selve portejobben mtp fasong og størrelse på portene, men jeg ser at jeg må nok regne med å pynte litt på noen småting.

Først et bilde av forbrenningskammeret:

* chamber1.jpg (130.28 KB. 650x501 - vist 283 ganger.)


Ser man litt nøyere på detaljene ser man at det er en del skarpe kanter. Både i overkangen fra squish-arealet til selve kammeret, og ikke minst en kant som løper rundt hele omkretsen:

* chamber2.jpg (93.65 KB. 650x581 - vist 267 ganger.)


Ser for meg at der vil være lurt å runde av disse skarpe kantene. Kanskje også få Kalern på Unneberg til å maskinere ned den kanten rundt hele omkretsen så squish-området blir flatt. Noen som har noe lurt å si om dette?

Så en titt på innsugskanalene:

* intake.jpg (89.71 KB. 650x510 - vist 273 ganger.)

 Når jeg kjenner med fingeren så er det javne og fine overflater, men det ser ut som at cnc-maskinen ikke har tatt ut noe materiale alle steder, så det er noen områder med oksyd. Tenker jeg tar en liten runde med en flap-disk på dremelen bare for at alle overganger blir så smooth som mulig. Ikke blankt da...

På eksossiden ser det slik ut:

* exhaust.jpg (117.72 KB. 600x590 - vist 282 ganger.)

Samme kommentar der, at det kjennes glatt og fint ut, men tar en tur over for å glatte overgangene litt mer.

Tenker jeg også tar ut ventilene for å sjekke setene, og sikre at det er skikkelig rengjort i styringene før jeg monterer de sammen igjen.

« Siste redigering: desember 19, 2012, 01:12:54 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #418 på: desember 19, 2012, 01:11:31 am »

Fikk også tørrsump-pumpe, og den ble prøvemontert.

Første som slår meg er at det blir trangt på venstre side med sandwich-plata med uttak til kjøler og det ene uttaket fra pumpa:

* pump1.jpg (107.25 KB. 650x391 - vist 302 ganger.)


* pump2.jpg (141.01 KB. 580x496 - vist 287 ganger.)


Må prøvemontere med eksosen også for å sikre klaring. Er ikke så hypp på at alle oljeslanger passerer med millimeterklaring til eksosen heller...

Og så et bilde som viser utfordringen med tørrsump og std størrelse på reimhjul:

* pump clearance.jpg (95.21 KB. 550x624 - vist 256 ganger.)


Har kjøpt inn en ladning med shims, så jeg har lyst å prøve å få reimhjulet klar av pumpa (og lokket som jeg ikke har satt på enda...) men jeg er avhengig av å prøvemontere hele motoren med vifte og generator for å sjekke at jeg får bra alignment mot øvre reinhjul. Kan selvfølgelig bruke mindre pulley, men har lyst på kjølinga Glad

Så endelig litt bevegelse.

Har planlagt en tur i maskinverkstedet til Unneberg i nærmeste fremtid for å få gjort noen småjobber, så flere bilder kommer plutselig

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #419 på: desember 19, 2012, 15:11:04 pm »

Bare å plane toppen til du er kvitt steget, og rund av kanten så du ikke kutter deg på fingeren.
Du kan få like mye snurr på vifta ved å sette på mindre hjul oppe også, men du må kanskje bruke en av de flate reim typene.
« Siste redigering: desember 19, 2012, 16:12:19 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!